صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۷۹۵۰

آخرین نفس‌های جلاد/ اعتراضات در اراضی اشغالی گسترده‌تر می‌شود

ده‌ها هزار صهیونیست ساکن بیت‌المقدس در مرکز این شهر جمع شدند و بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان آغاز جنگ با حماس در غزه را به راه انداختند. معترضان از کابینه بنیامین نتانیاهو می‌خواهند برای آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی آتش‌بس را بپذیرد
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

ده‌ها هزار صهیونیست ساکن بیت‌المقدس در مرکز این شهر جمع شدند و بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان آغاز جنگ با حماس در غزه را به راه انداختند. معترضان از کابینه بنیامین نتانیاهو می‌خواهند برای آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی آتش‌بس را بپذیرد و انتخابات زودهنگام برگزار کند. به عبارت بهتر، آن‌ها خواستار اعلام پایان جنگ غزه و متعاقبا، کناره گیری نتانیاهو از قدرت هستند. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به وضوح آگاه است که پایان یافتن جنگ غزه معنایی جز شکست مطلق صهیونیست‌ها در این آوردگاه ندارد، زیرا اکنون نه تنها اسرای صهیونیست آزاد نشده اند، بلکه حماس نیز به حیات خود در غزه ادامه می‌دهد. در مقابل، حتی حامیان و شرکای رژیم اشغالگر قدس نیز قدرت حمایت مطلق از این رژیم جعلی و کودک کش را از دست داده اند و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و متحدانش به تل آویو نیز نتوانسته منجر به تغییر معادلات نبرد به سود نتانیاهو شود. در چنین شرایطی غرب و رژیم اشغالگر قدس تبدیل به بازندگان جنگ غزه شده‌اند.

نتانیاهو فرصت و انتخابی ندارد
در این میان، نتانیاهو صرفا باید میان بد و بدتر دست به انتخاب بزند:کناره گیری از قدرت در همین برهه زمانی و کناره گیری از قدرت پس از شکست مطلق در نوار غزه! گزینه سومی در این میان وجود ندارد. ساکنان اراضی اشغالی به وضوح دریافته اند که نتیجه ادامه جنگ غزه و حتی حمله به رفح، چیزی جز افزایش تصاعدی هزینه‌های شکست اسرائیل در جنگ نیست. ضمن آنکه در صورت استمرار نسل کشی و درنده خویی آن‌ها در غزه، دیگر آزادی اسرای صهیونیست نیز در کار نخواهد بود. تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، پس از عملیات طوفان الاقصی تا حدود زیادی کاهش یافته و صهیونست‌ها به خیال خود برای پیروزی در این جنگ متحد شده بود، ند، اما اکنون که نزدیک به شش ماه از آغاز جنگ می‌گذرد، بار دیگر مخالفت‌ها با نخست‌وزیر اسرائیل بالا گرفته است. همین مسئله هزاران صهیونیست را به خیابان‌ها کشانده است. تحقیر رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه به اندازه‌ای بالا و ملموس بوده که حتی جایی برای شنیدن توجیهات و وعهده‌های نتانیاهو از سوی ساکنان اراضی اشغالی باقی نمانده است. آن‌ها (ساکنان اراضی اشغالی) اکنون نسبت به دو گزاره اطمینان خاطر دارند:هیج گونه پیروزی و دستاوردی در جنگ غزه در کار نیست و نخواهد بود و از سوی دیگر، فرسایشی شدن نبرد صرفا ضریب آسیب پذیری اسرائیل و وقوع رخداد‌های غیر قابل تصور را بالا خواهد برد و دستاوردی برای تل آویو نخواهد داشت.

صهیونیست‌ها در بحران مطلق
نتانیاهو بار‌ها قول داده که حماس را نابود خواهد کرد و همه گروگان‌های اسرائیلی را به تل آویو بازمی‌گرداند، اما در دستیابی به این اهداف شکست خورده است. رسانه‌های غربی که در کسوت توجیه کنندگان و تسریع کنندگان جنایات نتانیاهو وارد عمل شده اند، می‌گویند اگرچه گروه شبه‌نظامی حماس خساراتی متحمل شده، اما همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، بخشی از گروگان‌های اسرائیل در غزه در جریان آتش‌بس موقت ماه نوامبر آزاد شدند، اما تلاش‌های میانجی‌گران بین‌المللی برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به خانه ناموفق ماند. دلیل این عدم موفقیت، دست برتر حماس در مذاکرات است:جایی که نتانیاهو نمی‌تواند شرایط مدنظر خود را در مذاکرات به طرف مقابل تحمیل کند. خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی بر این باورند که زمان رو به اتمام است و برخی از آن‌ها و حامیان این خانواده‌ها فشار بر نتانیاهو را افزایش داده و تظاهرات علیه او را از سر گرفته‌اند. معترضان نتانیاهو را مسئول شکست‌های اسرائیل در جریان وقایع هفتم اکتبر و پس از آن می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که اختلاف‌های سیاسی عمیق سر تصویب لایحه اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در سال گذشته اسرائیل را پیش از عملیات حماس ضعیف کرده بود. برخی دیگر از مخالفان نتانیاهو نیز می‌گویند که تصمیم‌های نخست‌وزیر اسرائیل سبب شد به روابط دیرینه با ایالات متحده آسیب وارد شود.

وضعیت قرمز در کابینه رژیم صهیونیستی
نتانیاهو با انبوهی از اتهامات فساد روبرو است و به همین دلیل منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد تصمیم‌های او بیشتر بر منافع شخصی و بقای سیاسی او متمرکز شده است. نتانیاهو تا بهار ۲۰۲۶ انتخاباتی در پیش نخواهد داشت، مگر اینکه ائتلاف او زودتر از هم بپاشد. با این حال نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات مجددا در اراضی اشغالی برگزار شود، نتانیاهو و ائتلافش از رقبایشان به‌مراتب عقب‌تر می‌مانند. تاکنون بسیاری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از محکوم کردن علنی نتانیاهو خودداری کرده بودند تا از دشمنی با نخست وزیر و تبدیل وضعیت گروگان‌ها به یک موضوع سیاسی اجتناب کنند، اما با طولانی شدن اسارت گروگان‌ها و افزایش خشم خانواده‌هایشان، اکنون برخی می‌خواهند مسیرشان را تغییر دهند و در اعتراض گسترده روز یکشنبه هم نقش مهمی داشتند.

صف معترضان روز یکشنبه تا اطراف کنست یا ساختمان پارلمان رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی کشیده شد و سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها اعلام کردند که این تجمع‌ها را تا چند روز ادامه می‌دهند. آن‌ها از کابینه نتانیاهو خواستند انتخابات جدید را تقریبا دو سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند. نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی در اواخر روز یکشنبه، گفت که آلام خانواده‌ها را درک می‌کند، اما تاکید کرد که برگزاری انتخابات جدید اسرائیل را شش تا هشت ماه فلج می‌کند و مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را متوقف خواهد کرد! نتانیاهو در سخنرانی روز یکشنبه، گفته‌هایش را درباره حمله زمینی به رفح، شهر جنوبی غزه، تکرار کرد. او با بیان اینکه فشار‌های آمریکا منصرفش نخواهد کرد، گفت: «بدون رفتن به رفح هیچ پیروزی وجود ندارد.» در مقابل، منتقدان وی می‌گویند رخداد‌های غیر قابل پیش بینی و سختی در رفح منتظر صهیونیستهاست و حماس قطعا در این معادله، با ابتکار عمل وارد خواهد شد. به عبارت بهتر، نه تنها حمله به رفح منجر به نابودی حماس نخواهد شد، بلکه تل آویو را در شرایط بسیار پیش بینی ناپذیرو سختی گرفتار خواهد کرد.

هم‌زمان با تظاهرات مخالفان نتانیاهو، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، با انتقاد از وزرای دولت به‌دلیل حمله لفظی به خانواده‌های افراد گروگان‌گرفته‌شده در غزه، خواستار انتخابات زودهنگام شد. لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از صبح امروز، وزرای کابینه یک به یک روی آنتن [رادیو و تلویزیون]می‌روند و به خانواده‌های ربوده‌شدگان حمله می‌کنند. عقلتان را از دست داده‌اید؟ زنان جوان، افراد سالمند، کودکان در دوره مسئولیت شما ربوده شدند. نیمی از یک سال گذشت و شما نتوانستید آن‌ها را به خانه بازگردانید. حالا خانواده‌های آن‌ها را سرزنش می‌کنید؟ این کابینه (کابینه نتانیاهو) ویرانگر باید برود. انتخابات فوری!»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات