تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۲۰۴۵

جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران


تاریخچه:

این جمعیت به پیشنهاد خانم زهرا مصطفوی دخت گرانقدر امام خمینی(ره) و به همت بانوان متدین، انقلابی متخصص و تحصیل کرده که در پیش و پس از انقلاب دارای فعالیتهای سیاسی ـ‌ اجتماعی بودند و یا همراه همسرانشان سهمی در پیشبرد انقلاب داشتند در سال 1365 رسماً تاسیس شد و کار خود را آغاز کرد و در تیرماه سال 1368 به عنوان اولین تشکل سیاسی از وزارت کشور اجازه فعالیت گرفت. عملکرد این جمعیت در طول این سالها را می‌توان بیشتر کارهای فرهنگی و گاهی به طور مقطعی مشارکت در فعالیت‌های سیاسی نظیر تهیه لیستهای انتخاباتهای مختلف مجلس شورای اسلامی ذکر کرد.

این جمعیت دارای فعالیت‌های فرهنگی در سطوح برون‌مرزی و در سطح کشور بوده که بیشتر مربوط می‌شود به برپایی سمینارها، میزگردها، تشکیل کمیسیونهای تخصصی، برگزاری اردوهای تفریحی فرهنگی، تشکیل کلاسهای آموزشی مختلف، چاپ و نشر مقاله‌ها و جزوات و نشریه‌های مختلف، صدور بیانیه‌ها و پیام‌ها، اعزام هیأتهای تبلیغی و غیره.

اعضا:

دبیرکل: زهرا مصطفوی

قائم مقام دبیرکل: مرضی حدیدچی دباغ

اعضای فعال: زهرا مصطفوی، مرضیه حدیدچی دباغ، فاطمه راکعی، سهیلا جلودارزاده، فاطمه طباطبایی (همسر مرحوم سیداحمد خمینی)، اعظم نوری، ربابه رفیعی طاری (فیاض‌بخش)، فاطمه ایرانمنش، قدسیه فیروزان، اشرف بروجردی، فرشته اعرابی، فروغ احراری، فاطمه رمضان‌زاده، گوهرالشریعه دستغیب، فرزانه مافی، پروانه مافی، صدیقه مقدسی، زهرا شجاعی، اعوانی، ‌مکنون، امیری! زهرا مونس موسویان.

گرایش سیاسی:

به رغم این که اهم فعالیتهای این جمعیت فرهنگی می‌باشد اما فعالیتهای سیاسی درخور توجهی نیز در طول چند سال فعالیت این جمعیت وجود داشته است که بیشتر به طور مستقل و فارغ از جناح‌بندیها و گرایشهای موسوم به چپ و راست بوده است. اما ترکیب اعضای شورای مرکزی و اعضای فعال این جمعیت دارای تمایل به جناح موسوم به چپ می‌باشد.

عملکرد این جمعیت در تهیه لیست‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس نیز به وضوح گرایش سیاسی این جمعیت را نشان می‌دهد، چنان که در انتخابات مجلس ششم در لیست کاندیداهای منتخب این جمعیت از حوزه انتخابیه تهران 24 نفر از اعضای گروههای دوم خردادی و متمایل به گرایش موسوم به چپ وجود داشتند و تنها 6 نفر از کاندیداهای منتسب به جناح موسوم به راست مستقل در این لیست وجود داشت که تمایل نسبی این گروه به جریان دوم خرداد و گرایش موسوم به چپ را نشان می‌دهد.

تشکیلات و نشریات وابسته:

این جمعیت دارای تشکیلات نسبتاً منسجم و کارآمدی در عرصه کارهای فرهنگی می‌باشد.

همچنین این جمعیت به صورت فصلنامه یا ماهنامه نشریه «ندا» را منتشر می‌کند که در آن بیانیه‌ها و مقالات و مصاحبه‌هایی که مواضع این جمعیت را منعکس می‌کند به چاپ می‌رسد.

این جمعیت تاکنون به صورت عام عضوگیری ننموده و نیروهای فعال آن بیشتر از افرادی هستند که دارای مشاغل دولتی یا دانشگاهی می‌باشند. این جمعیت عمده فعالیت خود را در تهران متمرکز نموده است.

مواضع سیاسی و اجتماعی:

مشکلات صنفی، مسایل اجتماعی زنان جامعه و تأمین حقوق آنها در جامعه مهمترین دغدغه اعضای فعال این جمعیت را تشکیل می‌دهد که باعث حضور کمرنگ‌تر آنان در صحنه سیاسی جامعه شده است. مرضیه حدیدچی دباغ قائم مقام جمعیت زنان که چند دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است یکی از مشکلات زنان را عدم انتخاب تعداد بیشتری از زنان در انتخابات مجلس و بالطبع عدم حضور و تأثیرگذاری آنها در قانونگذاری در کشور می‌داند، ایشان می‌گوید:

«به نظر من یکی از مواردی که نه تنها خانمها بلکه آقایان نیز باید به آن عنایت خاص داشته باشند و بدان اهمیت لازم را بدهند انتخاب تعداد بیشتری نماینده زن برای مجلس شورای اسلامی به هنگام انتخابات است تا در مجلس تجمع به اصطلاح بیشتری از خانمها تشکیل شود و آنان بتوانند با به وجود آوردن اکثریت نسبی خانمها در مجلس قوانین مورد نیاز این قشر از جامعه را به تصویب برسانند.»

مرضیه حدیدچی دباغ که همراه آیت‌الله جوادی آملی و محمدجواد لاریجانی اعضای هیئت اعزامی از طرف امام(ره) به مسکو برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف را تشکیل می‌دادند در جایی دیگر می‌گوید:

«این خانم‌های اعزامی جمهوری اسلامی ایران که در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند می‌توانند نقش‌آفرینی‌هایی داشته باشند، می‌توانند پیام‌آور اهداف عالی انقلاب و اسلام عزیزمان باشند و می‌توانند اثرات بسیار گسترده‌ای از حضور خود در جوامع دیگر به جای بگذارند به شرط اینکه با معیارها و ارزشهای انقلاب انتخاب شوند و در این اجتماعات شرکت کنند.»

زهرا شجاعی مشاور رئیس‌جمهور در امور بانوان در مورد آسیب‌شناسی انقلاب و مسائلی که آینده انقلاب و کشور را تهدید می‌کند و می‌گوید:

«جریان خزنده‌ای که برای تضعیف بنیه دینی نسل جوان جامعه ما صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر، به این شکل باید مطرح کرد که در رأس بنیه دینی اعتقاد به ولایت است که اگر نخ تسبیح جامعه و این استوانه اساسی حکومت اسلامی خدشه‌ای بر آن وارد بشود و متزلزل بشود در واقع کل این نظام از هم می‌باشد و دشمن هم در حقیقت نوک پیکان و لبه تیز حمله خود را به این سمت متوجه می‌کند.»

مرضیه حدیدچی دباغ پس از انتخابات مجلس ششم و اعلام دو نفر از نمایندگان منتخب در مورد این که در جلسات مجلس بدون پوشش چادر شرکت خواهند کرد، به شدت موضع‌گیری کرد، وی در پاسخ پرسشی در مورد علت این موضع‌گیری گفت: «ما نظرمان این بود که در مجلس شورای اسلامی به دلیل حرمت و تقدسی که دارد، زن بی‌چادر در آن وارد نشود، به همین دلیل هم پیشنهاد دادیم که خانمها ولو اینکه در بیرون از پوشش دیگری استفاده می‌کنند، این رعایت را بکنند که تقدس و حرمت مجلس را بنا به فرموده امام و مقام معظم رهبری حفظ کنند.»

فاطمه طباطبایی عضو برجسته جمعیت زنان در مورد مسائل فرهنگی امروز کشور چنین می‌گوید:

«کنترل دقیق و احساس مسئولیت مدیران فرهنگی جامعه بهترین راه‌حل برای مقابله با هرگونه ناامنی فکری است.»

کناره‌گیری از جبهه دوم خرداد، جدیدترین موضعگیری سیاسی:

زهرا مصطفوی دبیر کل جمعیت طی سخنانی در مراسم افتتاح یک شعبۀ این جمعیت در استان اردبیل که در روزنامۀ کیهان 82/7/26 منتشر شد گفت: به خاطر اینکه برخی از دیدگاههای دوم خردادی مصلحت نظام را رعایت نکردند ما از این جبهه کناره‌گیری کردیم. وی در مورد انتخابات مجلس هفتم گفت: ما مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت می‌کنیم اما در مورد چگونگی شرکت این جمعیت در انتخابات و حمایت از نامزدها تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم.

لازم به ذکر است که اشاره خانم مصطفوی به برخی از گروههای دوم خردادی، به احزاب تندرو و افراطی مربوط می‌شود که منافع حزبی و جناحی خود را بر منافع ملی مقدم داشته و برای خود در جبهه دوم خرداد نقش پدر خواندگی قائل بوده‌اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات