تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۵۱۶۹۰

اندیشه‌ای در برابر صهیونیسم جهانی


صادق ربانی
اما‌م خمینی (ره) از آغازین روزهای شروع مبارزه با حکومت وابسته پهلوی در ایران مسئله خطر رژیم صهیونیستی برای ایران و جهان اسلام را نیز مورد اشاره قرار دادند. امام خمینی (ره) در مصاحبه ای در این باره چنین فرمودند: یکی از جهاتی که مارا در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد، با او همکاری کرده و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنین نفت مسلمین را غصب کرده، به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است. صحیفه نور، ج 4 مصاحبه مورخ 16/9/57
امروزه همه نظریه پردازان سیاسی به این مطلب اذعان دارند که ظهور انقلاب اسلامی ایران در قرن بیستم موجب برهم خوردن نظم جهانی ساخته ابرقدرت های شرق و غرب شد. اما مهمترین عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه امت اسلامی و به طور ویژه در موضوع فلسطین می‌‌باشد. آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) در باب وحدت اسلامی باعث شد تا روند معادلات خاورمیانه شکل جدیدی به خود بگیرد و روح تازه‌‌ای در کالبد جریان های اسلامی در منطقه بدمد در این میان گروه های مقاومت و جهادی در کشورهای فلسطین و لبنان که در نقطه عطف جهان اسلام حضور دارند بهره بیشتری از موج وحدت اسلامی برده و در نتیجه تاثیر بسزایی در اندیشه های امام ایفا نمودند.
تا قبل از ظهور انقلاب اسلامی کشورهای اسلامی به فلسطین به عنوان یک مسئله عربی و اختلافی بین اعراب و یهودیان می نگریستند در نتیجه ضمن قبول موجودیت دولت و رژیمی به نام اسرائیل در منطقه به دنبال حل مخاصمه بین فلسطین و اسرائیل بودند اما امام خمینی (ره) بر این اعتقاد بود که مسئله فلسطین مسئله کیان اسلامی است و اسرائیل نه تنها یک رژیم نامشروع و غیر قانونی می باشد بلکه بزرگترین خطر برای ثبات جهانی و یک غده سرطانی در منطقه است.
در واقع باید اذعان داشت امام راحل در بعد داخلی مبارزه با استبداد پهلوی را سرلوحه خویش قرار داده بودند و در بعد خارجی دغدغه فلسطین و آرمان فلسطین اولویت اول سیاست خارجی امام را شکل می‌داد.ایشان بارها می فرمودند: من طرفداری از طرح استقلال و شناسایی اورابرای مسلمانان یک فاجعه و برای دولتهای اسلامی یک انفجار می‌دانم و مخالفت با آن‌را یک فریضه بزرگ اسلامی می شمارم و به خداوند بزرگ از این نقشه ها که به دست مسلمان نماها برای اسلام کشیده می‌شود پناه می برم. صحیفه نور، ج 16، ص 181، مورخ 15/3/61
یا خود در باره سابقه مبارزه با اسرائیل در سال 1361 می فرمایند: بیشتر از بیست سال است که صحبتهای ما همیشه راجع به این بوده که اسرائیل نباید که یک کشور مستقلی باشد و باید این ظالم رااز این دنیا برداشت، خطر دارد، خطرناک است. صحیفه نور، ج 06، 16 ص 106، مورخ 14/1/61
امام خمینی (ره) که از دیر باز و از اوان مبارزات انقلابی خویش همواره اسرائیل را بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانان قلمداد می کرد هنگامی که در ایران حکومت اسلامی بر قرار شد در اولین اقدام روابط با این رژیم را قطع کرد و صادرات نفت به اراضی اشغالی را لغو کرد. از سوی دیگر رهبر کبیر انقلاب عموم مسلمانان‌را به اتحاد در برابر این جرثومه فساد فراخواند و تنها رمز پیروزی مسلمانان در برابر اسرائیل را در اتحاد مسلمین رصد می کرد. در نگاه امام خمینی (ره) جمعیت یک میلیاردی مسلمانان که از امکانات بسیاری برخوردار است در صورت توافق می تواند اسرائیل را محو کند. از همین رو بود که امام جمعه آخر ماه مبارک هر سال را به نام روز قدس نامگذاری کرد تا بدین وسیله امت اسلامی در برابر جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان یکپارچه شده و فلسطین از وضعیت ابهام و سکوت بیرون آید.
اما برگزاری راهپیمایی روز قدس طی سالهای گذشته آثار متعددی نیز در پی داشته است.
ابتکار ماندگار امام خمینی (ره) در انتخاب روز قدس ،ضمن نشان دادن مخالفت همگانی ملتهای مسلمان و دنیای اسلام با موجودیت رژیم اشغالگر قدس، مایه تالیف قلوب و نوعی همگرایی در جهان اسلام شده که بدین صورت گام اول برای وحدت اسلامی و تشکیل آن که همان وحدت کلمه است برداشته شده و راه را برای رسیدن به امت واحده فارق از ملیت و نژاد و مذهب هموار می کند. از سوی دیگر از جمله اهرمهای فشاری که می توان از آن بر علیه متامع رژیم اشغالگر قدس استفاده کرد روز قدس است عاملی که همواره باعث از بین بردن مشروعیت این رژیم در دنیا می گردد و نیز تکرار هرساله آن ضمن ایجاد گرایش در جهان اسلام به اندیشه های ناب امام باعث فراموش نشدن آرمان فلسطین در قلوب مومنین می گردد، همچنین این روز موجبات نا امنی در داخل مرزهای رژیم صهیونیستی شده که در مقدمه به گوشه ای از تاثیرات آن بر درون جامعه صهیونیستی اشاره گردید.
ضمن آنکه باید به این نکته مهم توجه داشت که دشمن صهیونیستی سعی داشت که این نبرد را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب گزینه های چپگرایی ،ملی گرایی و ناسیونالیستی وحتی گرایش به غرب و سازش تنها به گزینه مقاومت اسلامی بیندیشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات