تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲  ، 
کد خبر : ۹۹۳۱۸

بسیج؛ انسجام ملی در پرتو سیره نبوی


آسیه اکبری
چه اشاره ای می تواند برای تعریف بسیج بهتر از نگاه زیبای یک بسیجی عاشق به این واژه باشد؟
«سالگرد تشکیل بسیج مستضعفان، یادآور خاطره پرشکوه مجاهداتی است که در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، زیباترین تابلوهای ایثار و فداکاری همراه با نجابت و فروتنی و توأم با شجاعت و رشادت را ترسیم کرده است.
خاطره جوانمردان پاکدامن و غیوری که شیران روز و زاهدان شب بودند و صحنه نبرد با شیطان زر و زور را با عرصه جهاد با نفس اماره به هم آمیختند و جبهه جنگ را محراب عبادت ساختند. جوانانی که از لذات و هوسهای جوانی برای خدا گذشتند و پیرانی که محنت میدان جنگ را بر راحت پیرانه سر ترجیح دادند و مردانی که محبت زن و فرزند و یار و دیار را در قربانگاه عشق الهی فدا کردند؛ خاطره انسانهای بزرگ و کم ادعایی که کمر به دفاع از ارزشهای الهی بستند و از هیبت دروغین قدرتهایی که برای حفظ فرهنگ و ارزشهای جاهلی غرب به مصاف ارزشهای الهی آمده بودند، نهراسیدند.»
از بیانات مقام معظم رهبری در گرامی داشت هفته بسیج 2/9/68
* سال 1385 هفته بسیج
* سردار ریوندی، رئیس ستاد هفته بسیج منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ، شعار امسال را «بسیج، استقامت و انسجام ملی در پرتو سیره نبوی» اعلام می کند.
* جانشین فرماندهی منطقه مقاومت استان ایلام اعلام می کند که در این استان بیش از 200 هزار نفر در قالب نیروهای بسیج سازماندهی شده اند.
* فرمانده مقاومت بسیج سیستان و بلوچستان می گوید: یک چهارم از جمعیت 10 میلیون و 200 هزار نفری واجد شرایط عضویت در استان یعنی حدود 520 هزار نفر در این نهاد عضو می باشند که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
* در استان همدان 101 حوزه، یک هزار پایگاه محلات و مساجد، یک هزار و سیصد پایگاه دانش آموزی و 30 کانون متخصصین بسیجی با تحقق 60 درصد از سهم ارتش بیست میلیونی فعال هستند.
* در استان مازندران یک میلیون و 26 هزار نفر بسیجی، سازمان یافته اند.
* فرمانده مقاومت بسیج سپاه منطقه کهگیلویه و بویراحمد آمار بسیجی های این استان را بیش از یک سوم جمعیت، 700 هزار نفری این استان اعلام می کند.
* پاسدار غلامعلی ابوحمزه، فرمانده بسیج کرمان، شمار بسیجیان در این استان را 550 هزار نفر ذکر می کند که 40 درصد از این تعداد دانش آموزان و بقیه از قشرهای مختلف استان هستند.
* آذربایجان شرقی 980 هزار نفر بسیجی فعال دارد و سردار محمد یوسف شاکری براساس برنامه پنج ساله چهارم، این رقم را یک میلیون و 200 هزار نفر پیش بینی می کند.
* سردار غلامعلی حیدری، فرمانده سپاه مقاومت بسیج اصفهان می گوید: بسیجیان استان اصفهان در 170 گردان الزهرا(س) و عاشورا سازماندهی شده اند. همچنین ارایه 300 هزار نفر روز خدمات در بسیج سازندگی و بازسازی 275 مدرسه را از فعالیتهای بسیج سازندگی در استان اعلام می کند.
* فرمانده نیروی مقاومت بسیج استان کردستان آمار کارهای بسیج استان را این طور اعلام می کند:
بسیج در طرح هجرت سه، 580 کلاس درس را در استان بهسازی و بازسازی کرد. 46 هزار نفر از جوانان و نوجوانان استان در تمامی عرصه های سازندگی در اردوهای طرح هجرت تابستان سال 85 شرکت داشتند. پروژه آموزش و تجهیز، مراکز ICT روستایی توسط بسیج دانشجویی کردستان و با حجم هزار و 800 نفر در قالب اردوهای طرح هجرت ساماندهی شده که یکی از مهمترین پروژه های بسیج سازندگی استان کردستان بوده است.
* 31 هزار نفر طی یک سال اخیر در استان خراسان شمالی به جمع بسیجیان پیوسته اند و آخرین آمار این استان را سرهنگ یوسفعلی زاده 190 هزار نفر از 840 هزار نفر جمعیت استان اعلام می کند.
* سرهنگ محمدحسین بابایی عقیده دارد که سمنان از معدود استانهای کشور است که یک سوم از جمعیت آن بسیجی هستند. در این استان 184 هزار نفر عضو بسیج هستند.
* در قم بیش از 180 هزار نفر در 100 پایگاه مقاومت به عضویت بسیج درآمده و بیش از 30 گردان عاشورا تشکیل شده است.
* عشق جوانان لرستان، انقلاب و فرهنگ بسیجی است. این استان 560 هزار نفر بسیجی دارد، یعنی یک سوم کل جمعیت لرستان.
* استان گیلان 570 هزار بسیجی در سه هزار و 570 پایگاه و یک هزار و 800 واحد مقاومت در سطح استان دارد.
* سردار سعادتی اعلام می کند که در استان خوزستان 914 هزار و 570 نفر جذب بسیج شده اند که از این تعداد 76 هزار و 414 نفر مربوط به سال جاری است.
و...
ما جایی در کشور نداریم که بسیج در آن حضور نداشته باشد. از شهرها گرفته تا روستاها. از نوجوانان تا پیرمردها، از زن و مرد، از افراد بی سواد تا بالاترین متخصص ها، و اغراق نکردیم اگر بگوییم که در هر کوی و برزنی بسیج فعال است.
و سرانجام آمار کلی
با آماری که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام می کند مشخص می شود:
وی می گوید: بسیج رکن اصلی دفاع همه جانبه و امنیت پایدار است و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته، چنین نیروی عظیمی را با به کارگیری بیش از 11 میلیون نیروی مردمی ایجاد کند.
سردار سرلشکر پاسدار دکتر «سید یحیی صفوی» بر تلاش بسیجیان برای درک صحیح و دقیق مسایل داخلی، منطقه ای و جهانی، تأکید کرده و می گوید: هر بسیجی یک عنصر فرهنگی است و باید در اخلاق و رفتار، در خانواده، محیط کار و اجتماع الگو باشد و با عطوفت و مهربانی با مردم رفتار کند.
* بسیج همواره فعال است
نه تنها همه مردم ایران بلکه به یقین می توان گفت همه مردم دنیا با نام بسیج و بسیجی های ایران آشنا هستند. اما بیان بعضی از عظمتهای تاریخی، در حفظ و پیشرفت یک کشور حتماً مؤثر خواهد بود.
تشکیل بسیج مستضعفین (ارتش 20 میلیونی) به فرمان امام خمینی(ره) و هوشیاری و درایت بی نظیر ایشان از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان انقلاب به حساب می آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و برملا شدن ماهیت سلطه جو و تجاوزکارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه ای سخت و جبران ناپذیر روبرو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حکام آمریکایی، مردم و مسؤولان کشور و به ویژه حضرت امام(ره) را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم آن به جمهوری اسلامی، امری بعید و غیرممکن نبوده و با توجه به سوابق این کشور در جهان، لزوم آمادگی مردم برای مقابله و رویارویی را در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می ساخت.
بر این اساس امام امت در پنجم آذرماه سال 58، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند: یک مملکت بعد از چند سالی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون تفنگدار داشته باشد و 20 میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست. مردم دلسوخته، مسلمان و پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهای والای آن داشتند، با آمادگی و قصد و اراده خلل ناپذیر جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب، گروههای مقاومت مردمی را در پایگاههای بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.
 با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشور اسلامیمان در شهریور 59 این اعتقاد که یک سازماندهی جهت تشکیل بهتر نیروهای مردمی به وجود آید، قوت گرفت و از آن پس نیروهای مردمی صاحبان اصلی انقلاب اسلامی جهت حضور گسترده در جبهه، گروه گروه به بسیج ملحق گردیدند و عملیاتهایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه(ع)، والفجر 8، کربلای 5 و... از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود. اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامیمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم به یمن حضور گسترده بسیج بود و سرانجام پس از هشت سال دفاع مقدس، بسیجیان مظلوم و سلحشور جبهه های توحید به همراه نیروهای رزمی و امت شهیدپرور از این آزمایش الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند چنان که امام راحل، این چهره های مظلوم را به شایستگی تمام به تصویر کشیدند و فرمودند: شما آیینه مجسم مظلومیتها و رشادتهای این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید.
بعد از پایان جنگ، نیروی مقاومت بسیج، این نهاد مردمی همچنان ظرفیت خود را برای خدمت متناسب با نیازهای کشور سامان داد و در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت چشمگیری داشت و امروز با وجود 27 سال سابقه درخشان و حضور مقتدرانه، بسیج در همه عرصه ها گره گشای بسیاری از مشکلات عمده کشور بوده است.هم اکنون نیز نیروی مقاومت بسیج وظایفی چون جذب، آموزش، سازماندهی اعضای بسیج، حفظ و انسجام و ارتقای روحیه بسیجیان، دفاع محلی و مقاومت مردمی و همکاری با سازمانهای آموزشی، سازندگی و بهداشتی کشور را برعهده دارد و بر همین اساس عرصه های عمده فعالیت بسیجیان شامل دفاع در برابر تهاجم بیگانگان، حفظ امنیت داخلی، سازندگی (عمرانی، بهداشتی و درمانی) ، علمی ، امداد و نجات است.
این نیروی مردمی در دیگر زمینه ها نیز همواره فعال و کوشا بوده است.
بدون شک ایران، امروز مدیون خدمات ارزشمند میلیون ها بسیجی مخلص در سراسر میهن اسلامی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات