صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۶۵۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مکی: همکاری روسیه و چین منجر به خنثی‌سازی تحریم‌های غرب علیه کشور‌های تحریم شده می‌شود

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: روابط تجاری و مالی چین و روسیه با استفاده از پول‌های ملی مثل روبل و یوان تا حد زیادی تحریم‌های غرب را خنثی می‌کند ضمن اینکه رصد کردن تجارت بین چین و روسیه با این شکل برای دولت آمریکا بسیار سخت و پیچیده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با مرتضی مکی

به گزارش بصیرت، سفر رئیس جمهور روسیه به چین و دیدار با همتای خود در سطح جهان بسیار بحث برانگیز شده و کشور‌های غربی از جمله آمریکا را نسبت به دستاورد‌های تقویت روابط و مناسبات دو قدرت بزرگ جهان بیشتر کرده است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل درخصوص دستاورد‌های سفر رئیس جمهور روسیه به چین با ما گفتگو کرده است.

مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص اهداف و اهمیت سفر رئیس جمهور روسیه به چین گفت: سفر آقای پوتین رئیس جمهور روسیه به چین در شرایط سیاسی و بین المللی فعلی برای دو کشور و برای کشور‌های منطقه و جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این جهت که چین دومین قدرت اقتصادی جهان محسوب می‌شود، ضمن اینکه روسیه نیز بعد از آمریکا یکی از قدرت‌های بزرگ نظامی جهان به شمار می‌رود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: روابط  دو کشور روسیه و چین بعد از حمله روسیه به اوکراین از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است به این جهت که روسیه مهمترین و بزرگترین بازار‌های انرژی خود را در پی اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی کشور‌های غربی به خصوص آمریکا از دست داد ضمن اینکه دسترسی روسیه به تکنولوژی و فناوری‌های نوین بسیار بسیار محدود شد، اما از آن سو جایگاه و موقعیت چین در عرصه نظام بین‌الملل اعم از نظر سیاسی، اقتصادی، نظامی و جغرافیایی موجب شده تا حدود زیادی خلاء دسترسی روسیه به بازار‌های انرژی و فناوری و تکنولوژی‌های نوین و مدرن جهان برطرف شود.  

مرتضی مکی یادآور شد: توسعه روابط بین روسیه و چین از جهت اقتصادی برای دو کشور اهمیت بسزایی دارد، اما اینکه چرا این دو کشور در شرایط فعلی تلاش می‌کنند روابط بسیار نزدیک‌تری با هم برقرار کنند به این جهت است که راهبرد امنیتی آمریکا و در مرحله بعد اروپا با روسیه و چین تهدید جدی برای این دو کشور محسوب می‌شود هرچند آمریکا و اروپا شرکا و رقبای تجاری بزرگ چین در عرصه جهانی به شمار می‌روند، اما در کنار این همکاری و تجارت، رقبای بسیار سرسختی برای چین به شمار می‌روند، بنابراین چین و روسیه با توجه به راهبرد امنیتی غرب مایل هستند از فرصت‌هایی که در عرصه بین‌المللی در پی تشدید تحریم‌های دولت‌های غربی ایجاد شده حداکثر استفاده و بهره‌برداری را داشته باشند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: نزدیکی روسیه و چین باعث می‌شود تحریم‌های اقتصادی دولت‌های غرب علیه روسیه تا حد زیادی خنثی شود و روسیه بتواند به دلار‌های نفتی خود دسترسی پیدا کند و بازار‌های وارداتی و صادراتی خود را به نوعی از کالا‌های مختلف مملو کند. بی تردید همکاری بیشتر بین چین و روسیه پیام خوبی برای دولت‌های غربی ندارد، چرا که شاهد بودیم کشور‌های غربی به رهبری آمریکا  سعی کردند به شرکت‌های چینی در خصوص گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با روسیه اخطار و هشدار بدهند تا مانع  تبادلات تجاری ان‌ها با روسیه شوند و آن‌ها را نسبت به کاهش روابط تجاری با غرب وادار به ملاحظاتی کنند، اما چینی‌ها در این زمینه ابزار‌های بسیاری برای روبرو شدن با تهدید‌ها و تحریم‌های آمریکا و اروپا دارند..

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: روابط تجاری و مالی چین و روسیه با استفاده از پول‌های ملی مثل روبل و یوان تا حد زیادی تحریم‌های غرب را خنثی می‌کند ضمن اینکه رصد کردن تجارت بین چین و روسیه با این شکل برای دولت آمریکا بسیار سخت و پیچیده است.

مرتضی مکی خاطر نشان کرد: از جهت اینکه این نزدیکی چه پیام و دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند داشته باشد باید گفت قطعاً هر چقدر رقابت میان چین و روسیه بیشتر باشد فرصت برای دیگر کشور‌های پیرامونی و قدرت‌های منطقه‌ای نیز بیشتر می‌شود تا بتوانند از حداکثر فرصت‌هایی که بین قدرت‌های بزرگ اقتصادی و نظامی در جهان ایجاد می‌شود به نفع خود بهره برداری داشته باشند. کشور‌هایی مثل هند، عربستان و امارات کشور‌هایی هستند که بعد از جنگ روسیه و اوکراین تلاش کردند ضمن نزدیکی غرب روابط خوبی با روسیه و چین داشته باشند. اگر ایران بخواهد از فرصت‌هایی که در رقابت چین و روسیه با دنیای غرب ایجاد شده حداکثر استفاده را ببرد باید یک روابط متوازن و متعادل در اقتصاد با کشور‌های مختلف جهان برقرار کند در غیر این صورت نمی‌توان از شکاف‌های میان قدرت‌های بزرگ جهانی استفاده مناسبی به عمل آورد. به هر حال  تحریم‌های آمریکا باید پایان بیابد چرا که با وجود تحریم‌ها توسعه تجارت خارجی با دنیا سخت و پرهزینه می‌شود. فرصت‌ها مثل باد می‌آیند و می‌روند دست ما خالی از فرصت‌های اقتصادی و تجاری می‌شود که می‌تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی و رونق اقتصادی کشور شود.

برچسب ها: روسیه ، چین ، مرتضی مکی ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات