تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۹۶۱۵۸
گزارش آسوشیتدپرس حاکی است

جایگاه ایران در خاورمیانه مستحکم‌تر از همیشه است


از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تا این اندازه قدرتمند نبوده است.به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد: نفوذ و تأثیر ایران در عراق، لبنان، فلسطین و کشورهای حوزه خلیج فارس مانند بحرین و کویت و حتی بخشهایی از افغانستان نیز گسترش یافته است.
برنامه (دفاع) موشکی ایران رو به پیشرفت است و برنامه هسته ای آن که تهران بر صلح آمیز بودنش تأکید دارد، در حال گسترش است.
«نجفعلی میرزایی» وابسته فرهنگی و رسانه ای سفارت ایران در بیروت می گوید: ایران هیچ گاه تا این اندازه در منطقه قدرتمند نبوده است. جمهوری اسلامی اطمینان دارد که می تواند به هر گونه تجاوز آمریکا پاسخ دهد برخی از دولتهای عرب نیز که همچنان حامی آمریکا هستند، نمی توانند ایران و نفوذ آن را نادیده بگیرند.«عبدالله الشایجی» یک استاد دانشگاه در کویت نیز معتقد است: ایرانیها با متغیرهای بسیار زیادی بازی می کنند و کارتهای برنده زیادی در اختیار دارند. این در حالی است که وخامت اوضاع امنیتی در عراق و ناتوانی آمریکا از حل و فصل آن، مسأله ضرورت استمداد واشنگتن را از ایران ایجاد کرده است.
تیم فراحزبی «گروه مطالعه عراق» به ریاست مشترک «جیمز بیکر» وزیر خارجه سابق آمریکا و «لی هامیلتون» نماینده سابق کنگره این کشور پیشنهاد کرده است که واشنگتن به عنوان بخشی از یک رویکرد منطقه ای برای پایان دادن به درگیری در عراق، با ایران و سوریه تعامل کند.
تاکنون، «جرج بوش» رئیس جمهوری آمریکا هیچ نشانه ای از موافقت با این توصیه نشان نداده است.
حتی در صورتی که بوش تصمیم بگیرد در خصوص مسأله عراق با ایران تعامل داشته باشد، تهران مشارکت خود را در این مذاکره، به مسایل دیگری از جمله برنامه هسته ای مشروط کرده است.
«محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است اگر واشنگتن رفتارش را تغییر دهد، وی آماده مذاکره است.به گفته میرزایی، اظهارات احمدی نژاد به این معنی است که آمریکا باید با ایران با احترام و مانند یک همسطح برخورد کند.
از سوی دیگر، مشکلات فراروی آمریکا در عراق و حمایت قاطعانه اش از رژیم صهیونیستی، نفوذ واشنگتن را در جهان عرب کاهش داده است.
گزارش آسوشیتدپرس می افزاید: با وجود آن که برخی از کشورهای عرب هنوز هم پیمان آمریکا محسوب می شوند، اما همین کشورها می گویند اوضاع وخیم عراق و حمایت واشنگتن از اسرائیل در جریان تهاجم این رژیم به لبنان در تابستان امسال که با مقاومت «حزب‌الله» مواجه شد، به سایر تلاشهای آمریکا نیز آسیب وارد کرده است.بسیاری از کشورهای عرب با سرزنش کردن واشنگتن، معتقدند آمریکا باید اقدام مضاعفی را برای کاهش خشونتهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و به ویژه برای ممانعت از حملات رژیم صهیونیستی به عمل آورد.
تجاوز اسرائیل به لبنان، جبهه و وحدت بی سابقه ای متشکل از شیعیان و اهل سنت را در بسیاری از مناطق خاورمیانه علیه آمریکا ایجاد کرده است.
یک مقام عالیرتبه ایران اخیراً از کشورهای عرب خلیج فارس خواست که ارتش آمریکا را از منطقه بیرون برانند و در یک ائتلاف امنیتی به ایران ملحق شوند. با وجودی که به نظر می رسد کشورهای یاد شده از انجام این کار خودداری خواهند کرد، اما برخی از این کشورها، اخیراً و آشکارا پس از ارسال یک پیام ایران، در مانورهای نظامی اخیری که تحت رهبری آمریکا برگزار شد، شرکت نکردند.از سوی دیگر، افکار عمومی عرب از احمدی نژاد با تقدیر و تحسین یاد می کند. اظهارات احمدی نژاد مبنی بر «افسانه» بودن هولوکاست و ضرورت محو اسرائیل از روی نقشه، خشم گسترده ای را در غرب ایجاد کرد، اما در مقابل حمایت عامه مردم کشورهای عرب را که از دخالتهای آمریکا درعراق و افغانستان خشمگین هستند، به دست آورده است.«فیصل الموسوی» رئیس مجلس سنای بحرین می گوید: ایران از کارتهای خود به طور صحیح و در رابطه با مردم عادی منطقه استفاده می کند.
کارشناسان می گویند که به هر صورت و صرف نظر از رویکردهای احتمالی آمریکا، ایران احترام دایمی برای خود کسب کرده است.
الشایجی در پایان یادآوری می کند: باید ایرانیها را تحسین کرد. آنها دستور کاری دارند که براساس آن، در نظر ندارند تسلیم شوند و ایفاگر نقشهای غیرمهم در منطقه باشند و یا به حاشیه رانده شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات