صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۶۷۳۹۴

انتخابات سوریه چه تأثیری بر جبهه معارضین سوری خواهد داشت؟


پایگاه بصیرت/ پرسمان: کشورهای غربی و عربی که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، به طرق مختلف نگرانی خود را از برگزاری انتخابات در این کشور ابراز کرده بودند، پس از برگزاری انتخابات و پیروزی آقای بشار اسد، به نظر می رسد که از شدت نگرانی های آنها نه تنها کاسته نشده است، بلکه حتی بر میزان نگرانی های آنها افزوده شده است. برگزاری انتخابات در سوریه و پیروزی بشار اسد علاوه بر تضعیف معارضان داخلی سوریه، نگرانی حامیان منطقه ای و بین المللی آنها را در پی داشته است. در واقع، سوال اینجاست که چرا گرو های تروریستی فعال در سوریه و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها از نتایج انتخابات در سوریه نگران هستند؟

نگرانی این گروه ها و حامیان آنها به دلیل پیامد هایی است که این انتخابات با خود داشته است که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود:


1- تضمین مشروعیت بشاراسد: گرو های تکفیری فعال در سوریه با این بهانه که رژیم بشار اسد در سوریه، تنها از سوی اقلیتی یعنی علوی های سوریه پشتیبانی می شود و این نظام تنها نماینده این اقلیت است و به عبارت دیگر، در سوریه اقلیت بر اکثریت حاکم است و بایستی این حکومت اقلیت سرنگون شود به اغفال عده ای از مردم سوریه پرداخته بودند و اینگونه به آتش افروزی در سوریه می پرداختند. حال با حضور پرشور تمام مردم سوریه، با مشارکتی 74 درصدی این بهانه گروه های تکفیری رنگ باخته است، زیرا نتایج انتخابات نشان می دهد که حکومت بشار اسد مورد قبول کل مردم سوریه(شییعه،سنی، علوی، مسیحی وسایراقلیت ها)می باشد.


2- تحکیم مواضع مقاومت: کشورهای غربی و عربی که پس از وقوع جنبش های بیداری اسلامی در منطقه، منافع خود را در معرض خطر دیدند، کوشیدند تا با شبیه سازی بحران در سوریه بتوانند شکست های خود در سایر کشورها را جبران کنند. از نظر این کشورها، مهم ترین تهدیدی که در شرایط جدید ایجاد شده بعد از وقوع بیداری اسلامی متوجه منافع آنها می شد، از سوی محور مقاومت در منطقه ارزیابی می شد. از این رو، این کشورها تصمیم گرفتند تا حلقه ضعیف این محور را که سوریه بود مورد حمله قرار دهند تا اینگونه به تضعیف این محور بپردازند. حال پس از گذشت سه سال از بحران در سوریه و ناکامی تروریست ها و حامیان آنها، با توجه به نتیجه ای که حاصل شده است، به نظر می رسد که نه تنها محور مقاومت تضعیف نشده است، بلکه از این به بعد بایستی شاهد تحکیم مواضع مقاومت در منطقه باشیم.


3- نگرانی از امنیت اسرائیل:  همانطور که گفته شد، منطق کشورهای غربی و بویژه آمریکا برای دخالت در سوریه، تضعیف محور مقاومت بود تا از رهگذر آن بتوانند امنیت اسرائیل را تأمین کنند. از این رو در شرایط فعلی که بشار اسد سرنگون نشده است و از حمایت آن از مقاومت کاسته نشده است و همچنین با برخورداری از پشتوانه بالای مردمی که در انتخابات خود را نشان داد، طبیعی است که بار دیگر نگرانی های آنها در مورد امنیت اسرائیل افزایش یافته است.


4- زیرسوال رفتن کشورهای پادشاهی منطقه: در واقع برگزاری انتخابات در سوریه، این پیام را برای حامیان منطقه ای تروریست ها مانند عربستان، قطر و... که نظام های مستبد پادشاهی بر آنها حاکم می باشد و رأی و نظر مردم برای حاکمانشان اهمیت و جایگاهی ندارد، دربر دارد که آنها نیز دیر یا زود بایستی به خواسته های مدنی شهروندانشان تن بدهند.

ذکر این نکته نیز لازم به نظر می رسد که رویکرد کشورهای غرب در زیر سوال بردن انتخابات مردمی در سوریه و ابا داشتن از پذیرفتن نتیجه آن و همچنین حمایت آنها از گروه های تکفیری در حالی است که این کشورها همواره داعیه دموکراسی داشته اند.به نظر می رسد آنها دموکراسی را تنها در شرایطی می پذیرند که به نتایج مطلوب آنها منجر شود.

تهیه و تنظیم: محمدرضا فرهادی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات