تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۵۵۴

خرمشهر دیروز، خرمشهر امروز / هوشنگ خداوردی

صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتي نه تنها به پهناي کل سرزمين ايران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ايرانيان مسلمان را نيز در اين صحنه مورد تهاجم مستقيم قرار گرفته شده است

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ عمليات آزادسازي خرمشهر در حالي صورت گرفت که اشغال خرمشهر به عنوان برگ  برنده رژيم صدام تلقي مي شد و اتفاقاً موجب آزاد سازي پنج هزار و 400 کيلومتر از خاک کشور عزيزمان ايران در اين عمليات، آزادسازي جاده اهواز به خرمشهر و جدا شدن جاده اهواز به آبادان از برد توپخانه دشمن و... شد. اين پيروزي در شرايطي بوقوع پيوست که رزمندگان اسلام با کمترين امکانات، در مقابل دشمني با پيشرفته ترين تسليحات نظامي مي‌جنگيدند و مسلم است که دستيابي به چنين موفقيتي جز بر مبناي توکل بر خداوند متعال و اعتقاد قلبي به فرهنگ ايثار، شهادت، مقاومت و شجاعت قابل تحليل و تفسير نيست. اما آنچه امروز از خرمشهر مي‌بايست در ذهن ها مانده باشد، خرمشهر به عنوان قطعه اي از خاک ايران نيست، بلکه خرمشهر به عنوان تجلي جهاد، ايستادگي و مقاومت،‌ عمل به تکليف، ‌نهراسيدن از دشمن، عليرغم تمام توانمندي ها و امکانات ظاهريش، و در يک کلام، فدا کردن خود براي ماندن و اعتلاي مملکت اسلامي مان است. درس ها و گزاره هايي که در شرايط کنوني نيز نيازمند تأسي و الگوگيري از آنها هستيم.

بدون شک، شرايط امروز کشور نيز دست کم از شرايط آن روز خرمشهر در سال 1360 ندارد،‌ با اين تفاوت که خرمشهر آن زمان تنها قطعه اي از خاک ايران بود که مورد هجوم مستقيم نظامي دشمن بعثي قرار گرفته بود اما صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتي نه تنها به پهناي کل سرزمين ايران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ايرانيان مسلمان را نيز در اين صحنه مورد تهاجم مستقيم قرار گرفته شده است. تفاوت مهمتر خرمشهر ديروز با خرمشهر امروز در آنست که چون ديروز دشمن را به عينه در حال حمله و تجاوز به خود مي ديديم، به سرعت خود را مهياي رويارويي با آن و بيرون راندنش از خاک مقدس کشورمان مي کرديم اما امروز، چون دشمن را به عينه در حال تجاوز به خرمشهر وجودمان نمي بينيم، بلکه دشمن آنچنان نرم نرم و اندک اندک به سرزمين وجودمان حمله ور شده است که ديدن و پي بردن بدان کار چندان آساني نيست، بنابراين چندان خود را براي مقابله با متجاوزان به خرمشهر کنوني ايران آماده نکرده و حتي چندان بدان نيانديشيده ايم. نکته ديگر اينکه آن روز اگر دشمن با توپ و تانک و... به خرمشهر حمله ور شده بود، اکنون با ابزارهاي رسانه‌اي، ترويج افکار مسمومي که خود مروج جاهليت مدرن هستند، ترويج سبک هاي زندگي مصرفي و فاقد معناهاي متعالي و... به خرمشهر وجود ما ايرانيان حمله ور شده است.

مجموعه آنچه به طور خلاصه در ارتباط با تفاوت نبرد در خرمشهر ديروز و خرمشهر امروز گفته شد بيانگر آنست که در هر دو زمان دشمن با اهداف يکسان در نبرد با ما داشته است با اين تفاوت که، به فراخور شرايط زمان و مکان، از ابزارهاي متعددي استفاده کرده است. در واقع، نوشتار حاضر بر آن است که دشمني و خباثت دشمن نسبت به نظام اسلامي همچنان ادامه دارد و از آن کاسته نشده است. از اين رو براي مديريت شرايط پيش رو و نايل شدن به موفقيت در اين شرايط هم مي بايست خود را به همان مکانيسم هاي مصونيت بخشي تجهيز کنيم که در خرمشهر ديروز ضامن موفقيت و به خاک ماليدن بيني دشمن تا دندان مسلح شدند. همانطور که اشاره شد، کار براي خدا، روحيه جهادي، نهراسيدن از مشکلات و موانع، فدا کردن خود براي عزت و اعتلاي ايران اسلامي، کم توقعي و... مهمترين اين مکانيسم و ابزارهاي مصونيت آور هستند که اتفاقا در شرايط کنوني احساس ضرورت بيشتري براي تجهيز خود به اين ابزارها داريم.

نکته پاياني اينکه مرکز ثقل تهاجم دشمن، ‌امروز بر ايجاد تغييرات نگرشي و ارزشي و مورد هدف قرار دادن معيشت و اقتصاد مردم است. از اين رو در خرمشهر امروز بيش از هر عامل ديگري به تقويت بصيرت و عمق بخشي ارزش هاي ديني در وجود خود نيازمنديم و از سوي ديگر به بناي زندگي خود براساس سبکي بومي(اسلامي ايراني) بايد توجه داشته باشيم.  

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات