فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۸۷۳۲

تقدم دیپلماسی فرهنگی/ همگرایی تاریخی ایران و پاکستان تا هشدار شاعر لاهور

شاید برای توسعه روابط فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی با هر کشوری نیازمند استدلال و محاسبه باشیم، اما همسایگی و اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو ملت برای تعمیق این نوع تعاملات کافی است، آن هم مردم ایران و پاکستان در یک صف قرار داریم و رسم دوستی و همسایگی‌ را در میان سروده‌های شعرای ملی‌شان به راحتی می‌توان به یاد آورد.

پاکستان به عنوان شریک راهبردی ایران در مناسبات منطقه‌ای و جهانی، از روز گذشته میزبان رئیس جمهوری اسلامی و هیات عالی‌رتبه ایرانی است، سفری در چارچوب دیپلماسی منطقه دولت سیزدهم که دستاورد و بار و معنای فرهنگی آن در همان روز نخست عیان شد، سفری فرهنگی که از مبدا تهران به اسلام‌آباد آغاز شد و به لاهور رسید و حالا مقصد سوم کراچی است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار تنی چند از وزرای دولت مردمی به همراه رئیس جمهوری روز گذشته -دوشنبه ۳ اردیبهشت- به پاکستان سفر کرده است که در چارچوب این سفر ضمن رایزنی با مسئولان فرهنگی و سینمایی پاکستانی در زمینه توسعه مبادلات فرهنگی، در خصوص ساخت یک اثر سینمایی مشترک با هم به تفاهم رسیدند و در عین حال بر مساله غزه و فلسطین به عنوان مساله نخست جهان اسلام تاکید کردند.

اسماعیلی در این سفر ضمن حضور در برنامه‌های مختلف و گفت و گو با مقامات پاکستانی، در کنفرانس خبری مشترک با جمال شاه همتای پاکستانی خود شرکت کرد.

پاکستان در خط مقدم دفاع از فلسطین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد خبری گفت: پاکستان در خط مقدم دفاع از فلسطین قرار دارد، پاکستان نیز درست مانند ایران که حامی آرمان‌های فلسطین است بهتر از بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر نشان داد که در خط مقدم دفاع از فلسطین و ملت فلسطین قرار دارد بنابراین پرداختن به مساله فلسطین در جریان این سفر، ضروری و محوری است.

تقدم دیپلماسی فرهنگی/ همگرایی تاریخی ایران و پاکستان تا هشدار شاعر لاهور + فیلم

اسماعیلی همچنین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی پاکستان، درباره تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، ریشه علایق فرهنگی‌ دو ملت، وضعیت مردم مظلوم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و هم‌افزایی امت اسلامی سخن گفت.

رسیدن به تفاهمی در خصوص ساخت یک اثر سینمایی مشترک در خصوص اقبال لاهوری یکی از نتایج ثمربخش سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به پاکستان بود. در این ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساخت یک اثر سینمایی مشترک میان دو کشور در خصوص اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان خبر داد.

تقدم دیپلماسی فرهنگی/ همگرایی تاریخی ایران و پاکستان تا هشدار شاعر لاهور + فیلم

ایران و پاکستان در مورد اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند

اسماعیلی گفت: ایران و پاکستان در مورد اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند.در جریان دیدار با مقامات پاکستانی ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم که اولین فیلم نیز در مورد مرحوم اقبال لاهوری است و اینکه مقدمات ساخت این اثر سینمایی در حال انجام قرار دارد.

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود، که اشعار زیادی به زبانهای فارسی و اردو سروده ‌است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.

این تفاهم‌نامه سینمایی که از جمله هشت سند همکاری میان ایران و پاکستان بود به امضای وزیر فرهنگ کشورمان و وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی پاکستان رسید. در سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به پاکستان ، در مجموع، ۸ سند همکاری، توافق‌نامه و تفاهم‌نامه بین هیات‌های عالی‌رتبه ایران‌ و پاکستان در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید.

وزیر دفرهنگ همچنین به همراه رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت با حضور در مجموعه قلعه شاهی، با تقدیم تاج گل به آرامگاه اقبال لاهوری ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای این شاعر بزرگ دفتر یادبودی را نیز امضا کرد.

تقدم دیپلماسی فرهنگی/ همگرایی تاریخی ایران و پاکستان تا هشدار شاعر لاهور + فیلم

آرامگاه اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی یکی از بناهای ملی و فرهنگی مجموعه قلعه شاهی است. اقبال لاهوری در ایران بیشتر با اشعارش به زبان فارسی شناخته می‌شود. فلسفه، سبک شعر و زندگی اقبال لاهوری بیشتر بر مبنای عشق به دین، قرآن و محبت پیغمبر اسلام (ص) قرار گرفته است.

تقدم دیپلماسی فرهنگی/ همگرایی تاریخی ایران و پاکستان تا هشدار شاعر لاهور + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به لاهور، درخصوص دیدارهای خود گفت: شاید برای اثبات تقدم ارتباط و دیپلماسی فرهنگی با برخی کشورها نیاز به استدلال، بحث و گفت‌وگو داشته باشیم اما در مورد برخی از حوزه‌های فرهنگی و کشورهای حوزه تمدنی به هیچ استدلالی نیاز نداریم.

اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما هشدار می‌دهد

اسماعیلی در گزارشی تصویری درباره سفر به پاکستان گفت: با پاکستان به دلیل همگرایی های تاریخی، فرهنگی و تمدنی گسترده‌ای که داریم چاره‌ای جز تقدم به تعامل فرهنگی نداریم؛ ما با تعامل فرهنگی با دوستان، برداران و خواهران پاکستانی در صف امت واحده قرار می‌گیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توفیق داریم در شهر اقبال لاهوری قرار داریم و روح فرهنگ ایرانی حاکم است، گفت: به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با پاکستان و مردم این کشور احساس همدلی، همگرایی و وحدت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: اقبال لاهوری از غرب و دل مشغولی‌های تمدن مغرب زمین به ما هشدار و بیدار باش می‌دهد و ما را به بیداری از خواب و رخوت دعوت می‌کند؛ در همین راستا در شعری می‌گوید: «از هند و سمرقند و عراق و همدان خیز/ از خواب گران خواب گران خواب گران خیز، از خواب گران خیز»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با وجود بزرگان، شعرا و حکمایمان امروز بیشترین بستر همدلی و همگرایی را با مردم پاکستان داریم و ان‌شاالله این سفر آغازی دوباره برای ارتباطات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای میان دو کشور بزرگ و مهم در جهان اسلام خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات