صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۶۷۹

افتتاح ۱۷ ایستگاه مترو در ۳۰ ماه اخیر

شهردار تهران گفت: سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت؛ اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹ عدد به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده‌ است.
علیرضا زاکانی در آیین افتتاح و بهره‌برداری ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن در خط ۶ مترو تهران به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی جدید (ایستگاه‌های شهران و شهر زیبا) در این خط با تقدیر از زحمات سازندگان ایستگاه‌های جدید گفت: کار ساخت ایستگاه تربیت مدرس را قرارگاه خاتم‌الانبیا و ایستگاه‌های بخش شمالی خطوط آیت‌الله کاشانی را شرکت چیلکو بر عهده داشت.شهردار تهران به نمای ایرانی ـ اسلامی ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت: در ایستگاه تربیت مدرس نمایی که کار شده بسیار زیبا و بر اساس معماری اصیل است. تربیت مدرسی که من دیدم بسیار ویژه است یا مثلا ایستگاه‌های آیت‌الله کاشانی و شهدای کن نیز با توجه به طرح‌هایی که اجرا می‌شود با ویژگی‌های معماری ایرانی ـ اسلامی عجین شده‌اند که هم روح‌انگیز و دل‌انگیز باشد؛ هم پیام خاصی را به همراه داشته باشد.زاکانی با اشاره به اتصال ایستگاه بهار شیراز به بیمارستان خانواده بیان کرد: این ایستگاه یک ویژگی دارد چرا که به بیمارستان خانواده متصل است. برای برخی بیمارستان‌ها برنامه‌ریزی کردیم که به متروهای نزدیکی متصل شوند. وی با بیان اینکه با مردم، نخبگان، نهادها، پیمانکاران و دانش‌های موجود تهران را متحول می‌کنیم، تصریح کرد: به ۲ علت شهر تهران اهمیت زیادی دارد. علت اول این است که تهران با گذشت ۲۳۸ سال از پایتخت شدن در رنج به سر می‌برد و علت دوم هم این بود که پایتخت هم نماد نظام اسلامی است و هم نمود موفقیت نظام و الگوی سایرین است. یعنی اتفاقی که در تهران بیفتد در سطح کشور تکثیر می‌شود. در نتیجه اگر کسی به تهران بیاید می‌تواند به کارنامه نظام نمره می‌دهد.
شهردار تهران ادامه داد: رژیم کودک‌کش اسرائیل و کشورهای به ظاهر حمایت‌گر مردمان غزه با تبلیغاتی که انجام می‌دهند، ایران را طوری به تصویر می‌کشند که هر کسی به ایران می‌آید تعجب می‌کند؛ چرا که ذهنیت او با دیده‌های آنها تفاوت می‌کند.زاکانی افزود: سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت؛ اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹ عدد و به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده‌ است. علاوه بر این ساخت ۹.۵ کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران هم آغاز و تکمیل شد که از این میزان حفر ۲ کیلومتر آن به دلیل وجود بافت سنگی و شیب ۳ درصد مشکل بود؛ اما با اتکا به ظرفیت داخلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم.وی با تاکید بر زحماتی که برای ساخت تونل انجام شده یادآور شد: ۳ روز پیش ۹ کیلومتر در بخش جنوبی خط ۷ تونل انجام شد که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده بود و شرکت سابیر که خروجی کار را به نمایش گذاشت متوجه شدیم حدودا ۲ کیلومتر از ۹ کیلومتر در شیب ۳ درصدی و ۲ کیلومتر در سنگ تونل کشیده شده.شهردار تهران با بیان اینکه سال آینده نتایج اقدامات انجام‌شده برای مردم مشخص خواهد شد، عنوان کرد: آنچه در تهران دنبال کردیم در خصوص کالبد شهر بود. اولین نکته‌ای که برای تهران برنامه‌ریزی شد آلودگی هوا بود که ما بتوانیم پرونده بسیار ناجوری که پایتخت‌نشنینان را دچار مشکل می‌کند، حل کنیم. ۲۳ دستگاه مسؤول رفع آلودگی هوا هستند اما ما احساس کردیم مسؤولیت مهمی در برطرف کردن آلودگی داریم.
زاکانی افزود: همین خطوط و ایستگاه‌ها ناظر به برقی‌سازی تهران و کارکردهایی است که برای رفع آلودگی هوا انجام دادیم و به این صورت است که ۳ هزار اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار تاکسی که ۱۱ هزار عدد را خودروساز داخلی می‌سازد، به ما می‌دهند. همچنین ۱۵۰ هزار موتور به علاوه موتورهایی که از شرکت‌های داخلی خریداری کردیم در جمع ۱۸۰ هزار موتور سال آینده خواهیم داشت.وی با بیان اینکه ۲ هکتار فضای سبز ۱۵ اسفند افتتاح شد تصریح کرد: ۱۰۰۰ هکتار از ۲ هزار فضای سبز مثمر بود و برای آن آبیاری زیرسطحی نیز استفاده شد. شهردار تهران با اشاره به دستگاه‌های زباله‌سوز‌، گفت: دستگاه ۶ هزار تنی ما در بحث زباله‌سوزی در کمیته ملی محیط زیست است تا بعد از تاییدیه قرارداد ببندیم و استفاده کنیم. همچنین سال جاری تا ۳ روز پیش ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار متر آسفالت ریختیم.زاکانی یادآور شد: اولین نقطه اثر ما توجه به محیط زیست و هوا بود که همچنان دنبال می‌کنیم. دومین نکته‌ در بحث ترافیک است که به واسطه عید تشدید شده اما اساسا حل مشکلات ترافیکی جز از طریق کاهش سفر اتفاق نخواهد افتاد. در همین راستا خدمات را طوری دنبال می‌کنیم که شهروندان کمتر با خودروی شخصی از منزل خارج شوند. ما می‌خواهیم مطلوبیت و زیرساخت‌های حمل و نقل را بالا ببریم. وی افزود: ما یک سرمایه‌گذاری در مترو انجام دادیم به طوری که امروز ۳ هزار میلیارد خرج می‌شود. سال ۹۹ تمام درآمدهای شهر ۲۹ همت بود ولی امسال بالای ۱۰۰ همت خواهد شد. اینکه امروز از چه طریقی ۴ خط همزمان باهم شروع می‌شود به این صورت است که برای ساخت همزمان ۴ خط از شرکت‌های خصوصی و پشتیبان‌های خارجی استفاده می‌کنیم. این را دنبال می‌کنیم تا به سمت هوشمندسازی برویم.
شهردار تهران با بیان اینکه هدف سوم شهر تهران این بود که پایتخت از مخاطراتی مانند زلزله، سیل، و فرونشست دربیاید تصریح کرد: زلزله اتفاقی وحشتناک است اما باید طوری باشد که مردم وقتی اسم زلزله را شنیدند بدن‌شان نلرزد. برای سیل، توفان و فرونشست نیز تدبیر کردیم. برای سیل نیز به دولت گفتیم زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا تفرجگاه برای مردم به وجود بیاوریم اما نه در حالی که ساختمان‌ها زیر آب بروند بلکه نوعی تفریح برای مردم باشد.وی افزود: اساس تمام این اهداف بر نوسازی شهر تهران است. ۱۷ درصد تهران ناپایدار است یعنی اگر زلزله بیاید آسیب‌پذیر خواهد بود. امروز آمار ساخت بافت فرسوده ۲۸۰ درصد شده و نسبت به سال قبل سرعت پیدا کرده و با تدابیر اندیشیده‌شده مسیر بازسازی سرعتی عظیم پیدا می‌کند.شهردار تهران خاطرنشان کرد: با همه وجود به وزارت نیرو کمک کردیم از جمله در بودجه ۵ هزار میلیارد تومان برای ۴ هزار تسهیل در انتقال آب پیش‌بینی شد. برای هدررفت آب در سیستم‌های فعلی تهران باید برنامه‌ریزی شود. این انتقال آب بسیار مهم است.زاکانی ادامه داد: در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌خواهیم به روزی برسیم که کودک کار و معتادان متجاهر در شهر نبینیم که به زودی این موضوع را جشن می‌گیریم. چهره شهر سال آینده تغییر چشمگیری خواهد داشت. وی افزود: کارهای بسیار خوبی در حوزه پسماند انجام خواهیم داد. بی‌مسکنی، بدمسکنی و گرانی را دنبال کردیم و با همراهی دولت، شهرداری به معیشت مردم توجه ویژه‌ دارد.
شهردار تهران در پایان عنوان کرد: ما در آستانه تحولاتی که در ابعاد مختلف وجود دارد، حمایت و مشارکت مردم را باید داشته باشیم و اگر مردم نباشند نمی‌توانیم و گسترش خدمات شهر امکان‌پذیر نیست. اصل انقلاب و جنگ با مردم اتفاق افتاد و ستون اصلی شهروندان عزیزند. بعد از بندگی خدا بزرگترین چیزی که از ما خواسته شده خدمت به خلق است. امیدواریم مورد عنایت حضرت حق قرار بگیریم و پیرو راه رهبر عزیزمان باشیم.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات