صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۰۴۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3983 شنبه 3 آبان ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هرگونه وقفه در حرکت علمی کشور با عقبگرد همراه است. (30/7/93)

 

سرمقاله

کارکرد اصلی دانشگاه

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، چهارشنبه گذشته در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان دانشگاه‌ها و برگزیدگان المپیادها برای چندمین بار با تأکید بر توجه به علم و تولید علم در دانشگاه‌ها و مراکز علمی - تحقیقاتی فرمودند: «ایران را باید به اتکای به منابع روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد، نه با تکیه بر درآمد پر نوسان منابع زیرزمینی و نفتی.» ایشان در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در دهه اخیر، استمرار حرکت علمی پرشتاب را نیاز داخلی کشور دانستند و افزودند: «حرکت علمی نباید به هیچ دلیل دچار وقفه شود، چون هر وقفه‌ای، عقبگرد به همراه دارد.» تأکید چندباره مقام معظم رهبری ‌بر پیشرفت علمی کشور، به دلیل اهمیت زیاد و تأثیر پیشرفت علمی یک کشور بر دیگر پیشرفت‌های آن است؛ یعنی وابستگی‌های علمی یک کشور، می‌تواند وابستگی‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... آن کشور را نیز به‌دنبال داشته باشد و این، به معنای آن است که چنین کشورهایی هیچ گاه استقلال واقعی نخواهند داشت و تولیدکنندگان علمی که معمولاً کشورهای زورگو و مستکبر نیز هستند، می‌توانند سیاست‌های چنین کشورهایی را نیز به دست گیرند. پس پیشرفت در حوزه علمی، استقلال هر کشور و وابسته نبودن آن به دیگر کشورها را به همراه خواهد داشت.‌ از طرفی، دانشگاه‌ها که منشأ و خاستگاه تولیدات علمی و تحقیقاتی کشور هستند، اگر دچار غفلت و سیاست‌زده شوند و مسئولان آن، افرادی جناحی و سیاست‌زده باشند، قطعاً از رویکرد اصلی خود که تولید علم است، دور می‌مانند و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این موضوع، به معنای عقبگرد کشور خواهد بود. دوران حاکمیت اصلاحات که اوج سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها بود و آمار پایین تولیدات علمی در آن دوران، مؤید همین ادعاست، پس باید فارغ از هرگونه فکر جناحی و حزبی، دانشگاه‌ها را از سیاست‌زدگی دور کرد و این مراکز علمی را به همان اصل خود که تولید علم است، توجه داد. البته این بدان معنا نیست که دانشگاه و دانشجویان سیاست را کنار بگذارند؛ بلکه به این معناست که جناح‌زده و سیاست‌زده نشوند. به‌طور قطع، پیشرفت و آینده روشن کشور به دست دانشگا‌هیان، نخبگان و اندیشمندانی است که فارغ از مسائل جناحی و حزبی، فقط به‌دنبال علم‌ورزی و تولید علم در کشورند.

ترجمه

                                همکاری نظامی ایران و چین؛ تنش‌های ایران و پاکستان

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی دیپلمات 24 اکتبر 2014 (۲ آبان) در مقاله‌ای به همکاری‌های نظامی ایران و چین پرداخت و نوشت: ایران ممکن است با پاکستان و غرب، رابطه تنش‌آمیزی داشته باشد؛ اما چین، تهران را شریک و متحدی بالقوه می‌داند. به گزارش رسانه‌های چینی، این هفته فرمانده نیروی دریایی ایران برای نخستین‌بار از چین دیدار کرد. دریادار حبیب‌الله سیاری با چانگ ونکوان، وزیر دفاع چین و نیز دریاسالار وو شنگلی، فرمانده نیروی دریایی چین، دیدار کرد. سفر دریادار سیاری به چین، آخرین نشانه از افزایش همکاری میان ارتش‌های چین و ایران و به‌ویژه نیروی دریایی این دو کشور است. دریاسالار وو طی این دیدار به دریادار سیاری گفت: طی سال‌های اخیر روابط دوجانبه ایران و چین «گسترش بدون نقصی داشته است» و تبادل نظر در سطوح بالای دوجانبه، سبب تقویت اعتماد متقابل شده است.

در ادامه مقاله آمده است: دریاسالار وو خواستار پیشرفت بیشتر در تقویت روابط نظامی دوجانبه از جمله تبادل‌های بیشتر، سفرهای دریایی کشتی‌ها به دو کشور، آموزش مشترک پرسنل و همکاری فنی شد. همچنین وزیر دفاع چین همکاری اخیر میان دو ارتش را ستود و خواستار همکاری بیشتر و تقویت روابط دوجانبه نظامی شد. سیاری در پاسخ گفت «ایران آماده ارتقای روابط دوجانبه به‌منظور پیشبرد همکاری‌ها میان ارتش‌های دو کشور به‌ویژه همکاری دریایی است.» دیدار سیاری از چین حدود یک ماه پس از حضور ناوهای جنگی چین در سواحل ایران بود که نخستین حضور کشتی‌های جنگی چینی در خلیج‌فارس نیز به‌شمار می‌رفت. دو کشور رزمایش‌های مشترک مبارزه با دزدان دریایی و جست‌وجو و امداد انجام دادند. اظهارات سیاری طی این دیدار تأیید می‌کند که این همکاری‌های نظامی و دریایی ابعاد تازه‌ای دارد و همکاری نظامی ایران و چین به امری عادی در آینده بدل خواهد شد. از نظر چین، روابط نزدیک‌تر با ایران بخشی از طرح عظیم‌تر برای یافتن شرکای نظامی در خارج منطقه راهبردی آسیا-اقیانوسیه است. همکاری‌های کنونی ارتش چین در راستای تأمین منافع ملی این کشور در خارج مرزهاست. گسترش دسترسی جغرافیایی ارتش چین مستلزم شرکای منطقه‌ای مشتاق است. ایران به دلیل قدرت نظامی، ثبات نسبی و بیگانگی با غرب (به‌ویژه آمریکا) گزینه‌ای ویژه و جذاب برای این همکاری است. روابط بهتر با ایران به چین روزنه فرصتی در خاورمیانه [غرب آسیا] می‌دهد؛ منطقه‌ای که منافع چین در آن از جمله به دلیل افزایش نیاز چین به انرژی، به‌سرعت افزایش می‌یابد. حتی هنگامی که فرمانده نیروی دریایی ایران در پکن بود، نمایندگان ایران و گروه 1+5 به گفت‌وگوهای هسته‌ای به‌منظور رسیدن به توافقی نهایی ادامه می‌دادند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، گرم شدن روابط ایران و چین، فشار آمریکا بر ایران به‌منظور پذیرش توافق را بسیار دشوار می‌کند. نزدیکی چین به ایران فارغ از نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه خواهد یافت و در عین حال، فشار بر ایران به‌منظور پذیرش محدودیت‌های شدید در مورد برنامه هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

اخبار و تحلیل‌ها: تحریم‌های غرب به سرکردگی آمریکا علیه ایران و روسیه و از طرفی دخالت‌های آنان در اوکراین و هنگ‌کنگ سبب همگرایی بیشتر سه کشور مهم ایران، روسیه و چین شده است و این کشورها در تمام زمینه‌ها از جمله نظامی در حال همکاری هستند؛ نکته مهمی که غربی‌ها را هم وحشت‌زده کرده است. قطعاً همکاری این سه کشور بسیاری از طرح‌های مداخله‌جویانه غرب علیه این کشورها را بی‌تأثیر خواهد ساخت و غرب نیز از همین موضوع در هراس است.

 

اخبار

حمایت رهبر گروهک تروریستی جیش‌الظلم از سران فتنه!

 «صلاح‌الدین فاروقی» رهبر گروهک تروریستی «جیش‌الظلم»، از گروه‌های منشعب‌شده از گروهک عبدالمالک ریگی، در گفت‌وگوی تبلیغاتی با شبکه العربیه به بیان دیدگاه‌های این گروه و علل اقدامات تروریستی خود پرداخت. وی در گفت‌وگو با شبکه العربیه که سال‌هاست به تریبون گروه‌های تروریستی شرق کشور تبدیل شده است، مدعی شد که به‌دنبال تبدیل شدن نظام ایران به یک نظام فدرالی است. سرکرده این گروه که از زمان تأسیس جیش‌الظلم تاکنون شهروندان زیادی را به شهادت رسانده، در ادعایی خنده‌دار گفت که تعرض به حقوق بی‌گناهان را حرام می‌داند؛ ولی «فعالیت مسلحانه را بهترین و مؤثرترین راه» برای مبارزه با جمهوری اسلامی می‌داند. سرکرده تروریست این گروهک در سخنانی قابل تأمل به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ اشاره و اعتراف کرد که با گروه‌های سیاسی و احزاب و تشکل‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ارتباط نزدیکی دارد! فاروقی در ادامه در اظهاراتی قابل تأمل، شورش‌های خیابانی فتنه‌گران را در سال ۸۸ «فعالیت مدنی» نامید و حصر سران فتنه را نشانه نبود آزادی سیاسی در ایران عنوان داشت و تأکید ‌کرد که به همین دلیل، بهترین روش مبارزه با جمهوری اسلامی، مبارزه مسلحانه است و مسئله حصر، نشانه درستی اقدام مسلحانه است. گفتنی است در حوادث سال ۸۸ و به‌ویژه پس از هتک حرمت امام حسین(ع) در روز عاشورای آن سال، ریگی معدوم با صدور بیانیه‌ای از فتنه سبز و اقداماتشان اعلام حمایت کرد و تأکید کرد حاضر است به اعضای فتنه سبز برای عملیات خرابکاری در ایران آموزش تروریستی و بمب‌گذاری بدهد.

     

اخبار کوتاه

   * در حالی که تلاش مسئولان انتظامی، امنیتی و قضایی برای دستگیری عوامل جنایت اسیدپاشی به‌ صورت چند زن در اصفهان ادامه دارد، طی روزهای اخیر به بهانه اعتراض به این ماجرا، برخی افراد و جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و نیز محیط عمومی سعی کردند با جهت‌دهی خاص، مردم را به اعتراض علیه دستگاه‌های مسئول تحریک کنند. بنا بر این گزارش، در همین زمینه یک نهاد امنیتی، مردی را بازداشت کرده که با آرایش و لباس زنانه قصد تحریک مردم به تجمع و اعتراض علیه نهادهای کشور را داشت. از این مرد زن‌نما که بازجویی از وی در این نهاد امنیتی ادامه دارد، برخی ادوات ارتباطی و جاسوسی نیز کشف شده است.

   * پس از تبلیغات پرحجم شبکه‌های ماهواره‌ای نزدیک به جریان صادق شیرازی که تلاش آشکار آنان برای ایجاد تفرقه در میان مذاهب اسلامی بر کسی پنهان نیست، سخنرانی این شخص در جمع مبلغان و روحانیان حامی وی، به‌صورت زنده و از طریق تجهیزات غیرقانونی و گران‌قیمت ارسال تصاویر ماهواره‌ای پخش شد. شیرازی در بخشی از سخنانش با اشاره به نوعی عزاداری به نام «عزاداری خون»! که وی آن را «مقدس» خواند، آن را از عزاداری‌هایی دانست که روزبه‌روز گسترش می‌یابد. اشاره وی به قمه‌زنی و راه رفتن بر روی خار و سایر اعمالی بود که به حکم اکثر علما، مایه وهن عزاداری حسینی و شیعه در جهان است.

   * به‌دنبال اعلام نتیجه بررسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت دانشجویان بورسیه‌شده طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲، کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه که از چند ماه پیش برای پیگیری تضییع حقوق این دانشجویان توسط مسئولان وزارت علوم تشکیل شده، در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: پس از گذشت بیش از یک سال از جنجال‌آفرینی برخی مسئولان وزارت علوم و تعدادی رسانه‌های معلوم‌الحال درباره پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی، اطلاعیه روز جمعه 2/8/93 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان داد از تعداد ۳۷۷۲ نفر بورسیه‌شده بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲، تنها بورسیه ۵۰۸ نفر لغو شده که با پرداخت هزینه مجاز به ادامه تحصیل هستند و فقط از تحصیل ۳۶ نفر جلوگیری می‌شود.

   * بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه در برخی از مناطق این کشور، نمادها و شعائر عاشورایی را تخریب کردند، حال آنکه به گفته شهروندان بحرینی، دستوری درباره ممانعت از برگزاری مراسم عاشورا و مقابله با نمادهای عاشورایی به آن‌ها داده نشده و این مراسم در سال‌های گذشته برگزار می‌شده است. مزدوران رژیم آل‌خلیفه در ادامه مقابله با برپایی مراسم عزاداری ماه محرم به مناطق سلم‌آباد، ستره، رأس رمان و الجفیر و چند منطقه دیگر یورش برده، نمادهای عاشورا را تخریب کردند.

   * بر اساس گزارش‌های دریافتی، یک هواپیمای نظامی آمریکا از نوع «341» سه محموله برای داعش از هوا پرتاب کرده است. به‌تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد هواپیماهای آمریکایی بر فراز شهر کوبانی در شمال سوریه، محموله‌های سلاح و مهمات و تجهیزات امدادرسانی برای داعش فرستاده‌اند که آمریکایی‌ها مدعی شدند این اتفاق، اشتباهی صورت پذیرفته است!

   * درحالی در سال‌های گذشته رسانه‌های ضدانقلاب و برخی از داخل، همچون معصومه ابتکار و بیژن نامدار زنگنه به بنزین تولید داخل و تأثیر آن در آلودگی هوای تهران هجمه وارد کردند که نتیجه آن به واردات گسترده بنزین خارجی توسط دولت و تحمیل هزینه هنگفت به بیت‌المال منجر شد؛ اما اخبار دریافتی نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران باز هم به مرز هشدار رسیده است. این در حالی‌است که کمیسیون تحقیقات مجلس پس از انجام آزمایش‌های لازم، اعلام کرد بنزین تولید داخل استانداردهای لازم را دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات