تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۰۱۱۷۲
گزارش جامع از کمک‌های بین‌المللی به زلزله‌زدگان

بم تجلیگاه نوعدوستی تمدن‌ها

کاظم رهبر اشاره: بلافاصله پس از انتشار خبر زلزله شهرستان بم کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با اعلام آمادگی، آغاز به ارسال نیروهای امدادی و به دنبال آن اهدای نیازهای ضروری و احتمالی برای زلزله‌زدگان نمودند. این درحالی است که به گزارش خبرگزاری‌های جهان زلزله بم مرگبارترین زلزله دنیا در 27 سال اخیر است و هر چند جامعه بین‌المللی به ایران کمک بسیار کرده‌ است و بیش از 30 کشور و سازمان، گروههای امداد و کمک فرستادند اما سازمان‌های فعال در امور بشر دوستانه خواستار ارسال دارو و کمک‌های بیشتر هستند.

هسایگان
ترکیه – همچنین از طریق مرز بازرگان، ترکیه کمک‌های زیر را به ایران ارسال داشته است: 3000 بسته ظروف آشپزخانه، 14 دستگاه ژنراتور برق، 4000 دستگاه چادر، 50 بسته وسایل پانسمانی، 2000 گونی حمل جسد، 800 بسته مواد غذایی خشک و 7500 تخته پتو. این در حالی است که ترکیه در قالب 6 هواپیما نیازهای اساسی و ضروری زلزله‌زدگان را از طریق هوایی به شهرستان بم ارسال کرده ‌است. با این هواپیما 1000 کیسه مخصوص حمل جسد، 1269 کیلوگرم ملزومات پزشکی، ژنراتور، پتو و دیگر کمک‌های انسانی که ارزش کل آنها افزون بر 372 میلیارد لیر ترک (معادل تقریبی 260 هزار دلار ) می‌باشد را از طریق زمینی راهی ایران کرده ‌است. یک تیم 30 نفره پزشکی نیز متشکل از تعدادی پزشک و کادر درمانی به بم اعزام شده‌اند.
از سوی دیگر ترکیه تعداد 8000 دستگاه کانتینر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان بم به ایران ارسال شد، از محاسن این کانتینرها استقرار سریع آنها با توجه به سرما و امکان دزدیده ‌نشدن آنها است و 4000 چادر برای اسکان موقت به همراه این کانتینرها یک هزار تخته تشک 150 دست وسایل خواب کودک، یک هزار عدد بالش، 1500 تخته پتو، 350 عدد کیسه خواب بچه و 150 دستگاه بخاری گازی نیز ارسال شد.
عراق – یک تیم پزشکی 55 نفری به ایران اعزام شده‌اند. این گروه شامل 10 پزشک جراح و یک کادر کامل پزشکی و بهداشتی است. تیم دیگری نیز که متشکل از 400 متخصص در امور پزشکی است. به ایران اعزام خواهند شد.
جمهوری آذربایجان – 8 هواپیما شامل فوریت‌های امدادی از جمله تیم پزشکی با تجهیزات کامل و 6000 تخته پتو به ایران ارسال شده ‌است. بخش دیگری از کمک‌های امدادی از طریق راه زمینی به ایران فرستاده شده ‌است.
پاکستان – پاکستان دو فروند هواپیمای سی – 130 نیروی هوایی این کشور را که شامل پتو، چادر، زیرانداز، اجاق خوراک‌پزی، غذای کنسرو شده، دارو و کمک‌های اولیه بود به ایران ارسال داشت. همچنین نمایندگان گروه خیریه «بنیاد ایدهی» چکی به مبلغ 10 هزار دلار به سرکنسولگری ایران در کراچی دادند.
ترکمنستان – صفر مراد نیازاف رئیس‌جمهوری ترکمنستان مبلغ 10 هزار دلار و 100 تخته چادر جمعی برای کمک به زلزله‌زدگان بم اهدا کرد.
افغانستان – یک فروند هواپیمای حامل کمک‌های صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از کابل راهی کرمان شد. این هواپیما شامل 7 هزار و 800 کیلو گرم دارو، چادر و بیمارستان صحرایی، پلاستیک و سایر ملزومات متعلق به یونیسف بود.
جهان عرب
شورای همکاری خلیج‌فارس – 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در یک جلسه ویژه در ریاض، عربستان سعودی موافقت کردند تا مبلغ 400 میلیون دلار به ایران کمک کنند.
لبنان – هیأتی عالی برای نظارت بر جمع‌آوری کمک‌های انساندوستانه به ایران تشکیل شد لبنان برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهر بم هواپیمای حامل کمک‌های فوری به ایران فرستاد.
عربستان سعودی – یک بیمارستان صحرایی که با پیشرفته‌ترین وسایل جراحی، عکسبرداری و آزمایشگاه مجهز بود را در بم مستقر کردند. همچنین توسط 5 هواپیمای اعزامی به ایران 2 هزار چادر، 6 هزار تخته پتو، 4 هزار تن مواد غذایی، 8 تن دارو و لوازم پزشکی و صدها کیسه خون به ایران ارسال داشتند. این در حالی است که یک شرکت معتبر تجاری در عربستان جهت ارسال 400 هزار ریال سعودی (حدود 900میلیون تومان) برای زلزله‌زدگان بم اعلام آمادگی کرد.
کویت – جمعیت هلال‌احمر کویت نیازهای غذایی زلزله‌زدگان شامل کنسرو، برنج، عدس، شکر، روغن، گوجه‌فرنگی و دیگر مایحتاج آنها مانند پتو و سایل گرمایشی را به ایران ارسال کرد.
امارات – اعزام دو فروند هواپیمای 747 کمک‌های این کشور را شامل آمبولانس، چادرهای صحرایی، وسایل گرم‌‌کننده، به ایران و همچنین کمک‌های هموطنان ایرانی مقیم امارات شامل موتور برق، لباس، پتو، وسایل گرم‌کننده، برنج، شکر، آرد، انواع کنسرو، شیرخشک و دارو به زلزله‌زدگان اهدا شد. مدیر اجرایی بنیاد خیریه زاید نیز اعلام کرد، این بنیاد کمک‌های ضروری، لوازم امدادی و دارو را برای آسیب‌دیدگان زلزله در بم ارسال می‌کند.
عمان – یک فروند هواپیما حامل 41 تن کمک‌های فوری شامل 20 تن چادر، 100 تن پتو، 2 تن لباس و دارو، 5 تن حصیر، 4 تن لوازم پزشکی به ایران ارسال کرد.
اروپا
روسیه – وزارت امور اضطراری روسیه که مهارت بسیار فراوانی در واکنش به بلایای طبیعی و بلاهای ناشی از اقدام‌های بشری دارد. واحدهای واکنش سریع پزشکی، دارویی و سگ‌های بویاب برای یافتن افراد زنده زیر آوار، اعزام کرد.
همچنین هواپیماهای روسی با 100 متخصص برای جست‌وجوی ساختمانهای فروریخته، 10 پزشک و سگ‌های زنده‌یاب راهی ایران شدند.
اتحادیه اروپا – دفتر کمک‌های انساندوستانه کمیسیون اروپا اعلام کرد: این کمیسیون در نظر دارد 3/2 میلیون یورو کمک اضطراری به زلزله‌زدگان ایران اختصاص دهد.
در بیانیه کمیسیون اروپا آمده ‌است، مبلغ تعیین شده پس از ارزیابی کارشناسان این کمیسیون از اقلام مورد نیاز، پرداخت خواهد شد.
ایتالیا – اعزام دو فروند هواپیمای نظامی حامل 38 مأمور حرفه‌ای عملیات نجات، آتش‌نشانی، مقابله با بلایای طبیعی، و همچنین امکاناتی مانند بیمارستان صحرایی، تجهیزات بیمارستانی، دارو و دستگاه‌های مولد برق قابل حمل، چادر و پتو ارسال داشت.
همچنین یک گروه 35 نفره از پزشکان متخصص ایتالیایی برای امدادرسانی به بم اعزام شدند. در همین حال ایتالیا بیمارستان چادری مقاوم با ظرفیت بیش از 60 تخت و امکانات درمان مجروحان به ایران فرستاد. کلیسای ایتالیا نیز 2 میلیون یورو به زلزله‌زدگان بم اختصاص داد. پنجمین محموله ارسالی ایتالیا شامل اقلام مختلف دارویی بود.
اسپانیا – در اولین اقدام گروه مأموران آتش‌نشانی بدون مرز شامل یک گروه 20 نفری از مأموران زبده در زمینه کمک به قربانیان زلزله و چهار سگ ویژه نجات را به ایران اعزام کرد. از سوی دیگر اسپانیا دو فروند هواپیما حامل کمک‌های ضروری برای منطقه بم تدارک دید که برخی مواد غذایی، تجهیزات امدادرسانی و تصفیه آب و دارو از جمله کمک‌هایی بود که دو فروند هواپیمای باربری «سی – 130» به منطقه زلزله‌زده بم فرستادند.
اسپانیا همچنین یک بیمارستان مجهز صحرایی را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله بم به ایران ارسال کرد. این بیمارستان که ارزش آن 90 هزار یورو است، با تکنسین و خدمه اسپانیایی به وسیله یک فروند هواپیمای نظامی به کرمان ارسال شد.
بیمارستان یاد شده که 38 متر مربع گنجایش دارد. دارای تجهیزات لازم درمانی و یک یدک‌کش برای جابه‌جایی است. در همین حال اسپانیا اعلام کرد این کشور به ارزش 600 هزار یورو تجهیزات پزشکی و کمک‌های امدادی برای مردم زلزله‌زده کرمان ارسال می‌کند. دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد: یک کمک 20 میلیون دلاری برای زلزله‌زدگان در اختیار دولت ایران خواهد گذاشت.
فرانسه – نخستین محموله کمک‌های امدادی فرانسه برای کمک به زلزله‌زدگان ایران مرکب از 65 تن از امدادگران ویژه و همچنین مواد لازم برای ساخت یک بیمارستان صحرایی، ارسال شد. بیمارستان صحرایی که مواد اولیه راه‌اندازی آن 20 تن وزن خواهد داشت توان پذیرش و مداوای صدها نفر از آسیب‌دیدگان فاجعه زلزله شهر بم را دارد. همچنین سازمان صلیب‌سرخ فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی وقوع زلزله در ایران یک گروه ویژه عملیات نجات برای کمک به نیروهای هلال‌احمر ایران توسط این سازمان اعزام شدند. در همین حال اولین محموله از کمک‌های ایرانیان مقیم فرانسه از طریق ستاد ویژه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در منطقه بینو پاریس برای زلزله‌زدگان شهرستان بم ارسال شد. این کمک‌ها که شامل پوشاک، پتو، دارو و مواد غذایی است از طریق شرکت هواپیمایی ایران ‌ایر به استان کرمان و سپس به شهرستان بم ارسال می‌شود.
انگلستان – نخستین گروه امداد و نجات جمعه شب‌راهی ایران شدند. اعزام این گروه در پی گفت‌وگو تلفنی جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس با همتای ایرانی وی صورت گرفت. در قالب این گروه ناجیان داوطلب، سگ‌های جست‌وجوگر، پزشکان، پیراپزشکان و مقام‌های دولتی بودند.
پرتغال – از لیسبون یک فروند هواپیمای سی – 130 حامل یک گروه 35 نفری امدادگر و پزشک و تجهیزات آنان روز جمعه ساعاتی پس از وقوع زلزله راهی تهران شد.
آلمان – برای هماهنگی کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ایران کمیته بحران تشکیل داد.
این کشور همچنین کمک نقدی بالغ بر نیم میلیون یورو برای کمک به زلزله‌زدگان ایران اختصاص داد. کمک‌های دولت آلمان شامل گروههای امداد و نجات و پزشکی، مواد غذایی و دارویی است. همچنین یک گروه از امدادگران آلمانی نیز برای کمک به عملیات جست‌وجو در بم به همراه محموله‌های پتو و پوشاک زمستانی به ایران اعزام شدند. روز جمعه اولین تیم پزشکی آلمان به مناطق زلزله‌زده ایران اعزام شد. این تیم پزشکی با حجم دارویی برای سه هزار نفر مجهز بود. همچنین آلمان یک گروه امداد را به همراه هفت سگ ردیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام کرد.
چک – گروهی از امدادگران را به همراه سگ‌های آموزش دیده و نیز 4 تن کمک انساندوستانه به منطقه زلزله‌زده بم در ایران ارسال کرد. این گروه 14 نفره و نیز 4 امدادگر دیگر به همراه سگ‌های آموزش دیده خود، به منطقه زلزله‌زده رفتند. همچنین جمهوری چک 192 هزار دلار جهت کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان ایران اختصاص داده ‌است.
دانمارک – دانمارک یک گروه 52 نفره امداد و نجات به همراه سگ‌های زنده‌یاب و تجهیزات الکترونیکی به ایران اعزام کرد.
هلند – مبلغ 500 هزار یورو جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر اختصاص داد و صلیب سرخ این کشور نیز شماره حسابی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم این کشور به زلزله‌زدگان اعلام کرد. یک سازمان غیردولتی هلندی که «کورد - اید» نام دارد، اعلام داشت: 300 هزار یورو به تهیه احتیاجات ضروری آسیب‌دیدگان از فاجعه اخیر بم نظیر پتو، موادغذایی، چادر و سوخت اختصاص داده ‌است.
یونان – مبلغ 250 هزار یورو برای امدادرسانی اختصاص داده که در بخش تأمین نیازهای ضروری منطقه زلزله‌زده بم هزینه خواهد شد.
فنلاند – صلیب سرخ فنلاند مبلغ یکصد هزار یورو برای گروه امداد و نجات اعزامی خود به زلزله‌زدگان بم اختصاص داد. این سازمان همچنین تاکنون با دو فروند هواپیما کمک‌های خود را برای زلزله‌زدگان بم ارسال کرده‌است. این کمک‌ها شامل تجهیزات بیمارستان صحرایی با ظرفیت 2000 تخت، پزشک، متخصصان فنی، دارو، گروه‌های زنده‌یاب و تجهیزات الکترونیکی بوده‌ است.
نروژ – سازمان صلیب سرخ نروژ اعلام کرد که تأسیسات یک بیمارستان صحرایی را برای کمک به زلزله‌‌زدگان بم گسیل کرد. این بیمارستان صحرایی با ظرفیت 150 تختخواب است. نروژ همچنین یک هواپیما حامل 45 تن محموله کمک‌های اضطراری نظیر وسایل و تجهیزات پزشکی، پتو، موتورهای برق، و 400 چادربزرگ زمستانی برای اسکان 4000 زلزله‌زده به منطقه آسیب‌دیده فرستاده‌ است. در همین حال نروژ مبلغ کمک‌های نقدی خود به ایران در رابطه با این حادثه را تا 13 میلیون کرون (دو میلیون دلار) افزایش داده‌ است. این مبلغ علاوه بر یک کمک هفت میلیون کرونی می‌باشد که قبلاً در رابطه با نیازهای اضطراری ایران تخصیص یافته ‌است که در نتیجه مجموع اعتبارهای کمکی نروژ به 20 میلیون کرون بالغ می‌گرداند.
سوئیس – دو فروند هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه این کشور برای زلزله‌زدگان ایران ارسال شد. این دو محموله شامل 500 تخته چادر، 500 دستگاه بخاری، 5000 تخته تشک، 6000 تخته پتو، بیش از یک ‌هزار ورقه پلاستیکی، یک هزار بسته حاوی وسایل آشپزخانه و یک محموله پزشکی شامل هشتصد کیلوگرم داروهای اضطراری است. ارزش این کمک‌ها هشتصد هزار فرانک سوئیس (معادل 650 هزار دلار) است.
قبرس – دولت نیکوزیا یکصد هزار دلار کمک نقدی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهر بم اختصاص داد.
اسلواک – یک فروند هواپیمای نظامی توپولف 154 و 50 نفر نیرو شامل 35 نفر تیم امداد و نجات و پزشک، دو هزار کیلوگرم مواد اساسی و ضروری کمک‌های بشردوستانه و سگ‌های زنده‌یاب از این کشور به بم اعزام شد.
اوکراین – سومین هواپیمای حامل کمک‌های امدادی اوکراین حامل20 امدادگر، یک تیم پزشکی 68 نفره شامل دو پزشک اطفال، یک گروه نجات 3 نفره ، یک بیمارستان مجهز و 5 سگ ویژه به منطقه اعزام شد. در همین حال بیمارستان صحرایی اوکراینی به همراه گروه امداد پزشکی شامل گروهی از متخصصان جراح عمومی، بیهوشی، ارتوپدی، جراح اعصاب کشور اوکراین همراه تجهیزات کامل پزشکی و امداد در شهر بم مستقر و در این بیمارستان صحرایی مشغول به کار شدند. این در حالی است که یک گروه امداد و نجات از اوکراین با تجهیزات کامل و سگ‌های جست‌وجوگر با یک فروند هواپیمای یاک به بم اعزام شد.
آسیا
چین – چین یک تیم امدادی متشکل از 43 نفر کارشناس و متخصص به شهر بم اعزام و کمک‌های غیرنقدی به ارزش 600 هزار دلار به شهر بم ارسال کرد.
ژاپن – دو هواپیمای باری «سی - 130» نیروی هوایی این کشور را حامل کمک‌های ضروری شامل تانکر آب، پتو و سایر ملزومات مورد نیاز مناطق زلزله‌زده بم به ایران ارسال کرد.
همچنین ژاپن بیمارستان صحرایی 200 تختخوابی با تمام تجهیزات پزشکی در شهر زلزله‌زده بم احداث کرد. این گروه از متخصصان و پزشکان ژاپنی شامل گروههای تخصص جراحی عمومی، ارتوپدی، جراحی اعصاب و بیهوشی در بم مستقر و بیمارستان 200 تختخوابی برای پذیرش مصدومان احداث گردید.
هند – یک گروه کامل پزشکی برای برپایی یک بیمارستان سیار 75 تختخوابی به همراه یک اتاق عمل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای چهار هفته و همچنین 600 تن بیسکویت هندی به منظور رفع نیاز فوری بازماندگان زمین‌لرزه شهر بم ارسال شد. همچنین هند 10 هزار تخته پتو و یک هزار چادر برای زلزله‌زدگان ایران ارسال کرد.
تایلند – گروه امدادرسانی این کشور به ایران اعزام شد. همراه این گروه محموله‌ای شامل کمک‌هایی همچون دارو، پتو و پوشاک به ارزش ده میلیون بات معادل 253000 دلار برای زلزله‌زدگان بم است. در این چارچوب 59 سرباز تایلندی شامل پزشک، خلبان و کارشناسان امور غیرنظامی و امدادرسان نیز عازم این منطقه شدند و حدود دو هفته در منطقه اقامت می‌کنند.
مالزی – دکتر «محمدحتی رملی» رئیس بخش بین‌الملل حزب اسلامی مالزی «پاس» مبلغ 25 هزار رینگیت (حدود 7هزار دلار) تحویل جمهوری اسلامی ایران کرد.
اندونزی – نخستین محموله ارسالی اندونزی که طرح آن با سفارت ایران در جاکارتا هماهنگ شده است شامل نیازهای اولیه دارو و کادر پزشکی ارسال شد. ارزش پولی این کمک‌ها حدود 200 هزار دلار خواهد بود.
آمریکا
آمریکا – اولین محموله هرلوکس 130 آمریکا شامل 9 تن دارو، پلاسما، نوار گاز، تجهیزات جراحی، مواد غذایی و آب آشامیدنی بود. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای دیگری نیز همراه با امدادگران و تجهیزات پزشکی به ایران خواهد فرستاد. گروه «زندگی برای نجات و توسعه» در آمریکا نیز اقدام به بسیج و جلب کمک‌های اضطراری برای کمک به زلزله‌زدگان بم کرده‌ است. طبق برنامه اعلام شده سازمان مزبور قرار است هفت تن مواد غذایی و 5/1 تن لباس در چند روز آینده به ایران ارسال کند.
کانادا – روزنامه کانادایی «گلوب اندمیل» نوشت که کمک دولت کانادا احتمالاً به شکل کمک‌های نقدی خواهد بود.
مکزیک – یک گروه از متخصصان و مهندسان مکزیکی همراه با 20 تن از کمک‌های جنسی، دارو و دیگر اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان بم ارسالی از سوی هموطنان مقیم و مردم مکزیک راهی منطقه زلزله‌زده بم شدند.
اقیانوسیه
نیوزیلند – دولت نیوزیلند اعلام کرده که 200 هزار دلار برای کمک به زلزله‌زدگان اعطا کرد.
استرالیا – دولت استرالیا نیز اعلام کرد که مبلغ 2 میلیون دلار به زلزله‌زدگان اهداکرد.
آفریقا
آفریقای جنوبی – یک تیم 69 نفره نجات از آفریقای جنوبی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان بم عازم ایران شدند. این تیم از کارمندان نیروی دفاع، واحدی از نیروهای پلیس به همراه سگ‌های آموزش دیده و همچنین سازمانهای خصوصی پزشکی و نیز فوریت‌های پزشکی تشکیل شده‌ است.
سازمان‌های جهانی و خیریه
صلیب سرخ – این سازمان کمکی به ارزش حدود 10 میلیون فرانک سوئیس (4/6میلیون یورو و 8 میلیون دلار) به قربانیان زلزله بم اهدا خواهد کرد. این مبلغ شامل وسایل ضروری نظیر چادر ، روانداز و احتمالاً بیمارستان‌های صحرایی است.
سازمان ملل – یک کمک اولیه اضطراری 90 هزار دلاری برای کمک به زلزله‌زدگان بم ارائه داده ‌است. در همین حال سازمان ملل خواستار کمک بیشتر مجامع بین‌المللی برای عملیات امداد و کمک به قربانیان زلزله بم شد. این در حالی بود که سازمان ملل بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه دو کارشناس ارشد هماهنگ کننده سازمان ملل را از ژنوبه ایران اعزام کرد. همچنین صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) بیش از 45 تن کمک شامل کمک‌های اولیه و پتو فرستاده است.
یک فروند هواپیمای حامل کمک‌های این نهاد که از مرکز تدارکات جهانی یونیسف در کپنهاگ راهی منطقه زلزله شده است کمک‌های اولیه پزشکی را که برای مداوای 120 هزار نفر کافی است به منطقه بم ارسال کرده است. همچنین دهها دستگاه ویژه عملیات جراحی و زایمان برای وضع حمل 150 نوزاد و 14 هزار پتو و 625 هزار قرص تصفیه آب، 16 مخزن بزرگ آب که هر یک 5000 لیتر ظرفیت دارند و سه ژنراتور قابل حمل، چادر، طناب و دیگر اقلام محموله‌های ارسالی یونیسف را تشکیل می‌دهند. ارزش این کمک‌ها 285 هزار دلار است.
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز یک محموله به ارزش 140 هزار دلار شامل هزار چادر، 10 هزار تخته پتو و 3000 بالش را ارسال داشته است.
در همین حال برنامه جهانی غذا روز دوشنبه پتو، کمک‌های اولیه اضطراری، دستگاه‌های تصفیه کننده آب و گالن‌های 20 لیتری آب آشامیدنی را به منطقه زلزله‌زده ارسال داشته است. این نهاد همچنین در نظر دارد که 40 تن از بیسکویت‌های خود را از انبار پاسخ بشردوستانه سازمان ملل واقع در شهر بریندیسی ایتالیا به بم اعزام کند.
سازمان بهداشت جهانی – سازمان بهداشت جهانی 200 هزار دلار برای بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی شهر بم اختصاص داد.
سازمان پزشکان جهان – سازمان بشردوستانه غیردولتی پزشکان جهان مستقر در پاریس اعلام کرد: گروهی از پزشکان این سازمان به همراه تجهیزات پزشکی عازم شهرستان بم ایران شدند. به گفته سازمان پزشکان جهان این تجهیزات شامل وسایل پزشکی و جراحی ویژه معالجه مجروحان حوادث طبیعی غیرمترقبه است.
اوپک – 950 هزار دلار برای کمک به بازسازی بم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات