تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۶۳۲۶۶

رمان‌ها و فیلم‌هایی برای انتشارایدزفرهنگی

کریمی تاکید کرد: این رمان ها و فیلم هایی مانند «یک خانواده محترم» و «لاله» دقیقا نقش ویروس ایدز را در جامعه ایفا می کنند اما متاسفانه فضا برای انتشار این ویروس ها در جامعه ما باز است و مدیران غافلند!

به گزارش سایت بصیرت به نقل از "آوینی فیلم"؛ انتشار ویروس ایدز فرهنگی در جامعه ما از طریق رمان و فیلم، غفلت مدیران از انتشار ویروس ایدز فرهنگی، تایید سخن امام خمینی(ره) درباره افول امریکا در سینمای هالیوود، پیشنهاد ساخت فیلم درباره فتوای استراتژیک رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت استفاده از سلاح اتمی و خط قرمز بودن سبک زندگی برای امریکایی ها از محورهای نقد و بررسی فیلم «سقوط المپیوس» در باشگاه فیلم آوینیون بود.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی، در ادامه سلسله جلسات نقد فیلم «باشگاه فیلم آوینیون»، نشست بررسی و نقد فیلم «سقوط المپیوس» با حضور هنرجویان و علاقه مندان و منتقد فیلم و سینما و کارشناس مسائل استراتژیک و جمعی از هنرجویان این موسسه برگزار شد.

فیلم «سقوط المپیوس» به کارگردانی «آنتونی فوکوآ» محصول ۲۰۱۳ امریکاست. جرارد باتلر، آرون اکهارت ، مورگان فریمن ، آنجلا باست ، روبرت فورستر ، کول هاسر ، اشلی جاد ، ملیسا لئو ، دیلان مک درموت ، رادا میشل ، ریک یان بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

بر اساس داستان این فیلم، یک گروه تروریستی اهل کره شمالی با تجهیزات پیشرفته به کاخ سفید حمله میکنند وموفق میشوند تمام نگهبانان ومحافظان را از پای در آورند آنها همچنین موفق میشوند به کمک عوامل نفوذی خودشان رئیس جمهور وسایر مقامات بلند مرتبه را گروگان بگیرند اما یک مامور امنیتی به نام مایک بانینگ (جرارد باتلر) که موفق شده زنده بماند به مقابله با آنان بر میخیزد او ابتدا جان فرزند رئیس جمهور را نجات میدهد وسپس شروع به کشتن عوامل حمله کننده میکند ، خواسته تروریست های کره ای خارج شدن نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره و تشکیل کره متحد است خواسته دوم آنها هم دست یابی به کد امنیتی موشک های هسته ای آمریکایی است و برای همین موضوع رئیس جمهور وسایر همکارانش را تحت فشار قرار میدهند همه ابتدا فکر میکنند که کره ای ها میخواهند موشک ها را پرتاب کنند و آنها را در فضا منفجر کنند تا به این ترتیب آمریکا را خلع سلاح کند اما پس از دستیابی به رمز متوجه میشوند قصد آنها فعال سازی بمب در پایگاه های خودشان ونابودی آنهاست تا بتوانند آمریکا را با خاک یکسان کنند اما چند لحظه پیش از پرتاب مایک مانینگ (جرارد باتلر) سر میرسد و پس از کشتن نیروهای حمله کننده جان رئیس جمهور را نجات میدهد.

* هالیوود تایید کننده جمله معروف امام خمینی(ره)

سعید کریمی منتقد فیلم و سینما در ابتدا با بیان این که در «باشگاه فیلم آوینیون» فیلم های روز و شاخص در فضای حاکم بر مناسبات جهانی و بین المللی برای نقد و بررسی انتخاب می شوند، گفت: فیلم سقوط المپیوس یکی از این فیلم هاست. در فیلم هایی با محتوای «سقوط المپیوس»، با ایجاد تهدید علیه امریکا و کاخ سفید، مدام در حال القای این پیام هستند که امریکا در خطر است.

وی افزود: افزایش ساخت فیلم هایی با رویکرد در خطر نشان دادن جایگاه سیاسی و اقتصادی امریکا در دنیا، جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) را در ذهن تداعی می کند که فرمودند:«بی شک، مقام آمریکا از دست رفتنی است».

کریمی با تاکید بر اینکه فیلم های اخیر هالیوود ناظر به ترس امریکا از به خطر افتادن موقعیت سیاسی و اقتصادیش در جهان و از دست رفتن این جایگاه است، گفت: چه شده که هالیوود ساخت چنین فیلمهایی را در دستور کار خودش قرار داده؟ و آیا امریکا جایگاه سابقش را در عرصه بین الملل دارد؟

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: کاخ سفید یک «نماد» است و سقوط کاخ سفید در این فیلم ها را باید به معنای نرم آن مورد توجه قرار دهیم نه لزوما به معنای سقوط کاخ سفید طی یک عملیات نظامی.

کریمی با اشاره به اینکه در فیلم «سقوط المپیوس»، کره شمالی تلاش می کند کاخ سفید را ساقط کند، گفت: کره شمالی یکی از کشورهایی است که در مقابل آمریکا ایستاده و طی سالهای گذشته با انواع تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه کشور و مردم کره مواجه بوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که جورج بوش رئیس جمهور امریکا، یه کشور کره شمالی، ایران و عراق را «محور شرارت» نامید، منظور او از شرارت، «شر شیطانی» بود! در همین راستا، هالیوود طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر، حداقل ۲۰ فیلم شاخص با موضوع محور شرارت بودن کره شمالی ساخته است. هالیوود طی سال های اخیر تلاش کرده است که در راستای سیاست های کاخ سفید، کشور کره شمالی را یک تهدید جدی برای منافع دولت و مردم امریکا معرفی کند که ساخت فیلم «سقوط المپیوس» یکی از این تلاشهاست.

کریمی اظهار داشت: هالیوود تلاش می کند در تولیدات خود، با گره زدن سیاست های کاخ سفید به آرامش و امنیت و جان و مال مردم امریکا، شهروندان این کشور را با هالیوود و کاخ سفید همراه کند.

* رئیس جمهور امریکا؛ خدای خدایان!

بنا به گفته این منتقد فیلم و سینما، در فیلم سقوط المپیوس، بازی جمهوری خواهان و دموکرات ها به خوبی نشان داده شده و پیام اصلی فیلم این است که در نهایت وقتی پای منافع ملی آمریکا وسط باشد، اتحاد جمهوری خواهان و دموکرات ها با همدیگر قطعی است.

کریمی اظهار داشت: اسم فیلم سقوط المپیوس، یک اسم رمزگونه است. «المپ» یکی از اساطیر یونانی و به معنای زءوس و خدای خدایان است. در فیلم سقوط المپیوس، تلاش شده که رئیس جمهور ایالات متحده در حد و قواره «زئوس» و خدای خدایان معرفی شود. چنین نگاهی، دقیقا نشان دهنده خوی استکباری، فرعونی و طاغوتی امریکا را نشان می دهد؛ همان خویی که باعث شد فرعون مدعی شود:«انا ربکم الاعلی».

وی در ادامه نقد فیلم «سقوط المپیوس» افزود: سیداحمد فردید می گوید طاغوت، یک معنایش شیطان جنی است و یک معنای دیگرش، شیطان انسی. بر این اساس، انسان گاهی شیطان است. امام خمینی(ره) هم بر اساس همین گفتمان قرآنی درباره طواغیت بود که امریکا را «شیطان بزرگ» نامیدند زیرا امریکایی ها برای خودشان «شأن خدایی» قائلند و این همان گفتمان و رویکرد فرعونی و طاغوتی است.

* امریکای امروز امریکای ۶۰ سال پیش نیست

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه، فرعون و تمام طاغوت ها و قدرت های طاغوتی، در کنار دوران اوج قدرت، افول می کنند و نابود می شوند، اظهار کرد: امریکای امروز، دیگر آن آمریکای ۶۰ سال پیش نیست و اعتبار بین المللی خودش را از دست داده است. در فیلم «سقوط المپیوس» جمله قابل توجهی وجود دارد که بیانگر اعتراف امریکایی ها به منفور بودن خودشان است.

کریمی افزود: در این فیلم، گزارشگر می گوید:«مردم کشورهای از جمله خاورمیانه به خاطر سقوط کاخ سفید، خوشحالند و در خیابان ها جشن برپا کرده اند»؛ این جمله نشان می دهد که خود آمریکایی ها پذیرفته اند که منفور هستند. آیا منفرو بودن یک قدرت در عرصه جهانی در میان مردم دنیا به معنای از دست رفتن جایگاه جهانی آن قدرت نیست؟

وی تاکید کرد: شخصیت های طاغی تاریخ مثل صدام، فرعون، نمرود و هیتلر، همگی با مرگ پر از ذلت از دنیا رفته اند اما شخصیت های مصلح تاریخ مانند امام خمینی(ره)، علمای دینی، سیدجمال اسدآبادی و دیگر بزرگان، مرگشان با عزت بوده است.

* سبک زندگی طاغوتی «خط قرمز» دولتمردان امریکایی است

کریمی ادامه داد: در پایان فیلم «سقوط المپیوس» جمله ای هست که می گوید:«دشمنان، شیوه زندگی ما را هدف قرار داده اند». منظور از شیوه زندگی، همان شیوه زندگی طاغوتی است؛ آنها تمام تلاششان را می کنند که شیوه زندگیشان حفظ شود و این شیوه را بر دنیا مسلط کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه سبک زندگی برای دولتمردان امریکایی «خط قرمز» محسوب می شود، تصریح کرد: آنها به همین دلیل است که سبک زندگی اسلامی را هدف قرار داده اند زیرا میدانند که سبک زندگی اسلامی، قدرت تسلط بر سبک زندگی طاغوتی و غربی را دارد.

وی در بخش دیگری از نقد فیلم سینمایی «سقوط المپیوس» اظهار داشت: امریکایی ها طوری برنامه ریزی و طراحی کرده اند که مردم آمریکا و دنیا، سیاست های کاخ سفید را از دریچه هالیوود بشناسند و بپذیرند. آنها از طریق هالیوود، سیاست های استکباری و خشونت آمیز امریکا را دقیقا برعکس القاء می کنند و خودشان را حامی صلح و خقوق بشر نشان می دهند در حالیکه کشتن آدمها یکی از عادی ترین کارها برای امریکایی هاست؛ آمار کشته های جنگ افغانستان، عراق و ویتنام سندی بر این موضوع است.

* پیشنهاد: برای فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت سلاح اتمی فیلم ساخته شود
این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه با اشاره به اینکه فیلمسازان و رسانه ملی ما از سوژه های مهم و استراتژیک برای فیلمسازی غافل هستند، پیشنهاد داد که برای فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت استفاده از سلاح اتمی مستند و فیلم سینمایی ساخته شود.

کریمی با بیان اینکه جای تشکیل یک کمپین برای تبلیغ و تبیین فتوی رهبر معظم انقلاب درباره رحمت استفاده از سلاح اتمی واقعا خالی است، گفت: چرا حتی کار ساده ای در حد ساختن یک کلیپ تصویری کوتاه و اینترنتی انجام نشده؟ این کاهلی چگونه قابل توجیه است؟! جای تعجب است که چرا وزارت ارشاد و صدا و سیما از توجه به چنین موضوع استراتژیکی غافلند؟!

سعید کریمی در ادامه نقد فیلم «سقوط المپیوس» خاطرنشان کرد: این فیلم ها، باور دفاعی و مقاومت مردم کشورهای دیگر و مخالفان سیاست های کاخ سفید را مثل خوره می خورند و نوعی رعب و ترس از امریکا را به مخالفان امریکا القا می کنند؛ اما در مثابل به مردم امریکا قوت قلب و احساس قدرت می بخشند.

* چرا پرونده خون های آلوده سوژه فیلم نشد؟!

این منتقد فیلم و سینما با اشاره به اینکه م�� سوژه برای فیلمسازی زیاد داریم، اظهار کرد: به عنوان نمونه، پرونده خون های الوده که به کشورمان وارد شد یکی از این سوژه هاست. اسرائیلی ها از طریق یک شرکت فرانسوی، به کشور ما خون آلوده فرستادند و ایدز برای اولین بار با همین خون های آلوده به کشور ما وارد شد. اولین قربانی هم یک کودک هموفیلی بیگناه ایرانی بود. آیا این سوژه واقعی، ارزش تبدیل شدن به فیلم مستند و سینمایی را ندارد؟!

کریمی ادامه داد: موج اول ایدز با خون های آلوده در کشور ما به راه افتاد. موج دوم با اعتیاد و موج سوم هم با بی بندوباری های اخلاقی و ارتباط جنسی در کشورمان رقم خورد.

* مدیران از «ایدز فرهنگی» غافلند


وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی هم همین قصه است، گفت: در زمان آقای خاتمی، کتاب های عبدالکریم سروش ممنوع می شود که البته این کار هم در راستای سیاست حریص کردن افراد نسبت به خواندن این کتاب ها صورت گرفت. اما در زمان آقای خاتمی، رمان را کلا رها می کنند! این در حالیست که کتاب های سروش برای نخبگان و یک اقلیت خاص است اما رمان برای عموم مردم است. این می شود که نویسندگان و مترجم های رمان، با آزادی کامل، سبک زندگی غربی را در رمان هایشان در جامعه ما رواج می دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه رمان باید حتما ممیزی شود، اظهار داشت: البته ممیزی رمان به این معنا نیست که فقط بخش هایی از آن را حذف کنند بلکه ممیزی رمان به این معناست که «یک رمان یا خوب است یا بد»؛ مثلا فردی به نام «مهدی سحابی» مترجم رمان هایی است که خط فکری این رمان ها در راستای افکار سلمان رشدی در کتاب آیات شیطانی است. یکی از کتاب هایی که او ترجمه کرده کتاب «مرگ وزیر مختار» است که خط فکری آن، مروج افکار سلمان رشدی است.

کریمی تاکید کرد: این رمان ها و فیلم هایی مانند «یک خانواده محترم» و «لاله» دقیقا نقش ویروس ایدز را در جامعه ایفا می کنند اما متاسفانه فضا برای انتشار این ویروس ها در جامعه ما باز است و مدیران غافلند!

وی تصریح کرد: جریان فکری انحرافی امروزه در عرصه سینما و رمان در کشورمان، در حال انتشار ویروس ایدز فرهنگی هستند. امروز بزرگترین مشکل سینمای ایران، «فیلمنامه» است؛ فیلمنامه هم از دل رمان بیرون می آید. این یک حقیقت است که ما داستان نویس خوش فکر و متعهد کم داریم و شاید بتوان گفت نداریم!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات