تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۸۳۸
آیا اظهارات عجیب و بدون زمینه هاشمی رفسنجانی برای تغییر سرخط اخبار این روزهای جامعه صورت می‌گیرد؟

فرار از موضوع سعودی


گروه سیاسی: ایران یکپارچه خشمگین از جنایت ضدانسانی ماموران خاندان سعودی در تعرض به 2 نوجوان ایرانی است. طی روزهای گذشته تجمعات خودجوش مردمی در اعتراض به این جنایت سعودی‌ها در کشور برگزار شد. از پلاکاردها و دست‌نوشته‌های مردم خشمگین در این تجمعات کاملا مشخص است که مردم ایران که از دیرباز ذهنیت مساعدی نسبت به خاندان سعودی نداشتند، خواستار واکنش قاطعانه مسؤولان و برخورد با خاندان حاکم بر عربستان هستند.

به گزارش «وطن امروز»، البته تعرض افسران سعودی به 2 نوجوان ایرانی 15 و 16 ساله در فرودگاه جده، تنها موضوعی نیست که خشم مردم ایران را برانگیخته است. عربستان سعودی بویژه طی یک سال اخیر رسما و آشکارا اقدامات و رفتاری علیه منافع جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده است که پیش‌زمینه و بستر بروز این خشم عمومی را فراهم کرده است. از حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت و شهادت رایزن فرهنگی ایران به همراه تعدادی دیگر از مردم بیگناه گرفته تا توطئه نفتی آنها که باعث شد ارزش نفت، به عنوان کالای استراتژیک مردم ایران 50 درصد کاهش یابد؛ مواردی بوده که در این مدت مردم ایران را نسبت به رژیم سعودی خشمگین کرده است. در این شرایط که حتی رئیس‌جمهور نیز – اگرچه دیرهنگام- در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار پیگیری ویژه این موضوع شده است اما برخی افراد دارای ارتباط با خاندان سعودی در ایران نه تنها رفتاری همسو با مردم نداشته بلکه متاسفانه اقداماتی انجام می‌دهند که شائبه مقابله با ذهنیت و مطالبه عمومی جامعه نسبت به خاندان سعودی را ایجاد کرده است. حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی که در افکار عمومی ایران به فردی دارای ارتباط با خاندان سعودی مشهور است و اطرافیان او، در ابتدای تشکیل دولت روحانی، وی را فرشته نجات بهبود روابط ایران و عربستان می‌دانستند، روز گذشته و در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت بانوی انقلاب، بانو خدیجه ثقفی، همسر مرحومه امام راحل برگزار شد، اظهاراتی جنجالی مطرح کرد که باعث تعجب افکار عمومی در ایران شده است. درحالی که عربستان سرخط اخبار افکارعمومی در ایران است، او در اقدامی عجیب بدون هیچ توجیه زمانی یا زمینه خبری، مواضعی عجیب، تاریخ مصرف گذشته و البته جنجالی و نیز اتهاماتی علیه بخشی از مردم مطرح کرد! به گزارش «وطن امروز»، هاشمی در این مراسم، منتقدان خود را متهم به ضدیت با امام راحل کرد، ادبیات و مواضع تاریخ مصرف گذشته جریان‌های مدعی روشنفکری درباره زنان را بر زبان آورد و در ادامه مواضعی انتخاباتی مطرح کرد که در واقع شائبه تکرار برخی طراحی‌ها و جرزنی‌های انتخاباتی را مطرح کرد! او منتقدان عملکرد تیم مذاکره‌کننده دولت وابسته به خود را متهم کرد که در زمان حیات امام، امام را اذیت می‌کردند! او همچنین به سیاق چند سال اخیر که سعی می‌کند مواضع سابق خود درباره بی‌حجابی را از اذهان پاک کند؛ به منتقدان بی‌حجابی تاخت! و در ادامه همچون سال 1387، درباره سلامت انتخابات کنایه‌هایی را مطرح کرد! البته هاشمی باز هم همانند سال 88 اتهاماتی علیه نظام مطرح کرد که در واقع محور همه حملات ضد انقلاب به جمهوری اسلامی و بویژه سیستم قضایی ایران بوده است.

فراموش شدنی است؟

به اعتقاد ناظران، اظهارات روز گذشته آقای هاشمی‌رفسنجانی و طرح مسائل جنجالی می‌تواند شائبه تلاش برای انحراف اذهان عمومی از جنایت سعودی‌ها را مطرح کند. این شائبه به این دلایل تقویت شده است:

1- همانگونه که گفته شد در افکار عمومی ایران آقای هاشمی‌رفسنجانی مواضع بسیار نزدیکی با سعودی‌ها دارد. به عبارتی مردم ایران او را دوست سعودی‌ها می‌دانند. اظهارات برخی اعضای خانواده آقای هاشمی درباره مناسبات آنها با سعودی‌ها هم این انگاره را در جامعه ایجاد کرده که خاندان آقای هاشمی روابط بسیار خوبی با خاندان سعودی دارند. همانگونه که در ابتدا گفته شد، اطرافیان هاشمی نیز با روی کار آمدن دولت روحانی، بارها در اظهارنظرهای متعدد مدعی شدند روابط ایران و عربستان سعودی با ورود هاشمی به مناسبات فی‌مابین فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد. برخی از این اطرافیان او را معمار روابط ایران و عربستان هم دانسته‌اند و حتی کار به جایی رسید که درست مانند وعده‌های اقتصادی و معیشتی، مدعی شدند تمام اختلافات میان 2 کشور با یک سفر هاشمی به عربستان و صحبت‌های او مرتفع خواهد شد. کمک‌های سعودی‌ها به یک جریان مطلوب در انتخابات سال 88 نیز موضوع پنهانی نیست و مقامات مطلع نظام بارها در سخنرانی‌های علنی خود به آن اشاره کرده‌اند. بنابراین جامعه ایرانی، هاشمی را دوست سعودی‌ها می‌داند. کسی در این واقعیت تردید دارد؟

2- عملکرد هاشمی‌رفسنجانی نسبت به توطئه‌های ضد ایرانی سعودی‌ها بویژه طی یک سال اخیر کاملا این ذهنیت را تقویت کرده است که او تمایلی به اتخاذ مواضع قاطع در محکوم کردن سعودی‌ها نداشته است. نه در ماجرای حمله ماجدالماجد، افسر سعودی به سفارت ایران در بیروت، نه در تشدید تجهیز تروریست‌های شرق ایران، نه در اعلان جنگ رسمی اقتصادی علیه ایران که موجب کاهش 50 درصدی ارزش بهای نفت ایران شد و نه در ماجرای جنگ‌های علنی عربستان علیه منافع جریان مقاومت در منطقه و نه در ماجرای تعرض بی‌شرمانه اخیر افسران سعودی به به 2 نوجوان ایران در فرودگاه جده، هاشمی‌رفسنجانی مواضعی قاطع و پیگیرانه علیه سعودی‌ها اتخاذ نکرده است! به عبارت درست‌تر، در همه این اقدامات، هاشمی رفتاری همجنس و متناسب با مطالبه عمومی نداشته است. بنابراین بررسی رفتار هاشمی در قبال جنایت‌های یک سال اخیر سعودی‌ها علیه ایران، این گمانه را تقویت کرده است که او تمایلی به همسویی با خواست عمومی در محکومیت قاطع اقدامات سعودی‌ها ندارد! با توجه به همین 2 گزاره، می‌توان گفت که اظهارات جنجالی و بدون زمینه دیروز آقای هاشمی‌رفسنجانی شائبه‌برانگیز است و همانگونه که گفته شد می‌تواند این شائبه را ایجاد کند که برای تغییر سرخط اخبار فضای عمومی جامعه و تغییر اولویت‌ها و مطالبات مطرح در افکار عمومی مطرح شده باشد.  شاید تداوم همین شرایط یعنی تشدید مطالبات ضد سعودی مردم ایران و یکپارچگی ملت برای انتقام از آل‌سعود، بر خلاف منافع گروهی در ایران بوده باشد. شاید یکی از دلایلی که برخی در مقابل گستاخی‌های سعودی‌ها کوتاهی می‌کنند و اراده‌ای برای همزبانی با ملت در تقبیح سعودی‌ها ندارند؛ همین موضوع مذاکرات هسته‌ای باشد. برخی معتقدند به هر قیمتی، حتی سکوت در مقابل تجاوز سعودی‌ها، نباید منافع دراز مدت با سعودی‌ها را فراموش کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات