تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۷۳۷۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4077- شنبه 23 اسفند 93

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اسلام‌هراسی نتیجه عکس می‌دهد و اسلام را در کانون پرسش مردم و جوانان دنیا قرار خواهد داد. (21/12/93)

سرمقاله

ضرورت باطل ساختن پیش‌فرض آمریکایی‌ها

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار اعضای مجلس خبرگان، درباره مسائل هسته‌ای نکاتی بیان داشتند. از جمله اینکه تلاش مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران را ستودند و نگرانی‌شان از دشمن را چنین بیان کردند: «اما با وجود این برادران خوب، من نگرانم چون طرف مقابل حیله‌گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می‌زند.» و در ادامه نیز به محتوای نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران پرداختند و بیان داشتند: «همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته‌شده بین‌المللی، پس از تغییر دولت‌هایشان نیز به تعهدات خود پایبندند، اما سناتورهای آمریکایی رسماً اعلام می‌کنند اگر این دولت برود تعهدات او کان‌لم‌یکن تلقی میشود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام آمریکا نیست؟»

این دو فراز در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای یافت و به دنیا اعلام کرد رفتار خدعه‌آمیز آمریکا موجب شده، نگاه به آن و داوری درباره کشوری که ادعاهای جهانی بزرگی دارد تا این حد بی‌اعتمادانه و بدبینانه است. اوباما که شاید به‌دنبال فرصت و بهانه مناسبی برای مقابله با نامه 47 سناتور آمریکا بود، پس از بیانات تحقیرآمیز امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دوباره درباره این نامه موضع گرفت و در مصاحبه با شبکه خبری نیوزمکس گفت: «از اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه که نامه‌ای را برای ایران در ارتباط با توافق هسته‌ای امضا کردند، شرمسار شدم.» وی افزود: «به‌خاطر کار آن‌ها، احساس شرمساری می‌کنم. استدلال اصلیشان در این نامه این است که با رئیس‌جمهور ما توافق نکنید، زیرا نمی‌توانید به او اعتماد کنید که به توافق عمل کند.» به نظر می‌رسد با وجود چنین مناقشاتی آمریکایی‌ها در مجموع همچنان در تلاشند به کم‌ترین حقوق هسته‌ای ایران تن دهند و تعهداتشان را نیز به حداقل برسانند از این‌رو است که جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما انتظار داریم اگر قادر به انعقاد توافق فراگیر میان گروه 1+5 با ایران شدیم، تأیید آن در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.» وی گفت: «رأی شورای امنیت به قطعنامه‌ای برای تأیید توافق احتمالی جدا از رأی این شورا برای کاهش یا لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خواهد بود. رأی شورا به کاهش یا لغو تحریم‌ها فقط زمانی صادر می‌شود که معلوم شود ایران به چنین توافقی پایبندی نشان داده است.» ساکی در نهایت گفت: «رأی شورای امنیت برای لغو تحریم‌هایش تأثیری بر تحریم‌های آمریکا نخواهد داشت.» به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با این پیش‌فرض که ایرانی‌ها به توافق احتمالی اشتیاق پیدا کرده و دل بسته‌اند، به بهانه‌هایی که فشار بر ایران را افزایش می‌دهد توسل جسته‌اند که برای رفع این فشارها و وادار ساختن آمریکایی‌ها به تن سپردن به واقعیات باید پیش‌فرض آن‌ها را باطل ساخت. این مهم از طریق تغییر فاحش در رفتار گروه مذاکره‌کننده ایرانی، امکان‌پذیر است.

 

ترجمه

پیشروی‌های ایران زنگ هشدار را به صدا درآورد

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 14 مارس 20015 (23 اسفند) در مقاله‌ای به قدرت و راهبردهای منطقه‌ای ایران و سیاست‌های کشورهای خلیج‌فارس و آمریکا در قبال آن پرداخت و نوشت: پیشروی‌های ایران سبب شده در عربستان و کشورهای عربی خلیج‌فارس زنگ هشدار به صدا درآید و آن‌ها بر این باورند که بغداد، دمشق، بیروت و صنعا عملاً تحت کنترل ایران درآمده است و در صورتی که تحریم‌های آمریکا برداشته شود شرایط ایران دستخوش تغییر می‌شود. فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اخیراً فعالانه اظهارنظر می‌کنند و از دستاوردهای خود در سراسر خاورمیانه با غرور می‌گویند و به موازات نزدیک شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای به مرحله نهایی و حساس عرض اندام می‌کنند. روز چهارشنبه سرلشکر محمدعلی جعفری ارشدترین مقام سپاه پاسداران گفت: انقلاب اسلامی با سرعت خوبی در حال پیشروی است و الگوی آن صدور فزاینده و همیشگی انقلاب است... نه‌تنها فلسطین و لبنان، بلکه مردم عراق و سوریه نیز نقش مهم جمهوری اسلامی را تأیید می‌کنند. آن‌ها ملت ایران را تحسین می‌کنند. در ادامه مقاله آمده است: پیشروی‌های ایران سطح هشدار را در عربستان و خلیج‌فارس بالا برده است. پس از انقلاب اسلامی، ایران به رقیب راهبردی عربستان و کشورهای خلیج‌فارس بدل شد. موقعیت منطقه‌ای ایران قطعاً ارتقا یافته است. نقش برجسته ایران در جنگ علیه داعش در عراق، حفظ اسد بر مسند قدرت با کمک حزب الله، متحد لبنانی آن و تسلط شورشیان حوثی در یمن برای سعودی‌ها شکستی عظیم به‌شمار می‌رود. مقصر اعتراض‌های ضددولتی در بحرین که دارای اکثریت شیعه است نیز اغلب ایران خوانده می‌شود؛ هرچند ریشه‌های داخلی این ناآرامی‌ها نادیده گرفته می‌شود. دیپلمات‌ها می‌گویند در ریاض ملک سلمان رویکرد و تمرکز خود علیه اخوان‌المسلمین را به نفع ایجاد جبهه واحد سنی علیه ایرانی‌ها کنار گذاشته است. هرچند اجرای این راهبرد سعودی‌ها مسئله دیگری است. پیام عربستان سعودی و امارات متحده عربی این است که نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای هر آنچه که باشد، ایران به دنبال گسترش قدرت و نفوذ خود خواهد بود

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد در کشورهای خلیج‌فارس به گاردین گفت ایرانی‌ها پیروزی‌های مهمی کسب کرده اند، اما تنها در مناطقی که اقلیت شیعه وجود دارد... نگرانی ما این است که مسئله هسته‌ای به ابزار سیاست خارجی آن‌ها تبدیل شود. اسرائیلی‌ها [صهیونیست‌ها] نیز مانند عرب‌ها نگران هستند و شرایط را هشدار آمیز می‌دانند. بنیامین نتانیاهو نیز در سخنرانی اخیر خود در کنگره آمریکا استدلال‌های مشابهی به‌کار برد که هدفش تأثیرگذاری بر نتیجه توافق هسته‌ای در ژنو بود. یک کارشناس کهنه‌کار سعودی می‌گوید سعودی‌ها به طرز باورنکردنی نگران هستند به نقطه‌ای برسیم که ایرانی‌ها به بازیگر اصلی بدل شوند که دلیل آن مسئله هسته‌ای و رویکرد آمریکایی‌ها در ایستادن کنار ایرانی‌ها در عراق است... اما سروصدایی که آن‌ها راه انداخته‌اند، تناسبی با توانایی آن‌ها در مقابله با این شرایط ندارد، حکومت‌های عربی با تعهدات جان کری، وزیر خارجه آمریکا اطمینان پیدا نکرده‌اند. کری گفته بود که واشنگتن به‌دنبال چانه‌زنی کلان با تهران نیست که نتیجه آن بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه باشد. سعود فیصل، وزیرخارجه عربستان در مورد بلندپروازی‌های هژمونیک تهران به دلیل حمایت سپاه پاسداران از عملیات نظامی برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی از داعش هشدار داد.

اخبار و تحلیل‌ها: پیشرفت سیاست‌های منطقه‌ای ایران دو وجه دارد؛ یکی واقعیت‌های مشخص مباهات‌آمیز است و دیگری واقعیت‌هایی است که همراه با بزرگ‌نمایی‌های هدفمند به هراس‌افکنی آلوده شده است. دشمنان نظام اسلامی در عرصه تبلیغاتی و دیپلماسی سعی می‌کنند با دامن زدن به وجه دوم حداکثر بهره را از تحریک مخاطبان آن ببرند و جبهه مقابله با ایران را تقویت کنند. روشنگری‌های تبلیغاتی می‌تواند بخشی از این برنامه هراسی‌افکنی را خنثی کند.

 

اخبار

سخنان نسنجیده‌ای که صدای عراقی‌ها را هم درآورد!

 «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی از ابتدای انتصاب در دولت یازدهم سخنانی را گفته است که برای دولت حاشیه‌ساز بوده است. اظهارنظرهای قومیتی وی، نظراتی درباره شیر و خورشید، اصحاب فتنه و... به‌تنهایی توانستند تا چندین روز حاشیه‌هایی را برای دولت به‌وجود بیاورند. در این میان به‌تازگی نیز وی در مصاحبه با روزنامه عرب زبان «الشرق الوسط» گفته است: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست، بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»

سخنان نسنجیده یونسی چنان بازتاب داشت که وزیر امور خارجه عراق را به واکنش وا داشت؛ به‌طوری که ابراهیم جعفری در پاسخ به سخنان یونسی گفته است: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.» همچنین وزارت خارجه امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری «السومریه» آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ‌علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند»!

                        

اخبار کوتاه

* دبیر کل سازمان بدر عراق خواهان نصب تندیس قاسم سلیمانی در عراق شد. هادی العامری در گفت‌وگویی تلویزیونی دلیل این درخواست را فعالیت‌های او در مقابله با داعش عنوان کرد و افزود: «اگر سلیمانی نبود، استان‌های عراق به‌دست داعشی‌ها می‌افتاد.» وی همچنین با انتقاد از آمریکایی‌ها گفت: «آمریکایی‌ها با پول‌های خودمان سلاح در اختیار ما قرار می‌دهند و آن‌وقت از دخالت‌های ایران صحبت می‌کنند، ولی اگر سلیمانی نبود، استان‌های عراق به دست داعشی‌ها می‌افتاد.»

* شیخ «حارث الضاری» دبیر کل گروه موسوم به هیئت علمای مسلمان عراق که به حمایت از گروه‌های تروریستی و مسلح در درگیری‌های طایفه‌ای عراق بین سال‌های 2006 تا 2008 معروف بود، مُرد. گفتنی است دولت عراق با صدور بیانیه رسمی در همان سال‌ها اعلام کرد که وزارت کشور عراق دستور قرار بازداشت الضاری را به دلیل «تحریک و ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای» بین شیعه و اهل سنت صادر کرده است.

* روزنامه صهیونیستی «هآرتص» نوشت: تشکیلات امنیتی در تل‌آویو پس از تأسیس فرودگاه تمناع و تغییرات ژئوپولتیک در منطقه خاورمیانه، برای احداث دیواری در مرز با اردن برنامه‌ریزی می‌کنند. به‌نوشته این روزنامه، فرودگاه تمناع جایگزین فرودگاه ایلات و عوفداه خواهد بود و اقدامات برای ساخت آن این روزها ادامه دارد.

* علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران در پاسخ به اینکه «نظر شما در خصوص صحبت‌های اخیر آقای هاشمی‌رفسنجانی پیرامون منتقدین توافق ژنو چیست؟» گفته: در اینکه آقای هاشمی حرف بی‌ربطی زده، تریدی نیست. در اینکه موضع‌گیری‌ها و صحبت‌های قبلی آقای هاشمی در فتنه ۸۸ منطبق با منافع ملی و انقلاب اسلامی نیست، تردیدی نیست. در اینکه در مواضعی که ایشان قبلاً اتخاذ کرده با آمریکا و نتانیاهو و دیگر دشمنان نظام اسلامی همسو بوده تردیدی نیست، ولی اینکه بخواهیم این مسئله را بزرگ کنیم و حرف ایشان را تبدیل به یک مسئله کنیم کار درستی نیست. اتفاقاً آقای هاشمی این قسم مسائل را مطرح می‌کند تا اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، بتواند با جریانی که از پیش در داخل کشور ایجاد کرده است، برخی را به‌عنوان مقصر معرفی کند.

* الحیات به نقل از منابع فرانسوی نوشته است که فابیوس از اینکه مذاکرات هسته‌ای تنها میان واشنگتن و تهران پیش می‌رود، چندان خرسند نیست. به گزارش الحیات، فرانسوی‌ها از توصیه‌های مذاکره‌کنندگان آمریکایی با ایران چندان مطمئن نیستند. واشنگتن هم از تردیدهای پاریس مبنی بر احتمال وجود توافقی پشت پرده با تهران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش نگران است. منابع فرانسوی به روزنامه الحیات گفتند که «این احتمال بسیار می‌رود که اولاند و وزیر امور خارجه‌اش، فابیوس در صورتی که ببینند اختلافات اساسی مثل تعداد سانتریفیوژها و مسئله بازرسان آژانس و عدم نظارت کامل بر تأسیسات هسته‌ای به قوت خود باقی است، توافق نهایی با تهران را امضا نکنند.»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات