تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۲۷۴۵۲

نامه سرگشاده دکتر یزدی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی

مقدمه: بدنبال اظهاراتی که چندی قبل از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (آقای کروبی) در مورد چگونگی قطع روابط دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت مصر اظهار گردید نامه سرگشاده‌ای در توضیح و تصحیح مطالبی که عنوان گردیده است توسط دکتر یزدی انتشار یافت. متن نامه سرگشاده دکتر یزدی بشرح زیر است:

بسمه تعالی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی: در مذاکرات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز 5شنبه 27 شهریورماه 59 جناب آقای کروبی ضمن حمله به سیاست خارجی ایران در زمان تصدی اینجانب فرمودند که:
جریان کلی سیاست خارجی این آقایان نه تنها مساله آمریکا، اصلا موضع‌گیریشان، موضع‌گیری بسیار سازشکارانه و غلطی بود. از آن جمله در داستانی که خودشان هم اشاره کردند مساله مصر که پیش آمد ایشان وزیر امور خارجه بود و ایشان باید قطع ارتباط کند، قطع ارتباط نکرد تا اینکه امام نامه نوشتند. بعد هم که امام نامه نوشته بودند ایشان تلفن کرده بود به رادیو تلویزیون که نامه را نخوانید، همین آقای یزدی تلفن کرد که نامه خوانده نشود و... بنده در همان جلسه در همان آنجا این مطلب را تکذیب کردم و اشاره کردم که این حرف آقای کروبی صحیح نیست. اینک برای روشن کردن اذهان مردم و جلوگیری از تحریف مغرضانه تاریخ، جریان روابط با مصر و قطع آن را به شرح زیر به ملت قهرمان ایران گزارش میدهم:
اینجانب در 2/2/58 به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم. قبل از پذیرش مسئولیت جدید، در قم حضور امام رسیدم و با مشورت و تائید ایشان مسئولیت جدید را پذیرفتم. در همین دیدار مسئله قطع روابط ایران با مصر بعنوان یک امر فوری و ضروری عنوان شد. فرمودند هر طور که مصلحت میدانید فوری عمل کنید و نظر این‌جانب بر قطع فوری روابط با مصر بود. در همان هفته اول این مسئله با دولت مطرح شد. البته دولت با آنکه موافق قطع رابطه بود اما تصمیم‌گیری دولت و شورای انقلاب در این مورد نیاز به بررسی‌هایی داشت. از آن جمله سرنوشت سرمایه‌گذاری ایران در مصر.
در زمان شاه سابق حدود هزار میلیون دلار ایران در مصر سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه چه خواهد شد؟ اما قطع فوری روابط امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری بود. ما نمی‌توانستیم صبر کنیم، اگر می‌خواستیم این بررسی‌ها را انجام بدهیم و بعد تصمیم بگیریم، از نظر تاثیرات سیاسی نه تنها بی‌فایده میشد بلکه برای حیثیت انقلاب اسلامی ایران نیز مضر بود. چرا که دنیای اسلام انتظار داشت که ایران اولین کشوری باشد که عکس‌العمل نشان بدهد وگرنه عکس‌العمل ایران انقلابی بعد از عکس‌العمل کشورهای عربی نظیر عربستان و یمن شمالی و عراق و... چه تاثیر مثبتی میتواند داشته باشد.
با توجه این ملاحظات بود که اینجانب اصرار داشتم که هرچه سریع‌تر و فوری روابط قطع شود. بهمین دلیل در 10/2/58، یعنی درست یک هفته بعد از قبول و شروع مسئولیت جدیدم سفیر جدید مصر را احضار کردم و با او درباره قطع روابط صحبت کردم و نظر ایران را به وی اطلاع دادم. متن کامل این مذاکره به پیوست است (پیوست شماره 1). این مذاکرات دقیقا مواضع و نظر این‌جانب را نشان می‌دهد.
بدنبال این مذاکرات با سفیر مصر، این‌جانب مراتب را هم به دولت گزارش دادم و هم بعرض امام رسانیدم و درخواست رهنمود را نمودم. امام در 12/2/58 رسما دستور قطع رابطه با مصر را به این‌جانب ابلاغ فرمودند. بدنبال این فرمان، و در همان روز وزارت امور خارجه ضمن انتشار فرمان امام بیانیه‌ای صادر کرده و مراتب قطع روابط جمهوری اسلامی را با مصر اعلام کرد.
متن این بیانیه فرمان امام به پیوست هست.(شماره 2).
در اینجا لازم به تذکر است که برخلاف تصور بعضی از افراد که تحت تاثیر القاء شبهات قرار میگیرند، قطع یا وصل روابط دیپلماسی میان دو کشور با وزیر امور خارجه نیست، وزیر امور خارجه حق ندارد به تنهایی و بدون تصویب دولت و یا شورای انقلاب روابط را با کشوری قطع و یا برقرار سازد. البته در انقلاب اسلامی ایران نظر نهایی و قطعی امام در هر موردی برای ما مطاع خواهد بود بطوریکه دولت و شورای انقلاب نیز مشروعیت خود را از جانب امام و بدلیل انتصاب از جانب معظم‌له دریافت کرده بودند و در مورد روابط با مصر مسلم است که فرمان و نظر امام برای وزیر امور خارجه قانونی و لذا لازم الاجرا بوده است و اجرا هم شده است.
بطوریکه ملاحظه می‌فرمائید برخلاف آنچه که جناب آقای کروبی فرمودند، روش ما و موضع‌گیریهای ما هرگز سازشکارانه و غلط نبوده است و نمونه‌ای را هم که برای اثبات ادعای خود بیان فرمودند کاملا نادرست و بناحق می‌باشد. واضح است وقتی اصل مسئله غلط و نادرست باشد، ادعای اینکه این‌جانب به رادیو و تلویزیون گفته باشم فرمان امام را منتشر نکنند بی‌اساس است. خصوصا که متن فرمان امام را خود این‌جانب طی بیانیه‌ای منتشر ساختم. چگونه است که مخالفین ما فرمان امام را که در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است میخوانند و بیاد دارند اما متن بیانیه وزارت امور خارجه را ندیده می‌گیرند و فراموش می‌کنند! در این بیانیه تعمدا ما به مذاکرات 10/2 با سفیر مصر اشاره کرده‌ایم تا ملت بداند که اینجانب قبل از دریافت دستخط امام مراتب قطع روابط را به نماینده مصر ابلاغ کرده بودم.
امید است این توضیحات برای رفع شبهات کفایت کند و جناب آقای کروبی و سایر کسانی را که در همین تصورات باطل هستند متقاعد سازد و آنچه را که بناحق گفته‌اند اصلاح نمایند.
والله علی ما نقول شهید. والسلام
ابراهیم یزدی

پیوست شماره 1:
اداره هشتم سیاسی
شماره
تاریخ
پیوست
وزارت امور خارجه
محرمانه
صورت‌جلسه مذاکرات جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه با آقای سمیر صفوت سفیر مصر در تهران در ساعت 9 صبح روز دوشنبه 10/2/58
سفیر مصر: غرض از مزاحمت عرض تبریک صمیمانه برای پست وزارت امور خارجه است و امیدوارم موفق باشید. در نخست‌وزیری که تشریف داشتید چند بار خواستم حضورتان شرفیاب شوم اما چون واقعا مشغول بودید به خودم اجازه ندادم که وقت جنابعالی را بگیرم. لازم میدانم که در خصوص روابط ایران و مصر با توجه به سابقه مختصری حضورتان عرض کنم.
سفیر مصر از روی Aide Memorise مطالب به شرح زیر قرائت نمود.
Aide Memorise
ضمیمه این صورتجلسه است.)
1- پس از آنکه ایران با اسرائیل رابطه برقرار کرد مصر اولین کشور عربی بود که روابط خود را با ایران قطع کرد.
2- مصر در خاتمه دادن به اختلافات ایران با عراق نقش مهمی داشت.
3- مصر در آرام کردن دنیای عرب پس از آنکه ایران جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را اشغال کرد نقش مهمی داشت.
4- مصر اولین کشوری بود که راه‌حل سازش‌آمیز را در مورد نام خلیج فارس ارائه داد و بجای آن «خلیج» را عنوان کرد.
5- قاهره مقر دفتر نزدیک‌کننده فرق شیعه و سنی است.
6- مصر اولین کشوری است که از تاسیس و برقراری دفتر LO حمایت کرد.
7- مصر اولین کشوری است که در مورد پذیرش PLO در سازمان ملل اقدام نمود.
8- مصر اولین کشوری است که در کنفرانس سران عرب در رباط (1974) اعراب را وادار کرد که PLO را بعنوان تنها نماینده فلسطینی‌ها بشناسند.
9- علیرغم میل سوریه و لیبی مصر اولین کشوری بود که برای عضویت LO جامعه عرب اقدام نمود.
10- مصر تنها کشوری بود که جان فلسطینی‌ها را در قتل‌عام 1970 در اردن نجات داد و یاسر عرفات را از اردن فراری داد.
11- مصر مانند سوریه یاسر عرفات را زندانی نکرد و مانند لیبی به اختلافات فلسطینی‌ها دامن نزد.
12- اعراب در کنفرانس بغداد تمام تصمیماتشان علیه مصر بود در حالیکه تصمیمی علیه اسرائیل و آمریکا اتخاذ نکرده‌اند.
13- مصر اعلام کرده است که در راه آزادی بلندیهای جولان به سوریه کمک خواهد کرد.
14- مصر به کشورهای عرب که در بغداد گرد آمده بودند اصرار کرد که در راه بهره‌برداری از نفت بعنوان سلاحی در راه بهبود مشکل اعراب استفاده کنند.
15- مصر تنها کشوری است که میتواند بنحوی موثر در راه تجدید نفوذ کمونیست در منطقه با ایران همکاری نماید.
16- مصر طی چهار جنگ با اسرائیل صدها هزار نفر کشته داده و چهار بیلیون دلار خرج کرده است.
17- شوروی تنها کشوری است که از وضع فعلی در منطقه بهره‌برداری می‌کند و از کنفرانس بغداد نیز منتفع شده است.
با توجه به مراتب فوق و با توجه به این حقیقت که مصر جزو اولین کشورهائی بود که انقلاب ایران را شناخت انتظار داریم روابط دولت ایران با مصر مبتنی بر عمل متقابل باشد. من خیلی متاسفم که روزنامه‌های ایران همه علیه مصر مطلب مینوشتند و من بخاطر حفظ روابط تمام اخبار Sugar Coat (منظور این است که زهر آنها را گرفتم) کرده و به قاهره مخابره می‌کنم.
سخنان اخیر سادات در مورد وقایع مصر در شهر عین‌الشمس نیز بنحو نامساعدی در روزنامه‌های ایران منعکس شد. سادات اصلا به انقلاب ایران توهین نکرده است. توجه به این مطلب نیز ضروری است که ما در مصر 6 میلیون مسیحی داریم یعنی حدود 18 درصد مصریها مسیحی هستند ما نمیتوانیم تمام مسائل خصوصا مذهب را علم کنیم زیرا موجب اغتشاش میگردد. سادات فقط گفت تجربه ایران در مصر نمیتواند پیاده شود.
عده‌ای از سفرای عرب مقیم تهران بمن میگویند چرا اینجا ایستاده‌ای و این تحقیر را تحمل میکنی به آنها پاسخ دادم روابط ایران و مصر آنقدر قوی است که به این مسائل نباید اعتنا کرد.
مطلب مهم دیگری که لازم است عرض کنم راجع به روابط اعراب با یکدیگر است. اعراب بهرحال در حکم یک فامیل هستند یک روز روبوسی میکنند و روز دیگر با هم قهر میکنند. جنابعالی خواهید دید که همه چیز بزودی درست خواهد شد و اختلاف از میان میرود. حتما میدانید تا به امروز 16 کشور عرب با ما قطع رابطه کرده‌اند. چند روز پیش تمام سفرای عرب مقیم تهران منزل من بودند و فردا هم با آنها جلسه داریم در حالیکه با مصر قطع رابطه کرده‌اند. ما اعراب احساساتی هستیم.
ما هیچ اختلافی با اسرائیل برای حل و فصل قضایا نداشتیم مگر مشکل فلسطین. ما چقدر باید صبر کنیم، ما چقدر باید خسارت بدهیم در حالیکه ملت مصر نان ندارد. چقدر باید خرج اسلحه کنیم و نتیجه‌ای از جنگ نگیریم. آنچه اتفاق افتاده مرحله نهایی نیست. اولین قدم در راه صلح است از همه اعراب خواسته‌ایم که به مذاکرات صلح ملحق شوند. چرا نمیشوند. کارتر برای اولین بار از قدرت خود استفاده کرده و به اسرائیل فشار آورده است. اگر اعراب سعی کنند دیالوگ برقرار سازند مسلما به نتیجه خواهند رسید. ما باید منطقی فکر کنیم. از جنگ چه بدست آورده‌ایم؟
جناب آقای دکتر یزدی: از تبریک شما بمناسبت پست وزارت خارجه متشکرم و آرزوی موفقیت شما را دارم. در مورد روابط مردم ایران و مصر و روابط دولت مصر با دولت ایران باید قائل به تفکیک شد. روابط بین دو ملت بسیار قوی است زیرا تشابه فرهنگی، تاریخی و مذهبی بین ما و برادران مصری بسیار زیاد است و احتمالا سالها حکومت خلفای فاطمی بر مصر موجب شده که در فرهنگ اسلامی کشورهای ما شباهت زیادی باشد.
هنگامیکه در مصر انقلاب شد ایرانی‌ها اولین ملتی بودند که آن را به رسمیت شناختند همچنین وقتی مرحوم دکتر مصدق به مصر رفت با استقبال بی‌سابقه ملت مصر مواجه شد. هنگامیکه جمال عبدالناصر قیام کرد ما همه در ایران خوشحال بودیم، شخص من سالهاست که با مصریها در تماس بوده‌ام. ما اولین گروه ایرانی بودیم که کتاب فلسفه انقلاب ناصر را ترجمه و منتشر کردیم. در سال 1955 وقتی که اسرائیل به مصر حمله کرد ملت ایران بنفع مصر تظاهرات کرد و خود من از کسانی بودم که حین تظاهرات در تهران دستگیر شدم.
بعد از شکست مهاجمین فرانسوی ـ انگلیسی ـ اسرائیلی به مصر نهضت مقاومت ملی برای مردم پورت سعید یک قالیچه فرستاد که روی قالیچه بافته شده بود هدیه نهضت مقاومت ملی ایران به شهر قهرمان پورت سعید.
عبدالناصر که روابط خود را با دولت شاه قطع کرد ما از او تمجید کردیم. پس از آن فرصتی دست داد تا من به مصر رفتم و با ناصر ملاقات کردم و آن هنگامی بود که فعالیت‌های زیرزمینی میکردم. خیلی از دوستان بسیار خوب من مصری هستند اما با وجود تمام مطالبی که گفتم ما سیاست دولت فعلی مصر را نمیتوانیم بپذیریم.
از نقطه نظر اسلام بحث میکنم. زیرا بنظر ما سیاست مصر از اصول اسلامی جدا شده و مبتنی بر سازش با اسرائیل است. مبتنی بر سازش با ابرقدرتها برای حل مسئله خاورمیانه است و این برخلاف اصل توکیل و توکل علی الله است. شما پس از نزدیکی بسیار با روسها به این نتیجه رسیدید که شوروی دوست شما نیست حالا هم خواهید دید که آمریکا نیز در پی منافع خاص خود است.
ما با مردم مصر دوست هستیم و نهایت احترام را برای آنان قائلیم اما این مطلب با سیاست ما در مورد دولت مصر تفاوت دارد. آن زمان که ما از کوششهای مصر حمایت میکردیم عاشق شخص ناصر نبودیم بلکه دلیلش سیاست ضد استعماری و ضد امپریالیستی مصر بود. ما در سیاست داخلی هیچ کشوری دخالت نمیکنیم. اکنون نیز من قصد دخالت در سیاست مصر را ندارم. اما باید بگویم که سیاست مصر سیاستی ضد اسلام است و در عین حال مشکلات اقتصادی شما را نیز درک می‌کنیم. می‌دانیم که برای تهیه سلاح پول زیادی خرج کرده‌اید و حالا قصد دارید مشکلات خودتان را از راه صلح با اسرائیل از پیش پا بردارید.
از سوی دیگر این نکته را نیز باید بگویم که دولت مصر مهمان‌دار شاه بود. شاهی که جانی است و ملت ما را قتل‌عام کرده است. ما واقعا تعجب کردیم که دولت مصر چرا میزبان شاه شد. نمیدانم احساس شما چه بود اما مطمئنم که مصریهای جوان همان احساسی را که پدران آنها هنگامیکه فاروق مصر را ترک می‌گفت داشتند. بنظر من دولت مصر مرتکب اشتباه شد.
از طرف دیگر سخنان سادات در مورد انقلاب ایران و دادگاههای انقلاب باعث رنجش شدید ملت ایران و عکس‌العمل آنان شد. تا آنجا که به ما مربوط می‌شود این سیاست سادات را نمی‌توانیم بپذیریم.
بخاطر امضای قرارداد صلح مصر با اسرائیل ما روابط خود را با مصر قطع خواهیم کرد. دولت مصر نیز در زمان ناصر به خاطر آنکه ایران اسرائیل را شناخته بود روابطش را با ایران قطع کرد حالا شما با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اید.
من تنها بعنوان وزیر امور خارجه ایران این مطالب را بیان نمیکنم بلکه بعنوان یک برادر مسلمان به شما این نکات را گوشزد میکنم. وقتی شما با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنید باید نتایج حاصل از آن را نیز متوقع باشید. شما باید بدانید که صلح یک‌جانبه میان مصر با اسرائیل مشکل خاورمیانه را حل نمیکند زیرا مسئله فلسطین هنوز باقیست.
سفیر مصر: راجع به سفر شاه به مصر باید عرض کنم که اقدام سادات صرفا جنبه انسانی داشت. لازم است مثالی بزنم. حتما استحضار دارید که قذافی دوست صمیمی ناصر بود معذالک وقتی پادشاه لیبی خلع شد ناصر او را در مصر پذیرفت. شاه از سخنان سادات که گفت بار دیگر او را قبول نمیکند بسیار رنجید. سادات اضافه کرد چنانچه شاه بخواهد به مصر بازگردد باید به هزینه خود بیاید و این خوشامدگویی نبود.
جناب آقای دکتر یزدی: خیلی تعجب میکنم که شما مطلب را به این نحو بیان می‌کنید. اصلا چرا او را به مصر راه دادید آیا مجبور بودید؟
سفیر مصر: چرا مراکش راه داد؟
جناب آقای دکتر یزدی: بنظر من باید اسرائیل میزبان او میشد نه شما. شما را در تله انداختند اسرائیل میخواهد شما را تنها و بی‌یار و یاور و از برادران مسلمان جدا کند. شما شاه را قبول کردید در حالیکه اجباری برای قبول او نداشتید و این سیاست غلطی بود.
سفیر مصر: شاه در آن موقع رئیس کشور بود.
جناب آقای دکتر یزدی: ولی شما میتوانستید بگوئید به مصر نیاید، آمریکا نیز در آن موقع نخواست او را بپذیرد. فرانسه نیز به او پاسخ منفی داد. خیلی از کشورها به او نه گفتند. پس از آنکه از او استقبال کردید ملت ایران از خود پرسید چه شد که مصر او را پذیرفت؟ این سیاست غلطی بود.
سفیر مصر: چنانچه اشتباهی هم شده است علاقه و احساس ما اینستکه به این اشتباه خاتمه داده شود. اظهارات شما در مورد قطع رابطه با مصر مرا بشدت ناراحت کرد. اگر تصمیم گرفته‌اید که هیچ، اما اگر هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده‌اید خواهش من اینست که بیشتر بررسی بفرمائید. برای مصر خیلی ناراحت‌کننده است که ایران اولین کشور غیر عرب باشد که رابطه خود را با مصر قطع می‌کند. سه روز پیش شنیدم که آقای قطب‌زاده در مصاحبه با روزنامه حوادث گفته بودند که ایران با مصر قطع رابطه نخواهد کرد. این را که شنیدم خیلی خوشحال شدم زیرا معتقدم که مشکل اعراب برای خودشان است چرا دیگران باید درگیر این مشکل شوند.
از قطع رابطه ایران با مصر نه بعنوان سفیر مصر بلکه بعنوان یک دیپلمات و بعنوان یک مسلمان ناراحت خواهم شد. باور بفرمائید که من دستوری از دولت متبوع خود ندارم اما اگر تصمیم گرفته نشده تجدید نظر بفرمائید. هنگامیکه با جناب آقای سنجابی مذاکره می‌کردم به ایشان گفتم روابط شما با فلسطینی‌ها نباید با روابط ایران و مصر مخلوط گردد. بهار به روابط ما اعراب بازمیگردد و شما خواهید دید که همه چیز عادی خواهد شد.
اجازه بدهید از شما بخواهم که در این‌باره تجدیدنظر کنید. من نمیدانم چه باید به قاهره مخابره کنم؟ آیا مطلبی را که در‌باره قطع رابطه آتی با مصر بیان نمودید باید مخابره کنم؟
جناب آقای دکتر یزدی: در مورد مخابره یا عدم مخابره این مطلب البته شما مختارید. سفیر مصر در حالیکه بسیار ناراحت و نگران بود پس از یکساعت و 10 دقیقه مذاکره دفتر جناب آقای وزیر امور خارجه را ترک گفت.
پیوست شماره 2 نقل از کیهان مورخ 12-2-59
بیانیه وزارت خارجه ایران درباره قطع رابطه با مصر
وزارت امور خارجه امروز ضمن صدور بیانیه‌ای که به دنبال پیام امام خمینی در مورد قطع رابطه ایران با مصر منتشر شد. پیمان صلح سادات ـ اسرائیل را صحه‌گذاری به تجاوزطلبی صهیونیزم بین‌الملل خواند. در اطلاعیه وزارت خارجه آمده است:
متن نامه امام خمینی به وزیر امور خارجه باین شرح است.
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی‌چون و چرای دولت مصر از آمریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.
روح‌الله الموسوی الخمینی
بیانیه وزارت خارجه
در پی صدور این نامه دیروز وزارت امور خارجه دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در مورد قطع روابط ایران با مصر بیانیه‌ای باین شرح انتشار داد.
بسمه تعالی
علت اصلی بحرانی که 31 سال منطقه خاورمیانه را به آتش و خون کشیده و چهار جنگ خانمانسوز را بمردم منطقه تحمیل کرده است، عدم توجه به حقوق حقه خلق فلسطین و بحساب نیاوردن موجودیت آنان بوده است. مسلم است که بدون شناخت ریشه‌ها و علل فاجعه فلسطین رفع آن میسر نبوده و هیچ نوع اقدام جنبی نمی‌تواند صلح و تفاهم را در منطقه و جهان برقرار سازد.
امضای قرارداد خائنانه بین مصر با اسرائیل که بدون توجه به خواسته‌های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفته، بمعنای صحه گذاردن به تجاوزطلبیهای صهیونیسم بین‌المللی و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین و دیگر برادران عربی است که سرزمین‌های آنان مورد تجاوز اسرائیل قرار گرفته است.
قراردادی که توسط دولت کنونی مصر با دولت غاصب اسرائیل تحت نظر و قیادت ایالات متحده آمریکا تنظیم شده است، جز استقرار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی عرب و تثبیت آن به عنوان یک دژ سیاست‌های استعماری در منطقه ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه‌ای ندارد.
دولت موقت جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن ابراز پشتیبانی کامل و همه‌جانبه خود از ملت فلسطین و ضمن تائید ملت برادر عرب مسلمان که حاضر به پذیرش این صلح تحمیلی نشده‌اند و با توجه به آرمان و آرزوی ملت مسلمان ایران که رهائی بیت‌المقدس از چنگال غاصبین اسرائیلی است، نمی‌تواند در این برهه از زمان نسبت به حقوق از دست رفته برادران عرب ساکت بنشیند.
لذا در ملاقاتی که سفیر مصر در روز دوشنبه 10/2/58 با وزیر امور خارجه نموده، دولت ایران نظر خود را در مورد سیاست ضد اسلامی و ضد عربی دولت کنونی مصر بیان داشت و تصمیم خود را دائر بر قطع روابط دیپلماتیک باطلاع سفیر مصر رسانید.
این تصمیم که از آرمان‌های انقلاب عظیم اسلامی مردم ایران الهام میگیرد، با اساسی‌ترین مبانی ایدئولوژی اسلامی منطبق بوده و در جهت اجرای نظر رهبری عالیقدر انقلاب ـ امام خمینی می‌باشد که طی فرمانی بوزارت امور خارجه ابلاغ شده است، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران لازم میداند این مطالب را تاکید کند که قطع رابطه با دولت کنونی مصر بهیچوجه عملی علیه ملت دوست و برادر مصر نمی‌باشد. ملت ایران ضمن ابراز هم‌دردی با ملت مبارز و غیور برادر مصر بار دیگر پشتیبانی خود را از مبارزات بر حق مردم فلسطین ابراز می‌دارد و امیدوار است که اقدامات ملت برادر مصر همگام با دیگر برادران مسلمان و عرب راهگشای ایجاد تفاهم و صلح پایدار واقعی و دائمی در منطقه بشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات