اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۸۴۳۹

بورس تل‌آویو لرزید

تایمز اسرائیل در همین مورد نوشته است: شاخص بورس تل‌آویو 0.7 درصد با کاهش روبه‌رو شده است

بعد از حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، شاخص سهام‌های عمده بورس رژیم صهیونیستی یک درصد سقوط کرد. بسیاری از سهامداران بورس اسرائیل منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات بزرگ موشکی و پهپادی ایران بودند و به همین دلیل بورس با افت روبه‌رو شد. تایمز اسرائیل در همین مورد نوشته است: شاخص بورس تل‌آویو 0.7 درصد با کاهش روبه‌رو شده است. همچنین شاخص اقتصاد قومی بورس تل‌آویو و وضعیت بیمه در این بازار مالی هم به ترتیب با 0.9 و 1.6 درصدی روبه‌رو بوده است. «رفیع گوزلان» از اقتصاددان‌های اسرائیل درباره این کاهش نوشته است که بازار سهام در اسرائیل گیج شده و منفی است ولی حالت هیستریک هم به خود نگرفته است و همه در حالت انتظار قرار دارند. خبرگزاری تایمز اسرائیل در ادامه گفت‌وگویی با یکی از مدیران بانک پوعلیم، بزرگ‌ترین بانک اسرائیلی داشته است که درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل گفته این حمله یک خبر بد برای وضعیت مالی اسرائیل بود. به گفته این مدیر اقتصادی صهیونیست، هزینه مقابله با ایران و جنگ در غزه هر روز چند میلیارد «شکِل» است و با افزایش هزینه‌های جنگی وضعیت اقتصاد بهتر نخواهد شد. وی می‌گوید: «ریسک‌های ژئوپلیتیک و مالی اسرائیل در کوتاه‌مدت در حال افزایش است و این بدان معناست که شانس کاهش اعتبار اسرائیل در بازار جهانی افزایش خواهد یافت». دوشنبه هفته قبل هم بانک مرکزی اسرائیل برای هشتمین‌بار متوالی نرخ پایه بهره را افزایش داد و در راستای تشدید تلاش خود در مهار تورم فزاینده ماه‌های اخیر، نرخ وام کلیدی را تا ۵۰ امتیاز پایه بالا برد و به 4.5 درصد، بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ تاکنون رساند که تامین نیازهای نظامی از جمله دلایل این موضوع بود. تایمز اسرائیل در انتها به این نکته اشاره می‌کند که بر اساس داده‌های بورس تل‌آویو، شکل در برابر دلار 1.2 درصد کاهش یافته است.
رسانه‌های اسرائیلی: «تل‌آویو» در اقتصاد بین‌الملل منفور شده است یهودا شارونی، خبرنگار امور اقتصادی رژیم صهیونیستی معتقد است «رژیم صهیونیستی» در اقتصاد بین‌الملل منفور شده است.
المیادین نیز نوشت یهودا شارونی، خبرنگار امور اقتصادی سایت اسرائیلی «واللا» توضیح داد اسرائیل در اقتصاد بین‌الملل منفور شده و بدتر از همه این است که رفتار تحقیرآمیز از سوی آمریکا نیز انجام می‌شود. شارونی خاطرنشان کرد این هفته ترکیه اعلام کرد تحریم کالایی بر اسرائیل اعمال می‌کند. در همین حال، عمیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شارونی اعتراف کرد رژیم صهیونیستی دیگر برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان جذاب نیست. شارونی اشاره کرد یشای داویدی، بنیانگذار موفق‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در اسرائیل، سخنان مشابهی گفته است. وی خاطرنشان کرد: آمریکا ۳ ماه پیش ۴ شهرک‌نشین را که به ساکنان فلسطینی حمله کردند تحریم و حساب بانکی آنها را محدود کرد.
همچنین این روز‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری نروژی و ایرلندی با توجه به افزایش ریسک در سبد سرمایه‌گذاری، از خروج سرمایه‌گذاری‌های خود در سهام بانکی و سهام رامی لوی (تاجر اسرائیلی) خبر داده‌اند.
خبرنگار امور اقتصادی در این باره گفت: آنچه اوضاع را بدتر کرد این است که دولت آمریکا به دلیل کمک‌های مالی‌ای که دریافت کرده بود، حمایت‌هایی را به نفع یک شرکت اسرائیلی به نام «فینکلشتاین متالز» در منطقه صنعتی «الون تاوور» در نزدیکی شهر «عفولا» (پایتخت المرج) آغاز کرد که شامل حمایت ممنوع دولت است که با قوانین تجارت در تضاد است.
آنچه به گفته شارونی قابل توجه است، این است که سلاح تحریم در طول جنگ به طرز قابل توجهی فعال شد.
اقتصاد رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ از پیامد‌های عمده‌ای رنج می‌برد، از جمله افزایش نرخ بیکاری و رسیدن به سطوح بی‌سابقه، زیرا صد‌ها هزار کارگر از کار بیکار شده یا به عنوان سرباز ذخیره فراخوانده شده‌اند و درخواست‌ها برای مزایای بیکاری افزایش یافته است. علاوه بر این، هزینه بالا و غیرمنتظره قبلی عملیات نظامی، رژیم اشغالگر را بر آن داشت تا صد‌ها میلیون دلار وام بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات