تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۴۰۵۹۶
گزارش شرق از نشست سراسری اعضای شورای مناطق حزب اعتماد ملی

گردهمایی در آستانه دو انتخابات


مریم شبانی
یک سال پس از اعلام موجودیت حزب اعتماد ملی در عرصه سیاست ایران توسط مهدی کروبی که در پی نتیجه حاصل شده در انتخابات نهم ریاست جمهوری رقم خورد، اولین گردهمایی سراسری اعضای شورای‌های استانی این حزب روز یکشنبه برگزار شد تا در فاصله دو ماه باقی مانده تا برگزاری کنگره حزب در شهریور ماه، ۸۵ اعضای حزب اعتماد ملی با حضور در یک «کنگره مقدماتی»، مقدمات برپایی کنگره سراسری تشکل متبوع خویش را فراهم کنند.
در این گردهمایی که با حضور اعضای هیات موسس، شورای مرکزی و همچنین نمایندگان دفاتر استانی حزب اعتماد ملی و در دفتر دبیرکل این حزب سیاسی برگزار شد مسئولین مختلف حزب و نمایندگان دفاتر استانی در سخنانی کوتاه از آنچه تاکنون و طی یک سال گذشته حزب اعتماد ملی انجام داده است گزارشی ارائه کردند و البته تصویری نیز از آنچه این تشکل نوپای سیاسی در آینده انجام خواهد داد به دست دادند. در این گردهمایی یک روزه در حدود ۲۰۰ تن از اعضای حزب اعتماد ملی حاضر شدند تا نمایانگر تلاش و عزم شورای مرکزی برای استقرار تشکیلات استانی حزب نیز باشند. به این ترتیب این گردهمایی بیشتر به جلسه‌ای برای تبادل نظر و حتی آشنایی اعضای حزبی استان‌ها تبدیل شد تا در آستانه دو انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی ‌شهر و روستا، حزب اعتماد ملی، انسجام درونی خود را به نمایش گذاشته باشد. چه آنکه حزب اعتماد ملی همچنان که «محمود زمانی قمی» رئیس دفتر انتخابات این حزب نیز در سخنان ابتدایی گردهمایی اعلام کرد، «در دو انتخابات پیش رو با تمام قوا شرکت خواهد کرد.»
رئیس دفتر انتخابات: موارد تخلف مجریان و ناظران انتخابات را گزارش می‌دهیم
«زمانی قمی» در سخنان خویش در این گردهمایی در حالی که از حضور فعال حزب اعتماد ملی در انتخابات خبرگان و شوراها خبر می‌داد، نحوه این حضور را نیز بیان کرد: «در حوزه‌ها، فهرست نامزدهای مورد تایید خود را به مردم اعلام خواهیم کرد و در کنار آن، عملکرد مجریان و ناظران انتخابات را نیز به دقت زیر نظر خواهیم داشت و موارد تخلف فراتر از قانون را به افکار عمومی ‌اطلاع خواهیم داد.» زمانی قمی‌همچنین اولویت انتخابات کاندیداهای حزب اعتماد ملی را چنین اعلام کرد: «اولویت اول مربوط به عناصر همراه حزب و اولویت دوم حمایت از افراد مستقل است.» با این حال این عضو حزب اعتماد ملی، فاصله گیری از حرکت‌های افراطی و عناصر تندرو را از جمله برنامه‌های این حزب نوپای سیاسی عنوان کرد و به این ترتیب بار دیگر با بیان این سخنان بر تلاش و تصمیم حزب اعتماد ملی بر مرزبندی با برخی جریانات اصلاح‌طلب تاکید دوباره شد. شاخص‌های انتخاب نامزدان حزب اعتماد ملی برای انتخابات پیش رو نیز عواملی همچون ایمان به راه امام(ره)، عدم سازگاری با «دین ستیزی و دین نفهمی» و اعتقاد به اسلامی ت و جمهوریت نظام اعلام شد و «زمانی» نحوه انتخاب این افراد را نیز چنین شرح داد: «با نظر شورای هر استان حزب، نامزدها انتخاب خواهند شد. به علاوه شوراهای استان موظف هستند تا نیازهای مردم منطقه و در مقابل وعده‌های مسئولین را بررسی کرده و راهکارهایی برای احقاق حقوق نیازهای مردم بیندیشند.» رئیس دفتر انتخابات اعتماد ملی در ادامه، نقد روش‌های غیرمنطقی و تدوین روش‌های مناسب برای اداره کشور، شفاف سازی مواضع حزب در آینده، ارائه قرائتی اصیل از جمهوری اسلامی ‌و بررسی موضوع اقوام و در نهایت ارائه تعریفی جامع از منفعت ملی، امنیت ملی و هویت ملی را از دیگر برنامه‌های حزب اعتماد ملی در شرایط کنونی کشور عنوان کرد. با این حال این عضو حزب اعتماد ملی از برنامه‌های این حزب برای روزهای پس از قدرت یافتن نیز سخن گفت: «اجرای دقیق قانون اساسی به خصوص در زمینه اقوام و مذاهب، عدم استفاده ابزاری از دین و تقلیل روش‌های غیرمنطقی از جمله اهداف اعتماد ملی پس از کسب قدرت سیاسی خواهد بود.» زمانی قمی ‌در پایان سخن، طراحی یک «دولت دینی» به جای «دین دولتی» و تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ حزب گرایی در کشور به منظور به حاشیه راندن عناصر محفلی را از دیگر اهداف مهم این تشکل سیاسی عنوان کرد.
رئیس دفتر سیاسی:
در مقابل نقض حقوق شهروندی می‌ایستیم
جواد اطاعت رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این گردهمایی یک روزه بود. اطاعت که سابقه تدریس علوم سیاسی را نیز در کنار حضور در مدیرکلی وزارت کشور در کارنامه خود دارد سخن خویش را با دفاع از شیوه‌های دموکراتیک حکومت داری آغاز کرد. او با اشاره به تجربه ناموفق اقتدارگرایی در عرصه سیاست‌ورزی از شکست دیدگاه اقتدارگرایی در طول تاریخ و پیشرفت کشورهای دموکراتیک در تمام زمینه‌ها سخن گفت. دفاع از «حقوق ملت» اصلی بود که به گفته جواد اطاعت محور شکل‌گیری حزب اعتماد ملی در تفکر مهدی کروبی بوده است. «ما با دخالت‌های غیرقانونی در آرای مردم مخالف هستیم و همواره تلاش بر این است که در مقابل نقض حقوق شهروندی بایستیم.» اطاعت در ادامه سخن، دیدگاه‌های حزب در زمینه مسائل سیاست داخلی و سیاست خارجی را بیان کرد. به گفته اطاعت در زمینه سیاست داخلی تقدس‌زدایی از قدرت، آزادی اندیشه و بیان، نقد قدرت و ارائه قرائت رحمانی از دین اسلام از جمله اهداف حزب اعتماد ملی است.
رئیس دفتر سیاسی این حزب سیاسی دیدگاه‌های سیاست خارجی اعتماد ملی را نیز چنین تشریح کرد: «ما با یکجانبه نگری آمریکا در منطقه مخالف هستیم و صلح و دوستی را ترویج می‌کنیم. به واقع گرایی معتقدیم و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه و تاکید بر تفاهم و گفت‌وگو و مذاکره را در اولویت برنامه‌های خود داریم.» اطاعت همچنین حفظ منافع ملی و چارچوب نظام را از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی اعتماد ملی عنوان کرد و بر این اساس به انتقاد از شیوه کنونی سیاستگزاران خارجی کشور پرداخت: «به اعتقاد ما با شیوه تند و خشن فعلی نمی‌توان منافع جهان اسلام و ایران را حفظ کرد. این شیوه خطرآفرین است.»
اطاعت در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ و سیاست و اقتصاد را مسائلی جدا از یکدیگر ندانست و گفت: «اگر در عرصه اقتصاد سهام عدالت مطرح می‌شود در عرصه سیاست هم باید تمام کسانی که لیاقت دارند از فرصت برابر برخوردار باشند.» به گفته این عضو حزب اعتماد ملی در زمینه فرهنگ نیز حزب اعتماد ملی با قرائت‌های اقتدارگرایانه که موجبات نمود سکولاریسم و نفی دین را در جامعه ایجاد می‌کند مبارزه کرده و ترویج باورهای دینی را مسئله‌ای ضروری می‌داند. اطاعت در پایان سخن، وظیفه فرهنگی حزب اعتماد ملی را نیز کثرت‌گرایی فرهنگی و تولید فکر و اندیشه و نشر کتاب‌های متعدد دانست و وعده داد که این حزب قصد مقابله با انحصارگرایی فرهنگی را دارد.
رئیس دفتر اقتصادی: سهام عدالت تجربه‌ای شکست خورده در بلوک شرق است
سیدکامل تقوی نژاد رئیس دفتر اقتصادی حزب اعتماد ملی دیگر سخنران این گردهمایی یک روزه بود که در سخنان خود به تشریح مواضع اقتصادی حزب و نقد برنامه‌های اقتصادی دولت نهم پرداخت. تقوی‌نژاد اساس دیدگاه‌های اقتصادی حزب اعتماد ملی را ملهم از افکار و اندیشه‌های امام(ره) عنوان کرد و سپس توجه به دیدگاه‌های توسعه همه جانبه را از جمله اهداف این حزب دانست و مقصود تشکل متبوع خویش از توسعه را چنین توصیف کرد: «توسعه به معنای تغییر کیفی در تمام ابعاد زندگی افراد جامعه است. از دیدگاه حزب اعتماد ملی توسعه فرآیندی چند بعدی و همه‌جانبه است که این دیدگاه هم توسعه اقتصادی و محرومیت‌زدایی و استقرار عدالت اجتماعی را مدنظر دارد و هم توسعه سیاسی را لحاظ می‌کند.» تقوی‌نژاد با تاکید بر اینکه در اصل ۴۴ قانون اساسی جایگاه اقتصاد کشور کاملاً مشخص شده است شروع جنگ و شرایط جنگی کشور را باعث سیطره بیشتر دولت بر اقتصاد عنوان کرد و از لزوم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی سخن گفت.
رئیس کمیسیون اقتصادی حزب اعتماد ملی در ادامه سخنان خویش به تشریح و نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم پرداخت: «به رغم خروج کشور از شرایط ویژه باز هم در بودجه ۸۵ بیش از ۷۰ درصد از بودجه به بانک‌های دولتی و شرکت‌ها تعلق می‌یابد. حجم دارایی‌های دولت چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. درحالی که اقتصاد جمهوری اسلامی ‌باید سیری متفاوت از آنچه هست را پیش گیرد.» تقوی‌نژاد با بیان این نکته که در پایان چشم انداز ۲۰ساله کشور باید به رشد اقتصادی و توازن منطقه‌ای و رقابت پذیری اقتصادی دست یافته باشیم عمده‌ترین مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر را چنین برشمرد. «بیکاری، تورم، نبود نظام تامین اجتماعی جامع و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی از مهمترین مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور است.» به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی حزب اعتماد ملی دولت نهم برنامه پنجم اقتصادی کشور را که ملهم از چشم‌انداز ۲۰ساله است به کناری نهاده و بنابراین با شعارهای کنونی اقتصادی نخواهد توانست مشکلات پیش رو را حل کند. تقوی نژاد در ادامه خصوصی سازی را مهمترین بخش اقتصاد کشور عنوان و عرضه سهام عدالت را در مسیری متفاوت از هدف خصوصی سازی معرفی کرد: «خصوصی سازی که مهمترین بخش اقتصاد است تعطیل و به سهام عدالت تبدیل شد. سهام عدالت تنها کاغذی است که برای مشغول کردن مردم به آنها می‌دهند.»
تقوی‌نژاد سهام عدالت را تجربه شکست خورده ۹ کشور بلوک شرق دانست: «در هیچ کدام از کشورهای غیرکمونیستی این الگو تاکنون اجرا نشده است و در آن کشورها هم این تجربه شکست خورده است.» این عضو حزب اعتماد ملی در پایان سخنان انتقاد خویش از سفرهای استانی هیات دولت را نیز بر پایه چنین استدلالی بیان کرد: «مصوبات سفرای استانی، سطح مصوبات دولت را به سطح کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها تقلیل داده است درحالی که سطح پروژه‌های جدید به ۲۰ درصد هم نرسیده است.» به اعتقاد تقوی نژاد نظارت و حضور دولت در میان مردم امری نیکو است اما باید اطلاع رسانی مناسب به مردم صورت گیرد و در حال حاضر این سفرها تنها به دلیل تحرک اقتصادی در مناطق مختلف انجام می‌شود.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی: کار مطبوعاتی مثل کار کردن در میدان مین است
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی محمدجواد حق‌شناس دیگر سخنران این مراسم بود. بر این اساس حق‌شناس نیز در سخنان خویش به بیان گزارشی از نحوه شکل‌گیری و انتشار روزنامه اعتماد ملی پرداخت. حق‌شناس همچنین با مرور پنج دوره بهار مطبوعات در ایران از دوران مشروطه تاکنون سیری کوتاه از فراز و فرود مطبوعات پس از انقلاب اسلامی ‌نیز ارائه داد و از تعطیلی نزدیک به ۸۰ نشریه در دوران اصلاحات گلایه کرد و توصیفی اینچنین از فعالیت مطبوعاتی در ایران ارائه داد: «کار مطبوعات در ایران مثل کار کردن در میدان مین است. اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود.» حق‌شناس هدف از راه‌اندازی ارگان حزب اعتماد ملی را جلب مخاطب و در خلال آن انتشار دیدگاه‌های حزب عنوان کرد و از موفقیت نسبی این روزنامه در مدت شش ماهه انتشار خود خبر داد. مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی در پایان از تغییر صاحب امتیازی حزب از مهدی کروبی به حزب اعتماد ملی در آینده خبر داد.
رئیس دفتر حقوقی: شالوده اعتماد ملی بر مبنای قانون اساسی ایران است
رئیس دفتر حقوقی حزب اعتماد ملی نیز در این گردهمایی سخنانی را بیان کرد. به اعتقاد حائری اشراف بر قانون و مسائل حقوقی اولویت کار حزبی است و در غیر این صورت اقدام حزبی مانند شنا کردن در دریایی متلاطم خواهد بود. حائری شالوده حزب اعتماد ملی را بر مبنای قانون اساسی ایران اعلام کرد و تلاش حزب نوپای خویش را آشنا کردن مردم جامعه با مسائل حقوقی مندرج در قانون اساسی عنوان کرد: «وقتی جامعه با مسائل حقوقی آشنا نباشد، استبداد شکل می‌گیرد. لذا ما معتقدیم که باید ادبیات حکومت، ادبیات اقناعی باشد نه اینکه دستوری از بالا صادر شود.» به گفته حائری در حزب اعتماد ملی تصمیم‌ها بر مبنای دموکراسی اتخاذ شده و اعضای این حزب بنا دارند در مقابل نقض حقوق مردم توسط حکومت نیز بایستند و به جامعه اطلاع رسانی کنند.
رئیس دفتر حقوقی حزب اعتماد ملی با یادآوری این نکته که دبیر کل این حزب همواره در مقابل رد صلاحیت‌ها ایستاده است ادامه این روند را از جمله اهداف حزب عنوان کرد. حائری در بخش دیگری از سخنان خویش از قانون اساسی به عنوان مادر قوانین کشور نام برد و ۳۰ اصل این قانون را برای پاسداشت حقوق شهروندی متذکر شد. حائری آموزش و پرورش رایگان، مسکن، برخورداری از تامین اجتماعی رایگان و تربیت بدنی رایگان را از موارد حقوق شهروندی مندرج در قانون اساسی نام برد که تاکنون با بی توجهی حکومت‌گران ایران مواجه شده است. «متاسفانه آقایان تنها به اصل ۹۷ و ۹۹ قانون اساسی چسبیده‌اند و اجرای دیگر اصول قانون اساسی را از یاد برده اند.»
رئیس کمیسیون فرهنگی: دفاع از گردش آزاد اطلاعات را در اولویت می‌دانیم
در ادامه گردهمایی یک روزه شوراهای استانی حزب اعتماد ملی، ابوالفضل شکوری رئیس کمیسیون فرهنگی این حزب نیز طی سخنانی کوتاه ضمن انتقاد از انسداد فرهنگ حاکم بر جامعه امروز ایران اولویت فرهنگی حزب اعتماد ملی را دفاع از گردش آزاد اطلاعات عنوان کرد. شکوری با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت نشر از مخالفت حزب اعتماد ملی با این رویه خبر داد و نتیجه حاصله از چنین رویکردی را این‌گونه تشریح کرد: «برخورد قهری با فرهنگ در تاریخ ما جواب نداده است و موجب یاس فرهنگی و افول شکوفایی علمی ‌و در نهایت فرار مغزها خواهد شد.»
به این ترتیب حاضرین در اولین گردهمایی سراسری شورا‌های استانی حزب اعتماد ملی پس از شنیدن سخنان جمعی از اعضای شورای مرکزی به استقبال سخنان نمایندگان استان در حزب رفتند که هر یک آمده بودند تا دیدگاه استان خویش درباره عمل حزبی به حاضرین را منتقل کنند تا از این رهگذر شاید برنامه حزب اعتماد ملی برای دو انتخابات سال جاری تدوین شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات