تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۱۳۳۲۴۲
لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری:

حاضر نیستیم حقوق خود را به اندازه یک سر سوزن معامله کنیم

اشاره: رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین با بیان اینکه آمریکایی‌ها خط قرمز ما را می‌دانند، گفت: ما حاضر نیستیم حقوق خود را به اندازه یک سر سوزن معامله کنیم، پای آن ایستاده‌ایم و بهایش را هم می‌پردازیم. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمدجواد لاریجانی» رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین دیشب یکشنبه در گفتگو با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

اگر کسی به ما توپ و تشر بزند پاسخ بسیار تندی به آن می‌دهیم
لاریجانی در پاسخ به تبلیغات مطرح شده مبنی بر ارائه پیشنهادات تحکم آمیز به ایران و اینکه البرادعی می‌گوید الان همه توپ‌ها در زمین ایران است و ایران باید به اینها پاسخ دهد، تصریح کرد: نحوه تعامل با ایران نحوه توپ و تشر نیست، این را دنیا می‌داند.
وی افزود: اگر کسی بخواهد به ما توپ و تشر کند، ما پاسخ بسیار تندی به آن خواهیم داد. این ژست‌ها که دولت‌های غربی عنوان می‌کنند در مورد ایران قابل اعمال نیست. البرادعی طرح سوآپ را در وین تهیه کرده و به نظرم البرادعی دارد نان خودش را برای شغل بعدی‌اش می‌پزد.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: ما برای آژانس نامه نوشتیم که این مقدار سوخت را می‌خواهیم و آژانس آن را به دو کشور منتقل کرد. این ابتکار ایران بود. گفتند ما در مورد رآکتور تهران سه حق روشن داریم ما باید بتوانیم بخریم، تولید کنیم و ترتیبات دیگری مثل سوآپ داشته باشیم. درباره خط سوآپ مذاکره کردند و به نظرم کار خوبی بود و چارچوب کلی آن را پذیرفتیم.
وی گفت: توصیه من این است که ما نباید بیش از 20 کیلوگرم اورانیوم سوآپ کنیم، حتی اگر آنها بگویند ما در تهران به شما 100 کیلوگرم تحویل می‌دهیم لازم نیست 100 کیلو را بگیریم. مگر اینکه پول آن را بگیرند، اگر پول آن را می‌گیرند همه را به آنها می‌دهیم. ما باید حق خرید داشته باشیم. اگر می‌خواهند ما را از حق خرید محروم کنند، خودمان باید تولید کنیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: تمام توپ‌ها در زمین خودشان است. قدرت دست ماست. ما بلوف نزدیم. ما خیلی روشن و شفاف و در فضای باز صحبت و عمل می‌کنیم. حق‌مان اینجاست و حقمان را می‌خواهیم و اضافه بر آن نمی‌خواهیم.
حق ما در فضا به همان اندازه است که در دل هسته‌ است
وی ادامه داد: این چیز کریهی در صحنه جهانی است که تشکیلات سازمان ملل در اختیار چند کشور قرار بگیرد و آنها از آن برای اعمال نفوذ خودشان استفاده کنند. راجع به ما نمی‌توانند. ما اجازه نمی‌دهیم که از اسم حقوق بشر، انرژی هسته‌ای و خلع سلاح استفاده کرده و ملت ما را محروم کنند؛ معنا ندارد. ما در تمام مرزهای دانش باید بهترین تکنولوژی و دانش‌ها را به دست آورده و استفاده کنیم. حق ما در فضا به همان اندازه است که در دل هسته‌ است و هیچ فرقی ندارد. خودمان به دست می‌آوریم.
لاریجانی افزود: برای غرب خیلی زشت است که بعد از 20 سال دیگر تاریخچه خود را نگاه کند و ببیند کشور سوپر پیشرفته‌ای مثل ایران هست و این برخوردها با آن صورت گرفته است. هیچ وقت حافظه ملت ما نسبت به اینها پاک نخواهد شد. این سابقه بدی در تاریخ دیپلماسی و روابط بین‌الملل است که تخاصم کوری توسط کشورهایی که مدعی عقل، درایت و دانش هستند نسبت به کشور ما اعمال می‌شود.
«مونوپولی» انرژی هسته‌ای موقوف
وی با بیان اینکه رسالت ما فراتر از خود کشور ماست، گفت: ما داریم چیزی را در صحنه جهانی جا می‌اندازیم. «مونوپولی» انرژی هسته‌ای موقوف. ایران باید بتواند تولید کند، برزیل، مصر، الجزایر، کشورهای منطقه خلیج فارس، ترکیه ... هر کسی که این توانمندی را دارد باید بتواند تولید کند؛ البته در چارچوب آژانس. این گونه نیست که خودشان به یک عنصر ناخلفی مثل رژیم صهیونیستی اسلحه بدهند و بقیه کشورهایی که با زحمت خود انرژی پاک، غیرنظامی و غیر تسلیحاتی را تولید می‌کنند، تحت فشار قرار گیرند.
اینها چه کاره‌اند که راجع به امور خودمان با آنها صحبت کنیم
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین در ادامه این گفتگو در خصوص فعال شدن آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای و حضور آنها از جمله در مذاکرات اخیر ژنو و در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکایی‌ها الان وارد مذاکرات می‌شوند و بیشتر اظهارنظر می‌کنند؟ و آیا اینها علائمی از شعار تغییر اوباماست یا در چارچوب استراتژی درازمدت‌تری در مذاکرات با ایران دنبال می‌شود؟ اظهار داشت: در بسته‌ای که آقای جلیلی به این حضرات پیشنهاد کرد مسئله ایران نیست. به نظرم یکی از اشکالاتی که ما در گذشته وارد آن شدیم و هنوز از آن کاملا خارج نشدیم و داریم خارج می‌شویم این بود که ما راجع به خودمان با چند کشور صحبت می‌کنیم. این یک جابه‌جایی در طرف مذاکره است. قبل از این دولت، (احمدی‌نژاد) مذاکرات هسته‌ای ما دو اشکال اساسی داشت.
وی با یاآوری این نکته که این قطع نظر از زحمات برادرانی است که در مذاکره بودند، گفت: من این را به عنوان بحث کارشناسی مطرح می‌کنم.
لاریجانی افزود: دو اشکال مربوط به دو جابه‌جایی بود. یکی جابه‌جایی در موضوع مذاکره و دیگری جابه‌جایی در طرف مذاکره. در مورد اشکال اول، موضوع مذاکره نباید غنی‌سازی باشد. اینکه ما غنی‌سازی داریم چند درجه داریم کیک زرد داریم و حتی ساختمان... نمی‌تواند موضوع بحث باشد. اینکه ما در فردو ساختمان داریم یا نداریم به کسی ربط ندارد. ما طبق قوانین آژانس باید دو سه ماه قبل از تزریق اعلام کنیم. البته آنها یک کد اصلاحی دارند که ما قبول نکردیم و آن بحث دیگری است.
وی درباره جابه‌جایی در طرف مذاکره، اظهار داشت: اصلاً اینها چه کاره‌اند که راجع به امور خودمان با آنها صحبت کنیم. از لحاظ بین‌المللی طرف ما آژانس است. در آژانس می‌توانند با ما صحبت کنند که شما چه کار می‌کنید. ولی اینکه ما با آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... صحبت کنیم اینها کی هستند که ما راجع به امور خودمان با آنها صحبت کنیم.
آمریکایی‌ها مجبورند تغییر پیدا کنند
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین ادامه داد: من از بسته پیشنهادی ایران خیلی خوشم می‌آید، به خاطر اینکه موضوع خدمان را حذف کرده است. ما هرگز نباید درباره موضوع خودمان با اینها مذاکره کنیم. مگر آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها درباره کارهای هسته‌ای خودشان با ما مذاکره می‌کنند؟
لاریجانی اضافه کرد: ما نباید اصلا چنین چیزی را قبول می‌کردیم. این بسته جدید این خوبی را دارد. اینها چه کاره هستند که راجع به امور ما با ما صحبت کنند. ما باید راجع به امور عام صحبت کنیم. تنها جایی که می‌تواند با ما صحبت کند، آژانس است. آژانس می‌تواند با ما صحبت کند همان طور که آژانس می‌تواند راجع به دیگر کشورها صحبت کند که البته نمی‌کند.
وی افزود: ما نباید اجازه دهیم این دو جابه‌جایی ادامه یابد، جابه‌جایی در موضوع مذاکره و جابه‌جایی در طرف مذاکره، آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که ما راجع به امور مربوط به خودمان با آنها مذاکره خواهیم کرد. آمریکایی‌ها نیاز به تحول دارند نه اینکه ژست‌شان باشد.
لاریجانی تصریح کرد: اوباما باید تغییر ایجاد کند چون سیاست قبلی همه شکست و ناکامی بوده است. این تغییر را کجا می‌خواهند ایجاد کنند؟ آیا می‌دانند کجا باید تغییر ایجاد کنند و آیا می‌توانند در آنجایی که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند. من به همه اینها با تردید نگاه می‌کنم. این را قبول دارم که اینها نیازمند تغییر هستند و مجبورند تغییر پیدا کنند. تغییر به علت شکست‌هایی که خورده‌اند به آنها تحمیل شده است. اما چگونه؟ سؤالی است که هنوز باقی مانده است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم در نوسان هستند و نمی‌توانند بار خودشان را از معرکه بیرون بکشند. شاید دیپلماسی ما باید ناظر بر همین نیاز باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه صحبت سر صداقت نیست، افزود: چه کسی می‌تواند راجع به صداقت آمریکایی‌ها صحبت کند؟ صحبت سر نیازمندی آنهاست. چون آنها به تغییر نیازمند هستند. اینجا شاید زمینه تعاملی باشد والا من در صحبت‌های آنها هیچ آثار صدقی نمی‌بینم. معتقدم‌ آمریکایی‌ها مجبورند تغییر پیدا کنند.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید در شرایطی که آمریکایی‌ها ناگزیر از تغییر در مناسبات بین‌المللی و تعاملشان با کشورها هستند این به عنوان فرصت برای ما تلقی شده و بتوانیم از این فرصت به نفع امنیت و منافع ملی بهره‌برداری کنیم؟ گفت: چرا؛ من به این کاملا اعتقاد دارم که ما باید یک مسیر تعاملی را باز کنیم که اگر 100 به دست نیامد 50 و 40 به دست بیاید. چون در صحنه جهانی تعامل حرف می‌زند، نه تخاصم و نه دوستی. زیرا این کشورها، دوست نیستند.
وی افزود: یکی از نکاتی که در دیپلماسی ما مهم است این است که بتوانیم تشنج را مهار و تخاصم‌های نزدیک را به تخاصم‌های دور تبدیل کنیم. اگر کسی بگوید ما بتوانیم روابطمان را با آمریکا چنان درست کنیم که دوست صمیمی شود به نظرم خیلی ساده‌لوحانه است.
لاریجانی ادامه داد: این حرف درست است که اگر بتوانیم تخاصمی که قریب است یک مقداری دورتر کنیم، این کار معقولی است و دیپلماسی باید این کار را انجام دهد. این شدنی است که ما شدت برخی از تخاصمات و دشمنی‌ها را در زمان فعلی کم کنیم و این به آینده احاله پیدا می‌کند و آینده منطق خودش را دارد. این با شناخت زمینه‌های نیاز طرف و زمینه‌های ضعف آن هم در حوزه سیاست داخلی خودشان و هم در صحنه بین‌المللی قابل انجام است.
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی این نیازمند دیپلماسی بسیار متحرک و حساب شده‌ای است، منتها نباید ساده‌لوحانه عمل کنیم.
واشنگتن از دستشان در رفته چه برسد به دنیا
لاریجانی اضافه کرد: در حال حاضر شاهدیم آمریکایی‌ها و غربی‌ها از دخالت در امور ما از هیچ چیزی ابا ندارند. شرم آور است که حتی در انتخابات ما موضع‌گیری می‌کنند. برای من قابل تصور نیست که کشوری رسماً درباره امور داخلی یک کشور موضع‌گیری کند.
وی یادآور شد: البته این نشانگر افت عجیب آنها در امر دیپلماسی، سیاست و ارتباطات جهانی و تلقی آنها از عالم است. این تلقی خیلی قدیمی است که فکر کنند می‌توانند در واشنگتن بنشینند و دنیا را اداره کنند. اصلا واشنگتن از دستشان در رفته تا برسد به دنیا. فکر می‌کنم این تلقی خیلی قدیمی هنوز بر ذهنیت سیاستمداران آمریکایی سیطره دارد.
لاریجانی تصریح کرد: ما باید هوشیار باشیم و از کید دشمنان خود در حالت آگاهی و بیداری باشیم. در عین حال با ظرافت می‌توانیم تعاملی داشته باشیم که خصومت‌های قریب را به دورتر برده و به دشمنی‌های دورتر تبدیل کند و فضای فعلی را همراه با تشنج کمتر و آرامش بیشتر کند.
ما پرچمدار دشمنی با هیچ کشوری نیستیم
مجری این برنامه با طرح این پرسش که آیا نشانه‌هایی از تغییر از سر اجبار و ناچاری در حال حاضر در رفتار آمریکایی‌ها دیده می‌شود که ما بتوانیم از آنها به عنوان فرصت‌های خود بهره‌برداری کنیم؟ به پیام اوباما در 13 آبان اشاره کرد که در آن گفته شده بود ما قضیه گروگان‌ها را فراموش کردیم و حالا باید ببینیم ایران چه کار می‌کند.
مجری بار دیگر پرسید: آیا اینها از سوی آمریکایی‌ها فراموش شده است و آیا ما علیرغم در اختیار داشتن اسناد لانه جاسوسی باید فراموش کنیم؟ که لاریجانی پاسخ داد: صحبت فراموشی نیست. ما پرچمدار دشمنی با هیچ کشوری نیستیم. صحبت ادامه شیطنت‌ها و دخالت‌هاست. کافی است در ظرف دو ماه گذشته مواضع آقای اوباما را راجع به مسائل خودمان مرور کنیم، این صحبت‌های "عسلی " در قبال اقدامات بسیار کریه و زشت هیچ خاصیتی ندارد.
وی با بیان اینکه حتی اگر خوشبینانه فکر کنم که اوباما می‌خواهد تغییر ایجاد کند، یادآور شد: به نظر می‌آید خیلی ضعیف‌تر از آن است که بتواند تغییر ایجاد کند. حرف برای چند ماه دوام دارد، حرف‌های خیلی شیرین، دنیاپسند و انسان پسند. اما بعد به ژست‌های توخالی تبدیل می‌شود. اوباما برای اینکه بخواهد نشان دهد تغییر ایجاد کند باید یکی دو تا لیست تخاصمات سنگین و طولانی علیه ما را به صورت سمبلیک رفع کند.
لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها این همه ممنوعیت در تعامل با ایران دارند. می‌خواهند داشته باشند، داشته باشند. اما اگر می‌خواهد سیگنال مثبت بدهد و یا به اصطلاح رایج امروزی به طرف مقابل خود انرژی مثبت القا کند، به صورت سمبلیک می‌توانست دو تا از آنها را بردارد. مثلا بگوید من این چند تا بانک را حذف کردم که به ایران بگویم می‌خواهیم راه جدیدی درست کنیم یا در مذاکرات هسته‌ای درصددیم این دو قدم را برداریم که نشان دهیم ما به حق ایران اذعان داریم.
حاضر نیستیم حقوق خود را به اندازه یک سر سوزن معامله کنیم
این کارشناس مسائل سیاسی با ذکر این نکته که آمریکایی‌ها خط قرمز ما را می‌دانند، تصریح کرد: ما حاضر نیستیم حقوق خود را به اندازه یک سر سوزن معامله کنیم، پای آن ایستاده‌ایم و بهایش را هم می‌پردازیم. این ته کلام است. از این بالاتر را حاضریم صحبت کنیم، حقوق ما سر جایش. مثلا برای منطقه عاری از سلاح هسته‌ای، یا برای ایجاد کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مختلف برای تولید انرژی و برای امنیت انرژی در سطح بین‌الملل اعم از فسیلی و غیرفسیلی حاضریم همکاری کنیم.
وی گفت: آمریکا می‌توانست یکی دو سیگنال مثبت بدهد. حرف اصلا اهمیت ندارد. کافی است آنها به لیست اقداماتشان علیه ایران نگاه کنند.
لاریجانی افزود: در مقابل حرف‌های بسیار سطح پایینی که اوباما در 13 آبان و امثال آن عنوان کرده در همین چند ماه گذشته لیست اقدامات بسیار زشتی از او وجود دارد. به نظرم اصلا قابل توجه نیست.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین خاطرنشان کرد: اقدامات اوباما آنقدر زشت، کریه و گویاست و نه تنها تغییری راجع به ما پیدا نشده اتفاقاً میزان خصومت افزایش رفته است.
وی با بیان اینکه دولت اوباما با شدت بیشتر از گذشته نسبت به ایران با دشمنی برخورد می‌کند، تصریح کرد: البته این نتیجه‌ای نخواهد داد. آمریکا خودش گرفتار است و آن بحث دیگری است.
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سئوال که مذاکرات اخیر و بازگشت غربی‌ها به میز مذاکره در ژنو و وین با چه اهداف و تحت تاثیر چه عواملی بود، به این اظهارات غربی‌ها مبنی بر اینکه «تا ایران غنی سازی را تعلیق نکند ما با ایران حرفی نداریم» اشاره کرد و گفت: مذاکرات ژنو از دو جهت توفیق بزرگی برای ایران بود، اول اینکه آنها بدون پیش شرط وارد مذاکره شدند و این نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران از نظر حقوق بین‌الملل بسیار مستدل و موجه است و ایران نیز در آن بسیار مصمم است به نحوی که قبول (دو فاکتو) وضعیت ایران را دارند و از آن مهم‌تر دستور کار مذاکره نیز بسته پیشنهادی ایران بود.
وی افزود: بسته پیشنهادی ایران محدود به فعالیت‌های هسته‌ای ما نبود بلکه مربوط به مسائل خلع سلاح، مسائل مهم منطقه‌ای و یک راهگشای خوبی برای مذاکرات ایران با کشورهایی است که به نحوی مدعی حل مسائل مهم دنیا هستند که این هم یک دستاورد خوبی بود.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی هر دو موضوع فوق را علامت توفیقات ایران در ادعاها و سیاست‌های خود در مورد حقوقش دانست و اظهار داشت: ملت ما سختی‌هایی را در این ایام دیده و هنوز هم تحمل می‌کند ولی دستاوردهای ما بسیار بالاست، فراتر از این، حقوق ملت ما در این پروسه تثبیت شد.
ایران در مقابل مونوپولی وحشتناک غرب ایستاده است
لاریجانی ادامه داد: برای بسیاری از کشورها ایستادگی ایران خبر خوبی است چرا که دسترسی به انرژی هسته‌ای نیاز و ضرورت آینده است.
وی با بیان اینکه کشورهایی که به نحوی با ایجاد یک شبکه سلطه منابع نفت و گاز منطقه را در اختیار دارند، متوجه شده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور این منابع تمام می‌شود، یادآور شد: آنها در صدد ایجاد یک مونوپولی وحشتناک برای انرژی هستند و این خبر خوبی برای برزیل، آرژانتین، مصر و ترکیه و همه کشورها است چرا که ایران در مقابل سیاست بد غرب ایستاده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: غرب دری را بر روی کشورها می‌‌بندد و ایران پای خود را لای در گذاشته و نمی‌گذارد این در بسته شود که این یکی از موارد بسیار جالب است.
لاریجانی تاکید کرد که ایران توانسته در سطح بین‌الملل نقش بازی کند، لذا اهمیت پروژه و سیاست هسته‌ای ما فقط برای حفظ حقوق ملت ما نیست بلکه برای حفظ حقوق بسیاری از ملل و یک بحث مهم در سطح بین‌الملل است که نباید این مونوپولی را اجرا کرد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل غرب از ایران ناراحت است چرا که آنها ابعاد توفیقات ما را می‌دانند.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی در پاسخ به این سوال که امروز 6 کشور غربی در خصوص مسائل جهانی پای میز مذاکره با ایران نشسته‌اند که آیا این به علت وزن ایران در عرصه جهانی است، گفت: نقش آفرینی ایران امروز دیگر مسئله مخفی نیست، کشورهایی که مدعی رهبری دنیا بودند آنچنان در معضلاتی که خود برای مردم منطقه و خودشان ایجاد کردند، گرفتار شده‌اند که به نقش ایران اذعان دارند.
بتدریج از موقعیت کم نظیر ایران در منطقه پرده برداری می‌شود
لاریجانی با بیان اینکه به تدریج از موقعیت کم نظیر ایران در منطقه و مسائل منطقه پرده برداری می‌شود، گفت: کشورهای غربی خیلی به وضع خود قائل نبوده و با توهمات خود تصور می‌کنند که وزنشان بالاتر رفته است، به همین دلیل خود را محور عالم گرفته و دیگران را نادیده می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه این واقعیت نیست و سر آنها به سنگ خورده است، اظهار داشت: خیلی از کشورها وزنشان بالاتر از آن چیز است که غرب تصور می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی گفت: ما به دنبال سیطره نیستیم. این یک پدیده مهمی است که کشوری مهم، با نفوذ و قدرتمند در منطقه خاورمیانه رشد کرده، ظهور پیدا کرده و علیرغم توانمندی‌اش به دنبال سیطره نیست و ما نه تنها دنبال این نیستیم و در مقابل سیطره هم محکم می‌ایستیم.
لاریجانی نکته دوم را مسئله رشد و تاثیر انقلاب اسلامی و افکار امام (ره) دانست و افزود: آن چیزی که ما در جهان اسلام و نقاط مختلف می‌بینیم این است که این تفکرات در حال میوه دادن است.
منطقه در آینده بدون در نظر گرفتن مقاومت به هیچ راه حلی نمی‌رسد
وی ادامه داد: 60 سال است که جنایات در فلسطین اشغالی ادامه دارد و نسخه‌های صلح یکی پس از دیگری ارائه شده اما صلحی در کار نیست ولی به تدریج همه می‌‌بیینند که پیام امام (ره) و جمهوری اسلامی ایران و برش آن بیشتر از نسخه‌های صلح آنهاست و باید گفت که در آینده هیچ راه حلی برای خاورمیانه نخواهد بود مگر اینکه مقاومت منطقه را به حساب آورند و این نحوه نفوذ جمهوری اسلامی است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با یادآوری اینکه در منطقه ما بر ایران، افغانستان، عراق و خلیج فارس هیچ ترتیباتی قابل تصور نیست مگر اینکه در آن جمهوری اسلامی نقشی فعال داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی به لطف الهی امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و از همه جالب‌تر ساختار نظام مدنی آن است چرا که ما بزرگترین دموکراسی منطقه هستیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی ادامه داد: در انتخابات اخیر دیدیم که غربی‌ها می‌خواهند این چهره را آلوده کنند چرا که غرب نمی‌خواهد ببیند کشوری مانند ایران که در منطقه قدرتمند است بزرگترین دموکراسی منطقه نیز است.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از این جهت که ایران را توانمند در عرصه تکنولوژی می‌کند مورد نگرانی در برای کشورهایی است که با ایران چالش دارند یا نه صرفاً در چارچوب تقابل با پارادایم جمهوری اسلامی قابل تعریف است، اظهار داشت: تخاصم غرب و صهیونیست‌ها با جمهوری اسلامی انگیزه‌های مختلفی دارد و یکی از دلایل این تخاصم این است که آنها ظهور جمهوری اسلامی را خطر بزرگی برای سیطره خود می‌دانند.
غرب منافع خود را در منطقه به شکل مفتضحانه‌ای تعریف کرده است
وی با بیان اینکه غرب منافع خود را در منطقه به طور مفتضحانه‌ای تعریف کرده است، گفت: آمریکا می‌گوید که در خلیج فارس نیز باید بر اساس منافع خود در عربستان یا حاشیه جنوبی خلیج فارس سیطره داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با ذکر این نکته که غرب حق ندارد منافع حیاتی خود را با سیطره تعریف کند، اظهار داشت: آنها میوه‌ تاراج اموال مردم جهان را چشیده‌اند و مانند دزدانی هستند که مزه دزدی به زیر دهانشان زیاد آمده است بنابراین بخشی از خصومت غرب با ایران از این جهت است.
دموکراسی غرب در خاورمیانه حکومتی سکولار با ماسک اسلامی است
لاریجانی بخش دیگری از سخنان خود، خصومت غرب را به خاطر راه جدیدی دانست که ایران در دنیا باز کرده و اظهار داشت: نظر غرب پس از سقوط امپراتوری شوروی این بود که دموکراسی لیبرالی آنها نسخه موجود عالم شود.
وی افزود: آنها در مورد خاورمیانه دروغ می‌گویند چرا که اصلاً دموکراسی نمی‌خواهند، آنها حکومت‌های سکولار دست نشانده می‌خواهند که یک ماسک اسلامی هم داشته باشند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ما در حال چالش نیستیم بلکه غرب در حال تخاصم است، گفت: فنآوری هسته‌ای یکی از حوزه‌های بسیار پیشرفته‌ علوم است و ضمناً کاربردهای مختلفی هم دارد و ما اگر در مقابل این تخاصم کوتاه بیاییم از همه رشته‌های دیگر علوم محروم خواهیم ماند یعنی این موضوع انتهایی نخواهد داشت بدین معنا که امروز می‌گویند شما نباید انرژی هسته‌ای داشته باشید فردا می‌گویند نباید ریاضی و فیزیک بخوانید و در نهایت می‌گویند غذا به اندازه کافی نخورید که فرصت فکر کردن پیدا کنید لذا دلیل ما برای مقاومت، گذشته از خود مسئله انرژی هسته‌ای، دلیل محکمی است.
لاریجانی ادامه داد: ما می‌خواهیم در تمام علوم و فنون در خط مقدم باشیم چرا که حق ما کمتر از حق یک آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی نیست.
رآکتور تهران داروی 800 هزار بیمار سرطانی را تامین می‌کند
وی با اشاره به فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: رآکتور تهران یک رآکتور نسبتاً قدیمی است اما یک آزمایشگاه مفید هم برای مطالعات راجع به خود امور هسته‌ای و هم برای امور پزشکی که بسیاری از پرتوداروها و ایزوتوپ‌ها را در آنها تولید می‌کنند، است.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی ادامه داد: ما در ایران بالغ بر 800 هزار بیمار سرطانی داریم و بخش عمده‌ای از داروهای آنها از این رآکتور تهیه می‌شود که سوخت آن در حال اتمام است.
لاریجانی با بیان اینکه ما در این قسمت باید اعتمادسازی داشته باشیم، تصریح کرد: البته این اعتماد سازی برای حفظ حقوقمان است.
وی گفت: در مسئله راکتور تهران ما سه حق روشن داریم، اولاً حق ماست که مثل همه برویم و بخریم. فکر می‌کنم زیر 120 کیلو اورانیوم 20 درصد برای 20 سال و بلکه بیشتر کافی باشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مثل هر کالایی دیگری می‌توانیم اورانیوم برای این رآکتور بخریم که این یک مسئله تجاری است، اظهار داشت: حق دوم این است که بتوانیم تولید کنیم، گیرم نخواهیم بخریم، می‌خواهیم تولید کنیم و حق سوم ما این است که بتوانیم ترتیبات سوآپ کردن با درجه پایین‌تر را بدهیم و بالاتر بگیریم.
لاریجانی ادامه داد: دولت ما در مورد حق سوم وارد مذاکره شده است و مذاکرات وین اصلاً در این راه است.
غرب اگر سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را نفروشد، خودمان تولید می‌کنیم
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با ذکر این نکته که سوآپ را غربی‌ها قبول کردند، حال باید مکانیزم آن را بررسی کنیم، خاطرنشان کرد: نفس این که آنها به یکی از حقوق ما اذعان کردند یک دستاورد بزرگ است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ما باید نیمی از این 120 کیلو را بخریم، 40 کیلوی دیگر را خودمان تهیه کرده و 20 کیلوی دیگر آن را سوآپ کنیم و اگر غربی‌ها نفروشند، 60 کیلوی دیگر را نیز خودمان تولید کنیم.
لاریجانی ادامه داد: البته برای اینکه ما غنای 20 درصد تولید کنیم باید طراحی (آرینتیشن) سانتریفیوژ‌ها را تغییر دهیم.
وی با اشاره به نوع تخاصم غرب با ایران گفت: آنها برای فروش اورانیوم مانع ایجاد می‌کنند و اگر خود ما بخواهیم بسازیم متهممان نیز می‌کنند.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی در پاسخ به این سئوال که چرا همزمان مبادله را انجام نمی‌‌دهند، گفت: ما اصلاً به غرب اعتماد نداریم ما نباید همه را سوآپ کنیم و باید از سه حقمان حفاظت کنیم که سوآپ یکی از آن حقوق است.
لاریجانی با اشاره به ابتکار درست دولت در این زمینه گفت: ما باید یک مقداری را خودمان تولید کنیم چرا که این حق ماست.
وی با بیان اینکه آژانس هم می‌تواند بیاید و نظارت کند، اظهار داشت: در عین حال هم مقداری باید بخریم چرا که اعتماد دو طرفه است و ما برای بی‌اعتمادی به غرب ادله زیادی داریم اما غرب برای اینکه به ما بی‌اعتماد باشد هیچ دلیلی ندارد و ما از غرب به جز بدی ندیدیم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: آنها با ما قرارداد بستند در خصوص تلفن، همین شرکت زیمنس، دو و نیم میلیارد دلار ما را در نیروگاه بوشهر گرفتند، اورودیف فرانسه 1 و نیم میلیارد دلار از ما گرفت و همه رها کرده و رفتند و سهم ما را هم نمی‌دهند.
لاریجانی با اشاره سیاست چماق و هویج غرب گفت: غربی‌ها این اصطلاحات چماق و هویج را که چاله میدانی است در مورد ملت ما به کار می‌برند.
وی با بیان اینکه تخاصم غرب با ما حد ندارد و هر روز چیزی علیه ما علم می‌کند، ‌اظهار داشت: آنها در امور داخلی ما با نهایت رسوایی دخالت می‌کنند و همین امروز وزیر خارجه فرانسه با کمال وقاحت گفت که ما از حرکت‌های برانداز در ایران حمایت می‌کنیم و به آن علاقه‌مندیم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: چند سال پیش، 3 ماه در پاریس آتش سوزی و درگیری بود، آیا درست بود وزیر خارجه و دولت ما بیانیه داده و از این جنبش حمایت می‌کردند.
لاریجانی با ذکر این سئوال که این چگونه اخلاق بین‌المللی است؟ گفت: ما اینها را از غرب دیده‌ایم، غرب حتی در معاملات بازرگانی ما که کاملاً معمولی است ایجاد مشکل می‌کند پس چرا ما باید به غرب اعتماد داشته باشیم.
وی با بیان این که ما باید حدود 20 کیلو از اورانیوم را سوآپ کنیم، یادآور شد: ما به هیچ وجه به غرب اطمینان نداریم. آنها می‌بایست اورانیوم غنی شده را به تهران بیاورند و در تهران نیز اورانیوم ما را تحویل بگیرند که چک کردن آن نیز کمتر از 12 ساعت وقت می‌خواهد.
وی به ترفند غرب برای گرفتن اورانیوم از ایران اشاره کرد و گفت: آنها پیش خود این تصور را دارند که ما کاری می‌کنیم که زحمات ایران از بین برود، در حالی که اولاً زحمت ما با این حرف‌ها از بین نمی‌رود چرا که ایرانی‌ها تیز هوش‌تر از این حرف‌ها هستند چرا که اگر ملت ما تیز هوش نبود مثل سایر ملل منطقه نمی‌دانست چگونه باید تاسیسات هسته‌ای را اسپل کند نه اینکه به این دستاوردهای‌های عظیم برسد.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی افزود: آنها فکر کردند ما چنین فریبی را خواهیم خورد و خود این دلیل دیگری بر بی اعتمادی ما به غرب است.
این تحلیگر مسائل سیاسی با بیان اینکه راهی که دولت در پیش گرفت راه درستی است،‌ اظهار داشت: ما در 3 خط باید در خصوص رآکتور تهران بحث کنیم، خط سوآپ شروع شده که اندازه و محلش باید مورد بحث باشد، خودمان شروع کنیم و برای درست کردنش، تردید هم نکنیم که این در چارچوب آژانس است چرا که این حق ما است و خط دیگر هم این است که باید مقداری هم بخریم.
لاریجانی با ذکر این نکته که غربی‌ها به ما یک محموله نفروخته و پول آن را نگرفته‌اند بنابراین ما هم نباید سوآپ کنیم، گفت: باید هر سه حق ما تامین شود.
به گفته وی ایران چالشی با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ندارد، اما غرب تخاصم کوری با ایران دارد و بر همین اساس ایران جلوی غرب محکم ایستاده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی مذاکرات ژنو را مذاکرات خوبی دانست و اظهار داشت: مذاکره کار خوبی است و ما باید اهل بحث، منطق و تعامل باشیم.
لاریجانی افزود: معنی تعامل این است که ما بسته‌های خود را روی میز بچینیم و بتوانیم آنها را یکی پس از دیگری جلو و عقب کنیم و این کاری است که هر کشوری در دنیا می‌تواند انجام دهد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه حتی ما با دشمن‌ترین دشمنانمان نیز می‌توانیم یک برنامه تعامل داشته باشیم و از این جهت پرهیزی نداریم، اظهار داشت: مذاکرات ژنو باید ادامه پیدا کند و این مذاکرات انواع محورها را دارد که می‌توان محورها را جابه جا کرد لذا یک آغاز خوب و مبارک است که باید پیگیری شود.
وی موضوع مهم در خصوص مذاکرات وین را راستی آزمایی رفتار غرب در این مذاکرات دانست و گفت: این که چقدر می‌توان به غرب اعتماد کرد که در این مورد متاسفانه تست‌ها همه منفی است و لذا ما باید محتاطانه رفتار کنیم، البته باید گفت که غرب مجبور است با ما تعامل کند.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا قطعنامه نقض حقوق بشر ایران در سازمان ملل باب جدیدی در فشار به ایران نیست، گفت: مدل رفتاری غرب در خصوص حقوق بشر با ایران کاملاً شبیه مدل رفتاری‌شان با انرژی هسته‌ای است.
وی افزود: گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که دامن ایران از مسئله اتهام به سلاح کاملاً پاک است ولی غرب که دید در آژانس نمی‌تواند اهداف خود را پیش برد یک طفل حرام زاده را خارج از رحم آژانس درست کرد و به شورای امنیت برد.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با بیان اینکه شبیه این موضوع در بحث حقوق بشر علیه ایران اتفاق افتاد، اظهار داشت: در مسئله حقوق بشر بالاترین ارگان سازمان ملل شورای حقوق بشر است که در ژنو مستقر است.
لاریجانی شورای حقوق بشر را همتای شورای امنیت دانست و اظهار داشت: در این شورا ایران علی رغم اینکه عضو نیست ولی حضوری فعال دارد.
وی به پاسخ‌های ایران به تک تک انتخابات مطرح شده در شورای حقوق بشر اشاره کرد و گفت: غرب چون دید شورا نمی‌تواند ایران را در فشار قرار دهد مسئله را به مجمع عمومی برد که این موضوع تعجب آور بود و باید گفت که آمریکا خود مخالف تشکیل شورای حقوق بشر بود و به تازگی عضو آن شده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در این شورا موضوع گزارش‌های دوره‌ای از کشورها مطرح است، افزود: کمیساریای عالی حقوق بشر در گزارش خود به تفضیل به نقض حقوق بشر در اروپا سخن گفته است.
لاریجانی افزود: آنها خط دیگری در مجمع عمومی باز کردند که خط بسیار مفتضحی است، لیست اتهاماتی که بخشی از آن مربوط به خود اسلام است، یعنی ما باید قوانین اسلامی را عوض کنیم و مقدار زیادی از آن دروغ است، هر کسی که هر اتهامی را به ایران زده است را جمع کردند به طور آشکار از فرقه‌های مختلف حمایت کردند و حتی از این جالب‌تر دستگیری چند تن از ایرانیان کارمند در سفارتخانه‌ها را در پرونده حقوق بشری ایران قید کردند.
غرب پرچم حقوق بشر را به ابزار سیطره بر کشورها تبدیل کرده است
وی با بیان اینکه تاکید دولت اوباما به حقوق بشر به عنوان یک وسیله فشار بیشتر شده که در همان چارچوب تخاصمات نرم می‌گنجد، اظهار داشت: غرب پرچم حقوق بشر را به پرچم مبارزه با حاکمیت کشورها و پرچم سیطره‌ بر کشورها تبدیل کرده که این بزرگترین ضربه به حقوق بشر است زیرا حقوق بشر مربوط به سیطره بر کشورها نیست.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با ذکر این نکته که حقوق بشر در ایران در چارچوب حقوقی که شهروندان دارند تعریف می‌شود و خودمان مکانیسمی در چارچوب اندازه‌گیری، پیگیری و تعمیق آن داریم، یادآور شد: در 10 سال گذشته مجموع قوانینی که در دوره آیت الله شاهرودی در قوه قضائیه تصویب شد، راجع به حقوق شهروندی و تشکیل ستاد حقوق بشر و تعاملات بین‌المللی، بسیار چشم گیر است و نشان می‌دهد که نظام به امر حقوق بشر توجه ویژه دارد.
لاریجانی ادامه داد: رئیس جدید قوه قضائیه هم دنباله همین بحث بلکه به شکل بالاتری را تاکید می‌کند.
وی با خاطرنشان کردن این موضوع که ما باید توجه کنیم غرب به خصوص آمریکا سرمایه گذاری وسیعتری در به کارگیری حقوق بشر به عنوان یک حلقه و تمهید مقدمات برای سیطره خود استفاده می‌کند، اظهار داشت: این موضوع مخصوص به ایران نیست بلکه در غالب کشورها از جمله هند و چین نیز مورد استفاده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تعرض بی‌پرده به اسلام در دوران کنونی، گفت: دولت اوباما خصومتش با ما را نه تنها کاهش نداده‌ بلکه افزایش نیز داشته است، اما در افزایش خصومت‌ها به خصوص آنها مسائل انتخابات را بهانه کردند و من متاسفم که در انتخابات برخی دانسته و یا ندانسته توانستند برای این آتش دشمن هیزم تهیه کنند.
لاریجانی ادامه داد: آنها با ادعاهای عجیبی که مطرح کردند و ادعاهایی که مخالفین نظام هم به این درجه نگفتند به غرب کمک کردند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری غرب در قضیه حقوق بشر به عنوان یک وسیله تخاصم و اعمال فشار سیاسی بر کشورها افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: آنها سعی می‌کنند در داخل کشورها افراد را جذب کنند و با راه اندازی کلونی‌های مختلف به اسم مدافعان حقوق بشر، دفاع از حقوق زنان، کودکان و اصناف از اینها به عنوان اهرم فشار استفاده کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این نکته که بسیار مهم است که در کشور ما این موضوع تبیین شود چرا که تنها عامل خنثی کننده این کارها آگاهی مردم است، اظهار داشت: به نظرم از این جهت اوضاع به سود ایران است چرا که توان ما در این قسمت بالاست و ما اگر ملت خود را آگاه کنیم تمام سمپاشی‌های آنها بی‌خاصیت خواهد بود.
به گفته لاریجانی کسانی که به مسائل حقوق بشر علاقه دارند باید بدانند که نباید صید دام این ادبیات و حجم عظیم تبلیغات و جوایز اهدایی نشوند زیرا امروز هر کسی علیه اسلام موضوع گیری و دشمن کند یک جایی در دنیا به او جایزه می‌دهند.
وی این حقوق بشر در مورد کشورهای اسلامی را در ضدیت با اسلام خواند و تصریح کرد: جالب این است که دوستان غربی‌ها آدم کشی‌های وسیعی در منطقه انجام می‌دهند و ما می‌بینیم در یمن شیعیان چگونه قتل عام می‌شوند اما اینها چون در راستای منافع غرب است با حقوق بشر هیچ تناقضی ندارد.
مجری برنامه با بیان اینکه اساسنامه آژانس این حق را به ما می‌دهد که از تکنولوژی کشورهای پیشرفته استفاده کنیم و حق داریم موضوع خلع سلاح را پیگیری کنیم از لاریجانی پرسید در مورد این حقوق حرفی گفته نمی‌شود چطور می‌توان حقوق را پیگیری کرد؟ که وی پاسخ داد: همانطور که در بحث هسته‌ای مطرح شد، تاکید ما بر حقوق بود. NPT ارکانی دارد که یکی از آنها عدم اشاعه و دیگری همکاری و توسعه‌های تکنولوژیکی است که در واقع حقوقی است که در آنجا است و ما بر حقوق خود تاکیدات فراوانی داریم.
غربی‌ها از ما می‌خواهند تفاسیر آنها از حقوق بشر را اجرا کنیم
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با بیان اینکه در قسمت حقوق بشر نیز همین طور است، گفت: حقوق ما در خصوص حقوق بشر این است که نظام مدنی خود را در چارچوب تعهداتمان اجرا کنیم.
لاریجانی با اشاره امضای سه سند حقوق بشری از سوی ایران در این راستا اظهار داشت: این اسناد را نمی‌گویم از آسمان آمده چراکه اشکالات زیادی به آن داریم، اما وفای به عهد داریم یعنی امضاء کرده و پای آن نیز ایستاده اما چیزی که غرب می‌گوید این است که اسناد را امضاء کرده‌اید، تفسیر ما را نیز باید اجرا کنید که این حق آنها نیست.
وی ادامه ادامه داد: جالب است که خودشان هم تفاسیر عجیب و غریب دارند، مثلاً در پیش نویس قطعنامه‌ای که علیه ما تنظیم شده در 4 بند گفته‌اند که شما افراد را دستگیر می‌کنید و بدون اینکه محاکمه صورت گیرد مدت زیادی به تکلیف بازداشت هستند که این دروغ است.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی با بیان اینکه غربی‌ها رسماً پس از حادثه 11 سپتامبر قانونی وضع کردند که بر اساس آن شما می‌توانید در آمریکا افرادی را دستگیر کنید و او را حتی 4 سال هم به سیستم قضایی راه ندهید که این در فرانسه و انگلیس نیز تصویب شده است، یادآور شد: این چگونه تفسیری از اسناد حقوق بشر است.
لاریجانی ادامه داد: راجع به اعدام هم همینطور است، البته در دنیا گرایشی است که مجازات اعدام حذف شود و استدلالشان این است که در حکم اعدام اگر اشتباه شود دیگر قابل بازگشت نیست، ولی این اشکال درستی نیست به این دلیل که اگر شخصی را 50 سال در زندان نگه داریم تمام فرصت‌‌ها را از او گرفته‌ایم و اگر اشتباه کرده باشیم از اعدام هم بدتر است.
وی مسئله زندان را به عنوان انسانی‌ترین تنبیه حرف خیلی بی ربطی دانست، اظهار داشت: یکی از مطالبی که رئیس سابق قوه قضائیه مطرح می‌کرد این بود که چرا ما باید زندانی کردن را به عنوان بهترین تنبیه بدانیم، آنها می‌گویند اگر کسی را 5 ضربه شلاق بزنید تنبیه نکرده‌اید بلکه شکنجه کرده‌اید چون شلاق است اما اگر او را 5 سال در حبس داشته باشید تنبیه کردید، در حالی که حبس او، علاوه بر او، خانواده‌اش را نیز تنبیه می‌کند که آنها در این قضیه دخیل نیستند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: در خصوص حکم اعدام، طبق آیات قرآن در قصاص حیات است و آنها حق ندارند به ما بگویند قرآن را چگونه تفسیر کنید.
لاریجانی گفت: من افسوس می‌خورم که اسناد حقوق بشر زمانی نوشته می‌شد که دنیای اسلام در خواب بود و حکومت‌های فاسدی بودند که هر چه می‌خواستند نوشته و تفسیر کردند.
وی افزود: ما دو خط داریم، یکی اینکه چیزهایی را که امضاء کرده‌ایم، تفسیرش با ماست که تفسیر ما مخل نیست بلکه وفادار به آن است، ثانیاً این قوانین وحی منزل نیست و باید بازنگری و تکمیل شود و ما باید در تکمیل آن نقش داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی در پایان یادآور شد: دستگاه دیپلماسی بحث نسبی شدن معیارهای حقوق بشری به فرهنگ‌ها را مطرح کرد که بسیار حرف درستی است یعنی ما هم فعال برخورد می‌کنیم و هم در مقابل حقوقمان کاملاً ایستادگی می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات