تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۱۶۵
تحلیل صادق زیباکلام از انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان در گفت‌وگو با همدلی:

رای هاشمی با مصباح فاصله زیادی دارد

فرهاد کیانفرید – مقدمه: گروه سیاسی - هفدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری امروز در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و قرار است تکلیف کرسی ریاست این مجلس که بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی خالی مانده بود مشخص شود. گرچه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محتمل‌ترین گزینه برای کسب ریاست مجلس خبرگان است اما او تمایلی به نامزدی برای کسب کرسی ریاست ندارد و تنها در صورتی اعلام نامزدی می‌کند که به زعم خودش «در صورتی که برخی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.» همزمان با روز انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان با صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران به گفت‌وگو پرداختیم. او معتقد است هاشمی رفسنجانی همیشه هدف جریانات تندرو، انقلابی و رادیکال بوده است و فقط جنس و ذات تندروها در هر مقطعی متفاوت بوده است. زیباکلام در این گفت‌وگو به بررسی تحرکات تندروها در پی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و رویکرد آن‌ها در خصوص هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

* طی روزهای اخیر که به انتخابات مجلس خبرگان نزدیک می‌شدیم هجمه تندروها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کرد. دلیل این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** به طور کلی هاشمی رفسنجانی همیشه هدف جریانات تندرو، انقلابی و رادیکال بوده است. منتهی جنس و ذات تندروها در هر مقطعی متفاوت بود. اولین تندروهایی که او را مورد هجمه قرار دادند چپ‌های مارکسیست بودند. نشریات فداییان خلق و مجاهدین خلق در ماه‌های نخست انقلاب مملو از حمله به هاشمی رفسنجانی بود. در همان ماه‌های اوایل انقلاب روزنامه مجاهد ارگان سازمان مجاهدین خلق به زعم رهبری سازمان سند محرمانه‌ای از هاشمی رفسنجانی چاپ کرد که حسب آن هاشمی رفسنجانی دستور داده بود تا چکی به مبلغ 20 میلیون تومان در وجه سپاه پاسداران ریخته شود. گروه بعدی که در برابر هاشمی قرار گرفتند چپ‌های اسلامی طی سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری وی بودند. گروه سوم تندروهایی که به هاشمی حمله‌ور شدند دانشجویان رادیکال اسلام‌گرا بودند که حشمت‌الله طبرزدی در راس آن قرار داشت. گروه طبرزدی با تعدادی از رهبران دفتر تحکیم وحدت در سال‌های اوایل دهه 1370 منظما به هاشمی رفسنجانی و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی وی حمله می‌کردند. روزنامه کیهان هم به تدریج بدل به رسانه اصلی منتقد سیاست تعدیل اقتصادی دولت هاشمی شده بود. مخالفان دوران ریاست جمهوری ایشان که طیفی از چپ‌ها و راست‌های افراطی را تشکیل می‌دادند هاشمی رفسنجانی را متهم می‌کردند. من قبلا و در یادداشت‌ها و مصاحبه‌هایم به این نکته اشاره کرده‌ام که هاشمی رفسنجانی در اساس فردی است معتدل، میانه‌رو، واقع‌گرا و واقع‌بین. او نه یک آرمانگراست، نه یک ایده‌آلیست و نه به مدینه فاضله‌ای باور دارد. او نه با فرهنگ، تمدن، کشور، ملیت، مردم و مذهب دیگری سر جنگ دارد، و نه با غرب و آمریکا دشمنی دارد. غایت الگو و تصور وی آن است که ایران از مدار توسعه‌نیافتگی خارج شده و به موفقیت نسبی از نظر توسعه و پیشرفت برسد. در شرایط فعلی هم تندروها به دنبال این هستند که آقای هاشمی در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان حضور نداشته باشند تا آن‌ها نامزد مورد قبول خودشان را وارد عرصه انتخابات کنند و کرسی ریاست مجلس خبرگان را بدست بیاورند. البته آقای هاشمی رفسنجانی به شدت مخالف حضور تندروها در این جایگاه هستند و به همین دلیل هم اعلام کرده‌اند که اگر برخی از افراد در انتخابات حضور پیدا کنند، ایشان نیز خود را به عنوان یکی از نامزدهای ریاست مجلس خبرگان معرفی خواهند کرد.

* هاشمی شاهرودی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که برای ریاست مجلس خبرگان نامش بسیار شنیده می‌شود. با توجه به نزدیکی ایشان با هاشمی رفسنجانی، فکر می‌کنید رویکرد تندروها در قبال وی چگونه خواهد بود؟

** هاشمی شاهرودی بسیار به آقای هاشمی رفسنجانی نزدیک هستند و جزو علمای بزرگ و سنتی هستند که هیچگاه اجازه نخواهند داد که منافع فردی و گروهی را به منافع و مصالح ملی، ارجحیت داشته باشد. لذا تندروها صرفا با یک مشکل به نام هاشمی رفسنجانی درگیر نیستند و آن‌ها دغدغه حضور آقای هاشمی شاهرودی را هم دارند. زیرا ایشان هم برای تندروها قابل قبول نیست. برای چرایی این مسئله هم فقط کافی است که نگاهی به رویکردهای ایشان از 22 خرداد 88 به این سو بیاندازید. با نگاهی به این برهه زمانی مشاهده خواهید کرد که هیچگاه آقای شاهرودی فرد یا گروهی را به فتنه‌گری متهم نکرده‌اند و به دیگران توهین نکردند و هیچ وقت رفتاری شبیه تندروها از ایشان دیده نشده است.

* چرا؟

** بخاطر اینکه افراطیون نگران این هستند که اگر ایشان انتخاب شوند بیش از آنکه به این جریان‌ها نزدیک باشد به اصلاح‌طلبان و هاشمی رفسنجانی نزدیک‌تر است.

به همین دلیل است که اخیرا آیت‌الله مصباح یزدی، موحدی کرمانی و آیت‌الله یزدی یک جلسه مشترک داشتند تا این نکته را بررسی کنند که در انتخابات پیش رو و در برابر هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی، چه استراتژی در پیش بگیرند تا بتوانند کرسی ریاست خبرگان را به دست بیاورند. البته همانطور که در جریان هستید آقای هاشمی اعلام کرده‌اند که اگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در این انتخابات نامزد شود ایشان دیگر حضور پیدا نمی‌کنند.

* روز شنبه آیت‌الله موحدی کرمانی درباره احتمالات موجود برای ریاست مجلس خبرگان رهبری سخنان مهمی مطرح کرد و در خصوص نامزدهای این انتخابات گفتند که آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامشان مطرح است، احتمال دارد آقای مصباح، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله یزدی نیز کاندیدا شوند، حتی احتمال دارد آقای جنتی هم که گفته کاندیدا نمی‌شود، کاندیدا شود. بطور کلی فکر می‌کنید که مصباح یزدی در مقابل هاشمی رفسنجانی چقدر شانس رقابت یا حتی پیروزی دارد؟

** اصلا اگر مصباح یزدی نامزدی خود را در انتخابات ریاست خبرگان اعلام کنند، قطعا با واکنش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روبرو خواهد شد و شک نکنید که با حضور مصباح یزدی حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات قطعی می‌شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشی که هنوز حضور آقای هاشمی شاهرودی مشخص نیست و باید صبر کرد و دید خروجی ائتلاف هاشمی رفسنجانی با هاشمی شاهرودی چه کسی خواهد بود. با این حال رأی مصباح با هاشمی رفسنجانی فاصله زیادی دارد زیرا صرفا تندروها حاضر هستند که به ایشان رای بدهند.

* چرا انتخابات ریاست خبرگان تا این اندازه برای جریان‌های تندرو مهم شده است حتی رسانه‌های وابسته به آن‌ها تخریب چهره‌ها را در پیش گرفته‌اند؟

** بخشی از این تلاش و اصرار تندروها برای بدست آوردن کرسی ریاست مجلس خبرگان به این دلیل است که نمی‌خواهند هاشمی رفسنجانی دوباره بر این مسند بنشیند و به طور کلی برای شکست ایشان تلاش می‌کنند. از سوی دیگر قدرت و پیروزی برای این جریان بسیار شیرین است و در تلاش هستند که در این دوره از انتخابات این طعم را بچشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات