صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۴۹۴۵۱

سینا کابوس صهیونیست‌ها


مترجم: سحر دولتیان
طی40 سال گذشته اخباری که از شبه جزیره سینا و تفریحگاه معروف «شرم الشیخ»، مخابره می شود تنها از دیدار مقامات صهیونیستی با حسنی مبارک یا سلفش انور سادات و یا مشارکت شان در اجلاس های متعدد و تحت نظارت آمریکایی ها حکایت داشت. اجلاس هایی که موضوع شان مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت شهرک نشینان و با تقویت فرهنگ عادی سازی روابط با مصر بود، اما پس از انقلاب مصر اوضاع تغییر کرد و سینا به سکوی آغاز عملیات مسلحانه علیه اهداف رژیم صهیونیستی مبدل شد.
البته قصد ما اشاره و القای این مطلب نیست که حکومت مصر در پس پرده این حملات قرار دارد چرا که روزهای پایانی رژیم مبارک نیز شاهد حملاتی به اهداف صهیونیست ها در ایلات و یا انفجار لوله های گاز بود. حکومت مصر با استفاده از اقدام مسلحانه گروهکی، در قتل 16 سرباز مصری و تصرف دو دستگاه خودروی زرهی، تلاش کرد اقتدار و نفوذ خود را در شبه جزیره سینا بگستراند، اما این تلاش ها به دلیل درخواست های صهیونیست ها برای عقب کشاندن تانک ها و ادواتی که برخلاف کمپ دیوید در سینا مستقر ساخته با موفقیت چندانی روبه رو نشده است.
صهیونیست ها با هرگونه تغییر در این توافقنامه مخالفت می کند و از حمایت مطلق آمریکا نیز برخوردار است. موضع آمریکا مبنی بر اینکه مصر نه دشمن آمریکا محسوب می شود و نه دوست، باعث سردرگمی حکومت مصر شده است. این امر به ویژه پس از اعلام خبر بازنگری کنگره در کمک های مالی آمریکا به مصر شدت یافته است.
محور انتقادهای آمریکا و تل آویو از مصر
تساهل مصری ها در مسئله تونل ها است که تعدادشان به 1200 مورد رسیده و راه نفوذ برای حمله به اهداف صهیونیست ها به شمار می روند. حکومت مصر تمام این تونل ها را تخریب کرده و به نظر می رسد این بهانه را منتفی ساخته است، اما در این حال، حملات هوایی و پیشروی های زمینی صهیونیست ها به نوار غزه همچنان ادامه دارد.
صهیونیست ها بودند که روند صلح را نابود ساختند و راه حل دو دولتی را از میان بردند و با سوء استفاده از مشغولیت منطقه شهرک سازی را توسعه دادند و به یهودی سازی قدس شدت بخشید ند، پس مسئولیت اعمال خشونت آمیز بیشتر از همه بر عهده صهیونیست ها است و عرب ها از جمله فلسطینی ها در این زمینه آرام نمی نشینند. منشأ اصلی مشکلات، ناامنی در منطقه است. مردم عرب، اختیار را از رژیم ها گرفته و خود، اولویت ها و دوست و دشمن را مشخص کرده اند که صهیونیست ها در صدر فهرست قرار دارند.
رژیم صهیونیستی درصدد ساخت دیواری حائل در مرزها است؛ دیوارهایی مثل دیوار حائل در کرانه باختری، اما این دیوارها آنان را از خشم مسلمانان در امان نگاه نمی دارد. تنها دیوار حائلی که ممکن است سپر آنها شود، توقف کشتار و توهین به مسلمانان است.
توافقنامه کمپ دیوید، سینا را از مصر به سرقت برد و حاکمیت مصر بر آن را مصادره کرد و اکنون هم سینا به دست گروه های افراطی افتاده است و انتظار می رود انقلاب های عربی، امنیت آنها را بیشتر کرده باشد. تل آویو در محاصره است. مقاومتی سخت و مسلحانه در شمال یعنی حزب الله و دیگری در مرزهای جنوبی یعنی در امتداد 400 کیلومتر است. آرامشی 40 ساله اکنون در حال از دست رفتن است. جهان عرب و جهان اسلام در حال تغییر است، اما تل آویو تنها طرفی است که زیربار تغییر نمی رود و به همین دلیل، متحمل بهای سنگینی خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات