صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۷۳

مدار پیروزی

پایگاه بصیرت / صابر محمدی/ گروه پرونده
 «طوفان‌الاقصی» پیروزی بزرگی برای محور مقاومت رقم زد؛ بردی که جایگاه محور مقاومت را در منطقه و در عرصه بین‌الملل تغییر داد و شرایطی را رقم زد که مسیر برای نظم نوین در عرصه جهانی باز شود. چنانکه کارشناسان و تحلیلگران هم اذعان دارند، طوفان‌الاقصی پیامدهای مهمی به دنبال داشت که ثبت پیروزی بزرگ برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یکی از مهم‌ترین‌هایش بود؛ آن هم با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی با وجود ادعا بر نابودی و آزادی اسرایش نزد حماس  و انجام چندین عملیات، موفق به آن نشد و نتوانست محور مقاومت و جنبش حماس را نابود کند؛ همین عوامل سبب شد که بتوان عنوان کرد «حماس در این جنگ پیروز بود.»
 
محبوبیت حماس
با این حال، دلیل دیگری نیز برای پیروزی حماس می‌توان عنوان کرد و آن، اینکه با وجود نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و با وجود تبلیغات سنگین علیه جنبش حماس، نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بیش از ۷۰ درصد مردم غزه از عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین از حماس حمایت می‌کنند. امری که سبب شکست آشکار صهیونیست‌ها و پیروزی حماس بود؛ به روایت آمار و نظرسنجی که مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین ـ که یک مرکز نسبتاً سکولار و نزدیک به تشکیلات خودگردان است ـ انجام داده است، ۷۰ درصد فلسطینی‌ها از عملکرد حماس راضی هستند و محبوبیت جنبش حماس در غزه پس از جنگ افزایش پیدا کرد.
 
پروپاگاندای رسانه‌ای علیه مقاومت
با وجود پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه جنبش حماس و تبلیغ این امر که همه کشتار غزه و نسل‌کشی که صهیونیست‌ها امروز در غزه مرتکب می‌شوند، نتیجه حمله حماس و طوفان‌الاقصی به اسرائیل است، باز هم مطابق همین نظرسنجی، ۷۱ درصد مردم عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی را اقدامی درست دانسته و از آن دفاع کردند.  این خود پیروزی بزرگی برای جنبش حماس است، پیروزی‌ای که در یک شرایط کاملاً نابرابر به دست آمده است.
 
انسجام و یکپارچگی مقاومت
انسجام و یکپارچگی محور مقاومت در منطقه یکی دیگر از آثار مهم طوفان‌الاقصی در منطقه غرب آسیا و علیه رژیم صهیونیستی و در واکنش به جنگ علیه غزه و کشتار مردم بی‌گناه است. محور مقاومت از یک سو تلاش کرد از گسترش جنگ در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند و از سوی دیگر برای حمایت از مردم مظلوم غزه، اقدامات مهمی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد.
 
از مقاومت عراق تا انصارالله یمن
گروه‌های مقاومت اسلامی عراق از روزهای آغازین عملیات طوفان‌الاقصی در کنار سایر نیروهای مقاومت منطقه با دو هدف توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و بیرون کردن نیروهای نظامی آمریکا از عراق، مواضع و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و منطقه را هدف قرار دادند. این محور مقاومت در حمایت از مردم فلسطین سلسله حملاتی را علیه نیروهای پشتیبانی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه (تروریست‌های سنتکام) و سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند. آنها در جریان این حملات، پایگاه‌های متعلق به اشغالگران آمریکایی در منطقه و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را با استفاده از راکت، پهپاد و موشک‌های گوناگون هدف قرار دادند. 
 
جنگ مقاومت با رژیم صهیونیستی 
حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن دو بازیگر مهم و دیگر محور مقاومت هم رسماً علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند. این اقدام حزب‌الله و انصارالله بیش از همه بیان‌کننده انسجام و پیوستگی در محور مقاومت منطقه‌ای بود.
 
جایگاه واقعی مقاومت، نقطه آغازی برای بلوغ 
رهبر معظم انقلاب عنوان کردند: «جبهه مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد. شاید نه آمریکایی‌ها، نه غربی‌ها، نه دولت‌های منطقه، قدرت مقاومت و توانایی مقاومت در این منطقه را آن طوری که واقعاً وجود داشت و وجود دارد نمی‌دانستند؛ حالا فهمیدند.»
 
مقاومت و پناه مردم بی‌گناه
پس از طوفان‌الاقصی و شکست مفتضحانه‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی در برابر جنبش مقاومت حماس متحمل شد، حمله تلافی‌جویانه‌ای به نوار غزه آغاز کرد و همین امر موجب شد چشم دنیا با جنایاتی رو‌به‌رو شود که تا پیش از این در هیچ یک از جنگ‌های بزرگ بین‌المللی شاهد آن نبود. با این حال، در کنار تمامی رنج‌ها و غصه‌هایی که مردم غزه تحمل کردند، اقدامات نوید‌بخشی در جغرافیای محور مقاومت در واکنش به تمامی این جنایات شکل گرفت. موضوعی که نشان از شکل‌گیری نظم نوین منطقه‌ای و بین‌المللی پس از عملیات طوفان‌الاقصی داشت. باید اذعان داشت، براساس برخی تحلیل‌های مهم سیاسی، عملیات طوفان‌‌الاقصی در کنار تمامی نتایجی که داشت، توانست به منزله نقطه آغازی برای بلوغ محور مقاومت مطرح شود. شکل‌گیری اقدامات عملیاتی هماهنگ میان گروه‌های محور مقاومت از حزب‌الله لبنان تا انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراق در مناطق گوناگون جغرافیایی و عملکرد موفق آنان غافلگیری بزرگی برای آمریکا، رژیم‌ صهیونیستی و کشورهای غربی بود. 
 
رقم خوردن معادلات جدید
سلسله این اقدامات، قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را با معادله جدیدی از بازدارندگی در منطقه رو‌به‌رو کرده است. اقدامات حزب‌الله لبنان در ناامن‌سازی مرز‌های شمالی فلسطین، حملات موشکی گروه‌های ‌مقاومت عراق به پایگا‌ه‌های نظامی آمریکا در راستای افزایش فشار برای برقراری آتش‌بس به واشنگتن و در نهایت اقدامات انصارالله در تحمیل هزینه‌های اقتصادی و امنیتی به رژیم صهیونیستی نمونه‌ای از شکل‌گیری یک جبهه متحد در برابر آمریکا و رژیم‌صهیونیستی است.
 
جبهه متحد مقاومت
باید تأکید داشت، طوفان‌الاقصی جایگاه محور مقاومت در منطقه را به کلی متحول کرد و در واقع شکل گرفتن و بلوغ ایده جبهه متحد مقاومت اسلامی، منطقه را با شکل نوینی از معادله موازنه رو‌به‌رو کرد؛ موضوعی که توانایی تغییر راهبردهای کلان آینده در منطقه را متحول کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات