تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۴۹۰۰۳
گزارش تحلیلی از دلایل توجه راستگرایان به برخی ناراضیان چپ

سهم‌خواهان اصلاحات یا سوژه‌های خبری محافظه‌کاران


گروه سیاسی، رسول رضایی: اگرچه گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب ائتلاف خود را اعلام و لیست مشترک و مورد حمایت خود را هم برای انتخابات شورای شهر منتشر کرده‌اند اما با این وجود برخی گروه‌های فرعی که بیشتر در اردوگاه اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کردند ابراز نارضایتی کرده و راه اعتراض در پیش گرفته‌اند. این ناراضیان با انتقاد از اتحاد اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند به صورت مستقل وارد انتخابات خواهند شد. ضمن اینکه افراد و گروه‌های یاد شده به خوراک تبلیغاتی رسانه‌های راستگرا تبدیل شده‌اند.
البته مرتضی حاجی سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته‌اش از ورود مستقل این گروه‌ها به صحنه انتخابات استقبال کرد و حداقل فایده آن را گرم‌تر کردن تنور انتخابات دانست. اما با این وجود سخنگوی اصلاح‌طلبان به صورت تلویحی از اینکه آنان نام جنبش مردمی اصلاحات را بر خود نهاده‌اند انتقاد کرد و گفت که این عناوین نیست که به افراد یا گروه‌ها هویت می‌بخشد بلکه اهداف، اعتقادات، محتوا و برنامه‌ها است که تعیین‌کننده گرایش‌های سیاسی واقعی است.
البته در همان کنفرانس مطبوعاتی مرتضی حاجی از تمام افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب هم عذرخواهی کرد که به خاطر محدودیت لیست امکان گنجاندن نام حدود 200 نامزد اصلاح‌طلب مقدور نبود و به ناچار براساس صلاحیت و تخصص 15 کاندیدا گزینش شده‌اند. اما با این وجود این اظهارات باعث تسلی خاطر برخی گروه‌های ناراضی نشد و آنان انتظار داشتند سهمی خاص را در لیست اصلاح‌طلبان به خود اختصاص بدهند.
این در حالی است که گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب به صراحت اعلام کردند هیچ کدام در چینش لیست سهم‌خواهی نکرده‌اند به گونه‌یی که در حال حاضر برخی گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب نماینده مستقیمی در لیست 15 نفره شورای شهر تهران ندارند ولی حامی ائتلاف هستند. این جریانات به محض اعلام لیست با صدور بیانیه‌های جداگانه‌یی حمایت خود را اعلام کردند و خواستار حمایت سایر افراد و گروه‌هایی شدند که به هر دلیلی خود را در جرگه اصلاح‌طلبان می‌دانند.
رسانه‌های راستگرایان به دنبال ناراضیان
در همان حال که اصلاح‌طلبان اتئلاف و اتحاد نهایی خود را اعلام کردند رسانه‌های نزدیک به محافل راستگرا به ویژه صدا و سیما به سراغ برخی افراد و شخصیت‌هایی رفتند که از آنان به عنوان ناراضیان دوم خردادی از لیست ائتلافی نام می‌برند. در واقع محافل راستگرا به جایگاه واقعی این افراد میان اصلاح‌طلبان اشراف کامل دارند اما از آنجایی که سیاست این محافل تلاش برای تشدید اختلاف میان اصلاح‌طلبان است چون گذشته و در ایام انتخابات به یاد این ناراضیان افتاده‌اند و پیوسته از آنان خبر، گزارش و مصاحبه منتشر می‌کنند.
این روزها صدا و سیما، روزنامه‌ها و سایت‌های محافظه‌کار مملو از اخبار درباره افراد و گروه‌های یاد شده است. به جرات می‌توان گفت اگر اظهارات و موضع‌گیری‌های این ناراضیان نبود بسیاری از این رسانه‌ها به ویژه در بخش سایت‌های اینترنتی فلسفه وجودی خود را از دست می‌دادند و به ناچار تعطیل می‌شدند. در حالی که هیچ خبری از زبان رهبران اصلی اصلاح‌طلب از رسانه ملی پخش نمی‌شود اما همزمان مصاحبه‌های طولانی با این ناراضیان به ویژه در بخش خبری 30/20 پخش می‌شود. محافظه‌کاران همواره از این روش برای تخریب اصلاحات استفاده کرده‌اند. ایام انتخابات به غلظت شیوه خبری یاد شده افزوده می‌شود.
برخی افراد و گروه‌ها که هیچ خبری ولو در حد کوتاه از آنان پخش نمی‌شود ناگهان در کانون توجهات خبری صدا و سیما و محافظه‌کاران قرار می‌گیرند و آنان نیز با این تصور و شاید هم توهم که به جریانی مهم تبدیل شده‌اند بی‌محابا باب میل محافظه‌کاران سخن می‌گویند. بر این اساس و طی روزهای اخیر چند تن از افرادی که در جریان اصلاح‌طلب قرار داشتند اما بعداً‌ به نوعی از این جریان جدا شدند به سوژه‌های خبری رسانه‌ها و مطبوعات راستگرا تبدیل شدند. هنوز هم پژواک هشدارهای مکرر بزرگان و رهبران اصلاح‌طلبان در گوش‌ها باقی است که پیوسته می‌گفتند از شماها استفاده تبلیغاتی خواهد شد، اما بعد از اینکه تاریخ مصرفتان تمام شد دیگر نه صدا و سیما به سراغ شما خواهد آمد و نه تیتر یک روزنامه‌های جناح مخالف اصلاح‌طلب خواهید شد. اکنون برخی از این ناراضیان در مجلس هفتم حضور دارند ولی تاکنون حتی یک بار هم اخبار و موضع‌گیری‌های انتقادی آنان در قبال دولت و مجلس اصولگرا بازتاب رسانه‌یی نداشته است.
اگر در آن زمان ناراضیان دوم خردادی به عنوان تئوریسین‌هایی معرفی می‌شدند که با نقد درون جناحی درصدد اصلاح اصلاح‌طلبان برآمده‌اند اما امروز به عنوان افرادی معرفی می‌شوند که حتی به هم‌پیمانان سیاسی خود رحم نکردند. بنابراین چگونه می‌توان به این افراد اعتماد کرد و آیا اساساً انتقاد آنان شنیدنی است؟ بنابراین نگاهی به رویکردهای خبری صدا و سیما و سایر رسانه‌های راستگرا به جنبش اصلاح‌طلب نشان می‌دهد آنان همواره به دنبال حلقه‌های ضعیف زنجیره اصلاح‌طلبی هستند تا با فشار مضاعف به آن راه پاره کردن زنجیره اتحاد را بیابند.
محافل راستگرا که اکنون دچار اختلافی آشکار حتی در حد دشمنی با یکدیگر شده‌اند بسیار امیدوار بودند اتئلاف اصلاح‌طلبان حاصل نشود. اما اینک که این ائتلاف به دست آمده و تمام رهبران اصلاح‌طلب از جمله خاتمی و کروبی حمایت صریح خود را از آن اعلام کرده‌اند راستگرایان هم متقابلاً عزم خود را جزم کرده‌اند تا بار دیگر تخم اختلاف بکارند، محصول پیروزی خود و شکست رقیب درو کنند. از همین روست که رسانه‌های راستگرا مملو از اخبار منفی علیه اردوگاه اصلاح‌طلبان است و البته چاشنی آن هم اظهارنظرهای برخی افراد، گروه‌ها و شخصیت‌هایی است که خود را در هویت جنبش مردمی اصلاحات معرفی کرده‌اند. آیا جای این سوال باقی نیست وقتی صدا و سیما خود را رسانه ملی و بی‌طرف معرفی می‌کند ولی همزمان از پخش اخبار رسمی اصلاح‌طلبان که از سوی سخنگوی این جناح بیان می‌شود، خودداری می‌کند؟
براساس اخباری که منتشر شده است کاندیداهای مورد حمایت جناح اصلاح‌طلب متعهد شده‌اند در صورت ورود به شورای شهر از استعفا خودداری کرده و در صورتی که استعفا بدهند سایر اعضا- اگر اکثریت با اصلاح‌طلبان باشد- از پذیرش استعفای عضو مستعفی خودداری کنند. اگر هم به هر دلیل عضوی از اعضای اصلاح‌طلب شورا استعفا بدهد دیگر از نام فرد مستعفی در لیست‌های انتخاباتی بعدی استفاده نخواهد شد.
همین امر بیانگر حساسیت اصلاح‌طلبان برای بروز اختلاف دوباره میان این جناح است. بنابراین افراد و گروه‌هایی که به هر دلیلی خود را ناراضی می‌دانند می‌توانند با نگاه به سیاست اتخاذ شده راه وفاق در پیش گرفته و با پیوست به جریان اصلی اصلاح‌طلب سهم و نقش خود را ایفا کنند. البته اگر هم این جریان به هر دلیلی نمی‌تواند با جریان اصلی همسو شود می‌تواند به صورت مستقل وارد انتخابات شده و از تریبون‌های تبلیغاتی گسترده‌یی هم بهره‌مند شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات