تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۸۱
مادر آيت‌الله سيدحسن خميني خطاب به او:

همچنان خوش بدرخش

(روزنامه آرمان - 1394/09/14 - شماره 2918 - صفحه 2)

«همچنان خوش بدرخش.» يك مادر به فرزندش مي‌گويد خوش بدرخشد اما اين مادر و فرزند يك مادر و فرزند معمولي نيستند بلكه مادر از خاندان صدر است يعني عالي‌ترين علماي شيعه شاگردان آن خانواده بودند و پدر اين فرزند هم مرحوم سيداحمدآقا خميني است. آن فرزند امروز آيت‌ا... سيدحسن خميني است كه به درجه اجتهاد رسيده و جامعه ميانه‌رو ايران به داشتن چنين يادگاري از خانواده امام خميني(ره) به خود مي‌بالد. یادگار امام اين روزهايش با همين روزها در سال‌هاي قبل متفاوت است چون بي‌شمار نامه و درخواست حضوري و تلفني به او مي‌رسد و همه هم يك درخواست دارند كه حضورش در انتخابات مجلس خبرگان است. تا به امروز برخي از موافقت او با اين حضور سخن مي‌گويند و خودش نيز در ۲۸ آبان گفته است: «قطعا آنچه مسئوليت ما باشد، در صورتي كه موضوع آن را بشناسيم، به آن عمل مي‌كنيم. »

اين پاسخ به معناي نيامدن او نيست بلكه به نظر مي‌رسد سیدحسن خمینی درصدد مشورت كردن با بزرگان است تا تصميمي با توجه به شرايط كشور اتخاذ كند. در اين مسير بسياري درباره حضور او صحبت كرده و همه هم او را ترغيب به اين حضور كرده‌اند اما مادر يعني فاطمه طباطبايي سكوت اختيار كرده است و در اين باره تا به امروز رسما سخنی بیان نکرده است هر چند نبايد اين سكوت را به معناي مخالفت يا موافقت تعبير و تفسير كرد. فاطمه طباطبايي مطابق آنچه به فرزندش آموخته است جز به دنبال اقدام براي بهبود وضعيت مردم كشور و تحقق خواست آنها نيست بنابراين اگر سيدحسن خميني با او در اين راستا مشورت كند اگر مطمئن باشد خواست اكثريت ملت حضور فرزندش در انتخابات خبرگان است او را به اين حضور تشويق خواهد كرد و او را رها از هر سدي مي‌كند كه ميان او و ملت است چنانكه سال ۸۹ در نامه‌اي به پسرش نوشت كه «شنيدم گفته‌اي دائم نفس خود را در ترازوي رضاي الهي مي‌سنجي و مدام انگيزه كارهايت را رصد مي‌كني كه مبادا از رضاي محبوبت فاصله بگيرد.

هميشه همين‌طور باش؛ زيرا در دام نام و ترس و طمع، نه خدا را مي‌توان ديد و نه مردم را. در اين دام تنگ و تاريك جز خواهش‌هاي نفس چيزي ديده نمي‌شود. ترس و طمع شجاعت و عشق را مي‌ميراند و چراغ روشن آگاهي را خاموش مي‌كند. آنكه مي‌ترسد و طمع مي‌ورزد، سنگ‌واره مي‌شود. سنگ‌وارگي براي انسان، دوزخ است و خدا كسي را به چنين دوزخي دچار نكند. پس همچنان تهي باش از خود و سرشار باش از خدا كه در اين حال هرگز مردم را از ياد نخواهي برد. شادي‌هايت را با آنان تقسيم كن و درد و غم‌هايشان را متحمل شو، سزا و ناسزا را در راه حقيقت بشنو، روا و ناروا را اگر رضايت محبوب است به جان بخر، تا خورشيد حقيقت بر جان و قلبت بتابد و «ارض وجودت» به «ارض بيضاء» مبدل شود.» اگر فاطمه طباطبايي بداند فرزندش به خواست اكثريت براي حضور در مجلس خبرگان ارزش نهاده و تصميم به حضور در اين عرصه را دارد از او حمايت مي‌كند و مطمئنا سيدحسن دلگرم به اين حمايت‌هاست.

او درس زندگي را از مادر آموخته چنانكه اگر فاطمه طباطبايي روز دوشنبه مي‌گويد كه «افراد پست و حقير، ديگران را حقير و پست مي‌خواهند و تحمل انسان را ندارند؛ زيرا شيطان صفت شده‌اند و دشمني شيطان با آدم، نزاعي ديرينه است؛ اما نكته در اين است كه هر مدیری، اين مطالب را قبول دارد، ولي خود و زير مجموعه خود را از چنين عيوبي پاك و پيراسته مي‌داند.» اين اظهارات در اكثر سخنراني‌هاي سيدحسن خميني هم با كلمات ديگر تكرار شده است. نداشتن كينه و دوستي و صلح درس‌هايي بود كه يادگار امام به‌خوبي از بزرگانش آموخته است و درعرصه عمل به اجرا مي‌گذارد و اكنون كه سخن ازحضورش در انتخابات مجلس خبرگان است باز مادر به او خواهد گفت: «همچنان خوش بدرخش.»

نقد حاكمان توسط مردم امر به معروف است

فاطمه طباطبايي با بيان اينكه مردم بايد به امر به معروف و نهي از منكر نسبت به حاكمان خود بپردازند، گفت: «يكي از مراتب امر به معروف و نهي از منكر به مردم تعلق مي‌گيرد كه دولتمردان و صاحبان مناصب را نقد كنند و علايم وارونه شده را تذكر دهند ولي متاسفانه مسئولان اين وظيفه و رسالت مردم را ناديده مي‌گيرند و گاه منتقدان را دشمن مي‌پندارند در حالي كه خود مي‌دانند برخي انتقادها از سر دلسوزي است و هر منتقدي دشمن نيست، از اين رو، يا آن را بي‌جواب مي‌گذارند، تا رفته‌رفته لوث شود و مردم از بيانش خسته و نااميد شوند يا آن را دشمني قلمداد مي‌كنند كه بستگي به مرام و انسانيت آنان دارد.

وقتي مسئولي هشدار و نقد مردم را نشنود و خود را پاسخگوي مردم نبيند، رفته‌رفته شيطان بر او مسلط مي‌شود و به ميزان تسلط شيطان، از انسان‌ها، فاصله مي‌گيرد؛ تا آنجا كه دشمن آنها مي‌شود و به اندازه قدرتش با آنها دشمني مي‌كند و از هيچ امري باكي ندارد. اين خصلت شيطان است كه باطل را براي او حق جلوه مي‌دهد.» وي افزود: «از اين روست كه اين فريضه الهي يعني امر معروف و نهي از منكر كه انگيزه اصلي قيام امام حسين(ع) است، هم به‌طور فردي و هم به‌طور جمعي، نجات‌بخش انسان مي‌شود.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/136356

ش.د9404741

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات