صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۶۰۸۹۳
سرتیپ محمدعلی آسودی، رئیس اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق عنوان کرد

نگاه علمی و تخصصی به فعالیت‌های فرهنگی

حسن احمدى مقدمه: کمتر از دو سال از تشکیل اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی سپاه در حوزه نمایندگی ولی فقیه می گذرد و قریب دو ماه است که مسئولیت این اداره به سردار سرتیپ محمدعلی آسودی واگذار شده است. در وضعیت جدید قرار است ماموریت های فرهنگی - تبلیغی درون سازمانی برعهده این اداره باشد و معاونت فرهنگی سپاه نیز ماموریت برون سازمانی برای مقابله با تهدیدات نرم و عمق بخشی فرهنگی را عهده دار است. با توجه به اهمیت و نقش تبلیغات و فرهنگ برای ارتقای معنویت و مقابله با تهدیدات فرهنگی دشمنان درصدد برآمدیم تا در گفت وگویی با سردار آسودی ، رئیس اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی به بررسی وضعیت فرهنگی و برنامه ها و طرح های در دست اجرای این اداره بپردازیم. آنچه در ادامه می آید ماحصل این گفت وگو است:

*به عنوان اولین سئوال مختصری درباره وظایف و ماموریت های اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی سپاه توضیح دهید؟
**نماینده محترم ولی فقیه در سپاه در مراسم معارفه بنده فرمودند که تبلیغات فراگیرترین عرصه فعالیت حوزه نمایندگی است. یعنی از مرکز تا دورترین نقطه کشور و از ستاد فرماندهی تا کوچکترین حوزه فعالیت سپاه، تبلیغات باید برای اجرایی کردن فعالیت های خود حضور داشته باشد. فرمانده محترم کل سپاه هم از ابتدای حضور خود بحث معنویت افزایی و توجه به ارزش های بنیادین سپاه را که از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا است تعقیب می کنند و به دنبال این هستند که معنویت در سپاه حفظ و ارتقا پیدا کند. بنابراین یکی از راه های مهم برای اجرایی کردن این کار، فعالیت های تبلیغی با نگاه همه جانبه است. برهمین اساس پسوندی به نام «فرهنگ سازمانی» که قبلا در معاونت فرهنگی متبلور بود، به اداره تبلیغات اضافه شد. ما طی جلساتی که با نماینده ولی فقیه در سپاه، فرماندهی کل و دیگر مسئولان سپاه داشتیم به انتظارات وسیع آنها از اداره تبلیغات پی بردیم که این موضوع مسئولیت ما را سنگین تر می نماید، یعنی یک نگاه فراحوزه ای به کار وجود دارد که نماینده محترم ولی فقیه هم فرمودند کارها را براین اساس پیگیری نمائیم.
* مخاطبین شما عمدتا چگونه تعریف می شوند( چه کسانی هستند)؟
**مخاطبین عمده اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی، پاسداران هستند که در چند سطح تقسیم می شوند. از فرماندهان عالی گرفته تا پاسداران جدید، مدیران و مسئولان میانی و خواهران پاسدار را شامل می شود و از طرفی جوانان عزیزی که تحت عنوان سرباز در حال خدمت هستند و جمعیت زیادی را شامل می شوند، از مخاطبین مهم و گسترده ما محسوب می شوند. در حال پیگیری برای واگذاری ماموریت مسائل فرهنگی و تبلیغی خانواده ها و بازنشستگان نیز هستیم که مقدمات کار فراهم شده است . اما حجم وسیعی از مخاطبین ما را خانواده ها ( اعم از همسران، پسران، دختران) و شهرکها شامل می شود. یک نگاه جدید هم به کار ما اضافه شده و آن اینکه از مخاطبین سوال و در واقع نیازسنجی به عمل می آوریم و همین جا از تک تک پاسداران، سربازان و خانواده های آنها درخواست و در واقع سوال می کنیم که ما برای شما چه کارهایی انجام دهیم؟ نیازهای شما چه چیزهایی است؟ الان هم در حال طراحی فرمهای نیازسنجی هستیم تا از مخاطبین مان سوال کنیم و نیازهای آنها را احصا کنیم که در شرایط فعلی نیازهای آنها چیست؟
ما در صددیم تا نیازها و غذای روح مخاطبین مان را از طریق نیازسنجی و نظرسنجی شناسایی کرده و آن را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهیم، چرا که به نتیجه رسیده ایم بسیاری از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته بدلیل عدم ارتباط و عدم اعتماد بین مخاطبان و مجریان ، با استقبال مواجه نمی شود و یا با استقبال و تاثیر کمی روبه رو است.
* برنامه های آتی اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی در حرکت جدید چیست و چه برنامه هایی در حال تدوین دارید؟
**یکی از مسائل مورد توجه این است که امروزه تکنولوژی حرف اساسی را در پیشبرد امور می زند یعنی اگر ما بخواهیم برنامه ها و طرح هایمان را به روش سنتی انجام دهیم، تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. الان سیستم های دیجیتالی که وارد شده، سرعت کار را افزایش داده و در یک زمان کوتاه می توانیم پیام خود را به دورترین نقاط کشور و مراکز سپاه برسانیم. ما در ساختار و سازمان، مجموعه ای را پیش بینی کرده ایم که از رسانه های دیجیتالی و سایر تکنولوژی های روز در امر تبلیغات استفاده نمائیم.
*به نظر می رسدمهمتر از بکارگیری تکنولوژی روز،نگاه علمی وتخصصی به مقوله تبلیغات است.برای تحقق این مهم چه برنامه ای دارید؟
**از جمله محورهایی که ما در برنامه های آتی مورد توجه قرار خواهیم داد تقویت علمی و تخصصی اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی است که البته در این مسیر با محدودیت های ساختاری مواجه هستیم . از جمله اینکه محدودیت نیرویی داریم. افراد متخصص و متعهد زیادی در عرصه فرهنگی، تبلیغی و هنری وجود دارند که محل خدمت آنها در سپاه نیست، اما ما می توانیم از فکر و اندیشه آنها استفاده کنیم. ما برای تحقق این امر ، کارگروه هایی را در حوزه های هنری شامل هنرهای دراماتیک، تجسمی و مسائل قرآنی و دیگر مباحث سازماندهی و طراحی خواهیم کرد. ما پاسدارانی داشته و داریم که در رشته های مختلف فرهنگی هنری از برجستگی برخوردار بوده و هستند که درصدد شناسایی و استفاده از پتانسیل آنها هستیم. این کارگروه ها به عنوان پشتوانه علمی، فکری و تخصصی اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی محسوب می شوند که ما از فکر و نظر آنها استفاده خواهیم کرد. ما اگر این فکر و اندیشه را در کنار تکنولوژی و این دو را در کنار ساختار و سازمان و مجموعه نیروها قرار دهیم، به موفقیت های گسترده و عمیق خواهیم رسید.در صدد هستیم تا با طراحی هم اندیشی های مختلف که در آن ها، هم از برون سازمان نقدها را بشنویم و بکاربگیریم و هم توانایی های خود را شناسایی و ارائه نمائیم و این زمینه ای برای همکاری و مشارکت با سازمان ها و نهادهای مختلف باشد.
* با توجه به این که فرمودید تبلیغات فراگیرترین عرصه فعالیت حوزه نمایندگی است، آیا برای اجرای برنامه های خود با بخشهای دیگر سپاه تعامل دارید؟
**ما در صدد تهیه نقشه راه هستیم. باید آسیب های گذشته و حال را بررسی کنیم. بررسی آسیب ها و تهدیدات و وضعیت موجود را در حوزه تبلیغات و فرهنگ سازمانی و هم در کلان فرهنگی تعریف کنیم و وضعیت مطلوب را نیز طراحی کنیم و پس از بررسی تهدیدات و آسیب ها و مشخص شدن وضعیت موجود و طراحی وضعیت مطلوب آن را مبنای کار قرار دهیم. در این نقشه راه به این موضوع توجه خواهیم کرد که هر یک از مجموعه ها چگونه باید فعالیت نمایند تا به آن وضعیت مطلوب سپاه که موردنظر مقام معظم رهبری است، برسیم. برای این کار چهار شعار را مطرح کرده ایم: 1- تعامل با دیگر مجموعه های حوزه نمایندگی و فرماندهی که در عرصه کلان فرهنگی فعال هستند. 2- هماهنگی با این مجموعه ها 3- همکاری با آنها 4- مشارکت در فعالیت هایی که ما و آنها در حال انجام آن هستیم. بنابراین اگر ما با هم تعامل ، هماهنگی ، همکاری و مشارکت داشته باشیم ، می توانیم براساس یک نقشه راه و طرح کلان و در یک فضای صمیمی به همدیگر کمک نموده و کارها را به پیش ببریم.
*به لحاظ ظرافت مرزبندیهای کاری،آیا امکان تداخل کاری با معاونت فرهنگی وجود ندارد؟
**این بحث مهمی است که من از همین جا خدمت فرمانده محترم کل سپاه عرض می کنم، که تاکنون وضعیت شفاف و روشنی از فعالیت های فرهنگی درون و برون سازمان وجود نداشته و نیاز به همکاری و شفاف سازی داریم که مجموعه فرهنگی اجتماعی سپاه که ماموریت برون سازمانی را دارد، امور درون سازمانی را به اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی در حوزه واگذارد و مجموعه ما هم در امور فرهنگی برون سازمان دخالتی نداشته باشد و الان باید در این راستا وضعیت کار و فعالیت های فرهنگی در سپاه های استانی و رده ها شفاف شود و وجود دو مجموعه فرهنگی و تبلیغات و حدود و ثغور فعالیت آنها برای مخاطبین و مجریان ایجاد شبهه ننماید. اگر به این وظایف براساس اصول 20 گانه و خطوط فاصل که جامع و دقیق است، عمل نشود ما عملا مشکل داریم یعنی طرح درون و برون در اجرا مشکل خواهد داشت و این شفاف سازی باعث جلوگیری از هدر رفتن نیروها خواهد شد.
*موضوع پاسداران اهل قلم که در سالهای اخیر پایه گذاری شده ،آنطور که انتظار می رفت محقق نشد و برنامه هایی که در اولین همایش مطرح شد، بطور کامل عملی نشد. برای تقویت این حرکت چه کار خواهیدکرد؟
**ما در حال بازنگری موضوع پاسداران اهل قلم هستیم که مسئولیت آن برعهده این اداره است ، برای بهره گیری بیشتر از آنها هستیم و درصددیم تلاشهای قبلی را ادامه دهیم. ما باید برای آنها نقش تعریف کنیم و اینکه اینها چه نقشی در افزایش معنویت و فعالیت های تبلیغی سپاه می توانند داشته باشند. این مژده را هم بدهم که ما موضوع «پاسداران اهل هنر» را هم طراحی کرده ایم که در این راستا پاسدارانی که در عرصه سینما، تئاتر ، هنرهای تجسمی و دیگر حوزه های هنری فعال هستند را به کارگیری کنیم. دوستانی هستند از مجموعه سپاه که برخی از آنها ممکن است بازنشسته نیز شده باشند و به گذشته هنری خود افتخار می کنند و ما از همه آنها استمداد می کنیم تا ما را در جهت راه اندازی و تقویت موضوع پاسداران اهل هنر یاری دهند. ما ضمن تقدیر از زحمات گذشته آنها، تلاش می کنیم تا آنان را در کارگروه ها و یا سفارشات کارهای هنری بکار گیریم.
بحث «نخبگان فرهنگی» هم یکی دیگر از ماموریت های ما است که ما درصدد هستیم آن را در قالب یک سامانه تعریف کنیم تا بتوانیم از آنها حمایت و پشتیبانی کنیم. در حوزه قرآن، عترت ، نماز و ولایت هم مباحث کلانی در حال شکل گیری است. در همین راستا در تلاش هستیم بحث حافظان و قاریان قرآن را در سپاه ساماندهی به روز کنیم که از آنها بهره بیشتری ببریم. در این زمینه سایت حافظان و قاریان قرآن در حال طراحی است که از طریق سایت بطور منظم و مرتب با این عزیزان در تماس خواهیم بود. با توجه به اینکه مخاطبان ما عمدتا از خانواده سپاه هستند باید به بحث عترت بیشتر بپردازیم. خصوصا در این مقطع زمانی که خرافات و انحرافات در مراسم های مذهبی در حال افزایش است.
*با توجه به تاکیدات بزرگان دین بر موضوع نماز که برگزاری آن در سپاه یکی از وظایف تبلیغات است، آیا برای ارتقا کیفی نمازهای جماعت برنامه خاصی دارید؟
**یکی از محورهای کاری ما بحث نماز و نمازخانه ها است که بطور مفصل به آن پرداخته و خواهیم پرداخت. در این راستا سامانه ای تحت عنوان پایگاه های الهی سپاه طراحی شده است که در این سامانه مشخص شده که ائمه جماعات، مکبرین، تعقیب نمازخوانها، فضای مسجد و ... باید چه ویژگی هایی داشته باشد. ما در نظر داریم در قالب این سامانه ، پیامهای معنوی و تبلیغی خود را با استفاده از تکنولوژی روز به ائمه جماعات و مخاطبین مان برسانیم.
*در خصوص برنامه های دیگر این اداره اگر مطالبی هست بیان کنید.
**باید عرض کنم که از مباحث مطروح در اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی بحث ولایت است که ما پاسداران به دلیل ماهیت ذاتی سازمان خود باید نسبت به این بحث و ابعاد مختلف آن آشنایی کامل داشته باشیم و مصداق های ولایت فقیه را شناخته و نسبت به دفاع عقلایی از این نظریه آگاه باشیم. اگر پاسدار ولایت مصداق آن را نشناسد نسبت به هجمه سنگین دشمن پاسخگو نخواهد بود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که می بینیم دشمنان در قالب نظریات مختلف، ولایت فقیه را یکی از دو بال پرواز شیعه قلمداد می کنند. بنابراین ما برای این حوزه طراحی وسیع کرده ایم و معتقدیم پاسداران اگر ولایت را بطور علمی و دقیق نشناسند، نمی توانند پاسدار حریم آن باشند. ما از علما و روحانیون و بزرگان سپاه درخواست کمک در این زمینه داریم تا تدابیر مقام معظم رهبری هر روز در قالب های مختلف و با روش ها و متدهای مختلف تبلیغی به اطلاع پاسداران رسانده شود.
کار دیگر ما مقابله با تهدید نرم در حوزه داخلی سپاه است. ما در حال طراحی معاونتی هستیم که تهدیدات رسانه های دیجیتالی را مورد کنکاش قرار دهد. رسانه های دیجیتالی هم به عنوان فرصت و هم تهدید تلقی می شوند و با توجه به نقطه اصلی تهدیدات دشمن بر روی سپاه و استفاده از این رسانه ها برای اهداف خود ما نیز وظیفه آشنا کردن پاسداران با تهدیدات این رسانه ها را داریم. ما در حال تعریف و ساماندهی گروه هایی هستیم که پس از توجیه به رده ها اعزام و پاسداران را با انواع تهدیدات نرم و راه های مقابله با آن آشنا می کنند. در موضوع مراسمات و مناسبت ها که ما در طول سال مناسبت های مختلف مذهبی، ملی و انقلابی داریم که در حال طراحی ستاد دائمی برای مدیریت این مناسبت ها در سپاه هستیم. کتاب تقویم مناسبت ها نیز در حال تدوین است بطور مثال مناسبت های مختلف مذهبی ، ملی و انقلابی داریم که در حال طراحی ستاد دائمی برای مدیریت این مناسبت ها در سپاه هستیم. کتاب تقویم مناسبت ها نیز در حال تدوین است بطور مثال برای اعیاد غدیر و قربان دستورالعمل جامعی را طراحی کرده ایم و به رده ها هم ابلاغ شده که این دستورالعمل درهمایش بنیاد بین المللی غدیر مورد تشویق قرار گرفت. همچنین امسال در صددیم مسئولیت برگزاری مراسمات محرم و صفر در سپاه هر روز برعهده یک معاونت بگذاریم و این موضوع را یعنی خدمت به امام حسین(ع) و عزاداران آن، فرهنگ سازی کنیم.
ما همچنین در این راستا بیانات مقام معظم رهبری را درباره حادثه عاشورا و ماه محرم از سال 1361 تا 1386 گردآوری و در حال تدوین کتاب آن هستیم که منبع غنی و خوبی برای اهل نظر و خطبا خواهد بود و امسال به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حال تدارک برنامه های ویژ ه ای هستیم که برپایی نمایشگاه برای شناسایی دستاوردهای انقلاب و سپاه یکی از آنها است و انتشار کتاب دستاوردهای سپاه و لوح فشرده را نیز در دستور کار داریم که در اختیار فرماندهان و مسئولان قرار می گیرد تا در سراسر کشور آن را معرفی نمائیم. به عنوان حسن ختام از همین جا من اعلام می کنم تمام دوستان که نسبت به برنامه های اداره تبلیغات و فرهنگ سازمانی نقد و پیشنهادی دارند ما از آن استقبال می کنیم.
*از وقتی که در اختیار ما قرار دادید متشکرم. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات