تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۶۹۵۰۴

قدرت مقاومت فلسطين؛ كابوس صهيونيست‌ها


رژيم صهيونيستي پس از گذشت سه هفته از آغاز تجاوز به نوار غزه که آن را عمليات «صخره سخت» ناميده است، در چشم جهانيان و نزديک‌ترين هم‌پيمانانش به زشت‌ترين چهره تبديل شده است و بويژه پس از آنکه تلاش کرد به دستاوردي به ضرر مردم فلسطين با ريختن خون آن‌ها دست يابد و به رغم باليدن ارتش رژيم صهيونيستي به دستاوردهاي ميداني، اما حقيقت اين است که جنگ زميني در نوار غزه اسرائيل را مجبور کرده تا بهاي سنگيني را با دادن جان نظاميانش بپردازد.

ارتش اسرائيل براي نخستين بار مجبور شده هر روز مرگ تعدادي از سربازانش را اعلام کند؛ مساله‌اي که موجب تشديد تنش‌ها در داخل اسرائيل و ناکام ماندن طرح‌هاي رژيم صهيونيستي براي اعلام پيروزي و تحميل شروط خود مي‌شود.

روزنامه السفير لبنان در گزارشي با عنوان «غزه تاريخ را با خون شهيدانش مي‌نويسد» نوشت: کاملا آشکار است آبشار خون فلسطيني‌ها که از شدت آتش حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه سرچشمه گرفته تنها در منطقه «شجاعيه» غزه به راه نيفتاده بلکه در مناطق ديگر نوار غزه ازجمله «مغازي»، «بريج»، «خان يونس»، «رفح» و «بيت لاهيا» هم به راه افتاده و اسرائيل هنوز سير نشده است. خسارت‌ها و آسيب‌هايي که تقريبا در هر متر از نوار غزه در جريان عمليات زميني‌ به اسرائيل وارد مي‌شود موجب شده دشمن توازن خود را از دست بدهد و از مرز انسانيت و اخلاقي که مدعي آن است، عبور کند.

براي روشن کردن ميزان نااميدي و بيچارگي اسرائيل در برخورد با نوار غزه و مقاومت کافي است به هدف قرار دادن خانه‌ها و اماکن مسکوني و ويران کردن آن‌ها بر سر ساکنان به صورتي روشمند و بدون هشدار قبلي اشاره کرد.

در دومين روز جنگ بيش از 100 فلسطيني شهيد شدند که بيشتر آن‌ها کودکاني بودند که در حملات هوايي و خمپاره‌اي اسرائيل به نوار غزه کشته شدند‌.کاملا روشن است که ادعاي اسرائيل در خصوص کشف تونل‌ها و ويران کردن آن‌ها ما را به اين واقعيت مي‌رساند که مقاومت تقريبا در هر روز از جنگ با شکست مرزهاي دفاعي اسرائيل و اجراي عمليات‌ متعدد دستاورد موفقيت آميزي را رقم مي‌زند.

اين عمليات‌ نه تنها موجب ايجاد وحشت و هراس در ميان شهرک‌نشين‌ها بلکه موجب ايجاد ترس و وحشت در ارتش اسرائيل نيز شده است‌.

به رغم اتخاذ تمامي اقدامات محتاطانه و در پيش گرفتن سياست زمين سوخته از سوي اسرائيل براي ممانعت از هرگونه حمله مقاومت، گردان‌هاي عزالدين قسام و گردان‌هاي قدس توانسته‌اند نظريه همبستگي اسرائيل را در هم بشکنند .در اين زمينه کافي است اشاره کنيم به اين مساله که حملات شديد اسرائيل مانع از عمليات‌ گروه‌هاي مقاومت نشده است به طوري که بر اساس اعتراف خود اسرائيلي‌ها تاکنون بيش از 30 سرباز و افسر اسرائيلي که بيشتر آن‌ها جزو رهبران و نخبه‌هاي اسرائيل بوده‌اند، کشته و حدود 150 تن ديگر نيز زخمي شده‌اند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، موشه يالون وزير جنگ اين رژيم و بني گانتس رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي مجبور شده اند براي بالا بردن روحيه سربازان خود به ديدن آن‌ها در پايگاه‌هايشان در نوار غزه بروند و نتانياهو خطاب به اين سربازان تاکيد کرده که ارتش براساس نقشه در منطقه پيشروي کرده و اين عمليات تا زمان بازگشت امنيت به مناطق اسرائيل ادامه و گسترش خواهد يافت.

نتانياهو در اظهارات خود مدعي شده است، دستاوردهاي جنگي کاملا آشکار است و ما در عمليات خود به نتايجي دور از انتظارمان دست يافته‌ايم.

اين درحالي است که مقاومت فلسطين در برخورد ميداني و رسانه‌اي خود همواره اعتبار و تاييد زيادي به دست آورده تا جايي که گزارش‌هاي مقاومت از هدف قرار دادن نيروها و تجهيزات دشمن درست و صحيح بوده است. در هر صورت عملکرد مقاومت و موفقيت‌هاي آن اسرائيل را از نظر سياسي و روحيه‌ دستپاچه کرده و بر اراده مقاومت و پايداري مردم فلسطين افزوده است.

کاملا آشکار است که حملات نيروهاي مقاومت به نظاميان اسرائيلي که خود اسرائيل نيز به آن اعتراف کرده، نشان مي‌دهد مقاومت حتي پس از گذشت سه هفته از آغاز جنگ، عقب نشيني نکرده بلکه بر نيرو و توان خود افزوده و موشک‌هاي مقاومت نيز به راحتي و دقيق از نوار غزه به سمت تل‌آويو شليک مي‌شوند تاجايي که موجب نگراني اسرائيلي‌ها و هراس‌شان از آينده خود شده است.

گزارش هاي اسرائيل درباره تعداد کشته‌ها و زخمي‌ها در ارتش اين رژيم بدترين آمار را نشان مي‌دهد و ارتش اسرائيل تاکنون حداقل نتوانسته به اهداف خود برسد. مبارزان مقاومت به صورت سازمان دهي شده عمل مي‌کنند و براساس نظريه جنگ غافلگيرانه به دشمن حمله مي‌کنند و کنترل کامل ميدان جنگ را در دست دارند.

گزارش‌ها از شکست‌هاي متعدد نيروهاي اسرائيلي حکايت دارد و اين شکست‌ها تنها در زمينه اطلاعاتي نيست بلکه شکست در عرصه جنگ و تمامي سطوح اجرايي آن است و کارشناسان معتقدند پايان جنگ ممکن است درخواست‌هايي از سوي کميته تحقيقات اسرائيل را به همراه داشته باشد که کم اهميت‌تر از درخواست‌هايي نخواهد بود که پس از جنگ دوم لبنان ارائه شد.

کارشناسان در اين رابطه از شکست‌هاي اسرائيل و موفقيت مقاومت در هدف قرار دادن و از بين بردن تجهيزات زرهي فرماندهي يگان 188 اين رژيم و افتادن سربازان تيپ ويژه گولاني در کمين مقاومت در منطقه شجاعيه صحبت مي‌کنند. علاوه بر اين نيروهاي اسرائيلي تاکنون شايستگي‌ زيادي از خود نشان نداده‌اند و به رغم تمامي تعريف و تمجيدهايي که از آن‌ها مي‌شود توانايي چنداني را ثابت نکرده‌اند.

در مقابل، پايداري مقاومت فلسطين طي روزهاي گذشته در برابر تجاوزهاي رژيم صهيونيستي نشان داد گروه هاي مقاومت در همه عرصه ها به ويژه نظامي، عملياتي، فناوري، تسليحاتي و سياسي پيشرفت هاي چشمگيري داشته اند. نبرد دلاورانه گروه هاي مقاومت همه محاسبات رژيم صهيونيستي را به هم ريخته است.

سران جنگ طلب اين رژيم که همواره دشمنان خود را تهديد نظامي مي کردند اکنون در نبرد با گروه هاي مقاومت فلسطين زمينگير شده اند و موشک باران عمق سرزمين اشغال شده فلسطين، هيبت پوشالي نيروهاي بازدارنده رژيم اشغالگر را در هم شکسته است.

روزنامه السفير مي گويد: رهبران رژيم اسرائيل به سبب اختلاف نظر بر سر جنگ غزه هم اکنون در سياه ترين روزگار خود به سر مي برند. اين رژيم که ايران را به حمله نظامي تهديد و قدرت و قلدري خود را به کشورهاي عربي تحميل مي کرد و خود را يکي از قدرت هاي نظامي جهان مي دانست، اکنون در پايان دادن به نبرد غزه ناتوان است.

اگرچه رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کرد ترس را در دل کمتر از 2 ميليون شهروند فلسطيني در يک تکه زمين کوچک به نام غزه وارد کند اما اکنون اين مقاومت فلسطين است که در سراسر سرزمين اشغال شده فلسطين در دل ساکنان اسرائيل هراس به وجود آورده است.

جنگ کنوني غزه اين مساله را نشان داد که رژيم صهيونيستي از قدرت چنداني برخوردار نيست و مي توان با آن به رويارويي برخاست. «عاموس هارئيل» تحليلگر مسائل نظامي اسرائيل به تازگي در روزنامه «هاآرتص» نوشت: حمله زميني ارتش اسراييل به باريکه غزه سبب مي شود اين ارتش با حماس روبرو شود که موشک هاي ضد تانک و سامانه هاي دفاعي و تونل ها را به کار مي‌گيرد و پيش بيني مي شود در صورت يورش زميني به باريکه غزه موشک هاي بيشتري به سوي اماکن مسکوني اسرائيل روانه شود. بنابراين روشن است که رژيم صهيونيستي به طور جدي در سرگرداني به سر مي برد. اين رژيم نه فقط در تعيين شيوه برخورد نظامي با غزه حيران مانده، بلکه در مشخص کردن هدف هاي اين حمله هم سراسيمه و شگفت زده است.

درهمين رابطه کارشناسان رژيم صهيونيستي به شکست حمله احتمالي گسترده زميني به باريکه غزه اذعان مي کنند. آنان علت اين شکست را اندک بودن اطلاعات اسرائيل از مکان تونل هاي مقاومت فلسطين در غزه و زمان بر بودن شناسايي و نابودي آنها اعلام کرده اند.

سرهنگ «غيورا غبر» فرمانده ارتش رژيم صهيونيستي در نبرد پيشين غزه، اخيرا گفته بود: اسراييل ميليون ها دلار خرج کرده و دهها شرکت و مهندس متخصص را فراخوانده تا با استفاده از ابزارهاي گوناگون تونل ها را ويران کند اما در اين زمينه پيروزي چنداني به دست نيامد و اکنون فقط يک راه پيش روي ما وجود دارد و آن هم تهيه اطلاعات دقيق از مکان وجود تونل ها است.

«اوزي اراد» مشاور امنيت ملي پيشين دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي هم بر اين مساله تاکيد کرده که اسرائيل به سبب ناتواني در نابود کردن حماس و قدرت نظامي اين گروه، خود را در تنگنا قرار داده است. «اورهلير» خبرنگار شبکه 2 تلويزيون اسرائيل نيز اذعان کرده که حماس يک گروه بي نظير است و با پشتوانه مردمي توانسته به چنين قدرتي دست يابد.

همچنين حماس يک سامانه موشکي را دراختيار دارد که هيچ تشکيلاتي نمي تواند چنين چيزي را به وجود آورد. اورهلير افزود: تونل ها به حماس کمک کرده دستاوردهاي راهبردي داشته باشد.

ترديدي نيست که مقاومت توانسته است دست به اقدام هايي بزند که بسياري از رژيم هاي عربي منطقه در رويارويي با رژيم صهيونيستي از انجام آن ناتوان بودند. مقاومت ضربات دردناکي را به اشغالگران قدس وارد کرده و عمق سرزمين اشغال شده فلسطين را هدف قرار داده است. طي اين عمليات بي نظير، رژيم صهيونيستي ميلياردها دلار زيان ديده و اکنون هم صنعت گردشگري و اقتصاد اين رژيم فلج شده و مهاجرت معکوس سير صعودي پيدا کرده است. اشغالگران هم اکنون گيج شده اند و نمي دانند دست به چه اقدامي بزنند. آنان پيش بيني نکرده بودند که مقاومت فلسطين از چنين قدرتي برخوردار باشد. بيشتر صهيونيست ها هم اکنون سردرگم و سراسيمه هستند و در پناهگاه هاي زيرزميني به سر مي برند.

به نظر مي‌رسد اسرائيل در شرايط کنوني استراتژي مهمي براي خروج از جنگ ندارد و با وجود افزايش فشارهاي بين‌المللي براي پايان دادن به جنگ، نمي‌داند چه کاري بايد انجام دهد. شايد به همين دليل است که پس از اصرار آمريکا و خود اسرائيل، مصر اقداماتي براي آتش بس اتخاذ و طرحي ارائه کرده است.

همچنين نقش آمريکا که بر توقف فوري خشونت‌ها براساس توافقنامه 2012 تاکيد مي‌کند، جالب توجه است .در همين راستا جان کري وزير خارجه آمريکا هفته گذشته وارد قاهره شد تا براي پايان دادن به خشونت‌ها در نوار غزه بحث و گفتگو کند. همچنين موضع بان کي مون دبيرکل سازمان ملل در خصوص لزوم پايان دادن به خشونت‌ها در نوار غزه و پايان دادن به محاصره غزه در سفر هفته گذشته اش به سرزمين هاي اشغالي نيز جالب توجه است.

بيشتر افراد معتقدند اين مساله که محافل سياسي اسرائيلي‌ها جنگ را تاييد مي‌کنند به معناي قبول ساکنان يهودي فلسطين اشغالي نيست بويژه زماني که منافعشان از اين جنگ‌ها تاثير مي‌پذيرد. اينجا بايد به اين مساله اشاره کنيم که ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل درحالي در جنگ دوم لبنان مداخله کرد که از تاييد زيادي در محافل سياسي اسرائيل برخوردار بود اما به دليل همين جنگ هر روز 30 درصد از محبوبيت مردمي خود را از دست مي‌داد و به خاطر همين جنگ سقوط کرد.اکنون نيز محافل مختلف از امکان اعلام آتش بس طولاني مدت صحبت مي‌کنند تا اين آتش بس بتواند در را براي آغاز مذاکرات جهت رسيدن به توافق جديد باز کند.

به نظر مي‌رسد اعلام آتش بس به اين صورت مشکل دو طرف را که خواهان اصلاح توافقنامه 2012 به نفع خود هستند، حل مي‌کند اما براي اسرائيل سخت است که پس از پرداخت بهاي سنگين و خسارت‌هاي جاني و مالي، توافق آتش بسي را بپذيرد که موجب توانايي بيشتر مقاومت شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات