صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۵۵

آغاز حمله رژیم صهیونیستی به رفح

با حمله ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه رفح، جان بیش از یک میلیون آواره در این منطقه در خطر است که این وضعیت به معنای راه افتادن انبار خون خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

 با حمله رژیم صهیونیستی به رفح که باعث شد اکنون غزه در محاصره کامل قرار دارد، آغاز مرحله جدیدی از راهبرد نسل کشی صهیونیست ها در غزه است که سکوت بیش از این جامعه بین المللی به معنای سقوط انسانیت و حقوق بشری در جهان خواهد بود. با حمله ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه رفح، جان بیش از یک میلیون آواره در این منطقه در خطر است که این وضعیت به معنای راه افتادن انبار خون خواهد بود. این حمله دقیقا در زمان افزایش امیدها برای توقف جنگ غزه صورت گرفت. تصمیم حمله به رفح که به نظر می رسد با توجه به ناتوانی صهیونیست ها محدود خواهد بود، ولی هر چه محدود هم باشد، باعث فاجعه انسانی خواهد شد. 

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد نیروهای اسرائیلی عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند. ادرعی در گفت‌وگو با وبگاه الحره گفت: در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم. وی ادعا کرد: نیروها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثر قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند. ادرعی در بیانیه‌ای توضیح داد: «نیروهای لشکر ۱۶۲ یک عملیات غافلگیرانه» را برای خنثی کردن اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند.
بر اساس این بیانیه، در بخشی از این عملیات، هواپیماهای جنگی متعلق به نیروی هوایی و نیروهای تیپ ۲۱۵ به اهدافی که ادعا شده متعلق به حماس در رفح بوده، حمله و آنها را منهدم کردند.

رسانه‌های عبری زبان در این باره نوشتند: "لشکر گفعاتی" بر گذرگاه رفح و محور صلاح‌الدین تسلط یافته و کنترل آنها را به دست می‌گیرد. اداره گذرگاه‌های غزه نیز اعلام کرد: حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به نوار غزه به طور کامل از گذرگاه‌های رفح و کرم ابوسالم متوقف شده است. وائل ابوعمر، مسؤول اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح گفت: فعالیت گذرگاه رفح بعد از ورود تانک‌های اسرائیلی به تاسیسات گذرگاه متوقف شد.

او به المیادین تاکید کرد: حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به غزه به طور کامل متوقف شده است. خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد خودروهای نظامی اسرائیلی از تردد مسافران بویژه بیماران و مجروحان و ورود کمک‌های بشردوستانه یا انتقال کمک‌های انبوه به مردم نوار غزه در مناطق جنوب و شمال جلوگیری کردند که این امر تهدیدی برای قحطی است و یک خطر واقعی برای جان‌ بیماران است.

منابع پزشکی نیز گفتند بسته شدن گذرگاه رفح، بیماران سرطانی را به دلیل فروپاشی سیستم بهداشتی در نوار غزه به مرگ محکوم می‌کند. در رابطه با این موضوع، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از ۲ منبع آگاه نوشت: اسرائیل معتقد است کنترل گذرگاه رفح، توانایی‌های حماس را و اینکه تلاش می‌کند نشان دهد همچنان بر غزه حکومت می‌کند، از بین می‌برد. این وبگاه مدعی شد اسرائیل قصد دارد فلسطینی‌های غیرمرتبط با حماس را مسؤول توزیع کمک در دوره آتی کند. این در حالی است که منابع امنیتی به تلویزیون الاقصی گفته بودند طرف مصری به طور رسمی به مقامات گذرگاه‌ها اطلاع داده است اشغالگران قصد اشغال گذرگاه رفح را ندارند و خودروهای دشمن در حال انجام عملیات امنیتی اطراف آن برای جست‌وجوی قابلیت‌های مقاومت ادعایی هستند و فردا صبح از اطراف گذرگاه عقب‌نشینی خواهند کرد.

گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) نیز اعلام کرد مجموعه حملاتی را به مواضع نیروهای دشمن که به شرق رفح نفوذ کرده‌اند، انجام داد که در یکی از این حملات تانک صهیونیست‌ها را منهدم کرد و با نیروهای صهیونیست درگیر شد. کاروانی از تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی که در حال نفوذ به شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه بودند، بامداد سه‌شنبه به بخش فلسطینی گذرگاه زمینی رفح در مرز با مصر رسیدند و به سوی بخش فلسطینی گذرگاه تیراندازی کردند.

منابع مصری به العربی الجدید گزارش دادند درگیری بین مقاومت و نیروهای اشغالگر در نزدیکی دروازه گذرگاه رخ داد. پس از پیشروی خودروهای نظامی اشغالگران به سمت گذرگاه زمینی رفح چندین گلوله توپخانه به ساختمان‌های آن اصابت کرد. در بمباران رژیم صهیونیستی به خانه خانواده ابوعمره در غرب شهر رفح 5 نفر شهید شدند که ۲ نفرشان زن و یک نفر آنها کودک هستند، در عین حال در این حمله ۱۰ نفر دیگر هم زخمی شدند که همگی به بیمارستان کویتی منتقل شدند. از سوی دیگر منابع پزشکی فلسطینی از شهادت ۲۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منازل در رفح طی بامداد سه‌شنبه خبر دادند. همچنین حمله هوایی دیگری به محله التنور در شرق شهر رفح منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. در ادامه بر اثر هدف قرار دادن خانه خانواده الشمالی در کنار مسجد ابوبکر در محله برازیل در رفح، تعدادی از شهروندان شهید و تعدادی مجروح شدند.

همچنین در نتیجه حمله هواپیمای اشغالگر به خانه خانواده عبدالعال در پشت مقر «الویر هاوس» در مرکز شهر رفح، یک شهروند شهید و تعدادی مجروح شدند. از سوی دیگر، نیروهای دفاع مدنی اعلام کردند در تلاش برای مهار آتش‌سوزی در خانه بمباران‌شده توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در غرب رفح برآمدند و همچنان در حال بیرون آوردن تعدادی از شهدا و مجروحان از زیر آوار هستند. 


در حالیکه امیدها برای برقراری اتش بس در غزه پررنگ شده بود، نتانیاهو بعد از جلسه کابینه جنگی مدعی شد طرح پیشنهادی حماس با مطالبات ضروری اسرائیل فاصله دارد. وی ادعا کرد هدف طرح دیروز تضعیف احتمال ورود نیروهای اسرائیل به رفح بود و این اتفاق رخ نداد. این در حالی است که ینس لایرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه روز سه‌شنبه گفت اسرائیل دسترسی سازمان ملل به گذرگاه رفح در نوار غزه را رد کرده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «ما در حال حاضر در گذرگاه رفح حضور نداریم زیرا دفتر هماهنگی فعالیت‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین اجازه دسترسی به این منطقه را به ما نداد. گذرگاه زمینی رفح در جنوب نوار غزه در منتها‌الیه جنوب استان رفح بین شهر رفح و شوکت الصوفی و در سمت غرب فلسطین بین مرز فلسطین و مصر قرار دارد که بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 این گذرگاه به عنوان یک گذرگاه بین‌المللی به رسمیت شناخته شد که نوار غزه را به شبه‌جزیره سینا در مصر متصل می‌کند. خروج کامل رژیم صهیونیستی از سینا تا سال 1982 به درازا انجامید؛ در ادامه، نوار غزه که از سال 1948 تا 1967 تحت کنترل مصر بود، به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و این رژیم تا 40 سال پیش که در پی فشار بین‌المللی ناچار به خروج از غزه شد، بر این منطقه سیطره داشت. سال 2001، رژیم صهیونیستی کارکنان فلسطینی را از کار در گذرگاه رفح منع کرد و آن را به کنترل انحصاری این رژیم بازگرداند؛ این نتیجه مستقیم انتفاضه دوم بود. سال 2005، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامه حرکت و دسترسی (AMA) را امضا کردند که گذرگاه رفح را تحت کنترل کامل فلسطینی‌ها قرار داد، اما با یک شرط بزرگ؛ بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی این حق را برای خود محفوظ می‌دانست که هر زمان که بخواهد، مرز‌ها را ببندد و افراد را از عبور از آن منع کند. 

ژوئن 2006 به اسارت گرفته شدن گیلعاد شالیت، نظامی صهیونیست به دست مقاومت، موجب شد رژیم صهیونیستی گذرگاه رفح را به مدت یک سال ببندد. بعد از پیروزی حماس در انتخابات سال 2006، رژیم صهیونیستی غزه را محاصره کرد و از آن زمان تا سال 2009، مصر و غزه این گذرگاه را به‌ندرت و به‌طور نامنظم باز کردند. نوار غزه از طریق 2 گذرگاه رفح و دروازه صلاح‌الدین به مصر متصل می‌شود که هیچ یک از این گذرگاه‌ها به طور رسمی تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار ندارد اما صهیونیست‌ها همواره به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای سیطره بر آنها تلاش و فشارهایی در این زمینه وارد کرده‌اند. گذرگاه رفح بویژه برای فلسطینی‌هایی که از هر طرف در داخل نوار غزه تحت محاصره قرار دارند اهمیت زیادی دارد، زیرا دروازه آنها به دنیای خارج محسوب می‌شود. گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کردند: عدم تمایل رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوز و تحقق معامله تبادل اسرا، روند مذاکرات را تهدید می‌کند و باعث می‌شود رژیم اشغالگر به نسل‌کشی علیه ملت ما ادامه بدهد. حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح و اشغال گذرگاه رفح و بستن گذرگاه کرم ابوسالم یک فاجعه انسانی است که 2.5 میلیون شهروند فلسطینی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد و بیش از 1.5 میلیون آواره فلسطینی را به صورت مستقیم تهدید می‌کند. 

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در این باره گفت: حمله رفح دوباره آغاز شده است، به‌رغم تمام درخواست‌های جامعه بین‌المللی، ایالات متحده، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی. رویترز گزارش داد بورل افزود همه از نتانیاهو می‌خواهند حمله نکند. من می‌ترسم این دوباره باعث تلفات زیادی شود، تلفات غیرنظامی. هر چه بگویند واقعیت این است که هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه بعد از استقبال از سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا به خبرنگاران گفت: حمله زمینی به رفح به دلیل پیامدهای انسانی ویرانگر و تأثیر بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه غیرقابل تحمل خواهد بود. دبیرکل سازمان ملل متحد از تل‌آویو و حماس خواست برای دستیابی به آتش‌بس تلاش بیشتری انجام دهند. رسانه‌های عبری بامداد روز سه‌شنبه اعلام کردند ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود را در شرق رفح، واقع در جنوب نوار غزه با حملات شدید آغاز کرده است. رسانه‌های عبری گزارش دادند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات هوایی شدیدی را در شرق رفح انجام دادند. این حمله در حالی رخ داد که حماس دوشنبه شب در اقدامی غافلگیرانه توافق آتش‌بس را پذیرفت و اسرائیل در شوک فرو رفت.

باراک راوید از مشهورترین تحلیلگران اسرائیلی در کانال کان نوشت: سه مقام اسرائیلی گفتند اعلامیه حماس در روز دوشنبه اسرائیل را غافلگیر کرد و اسرائیل تا ساعتی پس از صدور بیانیه حماس متن پاسخ جنبش را از میانجیان دریافت نکرده بود! این مقامات همچنین مدعی شدند رئیس سیا و سایر مقامات دولت بایدن که در مذاکرات شرکت داشتند، از پیشنهاد جدید مطلع بودند اما به مقامات اسرائیلی نگفتند که آخرین بررسی‌ها درباره این پیشنهاد صبح روز دوشنبه در دوحه انجام شد. یک منبع آگاه از این تماس گفت، رئیس سیا صبح روز دوشنبه تلفنی با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل صحبت کرد اما زمانی که حماس بیانیه خود را صادر کرد گالانت نیز متعجب شد. این حادثه باعث ایجاد ناامیدی و تردید عمیق در میان مقامات ارشد اسرائیلی درباره نقش آمریکا در مذاکرات معامله اسیران شده است و می‌تواند بر پیشرفت مذاکرات تأثیر منفی بگذارد. البته از سوی دیگر روزنامه اسرائیل هیوم نوشته است مصر به مقام گذرگاه اطلاع داد که اسرائیل قصد اشغال گذرگاه رفح را ندارد و عقب‌نشینی انجام می‌شود. 

جاده فیلادلفیا که گذرگاه رفح در مصر را به منطقه کرم ابوسالم و از سمت غرب به رفح مصر متصل می‌کند طبق توافق مصر و اسرائیل باید بدون حضور صهیونیست‌ها باشد. الخلیج آنلاین در گزارشی سال گذشته و بعد از 7 اکتبر نوشته بود رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ خود علیه غزه در هفتم اکتبر صحبت درباره اشغال مجدد نوار مرزی میان نوار غزه و مصر یا همان محور فیلادلفیا را متوقف نکرده است.

محور فیلادلفیا به عنوان یک منطقه حائل شناخته می‌شود و در معاهده صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی که سال ۱۹۷۹ امضا شد نیز به عنوان منطقه حائل درج شده است. بر اساس پروتکلی که مصر با رژیم صهیونیستی امضا کرده است، ۷۵۰ سرباز مصری در این منطقه مستقر شده‌اند. هدف رژیم اشغالگر اسرائیل از کنترل محور صلاح‌الدین یا فیلادلفیا جدا کردن نوار غزه از اراضی مصر و جدا کردن آن به طور کامل از اطراف مصر است. رژیم اشغالگر نمی‌تواند کنترل کامل اراضی نوار غزه را در دست بگیرد برای همین می‌خواهد کنترل نقاط عبور و گذرگاه‌ها را در دست داشته باشد. اسرائیل کنترل مرزهای شرقی، شمالی و غربی را از طریق دریا در دست دارد و تنها کنترل مرزهای جنوبی با مصر را در دست ندارد، برای همین می‌خواهد کنترل نوار غزه را از طریق سیطره بر محور صلاح‌الدین در دست بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات