تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۳۰۲

یادداشت:شروع توفانی بورس در سال 94


پایگاه بصیرت،سعید مهدوی/سوددهی بازار سهام از ابتدای سال 94 تاکنون نشان می‌دهد، این بازار در مقایسه با بازارهای موازی توانسته رشد قابل توجهی را به ثبت برساند. شاخص این بازار در سال گذشته در شرایطی کاملاً نزولی قرار داشت که به لحاظ عدد و رقم بازار سهام از دی 92 تا اسفند 93 روند منفی را تجربه کرد و حدود 28 درصد افت شاخص را به ثبت رسانید. این بازار در سال جدید با 13 درصد افزایش توانسته است همه بازارهای موازی را جا بگذارد و امید ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران را به بازار برگرداند. از ابتدای سال تاکنون بازار پول با سود زیر یک درصد، بازار ارز با رشد حدود نیم‌درصد، بازار سکه با رشد دو درصد، بازار مسکن بدون تغییر قیمت (رشد صفر) و بازار آتی سکه با رشد شش درصدی در آخرین سررسید روبه‌رو بودند.
نتیجه مذاکرات سوئیس و انتشار بیانیه آن، دلیل اصلی رشد شاخص بورس به‌شمار می‌رود که سرمایه‌گذاران، توافق جامع در تیرماه سال جاری را دور از دسترس نمی‌بینند. البته پس از توافق ژنو نیز این شرایط به‌وجود آمد و پس از فروکش‌کردن دستاوردهای توافق ژنو در دی ماه سال 92، سیر نزولی و افت شاخص بازار سهام شروع شد و تا اواخر اسفند 93 ادامه داشت. هرچند رفع تحریم‌ها آثار مثبتی روی شرایط مالی و اقتصادی دارد و بالطبع می‌تواند در صنایع و شرکت‌های بورسی نیز تأثیر‌گذار باشد، اما اینکه برای آن اثر آنی در نظر گرفته شود، کمی دور از انتظار است و باید این را در نظر گرفت که زمان زیادی طول می‌کشد تا اثر رفع تحریم‌ها در چرخه اقتصادی کشور مشاهده شود.
در کنار این مورد، زمان رشد شاخص بورس را در فصل بهار نیز باید در نظر داشت؛ چرا که این فصل زمان تقسیم سود شرکت‌ها و مؤسسات است. همچنین، قرار است در همین روزها، عرضه‌های اولیه که طرفداران بسیار زیادی بین فعالان بازار سهام دارد، برای بیش از بیست شرکت آغاز شود که از یک‌سو بتواند بخشی از تقاضای بازار را با عرضه‌های اولیه پاسخ دهد و از سوی دیگر، تداوم رشد شاخص را متضمن شود.
چنانچه در این مدت، روند بازدهی مثبت بورس ادامه یافته و شاخص کل رو به بالا حرکت کند، می‌توان پیش‌بینی کرد، بخشی از منابع نزد بانک‌ها در قالب سپرده‌های میان‌مدت و بلندمدت، از این حوزه خارج شده و وارد سایر بازارها، از جمله بورس شود که این روزها نسبت به دیگر بازارها سوددهی بهتری دارد. در این میان، یک نکته وجود دارد و آن اینکه، دولت از یک‌سو مدعی کاهش چشمگیر نرخ تورم و حرکت نزولی آن است؛ اما از سوی دیگر، نرخ سود سپرده‌های بانکی و تسهیلات اعطایی در مسیر صعودی قرار گرفته است. کارشناسان امیدوارند، با بازدهی قابل توجه بازار سهام، نرخ سود سپرده بانکی و تسهیلات اعطایی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.
در پایان گفتنی است، برای داشتن رشدی پایدار، باید به رشد واقعی شرکت‌ها توجه داشته باشیم، بازده سهام شرکت‌ها یا همان ارزش افزوده اقتصادی سبب رشد سهم‌ها و رشد فروش شرکت‌ها می‌شود؛ با توجه به این امر که اقتصاد ایران باوجود رشدی که در آمار و ارقام دارد، همچنان نتوانسته است از رکود خارج شود و در شرایط رکود اقتصادی به‌سر می‌برد، درحالی‌که پتانسیل‌های زیادی در اقتصاد ایران وجود دارد که به فعال‌کردن و به‌کارگیری نیاز دارند، چشم‌انداز خروج از رکود نیز مستلزم گذشت زمان و برنامه‌ریزی‌های مدون است که این امر ممکن است تا پایان سال 94 صورت پذیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات