تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۹۲۰۴۷

انتشار گزارش‌ وزارت کشور آلمان دربنیادگرا و خشونت طلب بودن مسلمانان

نتایج‌ یک پژوهش‌ جدید در وزارت کشور جمهوری‌ فدرال‌ المان درباره‌ وضعیت مسلمانان ساکن این کشور نشان داد چهل‌ درصد تمامی‌ مسلمانان پرسش‌ شونده‌ در این مطالعه‌ به‌ تفکرات بنیادگرایی‌ متمایل‌ و شش‌ درصد از انها نیز به‌ انجام‌ اعمال‌ خشونت بار تمایل‌ دارند به‌ نوشته‌ هفته‌ نامه‌ المانی‌ اشپیگل‌ گرچه‌ سیاستمداران و کارشناسان المانی‌ از چنین اماری‌ وحشت زده‌ شده‌ اند اما با این وجود نتایج‌ این گزارش‌ را مبتنی‌ بر واقعیت می‌ پندارند.

بنابر این گزارش‌ انا رایمان خبرنگار این نشریه‌ هدف وزارت کشور المان در تنظیم‌ و تدوین این گزارش‌ مشروح‌ 515 صفحه‌ ای‌ را بررسی‌ و شناسایی‌ دقیق‌ خاستگاه‌ گروهها و فعالان تندروی‌ خشونتهای‌ سیاسی‌ عنوان کرده‌ است این گزارش‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ در بخشی‌ از این مطالعه‌ با 1750 مسلمان ساکن المان در قالب مصاحبه‌ تلفنی‌ سئوالات مورد نظر پرسش‌ شده‌ است نوشت دو دانشمند هامبورگی‌ به‌ نام‌ های‌ کاترین برتفلد و پتر وتسلز مسئولیت تهیه‌ و تدوین این کار تحقیقاتی‌ را به‌ سفارش‌ وزارت کشور المان بر عهده‌ داشته‌ اند گفتنی‌ است در این مطالعه‌ با عنوان مسلمانان در المان نگرش‌ های‌ دینی‌ رابطه‌ مسلمانان با قوانین المان دانش‌ زبان انها و امادگی‌ به‌ تحصیل‌ و در عین حال‌ مبادرتشان به‌ انجام‌ اعمال‌ خشونت بار مورد تجزیه‌ و تحلیل‌ قرار گرفته‌ است.
شایان ذکر است پرسش‌ های‌ مطرح‌ شده‌ از سئوال‌ شوندگان مسلمان شرکت کننده‌ در این تحقیق‌ مربوط به‌ دو گروه‌ پر خطر جوانان و بزرگسالان که‌ توانایی‌ افراطی‌ گرایی‌ و استفاده‌ از ابزارهای‌ خشونت را دارند بوده‌ است به‌ نوشته‌ انا رایمان با وجودی‌ که‌ اکثریت سئوال‌ شوندگان طرفدار مردم‌ سالاری‌ و احترام‌ به‌ قوانین کشور المان بوده‌ اند اما نتایج‌ بدست امده‌ از برداشتها و نگرشهای‌ مسلمانان در این تحقیق‌ همچنان هولناک و تکان دهنده‌ قلمداد می‌ شود
اشپیگل‌ در ادامه‌ این گزارش‌ بشرح‌ زیر به‌ عناوین و سرفصل‌‌های‌ این نتایج‌ به‌ طور فهرست‌وار اشاره‌ کرد:
1. چهل‌ درصد تمامی‌ مسلمانان پرسش‌ شونده‌ ساکن المان در این مطالعه‌ با مشخصاتی‌ نظیر ارتباط زیاد با دین انجام‌ مراسم‌ و ائین دینی‌ به‌ طور روزمره‌ و پایبندی‌ شدید به‌ مقررات و دستورات دینی‌ به‌ تفکرات بنیادگرایی‌ گرایش‌ داشته‌ اند.
2. الگوی‌ فکری‌ و نوع‌ نگرش‌ چهارده‌ درصد تمامی‌ سئوال‌ شوندگان نیز مشکل‌ ساز عنوان شد به‌ عبارت دیگر پرسش‌ شوندگان این تحقیق‌ یا از فضای‌ دموکراسی‌ فاصله‌ زیادی‌ داشتند و یا پذیرش‌ بالایی‌ در خشونتهای‌ دینی‌ سیاسی‌ از خود نشان می‌ دادند در این میان شش‌ درصد تمامی‌ سئوال‌ شوندگان یعنی‌ تعداد یکصد و هشتاد هزار نفر از مجموع‌ سه‌ میلیون مسلمان ساکن المان در این تحقیق‌ به‌ نوعی‌ خشونت طلب معرفی‌ شدند این بدان معناست که‌ این افراد از لحاظ مبانی‌ و اصول‌ تئوری‌ توانایی‌ بسیج‌ شدن دارند و از اشکال‌ گسترده‌ خشونت های‌ منبعث از مسائل‌ دینی‌ سیاسی‌ حمایت می‌ کنند و انها را بر می‌ تابند.
3. نویسندگان این تحقیق‌ در عین خاطرنشان کردند فاصله‌ مسلمانان ساکن المان با دموکراسی‌ و قانون و همچنین برداشتهای‌ استبدادی‌ و زورگویی‌ انها بیشتر از غیر مسلمانان مقیم‌ المان نیست.
4. در این مطالعه‌ شمار بسیار زیادی‌ از مسلمانان به‌ ویژه‌ جوانان از تبعیص‌ و مواجهه‌ با محدودیت در المان گله‌ مند بودند بررسی‌ های‌ بیشتر نشان داد که‌ حدود چهارده‌ درصد از جوانان المانی‌ در یک طیف فکری‌ از به‌ شدت مخالف حضور خارجیان در کشورشان تا دشمن دانستن خارجیان قرار دارند.
5. همچنین حدود چهل‌ درصد از مسلمانان سئوال‌ شونده‌ استفاده‌ از ابزار خشونت فیزیکی‌ را در واکنش‌ به‌ تهدید شدن اسلام‌ از جانب غرب قانونی‌ و مجاز دانستند.
6. تقریبا نه‌ درصد نیز قائل‌ به‌ این امر نبودند که‌ اقدامات انتحاری‌ و منجر به‌ سوء قصد ناجوانمردانه‌ اند و به‌ اسلام‌ اسیب می‌ رسانند البته‌ هفت ممیز چهار دهم‌ درصد از سئوال‌ شوندگان با یک چنین اظهاراتی‌ موافق‌ نبودند.
7. در این مطالعه‌ همچنین مشخص‌ شد علاوه‌ بر گروههای‌ سنی‌ مشخص‌ شده‌ مسلمان که‌ در زمره‌ گروههای‌ تندرو و عاملان خشونت قرار می‌ گیرند.
هشت درصد از دانشجویان مسلمان شاغل‌ به‌ تحصیل‌ در دانشگاههای‌ المان از لحاظ نوع‌ نگرش‌ دچار مشکلند و به‌ مقوله‌ مردمسالاری‌ با ظن و تردید می‌ نگرند همچنین تعداد شش‌ درصد نیز علاوه‌ بر سوء ظن داشتن به‌دموکراسی‌ از شریعت اسلامی‌ نیز حمایت می‌ کنند در این میان گروه‌ خطر متعلق‌ به‌ مسلمانان دارای‌ تحصیلات عالیه‌ در المان نیز اغلب خود را در نقش‌ قربانی‌ می‌ پندارند و چنین احساس‌ می‌ کنند که‌ از یازدهم‌ سپتامبر سال‌ 2001 تحت یک اتهام‌ عمومی‌ و فراگیر قرار گرفته‌ اند.
انا رایمان خبرنگار اشپیگل‌ به‌ نقل‌ از کلودیا دانچکه‌ اسلام‌ شناس‌ برلینی‌ نوشت اینکه‌ در این گزارش‌ مطرح‌ شده‌ است چهل‌ درصد از سئوال‌ شوندگان مسلمان به‌ نوعی‌ تفکرات بنیادگرایی‌ دارند و تعداد شش‌ درصد نیز در ردیف افراد مایل‌ به‌ استفاده‌ از خشونت طبقه‌ بندی‌ شده‌ اند اماری‌ غافلگیر کننده‌ و حتی‌ برای‌ حمایت از قانون اساسی‌ المان چالش‌ مهم‌ و جدیدی‌ است در واقع‌ انتشار این گزارش‌ فضای‌ تاریک و خاموش‌ خشونت های‌ سازمان یافته‌ به‌ دست مسلمانان را اینچنین روشن کرده‌ است گفتنی‌ است درصد تمایل‌ مسلمانان به‌ انجام‌ اقدامات خشونت بار در مواد و بندهای‌ مربوط به‌ حفاظت از قانون اساسی‌ المان تاکنون یک تا سه‌ درصد بوده‌ است.
این اسلام‌ شناس‌ المانی‌ همچنین در واکنش‌ به‌ اظهارات متناقص‌ ورنر شیفاوئر جامعه‌ شناس‌ المانی‌ در روزنامه‌ فرانکفورتر روندشاو المان در خصوص‌ تبعیضات و محدودیتهای‌ پیش‌ روی‌ جامعه‌ مسلمانان المان به‌ هفته‌ نامه‌ اشپیگل‌ گفت این درست نیست که‌ علت افراطی‌ گری‌ های‌ جوانان مسلمان ساکن المان را به‌ خاطر تبعیضات و محرومیت های‌ ذهنی‌ و اجتماعی‌ وارد بر انان توجیه‌ کنیم‌ زیرا به‌ نظر من محدودیت و تمایز تنها یک وجه‌ این قضیه‌ است اشپیگل‌ در ادامه‌ این گزارش‌ و در تفسیر علت این افراط گرایی‌ در میان برخی‌ گروههای‌ جامعه‌ مسلمانان مقیم‌ المان اضافه‌ کرد این علت را باید در اینکه‌ مسلمانان اساسا خود را قربانی‌ نوعی‌ محدودیت و سرکوب در سطوح‌ ملی‌ و بین المللی‌ می‌ بینند جستجو کرد .
کریستینا کولر دیگر اسلام‌ شناس‌ المانی‌ و عضو حزب دموکرات مسیحی‌ المان در واکنش‌ به‌ این امار غافلگیرانه‌ که‌ مسلمان را بنیادگرا یا مایل‌ به‌ استفاده‌ از گزینه‌ زور نشان می‌ دهد برعکس‌ نتایج‌ این گزارش‌ را موضوع‌ مهمی‌ توصیف نکرد و افزود ما باید از اکثریت مسلمانان وفادار به‌ قانون اساسی‌ المان حمایت کنیم‌ زیرا این دسته‌ از جامعه‌ مسلمانان شهروندانی‌ میانه‌ رو و متعادلند و اکثر انها حتی‌ خود نیز از افراط گرایان رنج‌ می‌ برند در اظهارنظری‌ دیگر اشپیگل‌ به‌ موضع‌ خانم‌ لاله‌ اکگون نماینده‌ مسلمانان حزب سوسیال‌ دموکرات در پارلمان ملی‌ المان اشاره‌ کرد و به‌ نقل‌ از وی‌ خواستار برگزاری‌ کنفرانس‌ اسلام‌ ولفگانگ شویبله‌ وزیر کشور المان به‌ خصوص‌ پس‌ از انتشار گزارش‌ اخیر وزارت کشور المان در خصوص‌ وضعیت جامعه‌ مسلمانان ساکن این کشور شد
وی‌ ضمن انتقاد از وزیر کشور المان در خصوص‌ انتشار این گزارش‌ اظهار داشت او نمی‌ تواند چنین نتایجی‌ را در میان افکار عمومی‌ مطرح‌ و حتی‌ با مسلمانان دارای‌ نگرش‌ بنیادگرایی‌ که‌ عضو انجمن ها و کانون های‌ اسلامی‌ فعال‌ در المان هستند بر سر یک میز بنشیند و گفت وگو کند او ادامه‌ داد با وجودی‌ که‌ نمایندگان این انجمن ها افراد خشونت طلبی‌ نیستند اما اقتدارگرایانی‌ مسلمانند لاله‌ اکگون با اشاره‌ به‌ اینکه‌ انها جوانان مسلمان را در اختیار خود دارند خاطرنشان کرد بنابراین در صورتی‌ که‌ شویبله‌ همچنان مصمم‌ به‌ برگزاری‌ کنفرانس‌ اسلام‌ پیشنهادی‌ خود باشد باید بتواند با احزاب راستافراطی‌ و نیز جمهوریخواهان بر سر یک میز بنشیند و با انها در مورد افراط گرایی‌ بحث و گفت وگو کند.
همچنین ولفگانگ بسباخ‌ نایب رئیس‌ فراکسیون حزب دموکرات مسیحی‌ المان نیز پس‌ از انتشار این گزارش‌ ضمن هشدار به‌ اتخاذ اقدامات صحیح‌ برای‌ مسلمانان المان ابراز داشت ما باید علاوه‌ بر اموزش‌ به‌ امامان و پیشنمازان مساجد المان در مدارس‌ این کشور نیز درسی‌ را به‌ نام‌ درس‌ اسلام‌ در نظر بگیریم‌ از این گذشته‌ باید بر گزینه‌ تعامل‌ و همزیستی‌ و نه‌ مهاجرت تکیه‌ کنیم‌ بسباخ‌ همچنین اظهار داشت با این همه‌ اینگونه‌ اقدامات به‌ هیچ وجه‌ نمی‌ تواند به‌ معنای‌ مجوزی‌ برای‌ کنترل‌ افکار و اندیشه‌ های‌ مردم‌ مسلمان تلقی‌ شود.
اشپیگل‌ با اعلام‌ اینکه‌ در این میان انجمن های‌ مطرح‌ مسلمانان مقیم‌ المان خواستار نگاهی‌ محتاطانه‌ و نه‌ یکجانبه‌ به‌ نتایج‌ این گزارشند به‌ نقل‌ از بکر البوگا سخنگوی‌ شورای‌ هماهنگی‌ مسلمانان المان نوشت نگرش‌ جوانان مسلمان به‌ دموکراسی‌ و قوانین المان نباید بر اهمیت و نقش‌ غیرمسلمانان در جامعه‌ المان تاثیر بگذارد به‌ اعتقاد البوگا باید درک درست و صحیح‌ از اسلام‌ مسلمانان را در برابر موج‌ افراط گرایی‌ مصون نگاه‌ دارد چرا که‌ اسلام‌ مخالف افراطی‌ گری‌ است و درک درست از دین اسلام‌ در واقع‌ فضای‌ اعتماد به‌ مسلمانان را تقویت و ترویج‌ خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات