تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۶۲۳۰۲
افروغ در گفت‌وگو با ایسنا:

نمایندگانی که لابی می‌کنند، شجاع نیستند


عماد افروغ تصریح کرد: در هیچ جای دنیا رسم نیست که اصحاب رسمی قدرت به طور علنی و آشکار وارد مبارزات انتخاباتی شوند و اگر نماینده‌ها وابسته به اصحاب رسمی قدرت باشند، عملا از فرصت‌ها و امتیازاتی بهره‌مند می‌شوند که رقابت‌ها را نابرابر می‌کند.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که باید جلوی فرصت نابرابر ناموجه را گرفت و با اشاره به این‌که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در کشور ما جداگانه برگزار می‌شود، گفت: حتی اگر یک حزب برتر داشتیم که به وسیله آن، هم کرسی‌های نمایندگی و هم ریاست جمهوری به دست می‌آمد، باز هم اصحاب رسمی قدرت و قوه‌ی مجریه حق نداشتند مستقیم یا غیرمستقیم امکانات و فرصت‌هایی در اختیار برخی از نمایندگان منتسب به خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به وابستگی فکری و تشکیلاتی نمایندگان به برخی گروه‌های سیاسی، این امر را طبیعی دانست و افزود: به لحاظ جامعه‌شناسی سیاسی، این بحث جاافتاده‌ای است که اصحاب قدرت، در انتخابات‌ها منافعی دارند و مستقیم و یا با استفاده از ابزار هژمونی بر انتخابات تاثیر می‌گذارند. البته این واقعیت‌ مطلوب نیست.

به گفته‌ی وی، در ایران، این اتفاق رخ می‌دهد که حمایت‌ها و دخالت‌ها صورت می‌گیرد اما با توسل و تمسک به ارزش‌ها بیان می‌شود که هیچ دخالتی در کار نیست.

افروغ با بیان این‌که من امروز این زنگ خطر را به صدا در می‌آورم، اظهار داشت: امروز به عنوان روشنفکر و فردی ناظر می‌بینم که عملا اصحاب قدرت دخالت کرده و فرصت‌ها را نابرابر می‌کنند، اما شعار می‌دهند که دخالتی نداریم.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، با تاکید بر این‌که همه باید روز قیامت جوابگو باشیم، به نظام‌های غربی که در آن اگر چه دخالت یا حمایتی صورت می‌گیرد اما به نام دین و اخلاق نیست، اشاره و خاطرنشان کرد: ما داریم به نام حکومت دینی و اخلاقی، کاری می‌کنیم که به لحاظ اخلاقی و دینی مذموم به شمار می‌رود.

به گفته‌ی این استاد دانشگاه، اصحاب رسمی قدرت بیان می‌کنند که دخالتی در امر انتخابات ندارند اما به انحاء مختلف، سخت‌افزارانه و نرم‌افزارانه، ظریف و غیرظریف شاهد این دخالت هستیم و این دخالت، دخالت در جمهوریت است که موجب آسیب وارد شدن به مردمسالاری در چارچوب مردمسالاری دینی می‌شود.

باید مراقبت کرد که آسیبی به وجه جمهوریت و اسلامیت نظام وارد نشود

وی تاکید کرد: باید مراقبت کرد که آسیبی به وجه جمهوریت و نیز اسلامیت نظام وارد نشود.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، در گفت‌وگو با ایسنا در ادامه در تعریف استقلال مجلس و نمایندگان،‌ اظهار داشت: اگر نماینده‌ای به قانون اساسی، مبانی انقلاب اسلامی و ضرورت تاریخی انقلاب اسلامی اشراف داشته باشد، متوجه می‌شود که شان نمایندگی بسیار بالا و به مراتب بالاتر از شان اجرایی و حتی قضایی است؛ چرا که قوه‌ی قضاییه و مجریه باید اجرا کننده‌ی مصوبات مجلس باشند.

افروغ افزود: این وظیفه‌ی تقنینی و نظارتی خاص به گونه‌ای بوده که یکی از آرزوهای امام(ره) این بود که در این کشور، مجلس در راس امور قرار گیرد و ایشان بارها به جایگاه خطیر و حساس مجلس تاکید داشتند و حتی اشاره کردند که مجلس و نمایندگان عصاره‌ی فضایل یک ملت هستند.

عضو جریان اصولگرایان مستقل مجلس، معتقد است که اگر کسی این جایگاه ساختاری را درک کند و آن مبانی را فهم کرده و ضرورت ظهور و بروز انقلاب اسلامی را متوجه باشد، به هیچ‌وجه هیچ توجیهی ندارد که به گونه‌ای اسیر شبکه‌های تعریف شده و ناشده قدرت و ثروت باشد. منتهی به نظر می‌رسد که این معنا، آن‌چنان که باید و شاید، خوب، فهم نشده است.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، افزود: بنابراین باید تحلیل شود که این موانعی که باعث عدم درک کافی می‌شوند، چه موانعی هستند و چرا یک نماینده قبل از نمایندگی خود متوجه این معنا نیست و یا بعد از این‌که نماینده شد، از این معنا فاصله می‌گیرد، آیا این امر صرفا به ویژگی‌های شخصی نماینده مربوط می‌شود یا بخشی از آن عوامل ساختاری و تاریخی هستند.

وی برخی از این موانع را تاریخی دانست، بدین معنا که چون در کشور و تاریخ ما یک استبداد کهن و ریشه‌داری وجود داشته که مانع تجلی جمهوریت و مشارکت و آزادی شده و حرف اول و آخر را در کشور بخش اجرایی می‌زده، هنوز هم رسوباتی از آن تفکر و واقعیت کهن وجود دارد که در عمل بخش اجرایی باید حرف اول و آخر را بزند.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، با بیان این‌که به نظر می‌رسد که این امر هنوز از ذهنیت ما پاک نشده، آن را از واقعیات تلخ جامعه دانست و اظهار داشت: زمانی به نام گفتمان باستان‌گرایی و در برخی موارد به نام فضیلت‌گرایی و ارتقاء توسعه و پیشرفت کشور در قالب جمهوری اسلامی، این اتفاق قابل مشاهده بوده است.

افروغ با اشاره به وجود اشکال در این‌که بخواهیم کشور را صرفا بدون مشارکت مردم، جمهوریت و بدون یک قوه‌ی مقننه مقتدر به پیشرفت برسانیم، افزود: بهترین عبارت برای تفسیر این وضع، عبارت حضرت امیرالمومنین(ع) است، مبنی بر این‌که "لا اری اصلاحکم بافساد نفسی" (قرار نیست به قیمت سلب آزادی از شما و به تباهی کشاندن خودم و با ظلم و ستم شما را به اصلاح برسانم).

به گفته‌ی این عضو جریان اصولگرایان مستقل مجلس، هر قدر هم که الگوی اصلاح و ترقی خوب باشد، باید هم در شکل‌گیری این الگو، مردم مشارکت داشته باشند و هم در اجرای آن نقش اصلی را ایفا کرده باشند.

وی با بیان این‌که، بخشی از این حضور و مشارکت مردمی در عرصه‌ی شکل‌گیری، تحقق و اجرای الگوهای مترقی به قوه‌ی مقننه و جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد، گفت: در چنین جایگاهی، یک نماینده، به لحاظ ساختاری، نباید به خود این اجازه را بدهد که برای پیشبرد مسائل شخصی، فردی، گروهی و جناحی و حتی پیشبرد مسائل کشور، از نقش و جایگاه خود با این توجیه که اگر ما در برخی موارد از وجه تقنینی و نظارتی خود فاصله بگیریم، کار بهتر اداره می‌شود، غافل شود.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، معتقد است که چنین روندی ضایعه‌ای ساختاری بر جای می‌گذارد، یعنی اگر چه ممکن است طی این روند، ظاهرا کار پیشبردی داشته باشد اما به قیمت نادیده انگاشتن مسوولیت بزرگی که ضرر درازمدت غیرقابل جبرانی دارد، خواهد بود.

افروغ با بیان این‌که کار خوب آن است که هم در شکل‌گیری و هم در اجرای آن، مردم حضور پررنگ و بارزی داشته باشند، افزود: از موانعی که موجب می‌شود که یک نماینده نتواند مدرک جایگاه رفیع خود باشد، به جایگاه عرفی او برمی‌گردد، و این جایگاه عرفی همان توقعات و انتظارات روزمره‌ای است که مردم حوزه‌های انتخابیه از نمایندگان خود دارند و متاسفانه نمایندگان هم در مبارزات انتخاباتی به این جایگاه عرفی دامن می‌زنند و نهایتا از جایگاه تقنینی، کلان و ملی خود غافل می‌شوند.

غفلت از جایگاه کلان و ملی نمایندگی به معنای تنزل جایگاه مجلس خواهد بود

به اعتقاد این عضو جریان اصولگرایان مستقل، غفلت از جایگاه کلان و ملی نمایندگی به معنای دور شدن از وظیفه نمایندگی و نهایتا تنزل جایگاه مجلس خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: دامن زدن به جایگاه عرفی نمایندگی باعث شده که نمایندگان در بهترین حالت، به خاطر پیشبرد مسائل حوزه‌ی انتخابیه خود، لابی کرده و یا در برابر وعده‌ها و وعیدهایی که دولت به آنها در مقاطع مختلف می‌دهد، کوتاه بیایند چون احساس می‌کنند که اگر مقاومت کنند، اصحاب رسمی قدرت، جواب مثبتی به آنها نخواهد داد و آنها در دوره بعد انتخاب نخواهند شد.

نماینده نباید به فکر انتخابات بعدی باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است که نماینده نباید به فکر انتخابات بعدی باشد، در واقع هر نماینده‌ای باید به این نیت به مجلس بیاید که بیش از یک دور نمایندگی نخواهد کرد، به فکر دور بعد نبوده و فقط فکر ادای وظیفه و نمایندگی خود باشد. بی‌محابا و شجاعانه از منافع و مصالح مردم و از جایگاه رفیع قوه مقننه، قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کند و وکیل واقعی ملت باشد نه وکیل دولت.

وی در این راستا ویژگی شجاعت را از جمله خصائص مهم نمایندگی خواند که باعث می‌شود یک نماینده تن به منافع فردی، گروهی و جناحی ندهد و افزود: اگر جمیع جهات لازم برای نمایندگی لحاظ شود از جمله فهم جایگاه ساختاری مجلس، درک ضرورت انقلاب اسلامی و درک عنصر جمهوریت فلسفه سیاسی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، داشتن شجاعت لازم در کنار وجوه تخصصی، تجربی و کفایت مورد نیاز و بذل تلاش جهت فاصله گرفتن از جایگاه عرفی نمایندگی، یک نماینده به هیچ وجه تابع منویات اصحاب قدرت نخواهد شد.

اگر نماینده شایسته و شجاعی را به مجلس نفرستیم، کشور دچار شکاف‌های زیادی خواهد شد

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، با بیان این‌که اگر توجه لازم صورت نگیرد و ما نماینده شایسته و شجاعی را به مجلس نفرستیم، کشور ما دچار شکاف‌های زیادی خواهد شد، گفت: ملت ما یک ملت اخلاقی، تکلیف‌گرا، فرهنگی، دینی، حقیقت‌گرا و حقانیت‌گرا است و مستحق این است که نمایندگانی دینی، اخلاقی، تکلیف‌گرا، حقانیت‌گرا و حقیقت‌گرا وکالت آنها را برعهده گیرند.

افروغ هشدار داد که نشود که مردم با انگیزه‌ی تکلیف و حقیقت‌خواهی و حقیقت‌گرایی و اخلاق‌گرایی به پای صندوق انتخابات بیایند اما نمایندگانی انتخاب شوند که چندان سنخیتی با این مقولات ارزشمند نداشته باشند و بیشتر دلمشغول مقولاتی از قبیل منفعت و در بهترین حالت مصلحت باشند.

این عضو جریان اصولگرایان مستقل مجلس، افزود: اگر قرار است که منفعت و مصلحت، حرف اصلی را بزند، پس باید مردم را با منفعت و مصلحت‌شان به پای صندوق انتخابات کشاند، اما اگر قرار است حرف اول و آخر را اخلاق، دین و حقیقت بزند، بهتر است نمایندگان هم واجد این ویژگی‌ها باشند.

افروغ با بیان این‌که مصلحت باید روشمند و قاعده‌مند باشد، تصریح کرد: اگر حکومتی مبتنی بر جمهوری اسلامی هستیم و مشروعیت این نظام دو مولفه‌ای بوده و مبتنی بر حقانیت و مقبولیت است، همواره باید شاهد تجلی این دو وجه هم در عرصه‌ی عمومی و هم در عرصه‌ی رسمی باشیم؛ بی‌توجهی به هر کدام از این دو عنصر می‌تواند نهایتا کشور را با بحران بی‌اعتمادی و مشروعیت مواجه کند.

نمایندگانی که لابی می‌کنند، شجاع نیستند و از وظایف نمایندگی خود کوتاه می‌آیند

به اعتقاد نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، باید به لحاظ فرهنگ‌سازی کار کرد که نمایندگانی که لابی می‌کنند، شجاع نیستند و از وظایف نمایندگی خود کوتاه می‌آیند و تابع جایگاه عرفی خود می‌شوند و قدرت‌زده و اجرازده می‌شوند، مذموم و زشت جلوه دهیم و عمل آنها را محکوم کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، خاطر نشان کرد: نشود که خدای نکرده از نماینده شجاع، دلسوز و منتقد تعابیر غلطی جلوه داده شود و رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که آن کس که مطیع‌تر و منقادتر است بهتر نشان داده شود، چرا که این ظلم مضاعف است؛ یعنی هم مجلس را از وظیفه‌ی اصلی خود دور کرده‌ایم و هم جایگاه شایسته را به نماینده‌ای که ایفای وظیفه می‌کند نداده‌ایم.

وی در پایان در این راستا نقش رسانه به ویژه رسانه‌ی ملی را یادآور شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات