بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۵۸

کنعانی: به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.
ناصر کنعانی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند. وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ... سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.
وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از 30 تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند. کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک 100 میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد. کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از 34 هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.
کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.
وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است. وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.
وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از 34 هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله صورت گرفته به بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه گفت که در حال حاضر فعالیت سفارتخانه در حال انجام است.وی درباره اقدام ایذایی صورت گرفته در اصفهان بیان کرد: اقدام ایذایی و شیطنت آمیزی بود که مشابه آن را پیش از این داشتیم. رژیم صهیونیستی و هیچ طرف دیگری مسؤولیت آن را قبول نکرد و سیستم دفاعی ایران به وظیفه خود عمل کرد و دشمن و طرف اقدام کننده به هیچ سطحی در این خصوص دست پیدا نکرد.کنعانی درباره ارسال پیام یا اقدامی از سوی ایران بیان کرد:‌اقدام لازم انجام شده و ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان اظهار داشت: سفر بسیار مهمی را رئیس جمهور به پاکستان و در ادامه آن به سریلانکا آغاز کرد. سفر به این دو کشور در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی روسای جمهور دو کشور انجام می‌شود و در مسیر استمرار برداشتن گام‌های موثر دولت ایران برای تحقق هر چه بیشتر هدفگذاری‌های انجام شده در چارچوب سیاست همسایگی ایران و گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسو در سطح منطقه است.وی گفت:‌ پاکستان و سریلانکا در اولویت‌های ایران جایگاه مهمی را دارند. پاکستان از کشورهای بسیار مهم و اثرگذار در حوزه همسایگی بلافصل ایران است. دو کشور دارای پیوندهای عمیق و ریشه دار فرهنگی، تاریخی، تمدنی، دینی و مذهبی هستند. روابط سیاسی قوی و ریشه دار است. انتظار است روابط اقتصادی و تجاری هم پای روابط سیاسی گسترش یابد. کنعانی افزود: انتظار است تحرک و شتاب بیشتری در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی از جمله انرژی، نفت، همکاری‌های مرزی و گسترش بازارچه‌های مرزی داده شود. با توجه به اهمیت رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم، هدفگذاری ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور به سقف 10 میلیارد دلار یکی از اولویت‌هایی است که در این سفر محل اهتمام و توجه دو کشور است.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم از جمله اولویت‌های مهمی است که در این سفر محل گفت‌وگو بین روسای دو کشور و هیأت همراه خواهد بود.وی گفت: گمان می‌کنیم این سفر با نتایجی که به ثبت خواهد رساند شتاب جدید در روند تقویت همکاری‌های دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان ایجاد خواهد کرد.
کنعانی درباره سفر رئیس جمهور به سریلانکا بیان کرد: همکاری‌های ما در حوزه سیاسی نزدیک است و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در حوزه خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از جمله همکاری‌های دو کشور است. وی گفت: در این سفر علاوه بر حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاح رسمی پروژه چندمنظوره کانال‌های انتقال آب و یک نیروگاه که توسط دستان توانمند شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران انجام شد مذاکرات روسای عالیرتبه دو کشور و هیأت‌ها انجام خواهد شد.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اسنادی هم برای سفرها آماده شده است.
وی درباره خط لوله گاز بین ایران و پاکستان گفت: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده است.سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اجرای پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی مورد اهتمام ویژه است. این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره کریدور زنگه‌زور و اظهارات اردوغان اظهار داشت: چنین اظهارنظری از جایی دریافت نکردم. در خصوص تحولات قفقاز جنوبی و کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت ایران موضع روشنی دارد و بارها در سطوح مختلف و با ادبیات روشن مطرح شده و تحولی در موضع ایران در این خصوص رخ نداده است.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان و همتای ترکیه‌ای و اینکه آیا ترکیه در موضوعات منطقه‌ای به عنوان میانجی عمل می‌کند؟ گفت: نمی‌توانم تایید کنم که ما از طریق ترکیه اقدام به ارسال پیام کرده‌ایم.وی گفت: مهمترین کانال پیام‌های دیپلماتیک سوئیس بود و دولت آمریکا از کانال‌های دیگر دیپلماتیک غافل نشد و پیام‌هایی را ارسال کرد و پاسخ دیپلماتیک هم از طریق آن کانال‌ها ارسال شد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مشاور وزیر کشور درباره احضار سفیر سوئیس توسط سپاه گفت: اظهارنظر ایشان را مقامات ذیربط تکذیب کردند. کشور سوئیس مهمترین کانال تبادل پیام‌های دیپلماتیک و ارسال پیام‌های آمریکا به ایران و ارسال پاسخ‌ها به آمریکا بوده است. دستگاه دیپلماسی حرفه‌ای عمل کرده و در چارچوب‌های دیپلماتیک عمل کرده است.وی در پاسخ به سؤالی درباره اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است برگزار شود گفت: ظرفیت این سازمان به عنوان مهمترین سازوکار موجود در بین کشورهای اسلامی برای پیگیری موضوعات مورد اهتمام جهان اسلام و از جمله یکی از ظرفیت‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت. ایران یکی از کشورهای مهم پیشنهاد دهنده برای برگزاری اجلاس‌های اخیر این سازمان بود.کنعانی بیان کرد: در اجلاس آتی ایران حتما شرکت خواهد کرد و سطح حضور را پس از قطعی شدن اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌ امیرعبداللهیان و همتای اردنی در نیویورک گفت: اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی در مجاورت سرزمین‌های فلسطینی و نقشی که در ارتباط با مسأله فلسطین دارد و مواضع مشترکی که دو کشور ایران و اردن در ارتباط با جنایات جاری رژیم صهیونیستی در نوار غزه داشتتند مبنی بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی این رژیم از ابتدای بحران مذاکرات و مشورت‌های دوجانبه مختلفی را در سطح وزرای خارجه دو کشور داشتیم. گفت‌وگوهای تلفنی و همچنین دیدارهای حضوری به ویژه در حاشیه نشست‌های چندجانبه از جمله در ژنو و نیویورک.کنعانی افزود: اتفاق نظر در گفت‌وگوها بود که وضعیت جاری باید با تلاش‌های مشترک به سرعت مدیریت شود و تلاش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از موضوعات فوری و درجه اول مورد گفت‌وگو و توافق بین دو وزیر خارجه بود. در تحولات اخیر اجلاس نیویورک فرصت دیگری بود که دو وزیر در حاشیه آن با هم گفت‌وگو کنند. خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌کنیم. ایران اعلام کرد برای مسأله فلسطین اهمیت درجه اول قائلیم و کشورهای عربی و اسلامی و سازمان همکاری اسلامی وظیفه درجه اولی دارند که برای توقف جنایات جنگی این رژیم اقدام جمعی انجام دهند.وی گفت: با کشورهای دوست و همسو و اسلامی مشورت کرده و می‌کنیم. اردن هم از جمله این کشورهاست.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد:‌اقدامی که ایران علیه رژیم صهیونیستی انجام داد اقدام مشروع در جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم متجاوز بود. با کشورهای منطقه مشورت و تبادل نظر خواهیم کرد.کنعانی گفت: رژیم صهیونیستی مایل است با دامن زدن به فضای وحشت، بی ثباتی و ناامنی و اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی منطقه برای خود فضای تنفسی ایجاد کند. این رژیم نه تهدیدی برای ایران بلکه برای کل کشورهای اسلامی و جهان است. ایران در طراحی شوم این رژیم برای دامن زدن به اختلافات بین کشورهای عربی و اسلامی بازی نخواهد کرد. موضوعات اختلافی خود را در چارچوب مذاکرات با کشورهای دوست مورد گفت‌وگو قرار می‌دهیم.وی افزود: با کشورهایی که در برجام نقش مستقیم داریم گفت‌وگو می‌کنیم و با دیگر کشورها با توجه به اهمیت این موضوع ایران اطلاع رسانی و مواضع خود را تبیین می‌کند. موضوع مذاکرات هسته‌ای می‌تواند هم با کشورهای عضو برجام و هم غیر عضو مطرح شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره عملیات وعده صادق بیان کرد: اکنون ایران به هدفی که لازم بود دست یابد دست یافت. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: دنیا در هفت ماه اخیر دید چه کسی در محور شرارت قرار دارد و محور شر روشن است و اینکه چه کسی در رأس محور شر.کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل وجود دارد؟ اظهار داشت: من موضوع درگیری بین ایران و اسرائیل را به این معنا نمی‌توانم تایید کنم. ایران به یک اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران پاسخ مشروع، قانونی و بازدارنده انجام داد و بعد از عملیات اعلام کرد که از نظر ایران این عملیات پایان یافته است ولی اگر رژیم صهیونیستی خطایی مرتکب شود پاسخ ایران محکم‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.وی درباره کارت شتاب بانکی بین ایران و روسیه گفت: پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و توافق مشترک بود و اراده مشترک در این خصوص وجود داشت.
وی درباره بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران گفت: دولت آمریکا و نهادهای قانونی این کشور به تحریم‌ها عادت کرده‌اند و ترک عادت موجب مرض است. خدا ان‌شاءالله شفا عنایت کند. در خصوص این اقدامات تحریمی که بارها اعلام کرده و در عمل اثبات شده سیاست تحریم‌ها شکست خورده است. تحریم‌ها اذیت و آزارهایی دارد ولی برای تحریم کننده هیچ منفعتی نخواهد داشت و طبیعتا دست به اقدامی می‌زنند که از قبل تجربه کردند و نتایج آن را دیدند.کنعانی افزود: آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند اکنون از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف انگشت به دهان مانده‌اند. توصیه به نهادهای قانونگذاری آمریکا این است که از تجارب گذشته درس بگیرند و برای خود هزینه ایجاد نکنند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: کسی که زیر میز مذاکرات زد دولت آمریکاست و مسؤول شرایط جاری است و باید خسارات وارده را بپردازد. ایران از هر اقدامی که در راستای اصلاح سیاست‌های غلط گذشته باشد، استقبال می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: در پی تلاش‌های انجام شده از سوی جهات ذیربط، دستگاه دیپلماسی، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری شاهد ثمربخش شدن این تلاش‌های مشترک بودیم و از امروز شاهد آغاز اولین پروازهای ایران به مقصد سرزمین وحی برای انتقال حجاج و عمره گزاران ایرانی بودیم.وی ادامه داد: جزو اولین توافقات مرحله از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و پادشاهی عربستان سعودی برگزاری زیارت‌های عمره مفرده شهروندان ایرانی بود. به دلیل وقفه طولانی مدت چندین ساله در از سرگیری سازوکارهای اجرایی طرفین با برخی نارسایی‌ها مواجه بودند چه در حوزه اجرایی و چه تکنیکی و در مرحله‌ای هم که توافق شده بود به دلیل اینکه آن روند دچار برخی اشکالات و نارسایی بود در مقطعی دچار وقفه بودیم. در سایه مذاکرات مستمر و گفت‌وگوهای دوجانبه در سطوح طرف‌های ذیربط و وزرای خارجه این موانع برطرف شد و شاهد آغاز عملیات انتقال حجاج ایرانی به سرزمین وحی برای انجام عمره مفرده هستیم. تحول خوبی است و ان‌شاءالله شاهد مناسک خوبی باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات