حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۷۲۰

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوج بالندگی

دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ شاید نقطه عطفی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. نقطه عطفی که به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجامید آن هم در زمانه‌ای که تمام دشمنان داخلی و خارجی به دنبال سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بودند.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ سعید پورملائی هریس

دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ شاید نقطه عطفی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. نقطه عطفی که به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجامید آن هم در زمانه‌ای که تمام دشمنان داخلی و خارجی به دنبال سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بودند. چه از طریق توطئه‌های داخلی همچون کودتا و چه از طریق حملات خارجی همچون حمایت از گروهک‌های مسلح و تحمیل هشت سال جنگ تحمیلی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و بازیگر اصلی برای دفع تمام این حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود.

نیرویی که در ابتدا متشکل از گروه‌های مسلح بود و حالا بعد از گذشت نزدیک به ۴۵ سال تبدیل به مهم‌ترین مانع در مقابل فشار‌های همه جانبه استکبار جهانی شده است. سپاه پاسداران به طور کامل فاقد تشکیلات سنگین نظامی بود و تنها پس از عملیات موفق فتح‌المبین و طریق القدس بود که زمینه برای تشکیل نیروی توپخانه سپاه فراهم شد. در ادامه جنگ نیز با تبدیل تیپ‌های زمینی به لشکر‌های سازمان یافته سپاه به یک نیروی رزمی تمام عیار تبدیل می‌شود. اتفاق دیگری که زمینه را برای حضور سپاه به عنوان یک نیروی تمام عیار فراهم کرد، دستور رهبر کبیر انقلاب برای تشکیل سه نیروی جداگانه در این نهاد انقلابی بود. نیروی دریایی سپاه بعد از تشکیل با نبرد‌های ماندگار خود در عملیات‌های دریایی از جمله انهدام سکو‌های البکر و الامیه و نبرد با ناو‌های امریکایی و انهدام یک هلیکوپتر آمریکایی تبدیل به نیرویی محوری در زمان جنگ شد و در بعد هوایی نیز این نیرو پایه‌گذار اولین یگان موشکی ایران شد. در بُعد امنیت داخلی، سپاه پاسداران با سرکوب شورش نظامی منافقین و انهدام تیم جاسوسی حزب توده گام‌های مؤثری در مقابله با توطئه‌های داخلی برداشت که از مصادیق مهم توانمندی سپاه در این حوزه انهدام هسته رهبری سازمان منافقین در ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ را می‌توان نام برد.

در حوزه سازندگی با تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا این نیرو قدم‌های بزرگی در راه ساخت و توسعه زیر ساخت‌های داخلی کشور برداشت. هدف عمق دشمن در دوران پس از جنگ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کشور را با خطرات داخلی و خارجی فراوان مواجه می‌دید، تدارک ابزار‌های جدید را برای موقعیت فوق در دستور کار خود قرار داد و برای به دست آوردن توانایی ضربه به عمق مراکز فرماندهی دشمن را در دستور کار خود قرار داد که به صورت شاخص در برنامه‌های موشکی تبلور پیدا کرد. قلب فعالیت‌های فوق در نیروی هوایی سپاه که بعد‌ها به نیروی هوافضا تغییر نام پیدا کرد، قرار داشت که مهم‌ترین محصول مهم این همکاری موشک شهاب ۳ و دستیابی به توانمندی تولید سوخت جامد بود. در نهایت، پیشرفت در این حوزه بعد‌ها راه را برای دستیابی ایران به فضا با قرار دادن اولین ماهواره غیر نظامی ایران در فضا به نام امید و با پرتابگری به نام سفیر فراهم کرد.
در بعد داخلی هم مهم‌ترین اتفاق در داخل تشکیل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نقش مهمی در محافظت کشور از توطئه‌های اطلاعاتی داشته است.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شاید بزرگترین تقابل ایران با رژیم صهیونیستی در پی ترور مستشاران ایرانی در سوریه شکل گرفت. زمانی که در پاسخ به این اقدام رژیم صهیونیستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صد‌ها پهپاد و موشک بالستیک مواضع نظامی رژیم صهونیستی شامل پایگاه‌های نوآتیم و رامون را در هم کوبید و فصلی درخشان به تاریخ انقلاب اسلامی ایران اضافه کرد. اتفاقی که آن را باید نقطه اوج بلوغ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست و این انتظار را داشت که در آینده ضربات محکم تری حواله هیمنه رژیم صهیونیستی شود و گام بزرگتری در مسیر فروپاشی رژیم صهیونیستی برداشته شود.

در این میان عملکرد و مسیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند الگویی برای عملکرد سایر بخش‌های نطام جمهوری اسلامی باشد که به شکل موثری در مسیر تعالی انقلاب اسلامی حرکت کرده است. آن هم در زمانی که تمام هم و غم ضد انقلاب و استکبار جهانی در هم کوبیدن آن بوده و تاکنون نیز راه به جایی نبرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات