تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۲۵۰۸۴
واکاوی رفتار سیاسی انگلیس از گذشته تاکنون در گفتگوی تفصیلی فارس با قدیری ابیانه:

جدایی انداختن میان مردم و روحانیت همچنان مهمترین برنامه استعمار انگلیس است


گفت‌و‌گو از محسن زیرک
یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تشریح سیاست‌های خصمانه انگلیس، گفت: مستکبران و استعمارگران علت اصلی شکست خود را پیروی مردم از مرجعیت و ولایت فقیه می‌دانند، بنابراین تمام تلاش خود را برای جدایی انداختن بین مردم و روحانیت بکار می‌گیرند.

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس به بهانه سالگرد کودتای آمریکایی و انگلیسی 28 مرداد و عبرت‌های ناشی از آن و همچنین تبیین سیاست‌های خصمانه و استعمارگرانه انگلیس در قبال ملت ایران، اظهار داشت: انگلستان همواره نسبت به ایران و سایر کشورها قصد بهره‌کشی و استعمار را داشته است و در دستیابی به این هدف خود از هیچ جنایتی دریغ نکرده است.
وی گفت: زمانی که یک سوم خشکسالی‌های جهان را مستعمرات انگلستان تشکیل می‌داده است، طوری گفته می‌شد که آفتاب در سرزمین ملکه انگلستان غروب نمی‌کند، لذا روحیه استعمارگری سبب شده است که جان انسان‌ها و ملت‌ها برای آنان ارزشی نداشته باشد. در جنگ جهانی دوم نیز بر اثر سیاست‌های انگلیس اشغالگر، ایران به تسخیر قدرت‌های مستکبر درآمد و میلیون‌ها ایرانی جان خود را از دست دادند.
این تحلیل‌گر مسائل بین الملل ادامه داد: استراتژی انگلستان و به دنبال آن استراتژی آمریکا در مورد کشورهای غنی از نظر معادن، منابع و نیروی انسانی این بوده است که این کشورها باید تضعیف شده و حق پیشرفت و تولید به علم ثروت نداشته باشند. این کشورهای مستکبر در سده اخیر نیز با اجرای سیاست‌های استعمار نوین خود به دنبال وابسته کردن ایران به نفت بوده تا باین وسیله سلطه پنهان و آشکار خود را میسر گردانند. آنها همواره به دنبال چپاول و فقیرتر کردن کشور ما بوده‌اند و در این راستا سعی داشتند با گماردن حکام و دولت‌های دست‌نشانده اهداف خود را پیگیری کنند.
قدیری ابیانه با تشریح برخی وقایع 28 مرداد سال 32 یادآور شد: رضاخان و فرزندش بر اساس همین سیاست به سلطنت رسیدند و وقتی مصدق با حمایت روحانیت و جلب حمایت مردمی به نخست‌وزیری رسید، طرح ملی شدن صنعت نفت را مطرح کرد، اما با اشتباهاتی که مصدق مرتکب شد و موجب بروز اختلافاتی در راس نهضت ملی شدن صنعت نفت شد، موجب شد طی یک کودتا نهضت و حرکت مردم ایران با شکست مواجه شود و انگلیسی‌ها با کمک آمریکایی‌ها توانستند شاه فراری را مجدداً به قدرت برگردانند.
ماهیت سیاست انگلیس نسبت به گذشته تغییری نکرده است
وی با تاکید بر اینکه ماهیت سیاست انگلیس نسبت به گذشته تغییری نکرده است، گفت: قبل از حاکمیت حکومت پهلوی و همچنین بعد از آن سیاست انگلستان عقب ‌نگهداشتن و تغییر ملت ایران بوده است. اما با بیداری ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) توطئه‌های انگلیس، آمریکا و صهیونیست بین‌الملل نقش بر آب شد و ملت ایران توانست با حرکت در پشت سر مرجعیت و ولایت فقیه گام‌های موفقیت و پیشرفت را تجربه کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نقش انگلیس در تاریخ معاصر کشورمان در قبال ایران از 28 مرداد 32 تا فتنه 88 خصمانه بوده است گفت: در فتنه 88 هم در همان راستا، توطئه‌های قدیمی انگلیس با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی سازماندهی شد و از جهاتی می‌توان این سیاست‌ها، روش‌ها و عملکردها را با کودتای 28 مرداد مقایسه کرد. در آن زمان زاهدی که وزیر دفاع مصدق بود را به همکاری دعوت کردند و اینبار به سراغ نخست‌وزیر سابق ایران رفتند لذا در آن زمان می‌خواستند سلطه آمریکا و انگلیس را برگردانند و غارت منابع ایران را ادامه دهند.
رهبران نهضت بدلیل دوری از مرجعیت و روحانیت شکست خورند
قدیری ابیانه در ادامه سخنان خود به فتنه 88 اشاره و ضمن بیان اینکه این وقایع تشابهاتی باهم دارند، یادآور شد: در فتنه 88 دشمن به قصد سرنگونی نظام و سلطه مجدد خود بر کشور ایران بود تا بتواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم به غارت ثروت و منابع ملت ایران اقدام کند. نهضت مردم در کودتای 28 مرداد به دلیل جدا شدن رهبران نهضت از مرجعیت و روحانیت شکست خورد ولی در فتنه 88 ملت ایران که از شکست‌های تاریخی خود عبرت گرفته بودند، با ایستادن در پشت ولایت فقیه دشمنان را با شکست مواجه کردند.
دولت انگلیس همچنان شعبان بی‌مخ‌ها را در خدمت ‌میگیرد
وی با تاکید بر اینکه انگلیس همان کودتاچی جنایتکار قدیمی است افزود: هرچند افراد، شخصیت‌ها، جریان‌ها در کشور عوض شده‌اند، اما نقش‌ها، کارکردها و استفاده از همان شیوه‌ها ادامه دارد. امروز استعمارگر پیر با بکارگیری شیوه‌های استعمار نوین و استفاده از ابزارهای رسانه‌‌ای جدید سعی می‌کند همان شعبان بی‌مخ‌ها را در خدمت بگیرد.
قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه انگلیسی‌ها دارای روحیه نژادپرستی قوی هستند، متذکر شد: عملکرد سردمداران این کشور و تاریخ پر از جنایت و ظلم این کشور نشان می‌دهد که آنها بویی از انسانیت نبرده‌اند و امروز انگلیسی‌ها به دنبال آن هستند که همان موقعیت برتر خود را که تا قبل از جنگ جهانی دوم در اختیار داشتند بازیابی کنند و لذا امروز خود را متحد سیاست‌های مستکبرانه آمریکا قرار می‌دهند.
انگلیسی‌ها همچنان حسرت آن دوران استعمارگرانه خود را می‌خورند
وی ادامه داد: انگلیسی‌ها همچنان حسرت آن دوران استعمارگرانه خود را می‌خورند و برای اینکه آن را مجدداً در اختیار بگیرند تمام تلاش خود را بکار گرفته و از هیچ خباثتی پرهیز نمی‌کنند، البته این نوستالژی و یا حسرت شامل کل اروپاست، لذا آنها با شکل‌دهی اتحادیه اروپا به نوعی به دنبال احیای حاکمیت استعمارگری اروپا هستند.
این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به بروز نارضایتی‌ها اعتراض‌های گستردهای در آمریکا و انگلستان گفت: اعتراض‌هایی که در این دو کشور بوجود می‌آید برای این است که این جنگ‌طلبی‌ها و لشکر‌کشی‌ها برای مردمان این کشورها نفعی نداشته است. آنها معترضند که چرا باید انگلیسی‌ها کشته شوند. در حالی که پول آنرا مردم می‌پردازند این یعنی اینکه برای آنها مهم نیست چند صد هزار عراقی و افغانی کشته می‌شوند بلکه مهم این است که چرا انگلیسی‌ها کشته می‌شوند.
قدیری ابیانه اظهار داشت: موضوع این نیست که این تجاوز و لشکرکشی چه ضرری برای سایر ملت‌ها دارد بلکه مسئله این است که این کشتارها چه نفعی برای مردم انگلستان دارد، بنابراین اگر دولت بتواند بگوید بر اثر این تجاوز و جنگ و کشتار توانسته‌ است شغل بیشتری فراهم کند و یا منفعت آنها افزایش پیدا کند، این مردم از این سیاست‌ها پیروی خواهند کرد برای آنها هر ترفندی برای رسیدن به اهداف و منافع نامشروع مجاز است و هر جنایتی مشروع محسوب می‌شود.
اختلاف‌افکنی در میان ملت‌ها، اقوام و قوم‌ها همچنان از سیاست‌های انگلیس است
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های انگلیس و آمریکا نه تنها یک بار بلکه بارها بارها با شیوه‌ها و اشکال مختلف اما با محتوای یکسان در حال تکرار و استفاده است، یادآور شد: مبنی سیاست انگلیس «اختلاف بیانداز و حکومت کن» است این اختلاف‌اندازی همه ابعاد را در بر می‌گیرد آنها همواره به دنبال اختلاف‌افکنی در میان ملت‌ها، اقوام و قوم‌ها، مذاهب و فرق مختلف بوده و هستند. حتی در این راستا دست به ایجاد به اصطلاح ادیان جدید و ساختگی زده‌اند که وهابیت در عربستان، بهائیت در ایران و برخی فرق دیگر از آن جمله هستند. امروز انگلیس با استفاده از این به اصطلاح ادیان و فرقه‌سازی‌های شیطانی به دنبال اختلاف‌افکنی در میان صفوف مسلمانان است تا بتواند استعمار خود را ادامه دهد.
این کارشناس وزارت امور خارجه ادامه داد: امروز به روشنی واضح و مبرهن است که پشت سر جریان‌های کاذب و شیطان‌پرستی انگلیسی‌ها و همپیمانان آنها قرار دارند. سردمداران فاسد انگلیسی با ترویج مواد مخدر، گسترش فساد و فحشا، ترویج بی‌بندوباری، تضعیف و تخریب روحانیت و حمایت از جانیان و اغشاشگران استفاده ابزاری کرده تا منافع آمریکا، اسرائیل تامین شود.
دست دولت‌های مانند انگلیس و آمریکا به خون ملت‌ها آغشته است
قدیری ابیانه همچنین با بیان اینکه آثار شوم عملکردهای گذشته انگلیس را در اقصی‌ نقاط مختلف جهان شاهد هستیم گفت: اشغالگری، کشتار، ترور، دخالت در امور داخلی‌ها، شکنجه، هجوم فرهنگی با استفاده از رسانه‌های فریبکار، سرکوب ملت‌ها از جمله شیوه‌های سیاست انگلیس است. لذا امروز دست دولت‌های مانند انگلیس و آمریکا به خون ملت‌ها آغشته است. اما در عین حال با گستاخی تمام و پررویی دم از حقوق بشر می‌زنند که این خود غمی بزرگ را در دل ایجاد می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه فتنه 88 طراحی آمریکا، اسرائیل و انگلیس بود، گفت: فتنه پایان نیافته است آنها طبق طراحی‌های خود قصد دارند در مقاطع مختلف از جمله در انتخابات فتنه‌گری خود را ادامه دهند که ما باید با حفظ هوشیاری و دشمن‌شناسی از تجربیات تاریخی خود بهترین استفاده را برده و توطئه‌های آنها را نقش بر‌آب کنیم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دشمن جدا کردن روحانیت اصیل اسلام از بدنه مردم و منزوی کردن آن است، گفت: این توطئه در کودتای 28 مرداد نیز در دستور کار مستکبران قرار داشت و امروز نیز دشمن قصد دارد میان روحانیت، مردم اختلاف‌افکنی کرده و اهداف خود را پیگیری کند چرا که آنها به قدرت الهی روحانیت در بسیج مردم آشنا هستند و نمونه آن را در مبارزات تحریم تنباکو دریافته‌اند.
وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از بزرگان استعمارگران به صراحت گفته بود که تمام ناکامی‌ها و شکست‌های ما زیر سر تعالیم اسلام و قرآن است بنابراین ما باید قرآن را ار مسلمانان بگیریم و برای این کار لازم است که در ابتدا روحانیت را بعنوان پاسدار قرآن و اسلام تضعیف کنیم.
ولایت فقیه بزرگترین و محکم‌ترین سد در راه طمع‌ورزی دشمنان است
قدیری افزود: مرجعیت، روحانیت و ولایت فقیه بزرگتری و محکمترین سد در راه طمع‌ورزی و استعمارگری دشمنان بوده است. که این استعحکام با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) عمیق‌تر و ریشه‌دارتر شد. امروز بر پیکره استعمارگران زخم عمیقی بر اثر بیداری اسلامی ملت‌های مسلمان ایجاد شده است که با ادامه آن و سقوط حکام دست‌نشانده‌شان این زخم چرکین شده است.
وی ادامه داد: آنها علت اصلی شکست خود را پیروی مردم از مرجعیت و ولایت فقیه می‌دانند بنابراین تمام تلاش خود را برای جدایی افکندن بین مردم و روحانیت بکار می‌گیرند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه جریان روحانیت باید با توجه به اقتضائات زمان یک نوع آسیب‌شناسی درون گفتمانی داشته باشد خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دشمن ایجاد اختلاف در صف روحانیت است. آنها همواره سعی کردند با استفاده از نفوذ دادن برخی از عناصر خود در میان صفوف روحانیت این قشر بسیار مهم را دچار اختلاف کرده و از این طریق بهره‌های شیطانی خود را ببرند.
وی افزود: با نگاهی به تاریخ روحانیت می‌بینیم که دشمن تعدادی روحانی‌نما را به استخدام خود در‌آورد و آنها رادر مقابل روحانیت اصیل اسلام قرار داد. ولی دشمن باید بداند که این طراحی‌های آنها نخ‌نما شده است.
قدیری ابیانه با یادآوری جمله کلیدی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه‌ «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسانند»، گفت: تنها راه مصون ماندن از هجوم دشمن تبعیت محض از ولایت فقیه است.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود به سیاست دیگر انگلیس مبنی بر اینکه آنها بر روی نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دشمنان نه تنها سعی می‌کنند این نخبگان را از روحانیت جدا کنند، بلکه در پی استخدام آنها هستند. بنابراین نخبگان جامعه نباید فریب دروغگویی‌ها و تزویرهای آنها را بخورند. بلکه با توجه به وظیفه و جایگاهی که دارند باید سیاست‌های اسعتمار و استکبار را اجرا کرده و در راستای منافع ملت علیه استعمارگران قدم بردارند.
وی با اشاره به شباهت دیگر کودتای 28 مرداد و فتنه 88 گفت: در کودتای 28 مرداد جریان اشرافیت علیه مردم و آرای آنها حرکت کرد لذا در فتنه 88 نیز همین جریان علیه آرای ملت شورش کرد، بنابراین می‌توان گفت هر دو کودتا با برنامه‌ریزی هدایت و ترغیب جبهه استکبار توسط عوامل داخلی شکل گرفت، کما اینکه طبق اسناد و اعترافات عوامل فتنه روشن شد که در هر دو کودتا حمایت همه جانبه دشمنان مشهود و هزینه‌های آن از سوی آن تامین شده است.
قدیری ابیانه شباهت دیگر کودتای 28 مرداد و فتنه 88 را استفاده خاص از مطبوعات و رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: مبنی هر دو فتنه بر اساس "فریبکاری و تبلیغات دروغین" بنا نهاده شده بود که در هر دو برهه انگلیس با همکاری آمریکا و شبکه صهیونیست قصد داشت با بکار گیری رسانه‌های در اختیار خود ضربات خود را به ملت ایران وارد کند.
وی افزود: فتنه 88 برای سرنگونی نام اسلامی و استمرار حاکمیت استعمار نوین بود. در مطبوعاتی که در اختیار مراکز طراحی کودتا و فتنه بود سعی شد با تزریق بودجه‌های کلان و خط‌دهی آشکار یک نوع شانتاژ رسانه‌ای را در هر دو مرحله پیاده کرده‌اند و در این راه تریبون‌ها و مطبوعات را که وظیفه داشتند از حقوق ملت دفاع کنند، در راستای اهداف شوم دشمنان قراردهند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به نقش قابل توجه رسانه‌ها در دوران معاصر، خاطرنشان کرد: صهیونیسم جهانی همواره با در اختیار گرفتن غول‌های رسانه‌ای و بنگاه‌های سخن‌پراکنی و ایجاد شبکه‌های به هم پیوسته سینما و تلویزیون می‌خواهند هر آنچه که خود می‌خواهند و در راستای سیاست‌های آنان است و ملت‌های مستضعف جهان دیکته کنند. اما تمام تلاش‌های آنها به فضل الهی بیهوده است. چرا که با بیداری ملت‌ها دست آنها رو شده است و امروز شاهد هستیم که سیر نزولی مستکبران آغاز شده است.
وی با تاکید بر اینکه ملت‌های مستضعف و مسلمان باید بیش از پیش به سمت اتحاد و وحدت حرکت کنند و در سایه اسلام، انسانیت و ارزش‌های اسلامی را که بشریت تشنه آن است، گسترش دهند.
این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگر گفت‌و‌گوی خود با فارس، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز شاهد تحولات و اعتراضات بیسابقه‌ای در غرب و بخصوص در انگلیس هستیم، ارزیابی شما از روند آن چیست، گفت: به طور کلی غرب و بخصوص اروپا، آمریکا و انگلیس دچار بحران مالی هستند، که ریشه‌های متعددی دارد. آنها برای اینکه بتوانند موقعیت‌های سابق خود را حفظ و تداوم ببخشند، ناچار هستند که هزینه‌های هنگفتی انجام دهند و لزوماً باید این هزینه‌ها را از طریق منابعی تامین کنند.
امروز جامعه اروپا و به خصوص انگلیس دچار بحران اجمالی و اجتماعی بی‌سابقه است
قدیری ابیانه ادامه داد: با توجه به بیداری ملت‌ها دولت‌های مستکبر دیگر نمیتوانند مانند گذشته منابع خود را از طریق چپاول ثروت‌های مردم مستضعف تامین کنند. بنابراین ناچار هستند که بار این هزینه‌های سنگین را به عناوین مختلف به دوش مردم خود قرار دهند. این درحالی است که طبقه اشراف و ثروتمندان جوامع اروپایی و بخصوص انگلیس نمیخواهند در این هزینه‌ها سهیم باشند.
یکی از خواسته‌های مردم انگلیس پایان دادن به نظام سلطنتی است
وی متذکر شد: نتیجه سیاست‌های دولتمردان اروپایی و بخصوص انگلیس موجب شده است که طبقه اشراف و ثروتمندان، ثروتمندتر و مردم متوسط و فقیر، فقیرتر شوند. آنها درحالی از مردم خود میخواهند که سیاست‌های ریاضت اقتصادی را تحمل کنند که بودجه و اموال مردم را صرف هزینه‌های غیرضروری و اشرافی خود میکنند. که نمونه آن هزینه چند ده میلیون پوندی مراسم ازدواج شاهزاده انگلیسی است.
ابیانه ادامه داد: مردم انگلیس با دیدن این رفتارهای غلط به شدت خشمگین شده و ادامه این روند برایشان غیرقابل تحمل است. در نتیجه میتوان گفت یکی از خواسته‌های اعتراضات بیسابقه مردم انگلیس پایان دادن به نظام سلطنتی است که بر پایه بیعدالتی بنا نهاده شده است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه علاوه بر مسائل اقتصادی اعتراضات مردم ریشه‌های دیگری نیز دارد، افزود : جامعه امروز انگلیس در واقع دچار از هم گسیختگی اجتماعی شده است. بزرگترین دغدغه جامعه‌شناسان و اندیشمندان انگلیسی رواج انواع مفاسد اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی در غرب است.
قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: فساد آنچنان جامعه انگلیس را فرا گرفته است که یک سوم جامعه انگلیس پدر خود را نمیشناسند و یک سوم مردانی که 3 فرزند دارند نمی دانند که یکی از این سه فرزند از او نیست رواج همجنس‌گرایی، فحشا امروز در انگلیس به یکی از معضلات این جامعه تبدیل شده است. لذا جامعه شناسان هشدار میدهند که جامعه انگلیسی به سمت فروپاشی در حال حرکت است.
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که آینده اعتراضات و تحولات انگلیس را چگونه پیش‌بینی میکنید، جواب داد: با توجه به سوابق دولت انگلیس این سرکوب‌ها در آینده تشدید خواهد شد و زندان‌ها بیش از امروز مملو از معترضین خواهد شد. حکام غربی و انگلیسی ناچار خواهند شد نقاب ظاهری دموکراتیک و نرم خود را برداشته و ماهیت ظالم خود را نشان دهند.
روند حرکت جهان از محوریت غرب به سمت محوریت آسیاست
قدیری ابیانه با اشاره به بیداری اسلامی در جهان اسلام و گسترش آن در میان ملت‌های مستضعف و مظلوم خاطرنشان کرد: جهان امروز تشنه عدالت و حقیقت است، امروز دنیا در حال تبدیل شدن به جهان چند قطبی است لذا من معتقدم روند حرکت جهان از محوریت غرب به سمت محوریت آسیاست.
وی افزود: امروز لیبرالیسم با همه ادعای خود شکست خورده است و ملت‌ها بیش از پیش به دنبال مکتبی با عدالت واقعی هستند. که آن همان اسلام حقیقی است.
این کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه تاکید کرد: گسترش ارتباطات موجب شناخت بیش از پیش اسلام و گرایش مردم به آن شده است و این روند ادامه خواهد یافت. من معتقدم پیش‌بینی حضرت امام خمینی(ره) محقق خواهد شد آنجا که فرمودند «این قرن قرن اسلام است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات