صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۵۹۵۳۶

نشریه اخبار و تحلیل های شماره 3673 سه شنبه 18 تیر 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):کسانى که امروز دنیاى اسلام را از اتحاد و یکپارچگى دور می‌کنند، این‌ها به نفع شیاطین کار می‌کنند، به نفع ابلیسها کار می‌کنند.(18/3/92)

سرمقاله

خون‌هایی که کودتا بودن اقدام ارتش مصر را تأیید کرد

حدود یک هفته پیش، ارتش مصر با دادن فرصت 48 ساعته به سیاستمداران برای برون‌رفت از بحران سیاسی، کودتای خود را بدون نشانه‌های اصلی کودتاهای رایج آغاز کرد. ارتش پس از پایان فرصت اعلام شده، در ظاهری مشروع وارد منازعه سیاسی موجود شد و دولت مرسی را سرنگون کرد. این حرکت نرم ارتش سبب شد که بسیاری از شخصیت‌ها و دولت‌های دنیا از آن به کودتا یاد نکنند تا مشروعیت اقدام ارتش بیشتر شود؛ اما تبریک شتاب‌زده پادشاه عربستان و برخی از سران کشورهای حوزه خلیج‌فارس به عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر، نشان داد آنچه در مصر واقع شده، یک کودتای قطعی است. البته اثبات این موضوع، زمان زیادی نبرد و روز گذشته نیروهای ارتش با گشودن آتش بر روی هواداران مرسی که در برابر ساختمان گارد ریاست‌جمهوری تجمع کرده بودند و کشتن 53 نفر و مجروح کردن 435 نفر، ماهیت اقدامشان را که همان کودتا بود، آشکار کردند. عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت منصوب نظامیان، برای سروسامان و قانونی جلوه‌دادن تحولات آتی، دست به کار تغییر در قانون اساسی، انتخاب نخست‌وزیر، برگزاری انتخابات مجلس و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری شده و برای هر یک، زمان و روشی را اعلام کرده است و این همه در حالی است که با کشتار روز گذشته ارتش، انسجام اولیه‌ای که نظامی‌ها در بین گروه‌های سیاسی ایجاد کرده‌اند، آسیب جدی دید تا آنجا که برخی گروه‌های مهم حزب النور با اعتراض به اقدام ارتش، از ترکیب برنامه‌ریزی برای سروسامان دادن به اوضاع و تصمیم‌گیری‌های اساسی خارج شدند و اخوان‌المسلمین نیز از هوادارانش خواسته تا علیه ارتش قیام کنند. در صورت ادامه این وضعیت و احیاناً‌ درگیری‌های خونین دیگر بین ارتش و طرفداران اخوان‌المسلمین که احتمال آن نیز زیاد است، جامعه مصر به سمتی کشیده می‌شود که برنامه‌های اعلام شده نمی‌تواند اجرا شود و یا کارساز باشد؛ زیرا تعداد هواداران اخوان‌المسلمین و تمام کسانی که به مرسی، قانون اساسی و نمایندگان مجلس رأی دادند، بسیار زیاد است و عدم حضور آن‌ها در هر انتخاباتی، نتیجه آن انتخابات را از مشروعیت ساقط می‌کند و این به معنای تداوم بی‌قانونی و هرج‌ومرج در مصر است. روی آوردن به قانون و جلب نظر کسانی که به شکل غیرقانونی از صحنه حذف شده‌اند، کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای پایان دادن به وضعیت بحرانی مصر است.


ترجمه

عربستان بازیگردان مهم صحنه مصر

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 9 ژوئیه 2013 (18تیر) در مقاله‌ای به تشدید کشمکش‌ها در مصر و احتمال گسترش بحران در سراسر این کشور پرداخت و نوشت: هفته گذشته تنها دو روز از استقرار دولت موقت از سوی ارتش مصر گذشته بود که عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج‌فارس به‌طور اضطراری از دولت ورشکسته مصر حمایت مالی کردند. رئیس بانک مرکزی مصر 7 ژوئیه در پرواز به ابوظبی، بر نیاز شدید به حمایت اقتصادی تأکید کرد. سعودی‌ها و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند که هشت میلیارد دلار وام در اختیار مصر قرار دهند؛ اما این تعهد همچنان اجرایی نشده‌ است، زیرا پادشاهی عربستان از اخوان‌المسلمین به‌دلیل الهام‌بخشی و اثرگذاری آن بر مخالفان داخلی خود هراس دارد؛ اما با خروج اخوان از قدرت، ممکن است وضعیت، متفاوت باشد. نشریه «سعودی گزت» 6 ژوئیه نوشت: «مصر ممکن است بتواند بر کمک‌های بیشتر از دو کشور ثروتمند خلیج‌فارس حساب کند. مصر حال برای دریافت کمک از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در موقعیت بهتری قرار دارد... در حال حاضر ممکن است مصر این کمک‌ها را دریافت کند.»

در ادامه مقاله آمده است: تنها عربستان با 630 میلیارد دلار منابع مالی توان ترمیم بحران مالی مصری (با کسری بودجه سالانه 20 میلیارد دلار) را دارد. سعودی‌ها دلیل دیگری برای مداخله در مصر دارند و آن، وضعیت سوریه است. مداخله عربستان سعودی در جنگ داخلی سوریه حال تحت هدایت شاهزاده بندر (رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان) قرار دارد که مسئله‌ای دوچندان است. پادشاهی عربستان به‌دنبال جلوگیری از تلاش ایران برای تبدیل سوریه به کشوری تحت تسلط خود است؛ اما نگران است که جهادی‌های سنی که برای آن‌ها موشک‌های ضدهواپیما ارسال می‌کند، در نهایت ممکن است علیه پادشاهی عربستان سلاح به دست گیرند. حادثه‌ای شبیه این پس از جنگ دهه 1980 افغانستان به رهبری اسامه بن‌لادن گریبانگیر عربستان شد.

در پایان مقاله آمده است: عربستان سعودی و قطر برای نفوذ در میان شورشیان سنی سوریه با یکدیگر رقابت شدید دارند. به زانو درآمدن اخوان‌المسلمین در مصر ممکن است به عربستان در مهار وضعیت ناخواسته در سوریه کمک کند. اوضاع به‌وجود آمده در مصر، این کشور را به دموکراسی نمی‌رساند. اخوان‌المسلمین که اکنون تحقیر شده، اگر همچنان در مصر در قدرت می‌ماند، این کشور را شبیه کره‌شمالی می‌کرد. ارتشبد عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر، فردی دموکرات نیست، بلکه اسلام‌گرایی است که همسرش نیز حجاب اسلامی دارد. ایدئولوژی اسلامی در اندیشه سیاسی به‌ویژه در مسائل سیاسی و امنیتی نفوذ کرده است. برخی تحلیل‌گران سعودی مدعی شدند که السیسی، اسلام‌گرایی متمایل به عربستان است. برای نمونه، الشرق‌الاوسط 7 ژوئیه نوشت: «خداوند عشق و تمایل به السیسی را در دل مصری‌ها انداخته است. در واقع، السیسی مشروعیتی واقعی برای مصر به همراه داشت که می‌تواند درهای امید را پس از دوره‌ای سرگردانی، خامی و اضطراب برای مصر بگشاید.» حزب نور (که اسلام‌گرای افراطی و سلفی مورد حمایت مالی عربستان است) از کودتای نظامی حمایت کرد، احتمالاً به این دلیل که عربستان از آن حمایت مالی می‌کند. در حالی که سایر سلفی‌ها به همراه اخوان‌المسلمین در مخالفت با کودتای نظامی به خیابان‌ها آمدند؛ اما آنچه اهمیت دارد اینکه مصر به لحاظ سیاسی متزلزل است. اینکه مصر به سوی هرج‌ومرج می‌رود یا تحت تسلط ارتش ثبات موقتی خود را حفظ می‌کند، به تصمیم سعودی‌ها بستگی دارد و محاسبات در میدان التحریر رقم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد سعودی‌ها از دولت تحت تسلط نظامی‌ها استقبال می‌کنند. سعودی‌ها ظاهراً با قدرت‌یابی البرادعی به دلیل اینکه وی فردی لیبرال است، مخالفند. البرادعی فردی غیرقابل اعتماد است که به منافع غرب آسیب ‌زده است. وی به‌عنوان رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تا سال 2009، بارها در محتوای گزارش بازرسان آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران دخل و تصرف کرد. وی به‌طور مؤثر به‌عنوان عامل نفوذی ایران رفتار و عمل کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: ظاهراً نویسنده مطلب فوق، یادداشتش را پیش از قتل‌عام طرفداران اخوان‌المسلمین در میدان «الرابعه العدویه» نوشته است. جنایت ارتش مصر در این میدان و واکنش‌های منفی و تند برخی از گروه‌های سیاسی و حتی برخی از آن‌ها که مخالف مرسی بودند و خروج آن‌ها از ترکیب‌ گفت‌وگوکنندگان برای تشکیل دولت جدید، مصر را در آستانه حوادث دیگری قرار داده که در چارچوب تحلیل متن فوق جا ندارد. افزون بر آنکه عربستان بازیگر مؤثر عرصه تحولات مصر است، اما نه آنچنان که در متن به آن پرداخته شده است.

  

اخبار

وقتی تروریست‌ها پشت پرده فعالیت‌هایشان را افشا می‌کنند

 به‌تازگی جلسه مشترک و دوجانبه گروهک‌های ‌تروریست کومله مهتدی و حزب منحله دموکرات کردستان ایران، برگزار شده است. «عبدالله مهتدی» سرکرده گروهک ‌تروریست کومله و «مصطفی هجری» سرکرده حزب‌تروریستی و جدایی‌طلب دموکرات کردستان ایران، در جدیدترین دیدارشان در این جلسه رسمی گفتند: هدف گروهک‌های‌تروریستی کومله و دموکرات، تجزیه کشور ایران و تأسیس کردستان بزرگ است. مهتدی و هجری، سران دو گروهک ‌تروریستی، همچنین با انتقاد از مردم کردستان گفتند: شاید کومله و دموکرات در اوضاع فعلی درصدد پنهان ساختن این مسئله باشند، ولی صبر ما هم اندازه دارد، بالاخره باید مردم کردستان از دیدگاه و هدف واقعی ما باخبر شوند! سرکرده کومله عبدالله مهتدی گفت: این طرح تنها طرح کومله و دموکرات نیست، بلکه طرح قدرت‌های غربی، آمریکا، اروپا و اسرائیل نیز هست و آن‌ها نیز در این طرح دخالت دارند. همچنین مهتدی در این جلسه گفت: هدف آن‌ها در مرحله نخست، اعلام دولت مستقل کردستان در کردستان ایران و متعاقب آن، اعلام دولت کردستان در دیگر مناطق کردنشین ایران است و اگر آن‌ها فرصتی به‌دست آورند، در کشورهای همسایه نیز این برنامه را پیش خواهند برد و دولت بزرگ کردستان بدون هیچ قید و شرطی شریک آمریکا و اسرائیل [رژیم صهیونیستی]در منطقه خواهد بود!

هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی

یک مقام ارشد حزب‌الله لبنان اعلام کرد: رژیم صهیونیستی این روزها به‌گمان واهی مشغول بودن حزب‌الله در بحران سوریه، خود را برای تجاوزی جدید به لبنان آماده می‌کند. شیخ «نبیل قاووق» نایب‌رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، نسبت به تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به لبنان که تل‌آویو این روزها خود را برای آن آماده می‌کند، هشدار داد. وی ادامه داد: اسرائیل دو روز پیش، مانورهای نظامی خود را برای حمله به لبنان انجام داده و فکر می‌کند که مقاومت مشغول بحران سوریه است، به همین علت، منتظر فرصت مناسبی است که لبنان را از بین ببرد و زنجیره شکست‌های خود را جبران کند. قاووق ابراز داشت که با وجود شکاف‌های داخلی و ادامه بحران در سوریه، مقاومت حاضر و آماده است تا در هر ساعتی به اسرائیل، شکستی بزرگ وارد کند و پیروزی بزرگی را برای لبنان رقم بزند که معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.

 

احبار کوتاه

* رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نخستین دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر انقلاب پس از انتخابات، تصریح کرد: در این دیدار حجت‌الاسلام روحانی از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد تا با رهنمودها و راهنمایی‌هایشان هر جا که لازم دانستند، هدایت و حمایتش کرده، برای وی در ادامه راه دعا کنند.

 

 *تحقیقات اخیر پژوهشگران کشورمان نشان می‌دهد که با وجود تلاش برای وضع سیاست‌های تشویق موالید، نرخ باروری در تهران همچنان رو به کاهش است و در کمترین میزان خود به 08/1 درصد رسیده است که بسیار نگران‌کننده است. همچنین طی تحقیقی که از تعدادی از زوج‌های تهرانی انجام گرفته، 40درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های مطرح‌شده درباره بچه‌داری، اعلام کرده‌اند که در آینده هیچ فرزندی نمی‌خواهند یا راضی به کم‌فرزندی شده‌اند! 15درصد نیز در وضعیت تردید برای تصمیم‌گیری به‌سر می‌بردند.

* «اکبر اعلمی» دبیر سرویس سابق روزنامه منحله سلام، به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب شرق، حرف‌های جالبی از برخی اصلاح‌طلبانی زده که امروزه به قولی در مسائل اجتماعی و اخلاقی نظریه‌های بسیار، اوورت می‌دهند و با این مسائل، تساهلی برخورد می‌کنند که جای تأمل دارد. وی گفته است: یادم است در آن روزها (اوایل انتشار سلام) «سعید حجاریان» که عضو هیئت سه‌نفره گزینش (سلام) بود، در تأیید یا رد داوطلبان همکاری با «سلام»، گاهی روی اسم افراد حساسیت نشان می‌داد؛ مثلاً اگر اسم کسی بابک، کوروش و داریوش بود، آن را یک نقطه ضعف برای فرد گزینش‌شده محسوب می‌کرد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات