تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۱۸۳۷۰۲
محسن رضایى:

وارد دوران جدیدى از چالش با آمریکا شده‌ایم


محسن رضایى در جمع ائمه جمعه شهرستانهاى استان اصفهان به تشریح دیدگاههاى خود درباره مسائل روز پرداخت.
به گزارش ایسنا، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در شهرضا به فعالیت روحانیون طى دهه هاى گذشته اشاره کرد و گفت: روحانیت در جریان انقلاب اسلامى دست به اقدام بى نظیرى در طول تاریخ ایران و جهان و حتى تاریخ اسلام زد و آن این بود که با یک تفکر نو و اندیشه جدید نشان داد که اسلام قادر به اداره جوامع است و بهتر از دیگران مى تواند این کار را انجام دهد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مى خواهم چالش اصلى انقلاب با غرب را از زاویه اى غیر از زوایه دولت، مجلس یا سیاست هاى جارى کشور مطرح کنم، افزود: آیا چالش هسته اى به وجود آمده مربوط به روى کار آمدن آقاى احمدى نژاد است؟ یا مربوط به کنار رفتن آقاى خاتمى؟ آیا بحث هایى که در سطح افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین وجود دارد مربوط به مسائل جارى و سیاسى کشور است یا همه این موارد ریشه در یک هدف عمیق بین ما و غرب دارد؟
وى در پاسخ به این سوالات گفت: اصولا ًچالش با غرب از تفکر فرهنگ و باور شروع شده و تضاد ما با غرب، یا فکرى است یا اعتقادى و یا فرهنگى. ما دراولین گامى که برداشتیم موفق به بر پایى علمى شدیم به نام جمهورى اسلامى که پس از کارشکنى هاى فراوان نظیر جنگ محاصره هاى اقتصادى و غیره نتوانستند این علم تثبیت شده را براندازد. اما مدتى است که مجموعه چالش هاى جدیدى آغاز شده که بایستى موضعمان را در مقابل این چالش ها مشخص کنیم.
رضایى تاکید کرد: همواره به دوستان مى گویم باید افراد اداره کننده کشور را با حرکت کل نظام از هم تفکیک کنیم؛ چون بخشى از حرکت کل نظام تحت نظر آدمهاى امروز است و بخش دیگر آن وراى آدمهاى امروز.
وى با بیان اینکه ادعاى آمریکا مبنى بر دست یابى ایران به بمب اتم یک ادعاى امنیتى است، گفت: دهه اول انقلاب دهه امنیتى بود و هر چیز تصویر امنیتى داشت اما مساله امنیت تمام شده است و موضوعى که امروز ما را با آمریکا به چالش کشانده، مساله تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه اى است. او اضافه کرد: برخى فکر مى کنند ایران در حال تحریم است و یا ممکن است مورد حمله آمریکا قرار گیرد، اما این در حالى است که آمریکا نگران تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه اى است. فکرى که آمریکایى ها از سه الى چهار سال پیش داشتند درست بود، ترسشان هم درست بود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روند حوادث اخیر در عراق در مورد تعیین نخست وزیر در این کشور، اظهار داشت: وضعیت داخلى عراق به گونه اى بود که اختلافات شدیدى میان گروههاى مختلف سیاسى عراق به وجود آمده بود که حتى آمریکا و انگلستان نیز نتوانستند آن را حل کنند.اما یک جوان گمنام از تهران با اجازه مقامات ارشد کشور به عراق رفت و مدت یک هفته در آنجا ماند و توانست با هماهنگ کردن بیوت مراجع تا آقاى جعفرى، حکیم،صدر،گروههاى شیعه لیبرال، کردها، اهل سنت و.. سرانجام موضوع را حل کند و بعد از یک هفته به تهران بازگردد. وى افزود: براى همین در دنیا مى گویند همه راههاى حل مساله عراق به جمهورى اسلامى ختم مى شود، پس در قضیه هسته اى بحث بمب اتمى نیست بحث این است که اگر ملت ایران را با انقلابى که انجام داده آزاد بگذارند، ظرف ۲۰ الى ۳۰ سال دیگر یک امپراتورى بزرگ اسلامى ایجاد مى شود و این بدان معناست که ۵۰۰ میلیون جمعیت اطراف از ۴۰ کشور به دور این قطب جمع مى شوند، لذا از چهار سال پیش به دوستان گفتم اگر وحشت نداشته باشیم خواهیم دید تحت پوشش ایران قدرتمند چگونه وحدت و انسجام در سراسر جهان اسلام به وجود خواهد آمد، چرا که وحدت با اندیشه هاى پراکنده، باورهاى متفاوت، خصومت هاى برنامه ریزى شده امکان پذیر نیست.
به گزارش ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که چالشى که با آمریکا شروع شده،طولانى مدت خواهد بود، اظهار داشت: حتى اگر بوش هم کنار رود و دموکراتها بر سر کار بیایند، ما وارد دوران جدیدى از چالش با آمریکا شده ایم که باید خود را براى مبارزه با آن آماده کنیم، من اسم این چالش را ایران منطقه اى، یک چالش سیاسى - اقتصادى، فرهنگى - سیاسى و هویتى مى گذارم. وى افزود: ایران کشور مقتدریست که مى خواهد هم قدرت داشته باشد و هم تاثیرگذارى در مواردى از جمله سیاست منطقه نفت منطقه، قیمت انرژى، روابط کشورهاى منطقه با یکدیگر و به قول معروف، شاه منطقه شود، پس مبارزه با ما شروع شده و ادامه هم پیدا خواهد کرد. رضایى تاکید کرد: یا ایران باید به یک قدرت مستقل منطقه اى تبدیل شود و یا اگرآمریکایى ها بتوانند در تهران بنشینند تا از این موقعیت اقتصاد و سیاست منطقه را اداره کنند. پس ما باید جلو برویم، وگرنه آمریکایى ها مى خواهند به تهران بیایند. وى با بیان این که آمریکا مصمم است ایران را تحریم کند و برنامه ریزى هایش را نیز انجام داده است، گفت: همه اختلافاتى را که با روسیه و چین دارد، این است که هر چه زودتر به توافقى دست بیابند، مشروط بر این که همه فعالیت هاى هسته اى ایران تعلیق شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اگرآمریکایى ها نتوانستند در طول شش سال آینده اقدام جدى علیه ایران انجام دهند، بایستى بیایند در خانه جمهورى اسلامى و التماس کنند، گفت: صبرى که ما باید در طول این مدت داشته باشیم، این است که این سال ها را پشت سر بگذاریم؛ البته صبرى که دست ما را پر کند، یعنى با شعار دادن و سخنرانى کردن نمى توانیم خود را به آمریکا تحمیل کنیم. وى در مورد پیام خلیل زاد سفیر آمریکا در عراق درباره مذاکره با ایران نیز اظهار داشت: رهبرى در این خصوص خوشبین نبودند، ولى اجازه مذاکره را در مورد مسائل مطرح شده در عراق دادند اما به دلایلى این مذاکرات انجام نشد. رضایى درباره احتمال حمله نظامى آمریکا به ایران نیز تصریح کرد: جنگى به صورت افغانستان و عراق اتفاق نخواهد افتاد، یعنى جنگ زمینى در مورد ایران نمى شود. البته در مورد گزینه نظامى نیز هنوز خود آمریکایى ها به تصمیم قاطعى نرسیده اند در حالى که در مورد عراق چندین ماه پیش از حمله طرحهاى جنگشان آماده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات