صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۶۳۶۶

شورای روابط خارجی آمریکا : آمریکا از سیستم تصمیم گیری در ایران درک درستی ندارد

در ادامه این مطلب آمده است : هم اکنون بزرگترین شکاف در جامعه اطلاعاتی آمریکا ممکن است نبود درک واشنگتن از سیستم تصمیم گیری در ایران باشد. جان ولفستال عضو امنیت بین المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا گفت : اطلاعات آمریکا کاملا ضعیف است ; به ویژه درباره با درک آن از چگونگی تصمیم سازی و اینکه چه کسی مراکز قدرت در ایران را کنترل می کند. مایکل لوی عضو شورای روابط خارجی آمریکا هم گفت : هیچ اهمیتی ندارد که ماهواره های جاسوسی ما چقدر خوب هستند; آنها به ما نمی گویند که تمایل ایرانیها چیست .

برخی تحلیلگران با اذعان به ناقص بودن اطلاعات آمریکا درباره ایران می گویند که هیچ مدرک غیرقابل انکاری مبنی بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.
شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی نوشت : طی ماههای اخیر برخی تحلیلگران و سیاستگزاران آمریکایی نسبت به کیفیت و موثق بودن اطلاعات آمریکا از ایران ابراز تردید کرده اند
لیونل بینر  نویسنده این تحلیل خاطر نشان می کند : با توجه به کم بودن تعداد جاسوسهای واقعی و نبود کنسولگری (آمریکا) در تهران برخی مسئله موثق بودن مدرک درباره (ادعای ) مداخله ایران در عراق و برنامه غنی سازی آن را مطرح می کنند. از سوی دیگر ایران دسترسی برخی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر فعالیتهای غنی سازی خود محدود کرده است .
نویسنده می افزاید : آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران از طریق هواپیماهای جاسوسی و همچنین اطلاعات به دست آمده از طریق دانشمندان و دانشگاهیان ایرانی که به خارج سفر می کنند و یا به خارج از ایران دسترسی دارند و همچنین بازرسان آژانس اطلاعاتی را کسب می کند.
بینر تصریح می کند : تردیدهای جدی برای موثق بودن اطلاعات آمریکا درباره ایران وجود دارد. کارشناسان هسته ای می گویند که هیچ مدرک غیرقابل انکاری مبنی بر اینکه ایران در حال توسعه برنامه غنی سازی مخفیانه با اهداف نظامی است وجود ندارد. اکثر اطلاعات تصویری و ماهواره ای تصویر ناقصی از اقدامات ایران ترسیم می کنند.
برخی می گویند که شکاف اطلاعاتی واشنگتن درباره تهران تا حد زیادی شبیه به شکاف اطلاعاتی در زمان پیش از جنگ عراق است ; اطلاعاتی که ثابت شد دروغ بوده است
جوست هیلترمن  مدیر پروژه خاورمیانه در گروه بین المللی بحران گفت : « آمریکائیها هیچ اطلاعاتی درباره ایرانیها ندارند; درست مثل آنکه اطلاعات خوبی درباره عراقیها ( پیش از حمله سال 2003 ) نداشتند; آنها منابع انسانی و یا مهارتهایی برای آن ندارند.
در ادامه این مطلب آمده است : هم اکنون بزرگترین شکاف در جامعه اطلاعاتی آمریکا ممکن است نبود درک واشنگتن از سیستم تصمیم گیری در ایران باشد. جان ولفستال  عضو امنیت بین المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا گفت :  اطلاعات آمریکا کاملا ضعیف است ; به ویژه درباره با درک آن از چگونگی تصمیم سازی و اینکه چه کسی مراکز قدرت در ایران را کنترل می کند.  
مایکل لوی  عضو شورای روابط خارجی آمریکا هم گفت :  هیچ اهمیتی ندارد که ماهواره های جاسوسی ما چقدر خوب هستند; آنها به ما نمی گویند که تمایل ایرانیها چیست
به گزارش مهر  نویسنده تصریح می کند : مشخص نیست که اطلاعات جامع تر چه تاثیری بر سیاست آمریکا نسبت به ایران داشته باشد. ولفستال در این باره گفت :  من ترجیح می دهم که سیاست خوب و اطلاعات بد داشته باشیم نه اینکه سیاست بد با اطلاعات خوب
این در حالی است که دیگران با این گفته توافق نظر ندارند و اطلاعات بهتر را ترجیح می دهند چرا که ممکن است سطح تردید را کاهش دهد و بنابراین بر سیاست آمریکا نسبت به ایران تاثیر بگذارد.
کارشناسان می گویند که بدون مدرک مستدل از تواناییهای غنی سازی ایران جلب حمایت برای اقدامات سخت تر شورای امنیت و یا حملات هوایی به رهبری آمریکا درکنگره دشوار خواهد بود. این در حالی است که برآوردها از مدت دو تا ده سال برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس نظامی حکایت دارند اما این امر نیز به طور کامل مشخص نیست .
لوی در این باره تصریح کرد :  اگر ما انتظار داریم تا یک مدرک محکم را پیدا کنیم که بین برنامه نظامی و غیرنظامی (هسته ای ) فرق قائل می شود برنامه منع گسترش سلاحهای هسته ای ما شکست خواهد خورد زیرا در صورت انتظار ممکن است زمان برای دیپلماسی خیلی دیر شده باشد
حمله رئیس اتحادیه عرب به سیاست غرب در برابر ایران
خبرگزاری یونایتدپرس از قاهره گزارش داد که « عمرو موسی » رئیس اتحادیه عرب ضمن انتقاد از سیاست غرب در برابر برنامه هسته ای ایران گفته است که اعراب به هیچ گونه حمله نظامی کمک نمی کنند.
بنابر این گزارش وی به خبرنگاران گفت که منطقه به هیچ برنامه هسته ای نظامی نیاز ندارد اما چرا اینقدر سختگیری نسبت به ایران و چرا به ما فشار می آورند که در مورد برنامه هسته ای نظامی اسرائیل ساکت باشیم
وی با تاکید بر اینکه اینگونه « معیارهای دوگانه » برخلاف منافع اعراب و به نفع اسرائیل است افزود :  من حاضر نیستم تا زمانی که شاهد رخدادهای جاری در سرزمینهای اشغالی فلسطین هستیم با منافع اسرائیلی معامله کنم . نوعی بی عدالتی و تحقیر در برخورد با ایران دیده می شود
دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بار دیگر این گزارشهای صهیونیستی را تکذیب کرد که برخی کشورهای عرب خلیج فارس با گشودن فضای خود به روی هواپیماهای اسرائیلی برای حمله به ایران موافقت کرده اند. وی گفت این دروغی بزرگ است .
معاون اروپا و آمریکای وزارتخارجه :
جنگی اتفاق نمی افتد
معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه به کشورهای موسوم به 1 +5 توصیه کرد که این کشورها به میز مذاکره بازگردند.
دکتر سعید جلیلی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر مذاکرات 1 +5 درباره مسئله هسته ای کشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت : بارها به این کشورها اعلام کرده ایم که باید برای حل این موضوع به میز مذاکره بازگردند.
وی در پاسخ به این سئوال که پاسخ طرف های غربی به توصیه تهران برای بازگشت به میز مذاکره چه بوده افزود : این را باید از آن ها بپرسید.!
جلیلی درباره جوسازی های رسانه های غربی درخصوص حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته ای کشورمان ادامه داد : عموما رسانه های غربی برعکس این موضوع یعنی لزوم انجام نشدن چنین اقدامی تاکید داشته و کار می کنند.
معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در خصوص احتمال توسل آمریکا به راهکار نظامی علیه ایران با لبخند گفت : فکر نمی کنم جنگی صورت بگیرد.
گفتنی است منوچهر متکی وزیرخارجه کشورمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اوگاندایی خود ضمن دعوت از کشورهای موسوم به 1 +5 برای بازگشت به میز مذاکره از نمایندگان این کشورها خواست تا با اتخاذ تصمیم های شجاعانه مسیر مذاکراتی همه جانبه را فراهم آورند.
لاوروف : هدف شورای امنیت تامین شرایط همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی است
وزیر امورخارجه روسیه گفت هدف بررسی پرونده اتمی ایران درشورای امنیت سازمان ملل تامین شرایط لازم برای همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وحل سیاسی این مساله است
سرگئی لاوروف  در گفتگویی با خبرنگاران در مسکو اقدامات گروه 1 +5 و  خاویر سولانا را نیز در همین راستا ارزیابی کرد.
وی افزود : این اقدامات بالابردن شانس انجام مذاکرات با ایران برای حل پرونده هسته ای را دنبال می کند.
وزیرخارجه روسیه ضمن مخالفت با هرگونه اقدام نظامی برای حل مساله اتمی ایران خواستار خویشتن داری همه طرفها و متعادل سازی مواضع آنها شد وگفت : در مورد مساله کره شمالی این راهکار نتیجه داد و باعث خروج بحران کره از بن بست گردید.
وی در پاسخ سئوالی در مورد واکنش روسیه به عدم توقف غنی سازی اورانیوم از سوی ایران گفت : ما بطور جدی اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران را زیر نظرداریم و مسکو به هیچ وجه موافق نقض پیمان « ان .پی .تی » نیست .
فرانسه : استفاده از زور علیه ایران قابل تصور نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت کشورش معتقد است استفاده از زور برای حل مساله هسته ای ایران را نه می توان تصور کرد و نه پذیرفت .
به گزارش خبرگزاری شین هوا جان باتیست ماته ی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت فرانسه معتقد است استفاده از زور علیه ایران گزینه مناسبی نیست و تلاش های جامعه جهانی برای حل مساله ایران باید در چارچوب ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل که در آن به استفاده از زور اشاره ای نشده باشد.
ماته ی افزود : « نبود توافق بر سر برنامه هسته ای در حال حرکت به سوی حل سیاسی و دیپلماتیک مسئله است و استفاده از زور را نه می توان تصور کرد و نه پذیرفت .
وی نشست گروه 1 +5 در لندن را سازنده ارزیابی کرد و گفت شرکت کنندگان در این نشست در تلاش های خود برای تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت با هدف واداشتن ایران به توقف برنامه هسته ای خود موفق بوده اند هر چند مذاکرات ادامه دارد.
ماته ی در ادامه گفت : فرانسه امیدوار است مذاکرات به زودی پایان یابد و برای توقف ایران از ادامه فعالیت های غنی سازی اورانیوم اقداماتی بیشتر اتخاذ شود.
با وجود اینکه ایران همواره اعلام کرده برنامه هسته ایش صلح آمیز و برای دستیابی به منابع جدید انرژی است و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده از تاسیسات هسته ای آن بازدید کنند اما غرب و در صدر آن آمریکا این کشور را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند.
از سوی دیگر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده اند در بازرسی هایشان از تاسیسات هسته ای ایران انحرافی به سوی سلاح های هسته ای مشاهده نکرده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات