صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۵۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کنعانی مقدم: زندگی امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه سراسر مودت، همکاری و مواسات نسبت به دیگران است

بی‌تردید در دهه کرامت اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد بخصوص نسل آینده‌ساز کشور، توجه به ارزش‌های الهی است که در سیره و سبک زندگی امامان معصوم ازجمله امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها وجود داشته است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ گفتگو با حسین کنعانی مقدم

به گزارش بصیرت، دهه کرامت همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد، در این موضوع تردیدی نیست که عاشقان اهل بیت وعصمت و طهارت علاقه خاصی به دهه کرامت و برگزاری مراسم این دهه دارند چرا که این ایام مقارن است با روز‌های موفورالسرور میلاد دردانه‌های اهل بیت که ایران میزبان آنان است و به همین جهت در این روز‌ها سراسر ایران اسلامی غرق در شادی و شعف و خوشحالی است. اما آنچه دراین موضوع مهم است برداشت‌ها و درس‌های مهمی است که از این دهه باید فرا بگیریم کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص ویژگی‌های دهه کرامت با ما نکاتی را در میان گذاشته است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر فرهنگی در گفتگو با بصیرت به اهمیت توجه دو چندان و برجسته‌سازی دهه کرامت به دلیل آموزه‌ها و درس‌های انسان‌سازی که برای جامعه به همراه دارد پرداخت و در این باره گفت: با توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی بحث کرامت انسانی یکی از مهمترین مشخصه‌های یک انسان مومن با یک انسان حتی غیر مومن، کرامت انسانی است، به این معنا که افراد دارای اعتقادات و باور‌های الهی و انسانی قطعا کرامت بیشتری نسبت به انسان‌های همنوع خود دارند بنابراین کرامت موضوع مهمی است که باید برجسته شود چرا که راه و رسم زندگی بزرگان دینی ما بوده و از مولفه‌های مهم زندگی معنوی و مدینه فاضله به شمار می‌رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اعتقاد به باور‌های دینی بخصوص باور به راه و رسم و سیره زندگی امامان معصوم و بزرگان دین مثل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها انسان را در درست‌ترین مسیر زندگی خود قرار می‌دهد بنحوی که به انسان‌ها در همه قرن‌های گذشته و حال حاضر این موضوع مهم را متذکر می‌شود که انسانی کریم و با کرامت است که به درد و رنج دیگران توجه کند و به یاری آن‌ها بشتابد آنگونه که در سیره زندگی امام رضا علیه السلام آمده است.

حسین کنعانی مقدم گفت: به عنوان نمونه امروز جهان شاهد کشتار جمعی و نسل کشی در غزه است. هر روز هزاران انسان بیگناه از زن و مرد تا کودک و جوان در غزه به شهادت می‌رسند و مجروح می‌شوند و بسیاری نیز تحت فشار فقر، گرسنگی، بیماری و جنایت جنگی صهیونیست‌ها قرار دارند، بی تردید یکی از شاخصه‌های مهمی که تفاوت بین انسان مومن و غیر مومن و ازادی خواه را فارغ از ادیان و نوع نگرش نسبت به ادیان الهی نشان می‌دهد این است که در برابر ظالمان سکوت نکند و به کسانی که مورد ستم قرار گرفته اند کمک برساند.

حسین کنعانی مقدم معتقد است: بی‌تردید در دهه کرامت اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد بخصوص نسل آینده‌ساز کشور، توجه به ارزش‌های الهی است که در سیره و سبک زندگی امامان معصوم ازجمله امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها وجود داشته است.

وی در ادامه گفتگو خاطر نشان کرد: بی تردید مسئولین دینی و فرهنگی کشور باید مردم را با آموزه‌های دینی و سیره و سبک زندگی امام رضا علیه السلام بیش از پیش آشنا کنند چرا که زندگی معصومان علیهم السلام و بزرگانی مثل حضرت فاطمه معصومه سراسر مودت، همکاری و مواسات نسبت به دیگران است.

حسین کنعانی مقدم بیان داشت: بحث آموزش یکی از مهمترین مباحثی است که در تربیت انسان‌ها نقش اولیه را ایفا می‌کند بعد از آن در عمل با اقدامات خیرخواهانه و کار‌های مومنانه با برداشت‌هایی که از سبک زندگی امام رضا و خواهر بزرگوار ایشان داریم باید به همنوعان خود کمک کنیم و ان‌ها را در مسیر خیرو صلاح قرار دهیم چه کمک مالی باشد یا جانی یا اینکه صدای حق طلبی آن‌ها باشیم.

حسین کنعانی مقدم گفت: اسطوره‌های کرامت و زندگی عفیفانه و خدا محورانه در دهه کرامت به ما معرفی شده اند بنابراین برای بهبود وضعیت جامعه اسلامی و وضعیت کلی جهان بخصوص جهان اسلام باید به دنبال تبین و شناساندن سبک زندگی بزرگان دین و معصومانی، چون امام رضا علیه السلام باشیم تا جامعه جهانی در مسیرحفظ کرامت انسانی قرار بگیرد.

وی در ادامه بحث یادآور شد: وجود نازنین حضرت معصومه سلام الله علیه به عنوان فرزند و خواهر امام معصوم نشان می‌دهد زنان رکن مهمی در جامعه به شمار می‌روند چرا که محور و پایه اصلی مهربانی و کرامت در خانواده به شمار می‌روند. با وجود الگو‌های دینی مثل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و حضرت معصومه زنان مسلمان و شیعیان باید به خود ببالند چرا که الگوی آنان بهترین انسان‌های جهان در همه ادوار به شمار می‌روند که نشر دهنده کرامت انسانی هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات