تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۳۷۲۱۴
وحیدی: خلیج فارس؛ ‌چالش‌ها و ساز و کارهای منطقه‌یی

این همه ناو در خلیج‌فارس برای چیست؟


به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد وحیدی ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران همایش بین‌المللی "خلیج فارس؛ چالش‌ها و ساز و کارهای منطقه‌یی" افزود: بنابراین تحقق این اظهارات (تهدیدات) نیازمند شرایط و عوامل دیگری است که ما فکر نمی‌کنیم آمریکایی‌ها این بی‌عقلی را به خرج دهند که چنین کاری بکنند.
وحیدی درباره‌ی رایزنی مقامات رسمی با کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس تصریح کرد: باید بسترهای اولیه‌ی آن فراهم شود. در مذاکرات ما با دوستان مختلف در سطوح نظامی روابطی برقرار می‌کنیم اما نیاز به بسترسازی بیشتری دارد.
وزیر دفاع در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی تیم آماده کننده‌ی ماهواره‌ی ملی بیان کرد: چند تیم در حال آماده‌سازی آن هستند و تیم‌های مختلفی روی این موضوع کار می‌کنند. این مساله در سطح کشور فراگیر شده است و در دانشگاه‌های ما این کار انجام می‌شود.
وی افزود: تیم ماهواره‌ی امید محصول جدید خود را ارایه خواهد کرد و بعد از آن نیز تیم‌های جدیدی راه افتاده‌اند که آنها نیزانشاالله محصولات خود را در دهه‌ی فجر نشان خواهند داد.
وحیدی در ادامه تاکید کرد: این ماهواره مصارف سنجشی دارد.
وزیر دفاع درباره‌ی همکاری‌های ایران و عربستان و روند این روابط به خبرنگاران گفت: ما همواره آماده بودیم و به دوستان عربستانی خود نیز اعلام کردیم که ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه باید حوزه‌های مختلفی را برای همکاری دنبال کنند.
وی حوزه‌ مختلف همکاری بین ایران و عربستان را اقتصادی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: همین‌طور در حوزه‌های نظامی و دفاعی از سوی ایران آمادگی‌های لازم اعلام شده است. آنها هم در مواقع مختلف اعلام آمادگی کردند و باید تلاش کنیم این آمادگی‌ها را بیشتر به فعل تبدیل کنیم.
وحیدی درباره‌ی مساله‌ی یمن تاکید کرد: در بحث یمن وزارت خارجه اعلام کرده است که آماده است در این حوزه میانجی‌گری کند. ایران هر زمان که پاسخ مثبتی در این‌باره دید می‌تواند وارد شود.
وزیر دفاع درباره‌ی روابط ایران و ترکیه به خبرنگاران گفت: امروز همکاری‌های بسیار خوبی بین ایران و ترکیه وجود دارد و اقدامات ترکیه به‌ویژه در منع رزمایش رژیم صهیونیستی در ترکیه، یک گام مهم دفاعی در این حوزه قلمداد می‌شد که مورد استقبال ایران قرار گرفت.
وی افزود: روز به روز زمینه‌ها برای توسعه و تحکیم این روابط در همه‌ی جنبه‌ها از جمله دفاعی و امنیتی فراهم‌تر می‌شود.
وزیر دفاع در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران درباره‌ی سپر دفاعی آمریکا و همکاری ترکیه بیان کرد: به هر حال موضوع سپر دفاعی موضوع مبهمی است که من فکر می‌کنم سیاستمداران آمریکا هم گرفتار آن شده‌اند و نمی‌توانند دورنمای مشخصی را برای این پروژه تعریف کنند.
وحیدی افزود: این کشورها از طرفی محدودیت‌هایی دارند که اعلام می‌کنند این پروژه از ابتدا غلط بوده و سعی می‌کنند زمینه‌های مختلفی را مطرح کنند.
وی افزود: با طرح این زمینه‌ها سعی می‌کنند سردرگمی خود در این پروژه را بپوشانند. استقرار سپر موشکی در کشورهای مختلف از این دست موارد است اما گمان نمی‌کنیم دوستان ما در ترکیه، کاری را که علیه ما در این حوزه باشد انجام دهند.
وزیر دفاع در پایان درباره‌ی مبارزات ایران با گروه پ.ک.ک تصریح کرد: به هر حال ما با کشورهای منطقه در زمینه‌ی همکاری‌های امنیتی و مقابله با جریانات تروریسم تماس‌هایی داریم و در جاهایی که لازم باشد همکاری‌های لازم بین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برقرار است. به هر حال تروریسم یک مشکل مشترک است که همه باید به صورت مشترک به آن بپردازند و آن را نفی کنند و انشاالله از صحنه حذف کنند.
به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم‌چنین در همایش بین‌المللی "خلیج‌فارس؛ چالش‌ها و ساز و کارهای منطقه‌یی"، افزود: سوال این است که چرا با وجود این واقعیت‌ها عده‌ای تلاش به ابهام‌آفرینی در مسائل هسته‌یی ایران دارند. این بازرسی‌ها و ابهامات بی‌تردید به مساله‌ی هسته‌یی ربطی ندارد و مساله‌ی هسته‌یی هیچ ابهامی ندارد. روشن است که آمریکایی‌ها می‌دانند ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست اما ابهام‌آفرینی به دلیل منافع سیاسی را دنبال می‌کند.
وی افزود: حضور معنوی ایران در منطقه ناشی از دفاع ایران از حق است و آن‌ها این مساله را می‌دانند. ایران به دلیل دفاع از مظلوم در برابر رژیم صهیونیستی محبوبیت پیدا کرده است و آن‌ها این محبوبیت را برنمی‌تابند چون این محبوبیت به دنبال خود پیام فرهنگی دارد.
وحیدی تاکید کرد: آن‌ها تلاش دارند ایران را از ملت‌های منطقه جدا کنند و این بحث را خیلی جدی قبلا دنبال کرده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. فکر کردند موضوعی است که با فشار بر آن می‌توانند دیگران را از ایران بترسانند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: کشورهایی در کنار ایران با توان بمب هسته‌یی وجود دارند. با وجود این مساله ایران اعلام کرده است به دنبال سلاح هسته‌یی نمی‌رود و قبل از این نیز درباره‌ی نیروگاه بوشهر که یک نیروگاه برقی است می‌گفتند که آن را انجام ندهید. بعد از آن نیز در مراحلی قرار گرفتند که ایران وارد فاز جدیدی شد.
او با اشاره به این که آلمان و فرانسه در ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌یی ایران آغاز کننده‌ی راه بوده‌اند، گفت: آن‌ها کار را متوقف کردند و بازرسی‌های آژانس که به دفعات آلت دست قدرت سلطه‌جو شده است صرفا در راستای ابهام‌آفرینی و ایزوله کردن کشور بوده است که البته رخ نداد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان این که سوالات آژانس را باید از این دریچه نگاه کرد، تصریح کرد: امیدواریم به عقلانیت چه در شورای حکام و چه در شورای امنیت بازگردند و این مسیری را که هیچ انتهایی ندارد اصلاح کنند و به حق جمهوری اسلامی ایران بازگردند.
وحیدی در پاسخ به سوالی درباره‌ی این که آیا امکان تشکیل منظومه‌ی امنیتی بین ترکیه، ایران، سوریه و عراق وجود دارد؟ بیان کرد: امیدواریم که در منطقه‌ی ما شورای هماهنگی برای توسعه‌ی منطقه‌یی بین کشورهای جنوبی خلیج فارس و ایران و عراق را شاهد باشیم و این امکان توان بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. امیدوارم زمینه‌های آن با اندیشه‌ی درست مسوولان این کشورها به نتیجه برسد.
وی افزود: ایران، ترکیه، سوریه و عراق یک مجموعه‌ی کامل به هم پیوسته‌ای هستند که منافع مشترک و فرهنگ مشترکی در حوزه‌های مختلف با هم دارند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان این که از دید ایران قومیت‌ها فرصت هستند، بیان کرد: با وجود این که برخی کشورها قومیت‌ها را تهدید می‌دانند ایران معتقد است وجود کردها در چهار کشور فرصتی برای هماهنگی است و کردها انگیزه‌ی اضافه برای هماهنگی هستند.
وحیدی با بیان این که این کشورها از لحاظ ژئوپلتیک نیز به هم ربط دارند، گفت: این کشورها با هم تفاهم خوبی دارند و امیدواریم با تحکیم هر چه بیش‌تر ثبات در عراق که محور بسیار مهمی برای ایران و امنیت منطقه است ایجاد شود.
او افزود: همه‌ی کشورهای منطقه باید به تثبیت اوضاع امنیت عراق کمک کنند و با تفاهمات و ذهنیات مشترک ایران، ترکیه، عراق و سوریه زمینه‌ی بسیار خوبی فراهم می‌شود که در مقابل دیگران نیست و کمکی به آن‌هاست و ما می‌توانیم از همین مسیر ترانزیت خوبی را درست کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا قطعنامه‌ها علیه ایران بسترسازی برای تعمیق شکاف در بین کشورهای منطقه است یا خیر؟ گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت که به مفهوم گروگانگیری شورای امنیت توسط چند کشور است بزرگ‌ترین عنصر ناامنی است و شورای امنیت اعتبار خود را در چارچوب خواست یک کشور یعنی آمریکا از دست می‌دهد.
وی افزود: کشورهای اصلی و برخی از کشورهای فرعی نیز با این قطعنامه‌ها مخالف بودند و این مساله نشان داد که الگوی امنیتی در قالب شورای امنیت ناکارآمد است.
وحیدی با اشاره به این که در جنگ هشت ساله نیز ایران به همین روش عمل کرده بود، گفت: این قطعنامه‌ها شکل عریان علیه فعالیت قانونی ایران را بیش از پیش نشان داد و هم‌چنین نشان داد که مدیریت کنونی برای امنیت جهانی بسیار ضعیف است و سعی کردند بین کشورهای ضعیف و ایران فاصله بیاندازند که خیلی موفق نبودند و روابط برقرار بوده و هست. یکی دو کشور گاهی بدقلقی می‌کنند اما امیدوایم مسائل وارد مسیر صحیح شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در ادامه با بیان این که صادرات سلاح به عنوان فقدان امنیت در منطقه است، تصریح کرد: نگرانی ما علیه سلاح‌ها برای خود نیست؛ اما این سلاح‌ها بین کشورهای منطقه ممکن است استفاده شود و اختلافات تاریخی ارضی و مرزی وجود دارد که ممکن است خویشتن‌داری مانند ایران نسبت به آن‌ها نشان داده نشود و سلاح به راحتی تبدیل به افزایش بحران خواهد شد که امروز کمابیش آن را مشاهده می‌کنیم.
وحیدی در پاسخ به سوالی درباره‌ی احتمال وقوع جنگ مجدد در غزه و واکنش ایران در برابر آن، بیان کرد: این که منطقه آبستن حوادثی است درست است و دلیل آن بن‌بستی است که رژیم صهیونیستی در آن گیر کرده است. رژیم صهیونیستی به لحاظ بین‌المللی دچار یک مشکل بزرگی است و گزارش گلدستون نشان داد که رژیم منفوری است و گوشه‌ای از مشکلات آن را در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی می‌بینیم.
وی افزود: رژیم صهیونیستی در داخل نتوانسته است مساله‌ی غزه را حل کند و حماس را به تسلیم وادارد و نظام امنیتی را با ریاست محمود عباس ایجاد کند. این رژیم نتوانسته است مساله‌ی شهرک‌ها، صهیونیست‌های تندرو و افراطی داخلی را حل کند و نتوانسته در این حوزه با آمریکا درباره‌ی مسائل شهرک‌ها به حل و فصل برسد. سیستم‌های جاسوسی آن نیز در لبنان ضربه خورده است و از سوی دیگر نتوانسته است سوریه را به تسلیم وادارد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان این که رژیم صهیونیستی دچار تنگنای بزرگی است، تاکید کرد: این رژیم برای خروج از این تنگنا احتمال پرداختن به کار نظامی ندارد و این که برای خروج به کار نظامی بپردازد و علیه لبنان و غزه اقدام کند البته آن را محتمل می‌دانیم. روشن است که هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه یک شکست جدی بوده و این شکستی است که دیگر نمی‌تواند آن را جبران کند.
وحیدی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و 22 روزه، بیان کرد: رژیم صهیونیستی آن‌ها را اتفاق قلمداد کرد و افراد نظامی را مسوول دانست و مردم خود را به این باور رساند که اقتدار لازم را دارد و الان مانورهای گسترده‌ای با آمریکا دارد و می‌خواهد به مردم خود بفهماند قدرت کافی دارد اما در هر جنگ دیگری شکست بخورد نمی‌تواند آن را اتفاق بداند و این مساله یک رویه می‌شود.
او افزود: رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس تاکنون بر اساس رعب، هویت خود را حفظ کرده است که تاکنون شکاف‌های زیادی یافته و فرو می‌ریزد. رژیم اسراییل باید فکر این باشد که چگونه زمان افول خود را به تعویق بیاندازد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان این که موضع ایران کاملا روشن است، گفت: ایران حمایت‌های معنوی خود را خواهد داشت و رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع است که آن را به رسمیت نخواهد شناخت و حمایت‌های معنوی کفایت می‌کند. آن‌ها نیاز به سرباز و سلاح ندارند که ایران برای آنها بفرستد و عمدتا بر توان مردمی و ایمان خود تکیه دارند و با همین محورها در هر تجاوز دیگری موفق خواهند بود.
سردار احمد وحیدی گفت: در حوزه‌ی ایران‌هراسی تبلیغات فراوانی صورت گرفته است و ما اعلام کرده‌ایم که آماده‌ی امضا پیمان دسته‌جمعی در منطقه هستیم. ما آماده هستیم در هر نوع مشارکت دفاعی و امنیتی با کشورهای منطقه وارد صحبت شویم چنان‌چه وارد مذاکرات با برخی از کشورها شده‌ایم.
به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پیش از طرح سوالات در سخنانی با بیان این که منطقه‌ی خلیج فارس به دلیل موقعیت حساس و برخورداری از ویژگی‌های خاص همواره مورد توجه و محل تلاقی منافع قدرت‌های مختلف بوده است، بیان کرد: این مساله موجب شده که یک ساختار نسبتا پیچیده‌ای در این منطقه ایجاد شود و اصولا ماهیت منطقه‌یی خلیج فارس چهره‌ای بیش‌تر امنیتی داشته باشد.
وی افزود: البته مسائل بسیاری هم برای مردم منطقه ایجاد کرده‌اند. دوران استعمار پرتغال، انگلیس، خارج شدن انگلیس و حضور بیش‌تر آمریکا در منطقه و جنگ‌های متعددی که در دوران اخیر در منطقه اتفاق افتاده و شرایط امنیتی موجود در منطقه همه حکایت از این دارد که اراده و خواستی وجود دارد تا چهره‌ی منطقه را امنیتی نگهدارد و اجازه ندهد ظرفیت‌های ذاتی منطقه که بیش‌تر می‌توانند مسائل اقتصادی را در مناسبات منطقه حاکم کند به مناسبات موجود از نوع امنیتی برساند.
وحیدی با بیان این که به لحاظ منطقه‌یی بی‌تردید خلیج فارس را می‌توان یک منطقه به حساب آورد، تصریح کرد: اولین دریافت ما از تعریف منطقه و تطبیق مصداق آن بر مجموعه‌ی کشورهای این منطقه است این است که سرنوشت و منافع مشترک آن‌ها در تاثیرات متقابل آن‌ها انکارناپذیر است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نظامی‌گری را یکی از مشکلات منطقه دانست و گفت: ما با این پدیده و تلاش برای رشد آن در منطقه مواجه هستیم و اولین معیار آن بحث تسلیحات و فروش آن است. ما در 2000 تا 2007 ملاحظه می‌کنیم حجم عظیمی از سلاح از خارج از منطقه به کشورهای منطقه وارد می‌شود و در بین کشورهای وارد کننده اسلحه10 کشور مربوط به خاورمیانه است.
وی افزود: تلاش برای این که منطقه به محل ذخیره‌ی سلاح‌هایی که به هر حال یک نماد از رشد نظامی‌گری به حساب می‌آیند، وجود دارد و نزدیک به 60 درصد صادرات سلاح به این منطقه بوده است. آن‌ها تلاش می‌کنند پیچیده‌ترین سلاح‌های جنگی را وارد منطقه کنند و اشتهای کاذب برای جلب سلاح‌های پیشرفته ایجاد کنند.
وحیدی با بیان این که با ورود سلاح و حجم زیاد آن در هر یک از کشورها چنین رویکردی حاکم می‌شود، بیان کرد: این مساله منجر خواهد شد که چالش‌ها به نوعی تقابل نظامی در مناسبات منطقه تبدیل شوند. البته این مساله یک مساله‌ی جهانی نیز هست و با وجود این که انتظار عمومی این بود که با کاهش نمودهای نظامی‌گری در جهان مواجه باشیم، رشد 20 درصدی تجارت سلاح و وقوع درگیری‌های گوناگون در منطقه که سهم بیش‌تر آن به خلیج فارس و خاورمیانه تعلق دارند به معنای امن‌تر شدن نظامی‌گری در جهان است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یکی از نمادهای نظامی‌گری را حضور ناوها و کشتی‌های خارجی در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر 90 کشتی جنگی در حوضچه‌ی کوچک خلیج فارس داریم و این تعداد کشتی جنگی، ناو هواپیمابر و ناو هلی‌کوپتربر یک فضای کاملا جنگی در محوطه‌ی خلیج فارس برای ما ایجاد می‌کنند و سوال جدی این است که این همه ناو برای چیست؟
او با بیان این که در مساله‌ی صادرات سلاح می‌توان گفت که تلاش قدرت‌ها برای فروش بیش‌تر انگیزه‌ی بی‌تردید آن‌ها است، تصریح کرد: اما حضور پرتعداد کشورهای جنگی چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا آن‌ها خود را آماده می‌کنند تا در نظامی‌گری و امنیتی شدن منطقه سهمی ایفا کنند؟ در زمان صدام گفته می‌شد که علت حضور آن‌ها صدام است و ناوها برای مقابله با او هستند اما برای چه این تعداد ناو حضور دارد؟ آیا علیه ایران است؟
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در ادامه گفت: غربی‌ها می‌دانند ناوها در خلیج فارس بهترین وسیله برای عملیاتی است که بخواهند انجام دهند. آیا هدف از حضور آن‌ها امنیتی است؟ ما تعریفی نداریم جز این که حضور برای ناامن شناساندن منطقه و حضور پرتعداد آن‌هاست.
وحیدی توسعه‌ی پایگاه‌های نظامی در منطقه‌ی خلیج فارس را یکی دیگر از نشانه‌های نظامی‌گری در منطقه دانست و تصریح کرد: از قبل قراردادهایی با کشورهای منطقه بسته‌اند و تلاش دارند در همه‌ی آن‌ها پایگاه بزنند در حالی که اوباما اعلام کرد که می‌خواهیم از منطقه برویم. اگر مساله نظامی‌گری است به اذعان رییس‌جمهور آمریکا این امر منتفی است چون گفته می‌خواهد عراق را ترک کند.
وی با بیان این که پایگاه‌های نظامی در عراق در حال ساخت هستند، تصریح کرد: این مساله با حضور ناتو در منطقه همراه می‌شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تلاش برای دخالت‌های نظامی و توسعه‌ی آن‌ها در منطقه را نشانه‌ی دیگر نظامی‌گری در منطقه دانست و گفت: بعد از مساله‌ی افغانستان و عراق امروز می‌بینیم که حضور غیررسمی آن‌ها در آن‌چه در یمن می‌گذرد نشان‌دهنده‌ی این است که آمریکایی‌ها برای دخالت در افغانستان گفته‌اند که به دنبال بن‌لادن هستند و در عراق هم به دلیل کشف سلاح‌های هسته‌یی بود؛ اما اشتهای حضور آن‌ها در یمن یکی از شواهدی برای حضور به شکل‌های مختلف در منطقه است.
وی نشانه‌های مختلف را تلاش برای نظامی نشان دادن منطقه دانست و تاکید کرد: در پاکستان این دخالت عمیق و گسترده است و حتی به دنبال نوعی قرارداد مصونیت (کاپیتولاسیون) هستند. دخالت‌های گسترده در پاکستان نشانه‌ی تلاش برای حضور نظامی و رشد نظامی‌گری در منطقه است.
او افزود: در مجموع آن چه دنبال می‌شود به‌دست گرفتن مدیریت امنیتی منطقه است که یک مساله‌ی مهم برای غرب است و شاید هم یک دلیل عمده‌ی آن این باشد که در نظام‌های منطقه‌یی دیگر نقش غرب در حال کاهش است.
وحیدی با تاکید بر کاهش نقش آمریکا در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا، بیان کرد: این منطقه هم‌چنان می‌تواند سقوط امپراطوری آمریکا را مانع شود و تلاشی برای به‌دست گرفتن مدیریت امنیتی منطقه به عنوان دارنده‌ی بزرگ‌ترین منابع انرژی باشد و می‌تواند نقطه‌ی قوتی برای آمریکایی‌ها باشد و آنگاه موارد نظامی و رشد نظامی‌گری را شاهد باشیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌زمان برای این که این مدیریت امنیتی بتواند نیروهای خارجی را در منطقه نگهدارد مواجه با پروژه‌ی ایران هراسی هستیم.
وی افزود: رقابت تسلیحاتی به عنوان این که توان دفاعی و رزمی ایران مغایر امنیت کشورهای منطقه است به وجود آمد و با ایجاد این ترس که ایران برای منطقه خطرناک است بخشی از موضوعات را دنبال می‌کند. این در حالی است که اگر سرانه‌ی بودجه‌ی نظامی ایران را در مقایسه با همه‌ی کشورهای منطقه نگاه کنیم می‌بینیم بسیار پایین‌تر از آن‌هاست.
به گزارش ایسنا، وحیدی سقف استفاده از تولید ناخالص داخلی و صرف کردن در هزینه‌های نظامی را در کشورهای منطقه تا 14 درصد دانست و گفت: در حالی که این مساله در ایران از تولید ناخالص داخلی در زمینه‌ی دفاعی تنها سه درصد است و اگر بر اساس سرانه آن را حساب کنیم این رقم پایین‌تر می‌شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: بر اساس همه‌ی مقایسه‌های اطلاعاتی می‌فهمیم که ایران هزینه‌ی تخصصی به دفاع بسیار پایین‌تری دارد. در حالی که رژیم صهیونیستی و آمریکا تنها کشوری را که درباره‌ی آن صحبت می‌کنند و تاکید دارند که باید همه چیز را کنار بگذارد، ایران است.
وی با تاکید بر این که کشورهای غربی حقوق بین‌المللی و عناصر آن را نسبت به ایران نادیده می‌گیرند، تاکید کرد: آن‌ها حرف از عملیات نظامی و تهدید درباره‌ی ایران می‌زنند در حالی که بسیار راحت در فضای بین‌المللی مورد خطاب و عتاب قرار نمی‌گیرند و با وجود این همه تهدیدات و پایگاه‌های نظامی اطراف ایران و رشد تسلیحات در منطقه ایران به لحاظ ساختارهای بودجه‌ای به مسائل دفاعی این مقدار می‌پردازد.
وحیدی تاکید کرد: ایران از کشوری سلاح نمی‌آورد؛ خود سلاح‌هایش را می‌سازد و به لحاظ فن‌آوری خود تولید می‌کند. این حرف درست است اما بارها گفتیم آن چه داریم را حاضریم به کشورهای منطقه واگذار کنیم. یعنی آن چه را که می‌سازیم و به‌دست می‌آوریم متکی بر توان پژوهشگران ماست و این‌ها تنها و تنها در جهت دفاع و بازدارندگی در مقابل قدرت‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند به ایران حمله کنند و این موضوع را بارها روشن کرده‌ایم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به دکترین بازدارندگی در مسائل دفاعی ایران، تاکید کرد: آن‌ها نمی‌توانند این بهانه را بگیرند. چرا که سلاح‌ها مال کشورهای منطقه است و در دکترین دفاعی ایران این مساله روشن است که دکترین ما بر اساس بازدارندگی درست برخلاف آن چه آمریکا دکترین پیش‌دستانه یعنی تهاجمی و تجاوزگرانه را مطرح می‌کند.
وی با بیان این که دکترین بازدارندگی برای کشورهای منطقه جز پیام صلح و دوستی نیست، خاطرنشان کرد: بعد از رفتن صدام از منطقه تهدیدی در منطقه نداریم و این را رسما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که هیچ کشوری در منطقه را تهدیدی برای خود نمی‌دانیم و چه پیامی امنیت‌آورترین از این پیام می‌تواند باشد.
وحیدی افزود: این‌چنین کشوری چگونه می‌تواند موجب هراس امنیتی در منطقه باشد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: مسائل هسته‌یی نیز در آن وضعیتی که ایران اعلام کرده است را حاضریم به همه‌ی کشورهای منطقه بدهیم و در ساخت نیروگاه‌ها برای مردم منطقه مشارکت کنیم. آیا این‌که تلاش کنند ایران را یک تهدید هسته‌یی قلمداد کنند جز تحریک دشمنان مردم منطقه می‌تواند چیز دیگری باشد و عنصر دیگری قابل تشخیص است؟
او با اشاره به بمب هسته‌یی و شایعاتی درباره‌ی این که ایران به دنبال آن است، تصریح کرد: نه به لحاظ اعتقادی و نه اخلاقی قائل به آن نیستیم؛ وانگهی بمب هسته‌یی را کجا می‌خواهیم استفاده کنیم؟ فرض کنیم بخواهیم علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنیم آیا ایران حاضر است که به ملت مسلمان فلسطین که بیش‌تر جمعیت آن را تشکیل می‌دهند آسیب زند یا بمب هسته‌یی را علیه کسانی استفاده کند که با آنها ریشه‌های عمیق تمدنی و مذهبی دارد؟
وحیدی با اشاره به روابط خویشاوندی مردم کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس با مردم جنوب ایران، تاکید کرد: ایران در زمانی که صدام سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد حاضر نشد قدمی در این راه بردارد. وقتی خبر آن را داشتیم که عراق به تجهیزات میکروبی دست یافته است ایران حاضر نشد قدم بردارد. پس ایران بمب اتمی برای چه می‌خواهد و این مساله را نیز سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا تایید کرده‌اند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به دروغ‌پردازی‌های کشورهای غربی علیه ایران درباره‌ی دسترسی کشورمان به حوزه‌ی انرژی هسته‌یی غیرصلح‌آمیز، گفت: ایران اعلام کرد حاضر به تقدیم همه‌ی آن‌چه به‌دست آورده به کشورهای منطقه است و این دروغ‌پردازی‌ها تلاش از سوی دشمنان برای تخریب روابط منطقه و جایگزینی ایران به جای رژیم صهیونیستی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنازع عقیدتی بین رژیم صهیونیستی و اعراب را تلاش دارند به درگیری میان ایران و اعراب تبدیل کنند. در بعضی از برهه‌های مقطعی نیز توانستند موفقیت‌های مقطعی و نسبی در اختلاف‌افکنی ایجاد کنند اما با هوشیاری کشورهای منطقه این اتفاق نخواهد افتاد. ایران‌هراسی عامل مهمی برای تقویت حضور امنیتی و به‌دست گرفتن مدیریت امنیتی منطقه است.
وحیدی بیان کرد: الگوهای امنیتی که آمریکا تلاش کرد برای منطقه ارائه دهد چقدر موفق بوده‌اند؟ در قبل از انقلاب نظام دو ستونی نیکسون مبنا بود و ایران ژاندارم منطقه شد و نقش قیمومیت را در منطقه ایفا می‌کرد. اما انقلاب اسلامی این پندار را دگرگون کرد و به این سیاست پایان داد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ما از یک روابط و نظام برابر، دوستانه و برادرانه با کشورهای منطقه برخورداریم اما این تغییر از سوی برخی از کشورهای منطقه قدردانی نشد و پاسخ ناجوانمردانه‌ای را از صدام دریافت کرد و این مساله وارد فاز جدیدی از نظام امنیتی شد که آمریکا دنبال می‌کرد.
وی با اشاره به این که صدام پس از انقلاب اسلامی ایران به عنوان ژاندارم منطقه مورد حمایت آمریکا قرار گرفت، تصریح کرد: صدام به ایران تجاوز کرد اما ایران نخواست که انتقام‌گیری کند و بعد از پایان کار صدام جنگ‌هایی در منطقه رخ داد.
وحیدی تروریسم را دستاورد الگوی امنیتی آمریکا دانست و گفت: آیا این فکر توانست امنیت را در منطقه ایجاد کند یا این که آمریکایی‌ها به دلیل فجایع تروریست در عراق احساس درماندگی عظیمی دارند که می‌خواهند از آن خارج شوند. این احساس درماندگی حاصل الگوهای امنیتی است و امروز منطقه‌ی ما مملو از امواج بی‌اعتمادی و تروریسم شده است. کی و چگونه باید جلوی تروریسم گرفته شود و به فجایع آن پاسخ دهد. مسوول همه‌ی این‌ها همان نگاه‌ها و دخالت‌های امنیتی در منطقه بود که البته شکست خوردند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از شکست نومحافظه‌کاران به عنوان درسی برای آمریکایی‌ها یاد کرد و گفت: سوال جدی این است که چرا کشورهای منطقه باید امید داشته باشند که این الگوهای مکرر ناموفق که چیزی جز ناامنی به بار نیاورده‌اند نتیجه‌ دهد و چرا باید همه‌ی ظرفیت‌های خود را در کنار الگوهای غربی برقرار کنند؟ ما این حضور را از گذشته تاکنون جز توسعه‌ی ناامنی چیزی نیافته‌ایم و البته در این میان حیثیت کشورها نیز از بین می‌رود.
وحیدی درباره‌ی سپر دفاعی اروپا تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم آمریکا در دادن الگوی امنیتی به منطقه ناموفق بوده است و جمهوری اسلامی تلاش کرده تا امنیت منطقه را حفظ کند و با وجودی که در کنار مرزهای ما انواع گروه‌های تروریستی و اشرار حاضرند که ما در عراق آن‌ها را به نام منافقین و در افغانستان و پاکستان به عنوان اشرار می‌شناسیم که علیه ما قاچاق و شرارت می‌کنند، منطقی است که ایران با قدرت نظامی علیه آن‌ها اقدام کند. چنان‌چه تروریسم وارد شمال عراق شد و ترکیه نیز در برابر آن اقدام کرد.
او با تاکید بر این که ایران در راستای خویشتنداری و اعلام پیام مثبت به کشورهای منطقه خصوصا در عراق و پاکستان وارد عمل نشد، تصریح کرد: نمی‌توان شرایط شبیه ایران با وجود توان نظامی و تروریست‌هایی که عملیات نظامی در داخل کشورهای دیگر می‌کنند را در نظر گرفت و توجیه کرد که آمریکا از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر به بهانه‌ی مبارزه با آن‌ها وارد افغانستان شده است. ما با وجود تجاوزاتی که از سوی انگلیسی‌ها در آب‌ها صورت گرفت با رافت آن‌ها را آزاد کردیم در حالی که افراد بی‌گناه از اتباع ایرانی در کشورهای غربی زندانی هستند؛ اما ایران نشان داد که به دنبال امنیت منطقه است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: هر جا که در منطقه مشکل امنیتی پیش آمد، ایران راهکار را کنار گذاشتن روش‌های نظامی دانسته است و الان نیز در یمن معتقدیم درگیری نظامی کار را به جای مناسبی نمی‌رساند و ورود عربستان به مساله‌ی یمن ممکن است این عادت را ایجاد کند که علیه خاک کشورهای دیگر در منطقه وارد عمل شوند.
وی تاکید کرد: این ورود به صلاح عربستان و امنیت منطقه نیست. این‌که یک کشور از منطقه در داخل کشور دیگر عملیات کند به نفع منطقه نیست و ایران اعلام کرد که حاضر است بین گروه‌های داخلی یمن و دولت آن میانجی‌گری کند و تاکید کرد که مساله‌ی یمن باید با راه‌حل سیاسی حل شود و نه با راه‌حل نظامی. این الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی یمن بوده است.
وحیدی با بیان این که اگر تلاش ایران بر پاک کردن کینه‌ها در عراق نبود وضعیت این‌گونه نبود، تصریح کرد: ایران روی گذشته‌ها خط کشید و این‌چنین نگاهی نیز در جاهای دیگر دارد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان این که ایران می‌اندیشد که منطقه محل توسعه‌ی روابط در چارچوب منافع مشترک مردم منطقه است، تصریح کرد: ایران فکر می‌کند باید از دوره‌ی طولانی رنج که به دلیل فعالیت‌های نیروهای خارج از منطقه است رها شویم چرا خود کشورهای منطقه نتوانند یک نظام امنیتی ایجاد کنند. حتما می‌توانند با این اقدام بهترین نوع امنیت را برقرار کنند.
وی افزود: کشورهای منطقه منافع فرهنگی، ژئوپلتیک، سرنوشت و تاریخ مشترک دارند. همه چیز برای هماهنگی و توسعه‌ی روابط و ایجاد نظام امنیتی مشترک فراهم است و نبایستی ما بی‌اعتمادی‌هایی از سوی قدرت‌های خارجی را مبنای روابط قرار دهیم.
وحیدی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به کشورهای منطقه‌، گفت: این سفر گام مهمی برای شکاندن یخ‌هایی بود که طولانی‌مدت در منطقه ایجاد شده بود و این پایه‌های خوبی بود برای این که نظام امنیتی و همکاری مشترک را تعریف کنیم و به سمت منافع مردم حرکت کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در پایان با بیان این که اگر با نگاه مکتب نئوکارکردگرایی نگاه کنیم و اراده و تصمیم رهبران سیاسی را موثر بدانیم موفق خواهیم بود، خاطرنشان کرد: باید این اراده بیش از پیش فراهم شود و با داشتن درک مشترکی از تهدیدات و آینده‌ی درخشان منطقه به سمت منطقه‌ای پر از صلح و ثبات و امنیت پیش رویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات