صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۵۳۷۸۴

اخبار ویژه روزنامه های پنجم آبان 87


ایران

دیگه چه خبر؟ 

 مراجع تقلید: معامله با وهابیون ضد شیعه جایز نیست

دست آخر این که دو نفر از مراجع عظام تقلید در استفتایى ، معامله با وهابیون ضد شیعه را جایز ندانستند. حضرات آیات ناصر مکارم شیرازى و نورى همدانى از مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتا در این رابطه نوشته اند: در فرض سؤال، معامله با وهابیون ضد شیعه جایز نیست. دراین استفتا آمده است: معامله با وهابیت در صورتى که معامله به سود آنها باشد و سود را نیز علیه شیعیان استفاده کنند و این امر موجب منفعت آنان و ایجاد چرخه اقتصادیشان شود چه حکمى دارد این دو مرجع عالیقدر در پاسخ به این استفتا نوشته اند: در فرض مذکور معامله مجاز نیست و لازم است که از آن اجتناب شود./

   تأکید بر استفاده بهینه از توان متخصصان ایرانى و مشاوره متخصصان خارجى

خبر اول این که نزدیک به نیمى از خوانندگان روزنامه ایران معتقدند استفاده بهینه از توان متخصصان ایرانى با مشاوره متخصصان خارجى مى تواند فعالیت هاى عمرانى را مانند فازهاى ۶ ، ۷ و ۸ محقق کند. در نظرسنجى روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که نیمى از کارهاى فازهاى ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبى از سوى متخصصان ایرانى انجام شده است، تحقق این پدیده در سایر امور کشور منوط به چیست، ۴۹/۸۳ درصد از مخاطبین گزینه استفاده بهینه از توان متخصصان ایرانى با مشاوره متخصصان خارجى و ۳۲/۴۰ درصد اعتماد به متخصصان ایرانى را انتخاب کرده اند. همچنین استفاده از مشاوران خارجى با ۹/۰۶ درصد و محدود کردن حضور خارجى ها در مناقصات با ۸/۷۱ درصد اقبال چندانى در میان مخاطبان روزنامه ایران نداشته است.

   خشنودى سایت اصلاح طلب از کسالت رئیس جمهور!

خبر دیگر این که یک سایت خبرى نزدیک به اصلاح طلبان با انتشار گزارشى از سوابق لغو شدن برنامه هاى کارى رئیس جمهور به جهت کسالت ناشى از فشار کارى، در خبرى اعلام کرد با تکرار این کسالت ها، احتمال دارد حضور احمدى نژاد در انتخابات ریاست جمهورى آتى منتفى شود. گفتنى است، خبرگزارى امریکایى یونایتدپرس، روزنامه صهیونیستى جروزالم پست و روزنامه انگلیسى گاردین به انعکاس این خبر به نقل از این سایت پرداخته اند و از ادعاى این پایگاه خبرى مبنى بر امکان عدم حضور رئیس جمهورى در انتخابات آتى به شدت استقبال کرده اند. گاردین همچنین در گفت وگو با عیسى سحرخیز، ابراز شعف و خرسندى وى درباره این خبر کذب را بازتاب داده است.

 رپرتاژ خبرى العربیه براى یک گروهک تروریستى

شنیدیم که شبکه العربیه در راستاى حمایت خود از شبکه هاى تروریستى بار دیگر با درج گزارشى جهت دار حمایت خود را از گروهک تروریستى به اصطلاح جندالله آشکار کرد. در این گزارش، عبدالمالک ریگى در گفت وگو با خبرنگار شبکه العربیه محرومیت هاى موجود در مناطق سنى نشین ایران را دلیل درگیرى ها و عملیات هاى تروریستى گروه جندالله ذکر کرده و اقدامات خود را مورد تأیید مردم بلوچ معرفى مى کند. شبکه العربیه چندى است که به بلندگوى تبلیغاتى گروه هاى تروریستى همانند جندالله و همچنین القاعده تبدیل شده، که این گروه ها از آن به عنوان تریبونى جهت تبلیغ اعمال تروریستى خود استفاده مى کنند.

 کروبى: خاتمى با ریش سفیدى رئیس جمهور شد

با خبر شدیم که دبیرکل حزب اعتماد ملى در پاسخ به منتقدان ریش سفیدى در بدنه جریان اصلاحات براى رسیدن به کاندیداى واحد گفته: خاتمى با همین ریش سفیدى ها، رئیس جمهور شد. مهدى کروبى همچنین با اشاره به واکنش برخى چهره هاى سیاسى نسبت به اظهاراتش درخصوص انجام نظرسنجى و تشکیل شوراى حکمیت گفته: نظرسنجى گروه هاى سیاسى را به هیچ وجه قبول ندارم. نظرسنجى باید در خیابان و در میان مردم انجام بپذیرد نه این که آقایان در خانه هاى تیمى بنشینند و براى خود نظرسنجى کنند و در نهایت هم معلوم است چه کسى از این نظرسنجى ها بیرون مى آید. وى همچنین اظهار داشته: برخى کاندیداها در انتخابات ریاست جمهورى دور قبل مى گفتند حتى با گلوله هم کنار نمى روند اما زمانى که اقبال عمومى را نسبت به خودشان بررسى کردند، ۲۴ ساعت قبل از انتخابات کناره گیرى کردند.

 درخواست لغو مجوز وکالت شیرین عبادى

خبر رسیده که یک عضو کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس گفته: با توجه به اظهارات ضد نظام خانم شیرین عبادى در چارچوب قانون، خواستار لغو مجوز وکالت شیرین عبادى هستیم. سیدسلیمان ذاکر با اشاره به این که هر وکیلى براى دریافت مجوز وکالتش باید تعهدنامه اى مبنى بر پایبندى به نظام امضا کند، افزوده: خانم عبادى قطعاً این تعهدنامه را امضا کرده است اما اظهارات و جهت گیرى هایش عکس این مطلب را ثابت مى کند. وى ادامه داده: سازوکار لغو این پروانه مدعى چند شاکى خصوصى و یا مدعى العموم است که با توجه به عمق عداوت ایشان با نظام، لازم است تا مدعى العموم وارد عمل شود.

  کیهان

 فازمتر ( گفت و شنود )

گفت: اگر آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران دست به تحریم اقتصادی نزده و روابط بانکی خود را با کشورمان قطع نکرده بودند، الان بحران اقتصادی آمریکا، به جمهوری اسلامی ایران نیز سرایت می کرد.

گفتم: عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد.

گفت: اما خودمونیم، این مقامات آمریکایی و اروپایی برای تحریم اقتصادی ایران چه زوری زدند و چه عرقی ریختند.

گفتم: حیوونکی ها نمی دونستند که «جوجه هارو آخر پائیز می شمرند»! و همه اون زورزدن ها و نقشه کشیدن هاشون علیه ایران در نهایت دامن خودشونو می گیره.

گفت: حالا به جای تحریم ایران، کشورهای دیگه از رابطه اقتصادی با آمریکا و اروپا وحشت دارند.

گفتم: یارو بر اثر برق گرفتگی مرده بود، دوستان و اقوامش برای این که برق نگیرشون با «فازمتر» سر قبرش فاتحه می خوندند.

 پیدا کنید پرتقال فروش طرفدار طالبان را ...! ( خبر ویژه )

عضو مشترک شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت نشانه دیگری از همسویی این دو جریان سیاسی با محافل اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی را لو داد.

به نوشته سایت «نوروز» وابسته به حزب مشارکت مصطفی تاجزاده طی سخنانی در دانشکده علوم اجتماعی ضمن فحاشی و دروغ پراکنی های همیشگی علیه اصولگرایان و مقایسه نظام اسلامی با طالبان گفته است:

«سؤال اساسی ما از آنها- اصولگرایان- این است که تفاوت مدل حکومتیشان با طالبانیسم در چیست؟»

گفتنی است جاسوسان آمریکایی بازداشت شده نظیر رامین جهانبگلو، هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش به صراحت اعتراف کرده بودند که در همکاری نزدیک با جبهه اصلاحات ماموریت داشتند جمهوری اسلامی ایران را با حکومت طالبان در افغانستان مقایسه کنند و از آنجا که طالبان به بهانه و با نام اسلام دست به جنایات فراوانی می زند، این جنایات در اذهان جهانیان به جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت داده شود.

هاله اسفندیاری همسر شائول نجاش در پیامی برای جمعی از مدعیان اصلاحات که کیان تاجبخش حامل آن بود ضمن ابراز نگرانی از گسترش الگوی ایران اسلامی در منطقه، به نقل از شائول نجاش توصیه کرده بود همسان خوانی جمهوری اسلامی ایران و طالبان می تواند در پیشگیری از گسترش الگوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه موثر باشد. کیان تاجبخش به یکی از همین مدعیان اصلاحات که اظهار داشته بود مردم ایران به علت اعتقاد عمیق به تشیع باور نمی کنند ایران و طالبان همسان باشند، پاسخ داده بود که حوزه مصرف این تبلیغات، مردم منطقه هستند! گفتنی است در همسان ایام و بعد از تصمیم آمریکا برای حمله نظامی به افغانستان همین آقایان مدعی اصلاحات پیشنهاد کرده بودند که ایران به کمک طالبان برود!... آیا این پیشنهاد با توصیه شائول نجاش ارتباطی نداشته و تصادفی بوده است؟!

زمان، زمان «شما» نیست ( خبر ویژه )

احمد زیدآبادی، مسئول گروه غیرقانونی موسوم به ادوار تحکیم از آقای خاتمی خواست که به تردیدهای خود پایان داده و کاندید ریاست جمهوری نشود.

در همین رابطه زیدآبادی اظهار داشت: «آقای خاتمی برای حضور در صحنه رقابت انتخاباتی کاملاً مردد و دو دل است.

تردیدهای آقای خاتمی کاملاً قابل درک است، اما لازم است که او هر چه سریعتر- مثلاً تا دو هفته دیگر- بر شک و تردید خود غلبه کند و تصمیم نهایی را بگیرد، در غیر این صورت، هم فرصت محدود تحرک سیاسی در ماههای مشرف به انتخابات را از نیروهای سیاسی خواهد گرفت و هم اصولاً بحث آمدن یا نیامدنش لوث خواهد شد.

همه ما می دانیم که هر پدیده ای در این عالم ظرفیتی دارد و چون به حد اشباع برسد، نتیجه عکس می دهد.

بحث درباره آمدن یا نیامدن یک نامزد انتخاباتی از جمله آقای خاتمی نیز ظرفیت خاص خود را دارد و مسلماً نمی توان آن را برای ماهها مثلاً تا بهمن و اسفند ادامه داد و هر روز در رسانه ها شاهد خبرها و تحلیل هایی ضد و نقیض حاکی از ورود یا عدم ورود وی به عرصه رقابت انتخاباتی بود.

وی افزود؛ من پیش از این به جناب خاتمی توصیه کرده ام که بر تردید خود غلبه کند و وارد صحنه انتخابات نشود، چرا که زمان، زمان ایشان نیست و از پیروزی احتمالی در انتخابات به سبک و شیوه گذشته جز رنج و حرمان نصیب وی و حامیان نخواهد شد.

گفتنی است شکست خاتمی در انتخابات دهم یکی از نگرانی های اصلی برخی از مدعیان اصلاحات است. این عده با اشاره به پیروزی های پی در پی اصولگرایان شکست آقای خاتمی را قطعی دانسته و شرکت وی در انتخابات دهم را یک ریسک بزرگ ارزیابی می کنند.

امیدواری جبهه ملی به ساختارشکنی در نظام اسلامی! ( خبر ویژه )

داود هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ملی، کاندیداتوری عبدالله نوری، در انتخابات آتی ریاست جمهوری را موجب موج آفرینی در جامعه دانست!

هرمیداس باوند در گفت وگو با سایت ضد انقلابی روزآنلاین علت حمایت جبهه ملی از نامزدی عبدالله نوری را در این دانست که وی شعارهایی درباره تغییرات و اصلاحات ساختاری! می دهد.

باوند و تشکل متبوعش که گویی تمامی جبهه اصلاحات را خواستار ساختارشکنی و تغییر مبانی نظام می داند با تاکید بر ساختارشکن بودن عبدالله نوری می افزاید؛ نامزدی عبدالله نوری سبب می گردد بخش هایی از جریان اصلاح طلبی از فضای ناامیدی خارج شده و تا حدودی به آینده امیدوار شوند.

حزب مردم سالاری: قحط الرجال که نیست مردم از اصلاح طلبان خسته شده اند ( خبر ویژه )

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: مگر در میان اصلاح طلبان قحط الرجال است که باز هم خاتمی نامزد شود.

«حمیدرضا ایلخانی» تصریح کرد: چهره های دیگری نیز هستند که بخوبی توان هدایت سکان ریاست جمهوری را دارند.

وی یادآور شد آنچه باعث عدم اقبال عمومی به اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و دور هشتم مجلس شورای اسلامی شد خستگی مردم از گذشته و برخی اصلاح طلبان بود.

ایلخانی راه حل برای اقبال مردمی به جریان اصلاح طلبی را ارایه تعریف روشن از اصلاح طلبی، اصلاح طلب و عرضه یک معیار و سنجه دانست.

وی گفت: انحصارطلبانی را که منتسب به اصلاح طلبان بودند اصلاح طلب نمی دانم اما همین افراد سبب سلب اعتماد مردم شدند. این فعال سیاسی در خصوص پیشنهاد کروبی مبنی بر تشکیل شورای حکمیت نیز گفت: اگر منظور شورایی باشد که حرف همه احزاب اصلاح طلب به اندازه وزنی که دارند پذیرفته شود می تواند راه حل باشد.

وی معرفی «کروبی» از سوی حزب اعتماد ملی را نشانه ای از تحزب دانست و از آن تقدیر کرد.

توصیه های آیت الله نوری همدانی به حسن روحانی ( خبر ویژه )

آیت الله حسین نوری همدانی، در دیدار با حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین مسئله امروز کشور و نظام را وحدت همه مسئولان و مردم عنوان کرده و گفت: امروز دشمنان از کوچکترین اختلاف در بین مسئولان و جناح های سیاسی، سوءاستفاده کرده و این به صلاح کشور و نظام نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی، ایشان با بیان این که اختلافات داخلی، کشور را ضربه پذیر می کند اظهار داشت: بدون وحدت و اتحاد هیچ کاری پیش نمی رود و هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد و مردم هم نباید تصور کنند که مسئولان نظام در جبهه های مختلف هستند.

ایشان بار دیگر خطاب به حسن روحانی تاکید کرد: بایستی افکار مختلف و جناح های سیاسی کشور با یکدیگر جلسات گفت وگو برقرار کرده و با کنار گذاشتن نقاط اختلاف، به وحدت نظر برسند.

برگزاری مسابقه هک سایت های صهیونیستی ( خبر ویژه )

انجمن جهادگران اینترنتی فلسطین مستقر در غرفه جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال، مسابقه ای را تحت عنوان هک پایگاه های اینترنتی گروهک های تندرو صهیونیستی برگزار می کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این مسابقه در راستای جهاد الکترونیک برگزار می شود که هدف از آن به نوعی جلوگیری از ترویج افکار تروریستی گروهک های صهیونیست اعلام شده است.

یکی از دست اندرکاران این مسابقه در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه صهیونیست ها با استفاده از رسانه ها، به ویژه دنیای مجازی تلاش می کنند حقایق قضیه فلسطین و مسائل جاری در این سرزمین را وارونه جلوه دهند و به این صورت افکار عمومی جهانیان را منحرف کنند، هک سایت های صهیونیستی فعال در زمینه تحریف حقایق می تواند هشداری برای مدیران این سایت ها باشد.

ابوسرور، مسئول اطلاع رسانی و تبلیغات دفتر حماس نیز در این خصوص گفت: صهیونیست ها از هر حربه ای برای تحریف حقایق استفاده می کنند و باید به هر شیوه ممکن جلوی این اقدام آنها را گرفت و افکار عمومی جهان را متوجه واقعیت ها و حقایق فلسطین کرد.

ابوسرور اظهار داشت: گروهک های تروریستی صهیونیستی سعی می کنند با به راه اندازی سایت های مختلف به زبان های گوناگون از حساسیت آزادگان جهان به ویژه جهان اسلام نسبت به مسئله فلسطین بکاهند؛ لذا، مقابله با این اقدام آنها به هر شیوه ممکن می تواند آنها را در رسیدن به اهداف شوم شان بازدارد.

گفتنی است که مبلغ 2000 دلار جایزه برای هک این سایت ها در نظر گرفته شده است.

ابطحی تخریب کروبی را شروع کرد ( خبر ویژه )

رئیس دفتر سابق خاتمی که ظاهرا از کاندیداتوری حجت الاسلام کروبی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری به شدت عصبانی شده پروژه تخریب وی را کلید زد.

محمدعلی ابطحی در مطلبی که با استقبال سایت ضد انقلابی «روز» مواجه شد تلاش کرد با استفاده از ادبیات مدح شبیه ذم به تخریب کروبی بپردازد. ابطحی به بهانه یادآوری سابقه کروبی نوشته است: «کروبی همیشه از پرچمداران و پیشتازان مخالفان سیاسی و جناحی خود بود که آنان را به دلیل و اعتقاد اینکه با امام خمینی(ره) یا مخالف بودند و یا کم اطاعت، طرد و عرصه را بر آنها تنگ می کرد. حتی وقتی در درون جبهه چپ و همراهان و یاران امام نیز قرار بود حذف و طردی صورت گیرد، باز هم کروبی جلوتر از دیگران قرار داشت. اوج این پیشتازی را در نگارش نامه تاریخی کروبی، جمارانی و سیدحمید روحانی به آیت الله منتظری که آن روزها نفر دوم نظام بود می توان ردیابی کرد. آن نامه اولین اعتراض علنی به آقای منتظری بود که سلسله رفتارهای بعدی تا عزل آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری ادامه داشت.»

نگاهی گذرا به مواضع و عملکرد برخی از گروه های حامی خاتمی که بعضاً به صراحت علیه رهنمودهای حضرت امام(ره) موضع گرفته اند این احتمال را قوت می بخشد که ابطحی به عنوان یکی از نزدیکان خاتمی با اشاره به پیروی کروبی از نظرات امام راحل(ره) درپی ارسال این پیام به بخشی از بدنه اصلاحات بوده است که وی نمی تواند کاندیدای مطلوب این جبهه باشد!

گفتنی است برخی از مدعیان اصلاحات، دوران حضرت امام(ره) را تمام شده می نامیدند! و یا ادعا می کردند اصلی ترین مشکل کشور آن است که در آن خدا هنوز نمرده است! و...

قدس

اخبار ویژه 

نخستین نرم افزار جامع درباره گروهک تروریستی رونمایی می شود

قدس - گروه سیاسی: اولین نرم افزار جامع گروهک تروریستی منافقین تحت عنوان «قابیلیان» ششم آبان ماه در دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال رونمایی می شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان (خانواده شهدای ترور)، اولین و جامع ترین نرم افزار گروهک تروریستی منافقین با نام «قابیلیان» در دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال و با حضور جمعی از یادگاران دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدای ترور رونمایی می شود.از بخشهای این نرم افزار می توان به ارائه لیست کامل 16 هزار و 400 قربانی ترور، بررسی تاریخی - تحلیلی ماهیت گروهک تروریستی منافقین و تاریخ این فرقه اشاره کرد.

توصیه آیةا... نوری همدانی به حسن روحانی

ایرنا- آیةا... حسین نوری همدانی در دیدار با حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه اختلافات داخلی، کشور را ضربه پذیر می کند، گفت: بدون وحدت و اتحاد هیچ کاری پیش نمی رود و مردم هم نباید تصور کنند که مسؤولان نظام در جبهه های مختلف هستند.

مصاحبه شبکه سه با سیدحسین خمینی

ایرنا- شبکه 3 سیما به مناسبت سالگرد شهادت آیة ا... سیدمصطفی خمینی،پنج شنبه شب، مصاحبه سیدحسین خمینی فرزند آن مرحوم را پخش کرد.

در این برنامه که از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) تهیه شده بود، خاطرات حجة الاسلام سید حسین خمینی، در خصوص شهید مصطفی خمینی پخش شد.گفتنی است حجة الاسلام سید حسین خمینی که تنها فرزند ذکور شهید سید مصطفی خمینی است در سال 1383 و پس از حمله نظامی آمریکا به عراق، از ایران به عراق و از عراق به آمریکا سفر کرد و در مؤسسه آمریکایی اینترپرایز نیز سخنرانی کرد.

سید حسین خمینی که اکنون 46 سال سن دارد و متأهل است، در سال 1384 با خانواده  خود به ایران بازگشت و در قم سکنی گزید.

سفر از پیش اعلام نشده «مشایی» به نیویورک

ایرنا- اسفندیار رحیم مشائی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پنجشنبه شب به وقت محلی (صبح جمعه به وقت تهران) وارد نیویورک شد. وی جمعه شب به وقت محلی با گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا دیدار و گفتگو کرده است.

مقاله اهانت آمیز شرق الاوسط درباره ایران

فردا- در پی سخنان منوچهر متکی درباره اظهار نگرانی از گفتگوی غرب با طالبان روزنامه شرق الاوسط مقاله اهانت آمیزی به چاپ رساند.

طریق الحمید، نویسنده این مقاله، ایران را به همکاری با طالبان و دخالت درعراق و افغانستان متهم کرده است.

این نویسنده عرب تبار افزوده است: آیا ایران طرح غنی سازی اورانیوم را که سبب ترس بیشتر کشور های منطقه از اسرائیل شده است، را متوقف می کند یا نه؟!

طرح کروبی برای اجماع اصلاح طلبان

آریا- یک منبع آگاه گفت: در جلسه ای که مهدی کروبی، اسحاق جهانگیری، محمدعلی نجفی، صفدر حسینی و چند نفر دیگر از چهره های سرشناس اصلاح طلب حضور داشتند دبیرکل حزب اعتماد ملی طرحی را برای اجماع اصلاح طلبان درباره یک نامزد در انتخابات آینده ارائه کرد.این نشست که در منزل یکی از اصلاح طلبان برگزار شد، مهدی کروبی در تشریح طرح خود از همه افرادی که داوطلب انتخابات هستند خواسته است این موضوع را شفاف اعلام کنند تا با ارزیابی شرایط و زمینه های واقعی رأی آوردن هر یک از آنان، کسی که بیشتر از دیگران احتمال پیروزی دارد در عرصه بماند و بقیه کنار بروند.

تبلیغات برای خاتمی در میادین تهران

آریا- یکی از کارهایی که اکنون جریان دوم خرداد انجام می دهد این است که در سطح میادین تهران،  بعضی از فرهنگسراها و NGO ها برای دعوت از خاتمی به منظور نامزدی ریاست جمهوری امضا جمع آوری می کند.

در این مدت 400 هزار امضا جمع آوری شده و هنگام امضا گرفتن فیلمبرداری می کنند و به دنبال این هستند که یک کلیپ تبلیغاتی آماده کنند. به کسانی که امضا نمی کنند هم می گویند جواب آینده را چه خواهی داد؟

محل جمع آوری امضاها هم به پاتوقی برای ناسزاگویی به رئیس جمهور و دولت نهم تبدیل شده است.

تصمیمات درون گروهی مشارکت و نهضت  آزادی

آریا- در محافل سیاسی شنیده شده است یکی از افراطیون دوم خردادی در جلسه ای با دانشجویان تندرو متمایل به نهضت آزادی و حزب مشارکت درباره انتخابات گفته است: ما باید سراغ گزینه ای برویم که رد صلاحیت شود مثل عبدا... نوری و بعد از رد صلاحیت شدن فضا را به آشوب بکشیم و تحلیل حجاریان باید محقق شود (تقلیل قدرت ولی فقیه)، ارتباط با علی افشاری هم باید محقق شود.وی گفته است: از مهرماه تا 16 آذر ما باید فضا را ملتهب نشان دهیم و کاری کنیم که بحث ناظر بین المللی محقق شود.

منافقین اجازه ورود به کردستان عراق را ندارند

فارس - استاندار اربیل ساخت هرگونه اردگاه  برای منافقین در این استان را دروغ محض خواند و گفت: منافقین اجازه  ورود به  منطقه کردستان عراق را ندارند.

«نوزاد هادی» استاندار «اربیل»، شایعات منتشر شده  درباره  وجود عناصر تروریستی منافقین در این استان را بشدت تکذیب کرد.

مطهری: نه من قانع شدم، نه رئیس جمهور

ایسنا- علی مطهری با اشاره به ملاقات خود با رئیس جمهور درباره  مسأله  کردان گفت: به درخواست رئیس جمهور، روز پنج شنبه ملاقات دو ساعت و نیمه ای با ایشان داشتم. در این ملاقات مسائل مختلفی مطرح شد، از جمله مسأله  کردان. در این مسأله به نتیجه ای نرسیدیم، نه ایشان توانست من را قانع کند و نه من ایشان را.این نماینده مجلس با اشاره به استدلالهای رئیس جمهور در موضوع کردان، افزود: بنده هیچ یک از این استدلالها را نپذیرفتم و گفتم صداقت نداشتن کردان در قضیه  کسب رأی اعتماد از مجلس، یک امر روشن و بدیهی است و قابل انکار نیست. ثانیاً مسأله به هیچ وجه سیاسی نیست و ما خیرخواه دولت هستیم و می خواهیم دوست دانای دولت باشیم، نه دوست نادان.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: قبول ندارم که این مسأله، مسأله  مهمی نیست، بلکه آن را بسیار مهم می دانم و برخورد با این تخلف را ضروری می بینم. در هر کشور دیگری اگر این اتفاق رخ می داد وزیر همان روز استعفا می داد، اما متأسفانه در کشور ما از او به بهانه حفظ نظام حمایت می شود، در حالی که این کار تخریب نظام و موجب سلب اعتماد مردماست. البته آقای رئیس جمهور اصرار داشتند که ملاقاتی هم با کردان داشته باشم که تلاش خواهم کرد انجام شود.

رمزگشایی از طرح انتخاباتی اصلاح طلبان!

تابناک- جعفر گلابی از خبرنگاران اصلاح طلب در وبلاگ خود نوشت: از برخی حرکات، مصاحبه ها و تأملهای اصلاح طلبان این گونه استشمام می شود که برای انتخابات، برنامه و شخص خاصی رادر نظر دارند که در موقع مقرر او را معرفی و رقیب را غافلگیر می کنند، روزنامه کیهان هم بارها اعلام کرده است که متوجه این حرکت با چراغ خاموش هست.

مهندس موسوی: ابطحی و شهروند به من فحش دادند

آریا - درون محافل اصلاح طلبان گفته می شود چندی پیش آقای هادی خانیکی و میرحسین موسوی با هم ملاقات داشتند.گویا خانیکی به دنبال متقاعد کردن مهندس موسوی برای حضور در صحنه انتخابات بوده که براساس خبر دریافتی میرحسین موسوی می گوید: نظرم تغییر نکرده بلکه نسبت به گذشته دلایل بیشتری برای عدم حضور دارم.

موسوی ناظر به مطالبی که در سایت ابطحی و نشریه شهروند بر ضد او نوشته اند گفت: من یکی دو بار حرف زدم دوستان بیشتر به من فحش دادند. به دلیل رودربایستی که با فرشاد مؤمنی داشتم یک بار درباره شهید بهشتی حرف زدم، دیدید که شهروند چه کار کرد.هادی خانیکی از کاهش ارتباط موسوی با اصلاح طلبان انتقاد کرده و گفت: من که با شما ارتباط دارم می بینم که در بحث آزادیها با من اختلافی ندارید، اختلاف ما در اقتصاد است.

مهندس موسوی پاسخ داده است : من فردی مذهبی، چپ و دمکرات هستم ولی لیبرال نیستم. اما اگر نظر من را برای انتخابات می خواهید خاتمی بهتر است.

وی مدعی شد: اوضاع انتخابات خراب است و در مجمع تشخیص مصلحت هم دکتر حداد عادل، دکتر ولایتی، ناطق نوری و توکلی نگران هستند. این چند ماه آخر آقای احمدی نژاد برای فرار از توفان، توفانی برپا می کند و برنامه دارد و می خواهد کارهایی انجام دهد.

جوان

بسیجیان عملیات تاکتیکى مقابله با تهاجم دشمن را تمرین کردند

فارس: ۱۳۰۰ نفر از بسیجیان عضو گردان هاى عاشورا از ناحیه مقاومت بسیج ابوذر تهران، عملیات تاکتیکى دفاع از کوى و برزن و مقابله با ناآرامى ها و اعتشاشات ناشى از تهاجم دشمن به شهر را تمرین کردند. رزمایش امام على(ع) با حضور ۵ گردان عاشورا از ناحیه مقاومت بسیج ابوذر سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ، روزگذشته در پادگان شهید جانبزرگى تهران برگزار شد. در این رزمایش که برابر تقویم سالیانه رزمایش هاى نیروى مقاومت سپاه و با هدف ارتقاى سطح توان رزمى نیروهاى بسیج و تحت فرماندهى سرهنگ محمد رضایى جانشین ناحیه مقاومت ابوذر انجام گرفت، ۱۳۰۰ نفر از بسیجیان عضو گردان هاى عاشورا از ناحیه مقاومت بسیج ابوذر سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ به تمرین عملیات تاکتیکى دفاع از کوى و برزن و مقابله با ناآرامى هاى ناشى از حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله و نیز اعتشاشات ناشى از تهاجم دشمن به شهر پرداختند. در این رزمایش سه روزه بسیجیان، همچنین در زمینه هاى دیگرى از جمله زندگى در شرایط سخت، توجیهات، آموزش و اجراى رزم شبانه آموزش دیدند.

 استفتا از مراجع درباره معامله با وهابیون

فارس: دو تن از مراجع تقلید در قم در پاسخ به استفتایى، هرگونه معامله با وهابیون را حرام اعلام کردند. آیت الله حسین نورى همدانى در پاسخ به استفتایى در مورد سوال گرفتن و خواندن کتب و جزوات و حتى سى دى هایى که وهابیت در عمره به صورت رایگان توزیع مى کند، با توجه به محتوى آنها که موجبات تزلزل عقیدتى و دینى شیعیان را فراهم مى آورند، چه حکمى دارد، بیان داشت: در فرض مذکور گرفتن و خواندن آنها فقط براى کسانى جایز است که به قصد جواب دادن مى گیرند و از عهده جواب دادن بر مى آیند. وى همچنین در پاسخ به سوال معامله با وهابیت در صورتى که این معامله به سود آنها باشد و سود را نیز علیه شیعه استفاده کنند و این امر موجب منفعت آنها و ایجاد چرخه اقتصادیشان شود چه حکمى دارد، پاسخ داد: بر فرض مذکور بدون تردید حرام است و لازم است از آن اجتناب شود. آیت الله ناصر مکارم شیرازى نیز در پاسخ به سوال اول پاسخ داد: براى کسانى که اطلاعات کافى ندارند گرفتن و مطالعه آن اشکال دارد. وى همچنین در پاسخ به سوال معامله با وهابیت در صورتى که این معامله به سود آنها باشد و سود را نیز علیه شیعه استفاده کنند و این امر موجب منفعت آنها و ایجاد چرخه اقتصادیشان شود چه حکمى دارد، گفت: بر فرض سوال جایز نیست.

 طرح کروبى براى اجماع اصلاح طلبان

آریا: یک منبع آگاه گفت: در جلسه اى که مهدى کروبى، اسحاق جهانگیرى، محمدعلى نجفى، صفدر حسینى و چند نفر دیگر از چهره هاى سرشناس اصلاح طلب حضور داشتند دبیرکل حزب اعتماد ملى طرحى را براى اجماع اصلاح طلبان درباره یک نامزد در انتخابات آینده ارائه کرد. این نشست که در منزل یکى از اصلاح طلبان درباره چگونگى اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهورى برگزار شد مهدى کروبى در تشریح طرح خود از همه افرادى که داوطلب انتخابات هستند خواسته است این موضوع را شفاف اعلام کنند تا با ارزیابى شرایط و زمینه هاى واقعى راى آوردن هر یک از آنان، کسى که بیشتر از دیگران احتمال پیروزى دارد در عرصه بماند و بقیه کنار بروند. وى همچنین افزود: کروبى گفته است در این طرح باید همه گروه ها و احزاب اصلاح طلب و دیگر نامزدها متعهد شوند از افرد منتخب حمایت کنند.

 هاشمى شاهرودى فردا به مسکو مى رود

فارس: رئیس قوه قضائیه، فردا در راس هیئت عالى رتبه قضایى به کشور روسیه سفر مى کند. سید محمود هاشمى شاهرودى، رئیس قوه قضائیه را در این سفر مقامات عالى رتبه قضایى و وزیر دادگسترى جمهورى اسلامى ایران همراهى مى کنند. این سفر سه روزه به مسکو در هشت سال مسئولیت سید محمود هاشمى شاهرودى در راس دستگاه قضایى بى سابقه است. تحلیلگران و صاحبنظران، سفر عالى ترین مقام قضایى جمهورى اسلامى ایران به مسکو را مهم ارزیابى مى کنند. قرار است هاشمى شاهرودى و هیئت همراه در این سفر از بخش ها و نهادهاى مختلف قضائى روسیه بازدید و با مقامات عالى رتبه این کشور دیدار و گفتگو کنند.

افزایش جمعیت یهودیان ایران

آریا: نماینده کلیمیان در مجلس شوراى اسلامى ایران از افزایش جمعیت یهودیان ایران خبر داد. به گزارش خبرگزارى آریا، مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شوراى اسلامى ایران تعداد کل یهودیان ایران را ۲۵ هزار نفر اعلام و تصریح کرد، روند مهاجرت یهودیان از ایران نسبت به دو دهه قبل بسیار کندتر شده است. نماینده کلیمیان در مجلس شوراى اسلامى ایران همچنین از افزایش فعالیت تشکیلات مرتبط با جوانان یهود در ایران خبر داد و گفت، چهار سازمان جوانان یهود در تهران، اصفهان، شیراز و کرمانشاه فعال هستند.

 تبلیغات براى خاتمى در میادین تهران و تخریب احمدى نژاد

آریا: یکى از کارهایى که در حال حاضر جریان دوم خرداد انجام مى دهد این است که در سطح میادین تهران، بعضى از فرهنگسراها و NGO ها براى دعوت از خاتمى به منظور نامزدى ریاست جمهورى امضا جمع آورى مى کند. در این مدت ۴۰۰ هزار امضا جمع آورى شده و هنگام امضا گرفتن فیلمبردارى مى کنند و به دنبال این هستند که یک کلیپ تبلیغاتى آماده کنند. به کسانى که امضا نمى کنند هم مى گویند جواب آینده را چه خواهى داد ؟ محل جمع آورى امضاها هم به پاتوقى براى ناسزاگویى به رئیس جمهور و دولت نهم تبدیل شده است.

پورمحمدى رئیس شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور شد

گروه ایران: دراولین جلسه شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور که روزپنج شنبه با حضور پنج مسئول عالى دستگاه هاى نظارتى در سازمان بازرسى کل کشور تشکیل شد، مصطفى پورمحمدى به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

در این جلسه مصطفى پورمحمدى رئیس سازمان بازرسى کل کشور، محسنى اژه اى وزیر اطلاعات، رازینى رئیس دیوان عدالت ادارى، رحمانى فضلى رئیس دیوان محاسبات و نجفى علمى رئیس سازمان حسابرسى حضور داشتند.

انتخاب رئیس شورا، دبیرخانه و تشکیل کارگروه هاى لازم در دستور کار این جلسه بود. در این جلسه، پورمحمدى به عنوان رئیس شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور انتخاب شد و همچنین اعضاى شورا با تشکیل کارگروه هاى پنج گانه کارگروه حقوقى و تطبیق مصوبات دستگاه هاى ادارى کشور با قوانین به ریاست دیوان عدالت ادارى، کارگروه فناورى نوین نظارت به ریاست وزارت اطلاعات، کارگروه پیش گیرى و مبارزه با فساد به ریاست سازمان بازرسى کل کشور، کارگروه حسابرسى و استانداردسازى به ریاست سازمان حسابرسى و کارگروه تدوین برنامه ها، آموزش و تحقیقات به ریاست دیوان محاسبات کشور موافقت کردند. دبیرخانه شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور نیز بر اساس نظر اعضا در سازمان بازرسى کل کشور مستقر و شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور با هدف کمک به مدیریت کشور براى اصلاح و ارتقاى نظام ادارى، اعمال نظارت فراگیر و تاثیرگذار بر فعالیت هاى ادارى کشور، سالم سازى ساختارى و نظارت بر اجراى صحیح قوانین و پیشگیرى و مبارزه با فساد تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، شوراى دستگاه هاى نظارتى کشور پس از تصویب و تایید سران قوا و برگزارى چندین جلسه کارشناسى مقدماتى، فعالیت خود را از ابتداى آبان ماه سال جارى آغاز کرد.

 دیدار با رئیس جمهور درباره کردان،مطهرى: نه من قانع شدم نه احمدى نژاد

گروه ایران: على مطهرى با اشاره به ملاقات خود با رئیس جمهور درباره مسئله کردان گفت: به درخواست رئیس جمهور، روز پنج شنبه دوم آبان ماه ملاقات دو ساعت و نیمه اى با ایشان داشتم. در این ملاقات مسائل مختلفى مطرح شد، از جمله مسئله کردان. در این مسئله به نتیجه نرسیدیم، نه ایشان توانست ما را قانع کند و نه من ایشان را.

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به استدلال هاى رئیس جمهور در موضوع کردان، افزود: بنده هیچ یک از این استدلال ها را نپذیرفتم و گفتم اولا عدم صداقت کردان در قضیه کسب راى اعتماد از مجلس یک امر روشن و بدیهى است و قابل انکار نیست. ثانیا مسئله به هیچ وجه سیاسى نیست و ما که آغازگر مسئله استیضاح بوده و اصرار داریم، در صورت عدم استعفا یا عزل، استیضاح صورت گیرد، خیرخواه دولت هستیم و مى خواهیم دوست داناى دولت باشیم نه دوست نادان و به هیچ وجه تحت تاثیر و آلت دست مخالفان دولت نیستیم.

البته در هر عمل سیاسى عده اى خوشحال مى شوند و عده اى ناراحت. قطعا برخى از مخالفان دولت از این که مشکلى براى دولت ایجاد شده خوشحال اند ولى عقلاى آنها با حل این مسئله مخالفند، چون مى دانند که این کار به نفع دولت است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: ثالثا قبول ندارم که این مسئله مسئله مهمى نیست، بلکه آن را بسیار مهم مى دانم و برخورد با این تخلف را ضرورى مى بینم و به طور کلى مسامحه در این گونه موارد بوده است که اکنون مشکلاتى براى نظام ما ایجاد کرده است.

در هر کشور دیگرى اگر این اتفاق رخ مى داد وزیر همان روز استعفا مى داد، ولى متاسفانه در کشور ما از او به بهانه حفظ نظام حمایت مى شود، در حالى که این کار تخریب نظام و موجب سلب اعتماد مردم از نظام است. البته آقاى رئیس جمهور اصرار داشتند که ملاقاتى هم با کردان داشته باشم که سعى خواهم کرد انجام شود.

مطهرى با اشاره به ملاقات خود با رئیس جمهور از اصرار رئیس جمهور به ملاقات وى با کردان خبر داد و گفت: براى ملاقات با کردان مخالفتى ندارم و اگر اصرارى بر این مسئله هست این ملاقات صورت مى گیرد اما بعید مى دانم این امر به جایى برسد.

وى همچنین در گفتگوى دیگرى با خبرگزارى فارس، با توجه به اینکه جلسه خصوصى اینجانب با احمدى نژاد نتیجه اى نداشت به احتمال قوى طراحان استیضاح وزیر کشور تلاش مى کنند تا در جلسه علنى امروز مجلس این استیضاح از سوى هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شود و مطابق آئین نامه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

 انتظامى نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات شد

گروه ایران :در دوازدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول مطبوعات درهیئت نظارت که عصر روز پنجشنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد حسین انتظامى مدیرمسئول هفته نامه فارغ التحصیلان با کسب ۱۷۱ راى از مجموع ۴۱۵ راى تایید شده برگزیده شد. به گزارش مهر در این انتخابات ۵۳ نفر نامزد شده بودند که ۱۸ نفر از آنان پیش از آغاز راى گیرى انصراف دادند و رقابت انتخاباتى بین ۳۶ نفر برگزار شد. از این میان محمدرضا جمالى مدیر مسئول روزنامه جوان با کسب ۷۳ راى، سیدمحمد صفى زاده مدیر مسئول روزنامه ابرار با کسب ۶۸ راى، الیاس حضرتى مدیر مسئول روزنامه اعتماد با کسب ۳۵ راى، بیژن مقدم جهانگیرى مدیر مسئول روزنامه جام جم با کسب ۲۵ راى و مصطفى کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردمسالارى با کسب ۱۷ راى پس از انتظامى به ترتیب بیشترین آراى این انتخابات را کسب کردند. حسن کامران (نماینده مجلس)، جمشیدى (نماینده حوزه علمیه)، اصلانى (نماینده وزارت علوم)، قمى (نماینده شوراى عالى انقلاب فرهنگى)، سراج ( نماینده قوه قضائیه) و ملکیان (نماینده وزارت ارشاد) اعضاى دیگر هیئت نظارت بر مطبوعات را تشکیل مى دهند. در این دوره از انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات ۱۹۵۳ مدیر مسئول حق شرکت داشتند اما تنها حدود ۴۲۰ نفر از آنان در انتخابات شرکت کردند.

 تاکید احمدى نژاد بر خارج شدن عراق از فصل ۷ منشور شوراى امنیت

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا از وضعیت کنونى عراق راضى نیست و در پى ایجاد تشنج و تفرقه در این کشور است، گروه هاى مختلف عراقى را به حفظ وحدت و انسجام فراخواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت، دکتر محمود احمدى نژاد در دیدار مسعود بارزانى، رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه آمریکایى ها نشان داده اند که به هیچ توافقى پایبند نیستند و اگر منافعشان ایجاب کند حتى دوستان نزدیک خود را قربانى مى کنند، تصریح کرد: براى آنان شیعه، سنى و کرد فرقى ندارد و هدفشان این است که از تشکیل عراقى قدرتمند و عزتمند جلوگیرى کنند تا بتوانند به راحتى به چپاول خود ادامه دهند.

وى تصریح کرد: گروه هاى عراقى با وحدت و همبستگى مى توانند امنیت عراق را تامین و راه نفوذ بیگانگان را مسدود کنند و در این زمینه قانون اساسى مى تواند محور وحدت قرار گیرد و عراق جدید بر مبناى آن استحکام یابد.

احمدى نژاد در ادامه با بیان اینکه این توانمندى در میان رهبران شیعه و سنى و کرد عراقى وجود دارد که با درایت و هوشمندى زمینه دخالت بیگانگان را از بین ببرند، گفت: گروه هاى عراقى اگر متحد باشند بزرگترین حوادث نمى تواند آسیبى به این کشور وارد کند اما اگر متفرق باشند، حادثه اى کوچک مى تواند سرنوشت ملت عراق را تغییر دهد.

رئیس جمهور همچنین ضرورت خارج شدن عراق از تحت منشور ۷ شوراى امنیت را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: جمهورى اسلامى ایران براى امنیت عراق اهمیت ویژه اى قایل است و با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگى همواره در کنار مردم عراق بوده و از حقوق آنان در مجامع جهانى دفاع مى کند. مسعود بارزانى، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار گزارشى از اوضاع کشورش ارایه کرد و با اشاره به اینکه مردم ایران در روزهاى سخت حامى و پشتیبان مردم عراق بوده اند گفت: روابط تهران و بغداد بالاتر از روابط عادى مرسوم بین کشورهاست و امیدواریم با گسترش و تعمیق همکارى ها بتوانیم هر چه بیشتر به گسترش این روابط برادرانه کمک کنیم.

لاریجانى با اشاره به توافقنامه امنیتى:آمریکایى ها مى خواهند هزینه اشتباهات خود را به مردم عراق تحمیل کنند

رئیس مجلس شوراى اسلامى متن توافقنامه امنیتى را سبب تضعیف صیانت دولت عراق دانست وگفت: آمریکایى ها مى خواهند در زمان کوتاه تا انتخابات، هزینه اشتباهات خود را در صحنه عراق به مردم این کشور تحمیل کنند و از کارت عراق براى یک امر نازل مسابقه انتخاباتى استفاده کنند. على لاریجانى دربازگشت از سفرسه روزه خود به بحرین طى سخنانى در جمع خبرنگاران، با ارزیابى از اهداف سفر سه روزه خود به این کشور تصریح کرد: این تبادل نظرها کمک مى کند تا منطقه حساس و ذى قیمت خلیج فارس از یک استقلال در مسائل سیاسى، امنیتى و اقتصادى برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شوراى اسلامى یادآور شد: بحث هاى خوبى در زمینه مسائل منطقه داشتیم که شرایط فعلى منطقه نسبتا حساس است و درباره آنچه در عراق، فلسطین، افغانستان و خلیج فارس مى گذرد احتیاج به رایزنى با دوستانمان داشتیم. لاریجانى اضافه کرد: نگاه دوستان ما در بحرین نگاه خوبى است و ما آن را صادقانه یافتیم و احساس ما این است که درک نزدیکى به ما در مسایل مختلف دارند. وى هم چنین با بیان این که رایزنى هایى نیز در نحوه پایدار کردن توسعه اقتصادى و امنیتى در خلیج فارس به عمل آمد، گفت: در زمینه همکارى هاى پارلمانى دو کشور گروه دوستى پارلمانى طرفین تشکیل شد و در نهایت تفاهم نامه اى نیز در لحظات آخر به امضاى طرفین رسید. لاریجانى هم چنین در پاسخ به سوالى در مورد موافقت نامه امنیتى عراق و آمریکا خاطرنشان کرد: این که آمریکایى ها هر تخلفى خواستند در عراق مرتکب شوند و محاکم عراقى نتوانند آنها را محاکمه کنند، به سمتى حرکت مى کند که از صیانت دولت عراق بکاهد و آن را در یک محظوریت قرار دهد تا با برخى از کشورها که از نظر امت اسلامى، مطرود هستند، ارتباط داشته باشد.

لاریجانى خاطرنشان کرد: معنایش این است که دولت عراق عملا در درجه دوم اداره عراق باشد. وى با تاکید بر این که تاکنون هیچ شخصیت ملى در عراق از این توافقنامه دفاع نکرده است، گفت: همه به نوعى ملاحظاتى در آن دارند و درک ما از ملت عراق این است که این توافقنامه چیزى شبیه به کاپیتولاسیونى است که در گذشته مى خواستند به ملت ایران تحمیل کنند.

لاریجانى یادآور شد: ما فکر مى کنیم رهبران عراق از تیزهوشى، فراست و عرق ملى برخوردار هستند و نگرانى هایى را در این زمینه از خود نشان داده اند. وى در پایان نگاه جمهورى اسلامى ایران به مسائل عراق را نگاه مصلحت اندیشى براى ملت و دولت این کشور عنوان و ابراز امیدوارى کرد که این مسیر در جهت حفظ منافع عراق به درستى طى شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات