صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۴۲۹۳۳

تاملی بر سفر پوتین به سرزمین های اشغالی/محمدرضا عشوری

صهیونیست ها در این برهه حساس تلاش می کنند موقعیت از دست رفته خود را در فضای منطقه­ای و بین المللی بازیابی کنند. آنها به خوبی می دانند که باید بتواننددوستان جدیدی برای خود فراهم کنند تا بتواند توازن قوا را در منطقه به سود خود تغییر دهد.

  پایگاه بصیرت:سفر رئیس جمهور روسیه در حالی انجام شد که پیش از آن، رسانه های غربی تلاش می کردند با بهره برداری از آن وانمود کنند پوتین با سفر خود به تل­آویو به تهران این پیام را می دهد که در صورت مصالحه نکردن در مذاکرات هسته ای از ایران فاصله خواهد گرفت. این رسانه ها وانمود می کردند که مقامات صهیونیست در دیدار با رئیس جمهور روسیه از نفوذ وی برای تحت فشار قرار دادن ایران و سوریه استفاده خواهند کرد و خواهند توانست پوتین را در تشدید فشارها علیه ایران راضی کنند.
بر همین اساس بود که «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی از رئیس جمهور روسیه خواست نقش بیشتری در منطقه ایفا کند و به طور خاص از نفوذ خود بر تهران برای جلوگیری از آن چه اسرائیل و برخی اعضای جامعه بین المللی به عنوان بلندپروازی­های ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای قلمداد می کنند، استفاده کند. این درخواست به حدی جدی بود که «دان مریدور» از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی از روس­ها خواست از تحریم های بیشتر علیه ایران با هدف محدود کردن برنامه هسته ای این کشور حمایت کند.نکته قابل توجه آن است که درخواست های جدی مقامات صهیونیست با واکنش سرد روس ها مواجه شد. رئیس جمهور روسیه نه تنها بر خلاف درخواست صهیونیست­ها به موضوع ایران نپرداخت بلکه در مذاکرات خود تنها به این بسنده کرد که همه مناقشات باید بر مبنای قوانین بین المللی حل و فصل شود.
خبرگزاری آلمان در گزارشی که در این زمینه منتشر کرد به این نکته تاکید کرد که "رئیس جمهور روسیه علائم چندانی از اینکه در نگرانی­های میزبان خود سهیم و با وی هم عقیده است، از خود بروز نداد. پوتین در جریان این دیدار در خصوص مسئله ایران سکوت اختیار کرد و اظهارات وی در این­باره بسیار مختصر و کلی بود. سخنان پوتین در دیدار با پرز نیز نشان داد که رئیس جمهور روسیه اهمیتی برای ادعاهای آقای پرز قائل نشده است ."علاوه بر موضوع ایران، بحث سوریه نیز برای اسرائیلی ها از اهمیت بسیاری برخوردار بود به ویژه آنکه خبرها از سرنگونی جنگنده ترکیه توسط سامانه موشکی روسیه نیز حکایت دارد. صهیونیست­ها بسیار مشتاق بودند تا بتوانند روسها را متقاعد کنند تا در موضوع سوریه از مواضع خود عقب نشینی کند. اقدامی که با واکنش به مراتب شدیدتر روسها نیز مواجه شد. مواضع پوتین در قبال مسئله فلسطین نیز قابل تأمل است. پوتین در مذاکرات خود بر تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد نکته ای برای فردی مثل نتانیاهو نخست وزیر تندروی صهیونیست­ها بسیار سنگین بود.
به نظر می رسد صهیونیست ها در این برهه حساس تلاش می کنند موقعیت از دست رفته خود را در فضای منطقه­ای و بین المللی بازیابی کنند. شیمون پرز مدتی قبل از مقامات تل­آویو خواسته بود تا فضایی را فراهم کنند که هر چه سریعتر تنش های بین اسرائیل و کشورهای منطقه به کمترین حد کاهش یابد. صهیونیست ها به خوبی می دانند که باید بتوانند دوستان جدیدی برای خود فراهم کنند تا بتواند توازن قوا را در منطقه به سود خود تغییر دهد.
سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به سرزمین های اشغالی فلسطین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بویژه آنکه پوتین، همراه یک هیئت چهارصد نفره راهی منطقه شد و نشست های مفصلی نیز برگزار کرد. گذشته از اهداف استراتژیک کرملین، این سفر در مورد موضوع ایران نیز قابل توجه است. به نظر می رسد فراتر از نگاه روسی به اوضاع منطقه می توان به این نکته پرداخت که صهونیست ها نیز در این برهه حساس برنامه خاصی برای بهره برداری از سفر آقای پوتین به سرزمین های اشغالی داشتند. در واقع نیاز صهیونیست ها به استفاده از مهره روسیه ایجاب می کرد تا برای برون رفت از اوضاع بحرانی دست به دامن مسکو شوند. این موضوع به ویژه با تحولات مصر و موج بیداری اسلامی منطقه از اهمیت خاصی برای مقامات تل­آویو برخوردار بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات