صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۴۹۳۳۳

پیشنهاد ایران برای انجام اقدامات اعتمادساز


   گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 14 اکتبر 2012 (23 مهر) در مقاله‌ای به اقدامات‌ اعتمادساز ایران در مورد برنامه هسته‌ای پرداخت و نوشت: ایران آماده نمایش انعطاف در گفت‌وگوهای هسته‌ای به‌منظور کاهش نگرانی‌های غرب بر برنامه هسته‌ای مناقشه‌انگیز خود است. سخنگوی وزارت خارجه ایران این مواضع را روز شنبه در حالی مطرح کرد که تنش‌ها میان ایران با اسرائیل و غرب شدت گرفته است. اظهارات رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه که از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شد، بر تلاش برای از سرگیری گفت‌وگوها با قدرت‌ها تأکید می‌کند. این در حالی است که تحریم‌های غرب اقتصاد ایران را به‌شدت تحت فشار قرار داده و اتحادیه اروپا نیز تحریم گاز طبیعی ایران را در دستورکار قرار داده است. آقای مهمان‌پرست گفت: «ایران آماده انعطاف به منظور رفع نگرانی‌ها در چارچوب قانونی است؛ اما چنین اقداماتی باید متقابل باشد... طرف مقابل باید به‌منظور شناسایی کامل حقوق هسته‌ای ایران و غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز اقداماتی صورت دهد.»
   در ادامه مقاله آمده است: گروه 1+5 به دنبال از سرگیری گفت‌وگوهای سطح بالاست که در ماه ژوئن به حالت تعلیق درآمده بود. این کشورها خواهان توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در ایران هستند، زیرا این سطح از غنی‌سازی به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر است. ایران متذکر شده در صورت لغو تحریم‌ها و شناسایی حق غنی‌سازی، آماده است غنی‌سازی در سطوح بالا را متوقف کند. پیش از این، رهبر ایران گفته بود ایران دشمنانی را که از تحریم‌ها، تهدیدات نظامی و عملیات‌های پنهان علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کنند، شکست خواهد داد. در عین‌حال، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا از بروز احتمالی جنگ سایبری بین ایران و آمریکا خبر داد. همچنین رهبر ایران گفت: «اما آن‌ها باید مطمئن باشند که... دشمنان ما در تمام توطئه‌ها و ترفندهای خود ناکام خواهند ماند.»
   در پایان مقاله آمده است: قدرت‌های غربی راهبردی دوگانه از جمله آمیزه‌ای از تحریم‌ها و دیپلماسی را به‌منظور مجبور کردن ایران به توقف غنی‌سازی در پیش گرفته‌اند؛ اما غرب حملات نظامی احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را از دستورکار خارج نکرده است. لئون پانه‌تا نیز روز پنج‌شنبه هشدار داد آمریکا حمله سایبری را تلافی خواهد کرد. وی نگرانی فزاینده دولت اوباما را مورد تأکید قرار داد که ایران می‌تواند نخستین کشوری باشد که علیه آمریکا تروریسم سایبری را آغاز کند. ایران نیز کشف ویروس‌های رایانه‌ای در مراکز هسته‌ای، صنعتی و دولتی خود را اعلام کرده و غرب و اسرائیل را عامل آن معرفی کرده است. اسرائیل به‌منظور رفع این ظن که برای آسیب به سیستم‌های ایران تلاش می‌کند، اظهار نظر چندانی نکرده است. رهبران ایران گفته‌اند کشور همواره می‌تواند برای فروش نفت خود مشتریانی را پیدا کند و غرب با تحریم ایران به خود ضربه می‌زند. رهبر ایران روز چهارشنبه گفت حمایت کشورهای اروپایی از تحریم‌های ضدایرانی احمقانه است... و آن‌ها خود را برای آمریکا قربانی می‌کنند. رهبر ایران از مردم ایران خواست محصولات ایرانی را مصرف کنند و به منظور حمایت از تولید داخلی از مصرف کالاهای خارجی پرهیز کنند. رهبر ایران گفت: «هنگامی که تولید داخلی افزایش یابد، بیکاری از بین خواهد رفت و تورم کاهش می‌یابد. تمام این موارد با یکدیگر مرتبط هستند.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات