تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۱۳۶
اولین سخنگوی حوثی‌ها

تجاوز آل‌سعود موجب وحدت یمن شد

معصومه طاهری ـ مقدمه: مردم یمن در امتداد بیداری اسلامی، برای تغییر در سرنوشت کشور خود و رهایی از ظلم، استبداد و سلطه حکام دست‌نشانده به پاخاسته‌اند و علیه سیاهی‌ها قیام کرده‌اند. قیامی که آمریکا، رأس هرم استکبار و هم‌پیمانان منطقه‌ای و خادم شفیقش را به ‌وحشت انداخته است؛ وحشت ازدست‌دادن منافع نامشروع خود در یمن‌؛ وحشت از تمایل مردم این سرزمین به گفتمان مقاومت و ایستادگی؛ وحشت از این‌که خواست و رویکرد ملت یمن به قدرت الحوثی‌هاست، همان‌ها که گفتمان انقلاب را راه نجات جهان می‌دانند؛ وحشتی که موجب شده است، جبهه استکبار، به هر حیله و نیرنگی دست بزند تا راه انقلاب در یمن را سد کند و مردم را از راهی که برگزیده‌اند، بازگرداند. از حیله به قدرت‌رساندن منصور هادی تا کمک به فرار وی از صنعا به عدن، از حقه تغییر پایتخت یمن تا گسیل‌دادن گروهک‌های تروریستی به این کشور، تلاش‌هایی است که یکی پس از دیگری رنگ باخت تا سرانجام رژیم آل‌سعود ناچار شد آشکارا به میدان مقابله با ملت به‌پاخاسته یمن پا بگذارد. رژیم آل‌سعود که از دسیسه‌چینی‌های متعدد خود طرفی نبسته بود، جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد تا یمن را درگیر جنگ کند. تجاوزی بی‌رحمانه که هدف آن شکستن مردم یمن و پایان‌دادن به انقلابی است که یمن را از سلطه و استبداد رهایی می‌بخشد؛ اما بمباران بیمارستان‌ها و مدارس و به خون‌غلتاندن کودکان و زنان نیز نتوانسته است آنها را از ادامه مسیر منصرف کند. و مردم یمن همچنان بر پیمودن راهی که انتخاب کرده‌اند، اصرار دارند و با اراده‌های آهنین در آن گام برمی‌دارند تا به هدف خود دست‌یابند. به‌همین مناسبت، «پایگاه بصیرت» با دکتر عصام‌العماد، اولین سخنگوی جنبش حوثی‌ها؛ درباره اوضاع کنونی یمن گفت‌وگویی داشته است که در ادامه خواهد آمد:

* عبدالملک حسینی، رهبر جنبش حوثی از شما زیاد می‌گوید. آیا شما با رهبر شیعیان یمن مرتبط هستید؟

** ارتباط آن‌چنانی به شکل خاص که خیلی نزدیک باشیم، نداریم؛ ولی ایشان یک بار برای من نامه نوشت که در زمان جنگ سوم یا چهارم یمن با عربستان بود. آن نامه معروف است. ایشان من را از نزدیک می‌شناسد؛ زیرا در سال 2004 اولین کسی بودم که مسئله جنبش حوثی را جهانی کردم.

* جالب است که چطور موفق شدید؟

** لطف خدا بود. من به‌عنوان سخنگوی جنبش فعالیت داشتم؛ چون آنها تا قبل از آن هیچ سخنگویی برای بیان شرایط و اوضاع حاکم و رسانه‌ای‌کردن خود نداشتند؛ البته این را هم بگویم که الآن سخنگو نیستم و آن زمان‌ هم به‌صورت داوطلبانه سخنگوی جنبش شدم و به‌طور رسمی فعالیت نمی‌کردم. مدتی برای انجام رسالتی که داشتم، از مسائل و مباحث عقیدتی کنار کشیدم  و تصمیم گرفتم تا مشخص‌شدن سخنگوی جنبش با آنها همکاری کنم .

* سخنگو در ایران یا کشورهای دیگر؟

** فرقی نمی‌کرد. به‌طورکلی فعالیت می‌کردم. درسال 2004؛ یعنی حدود یازده سال پیش فعالیت جنبش شروع شد. آنها در محاصره سختی بودند؛ زیرا از لحاظ رسانه‌ای محدودیت داشتند و سخنگویی برای بیان شرایط و رسانه‌ای کردن فعالیت آنها نبود؛ اما در مقابل، عربستان افزون‌بر حمایت مالی و معنوی کشورهای غربی، از نظر رسانه قوی بود و شبکه‌های ماهواره‌ای متعددی هم در اختیارش داشت که هر آنچه می‌خواست به خورد افکار عمومی می‌داد؛ به همین دلیل احساس تکلیف کردم تا از این فرصت برای انتقال اخبار و رویدادهای یمن و جنبش استفاده کنم و سخنگوی آنها شوم؛ البته بدون هماهنگی تنها از احساس مسئولیت اقدام کردم و تا یک سخنگو برای جنبش مشخص کردند، خودم را کنار کشیدم. در متون جنبش انصارالله هم نوشته شده، اولین کسی که جنبش را جهانی کرد،‌ عصام‌العماد بود.

* امروز بحث خطر وهابیت مطرح است. آیا ممکن است پیروان این فرقه با عربستان متحد شوند و برای جنبش انصارالله در داخل یمن خطر ایجاد کنند؟

** البته وهابیت قبلاً هم با عربستان هم‌پیمان بودند و هنوز هم هستند، ولی فکر نمی‌کنم؛ زیرا خطر وهابیت به نسبت قبل برطرف شده است؛ چون قبلاً هرچه می‌خواستند، انجام دادند، ولی شکست خوردند و به خواست خدا هیچ‌وقت موفق نبوده‌اند. این را هم بگویم که حمله عربستان به یمن اولین حمله نظامی آنها نیست؛ ولی این بار چون بحث تبلیغات رسانه‌ای در سطح بین‌المللی صورت گرفت، انعکاس پیدا کرد؛ وگرنه پیش از این هم عربستان تهاجم نظامی و بمباران هوایی به یمن داشته است.

* جنبش ‌الحوثی برای برپایی انقلاب با خیلی‌ها متحد شد، تعداد شیعیان یمن برای حضور در این انقلاب تأثیرگذار امروز چقدر است؟

** شیعیان به مفهوم عام اعم از چهارامامی، ‌زیدی، ‌اسماعیلی، ‌اثنی‌عشری و... در کل30 تا 35 درصد از 30 میلیون جمعیت هستند، البته بیشتر اهالی یمن سنی شافعی هستند و متأسفانه در طول پنجاه سال گذشته وهابیت هم در یمن نفوذ و گسترش یافته‌اند؛ ولی بحمدالله با آمدن جنبش انصارالله مردم از گروه‌ها و مذاهب مختلف با آنها همراه شدند و وهابیت که به عربستان وابسته است، کم‌کم عقب‌نشینی کرد و نتوانست جلوی رشد و محبوبیت جنبش را بگیرد.

* آیا علمای اهل سنت هم با جنبش حوثی همکاری و تعاون دارند؟

** بله خیلی‌ها هستند که با جنبش همکاری دارند، از جمله ابن‌عقیل  که مفتی اعظم اهل سنت در یمن است و شهرت زیادی دارد. ایشان همکاری خوبی با جنبش انصارالله دارد.

* به نظر شما دلیل این همکاری چیست؟

** درست است که سنی هستند و از نظر مذهبی با انصارالله شیعه تفاوت دیدگاه دارند؛ اما اهل سنت هم ضد وهابیت هستند و از تسلط آنها رضایت ندارند. به‌عبارتی، هدف تفکر حوثی جذب تسنن و دفع وهابیت است؛ لذا به هم نزدیک هستند و مشکلی با هم ندارند.

* مشکل اهل سنت با وهابیت در یمن چیست؟

** وهابیت پدیده شومی است که از سوی شیخ‌محمد عبدالوهاب شکل گرفت. او در منطقه سنی‌نشین بود که خیلی از اهل سنت را قتل عام کرد و حتی یک شیعه را هم نکشت. بعد از مرگ شیخ‌محمد نیز جانشین وی به کربلا و مکه حمله کرد؛ به همین دلیل اهل سنت از وهابیت انزجار دارند و با  آنها خوب نیستند.

* به نظر شما آیا احتمال کودتا در ارتش یمن علیه جنبش حوثی وجود دارد؟ زیرا در عراق هم همین بحث بود. ارتش گویا در اختیار حکومت المالکی بود؛ ولی بعد کاری کردند که شهرهایی، مانند موصل به اشغال داعش‌ها درآمد. آیا ممکن است درباره یمن هم چنین اتفاقی بیفتد؟

** بعید می‌دانم؛ چون ‌که ارتش یمن دست حوثی‌هاست، لذا احتمال کودتا وجود ندارد. از طرفی شرایط ارتش یمن با ارتش عراق متفاوت است؛ وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله و صدام را سرنگون کردند، خودشان ارتش را ساخته و تنظیم نمودند؛ به همین علت همکاری بخشی از آن با داعش دور از ذهن نبود؛ درحالی‌که ارتش یمن این شرایط را ندارد. از همان روز اول انقلاب نیز، عربستان با همکاری آمریکا تلاش داشتند تا در ارتش یمن هم نفوذ پیدا کنند، ولی موفق نشدند؛ زیرا اگر ارتش وابسته بود، وارد جنگ علنی علیه خودشان نمی‌شد. به‌این‌ترتیب، عربستان بیشتر حملات و بمباران خود را به سمت ارتش دارد تا آن را از بین ببرد و به یمن لطمه بزند. ارتش یمن نیز در چند ماه اخیر که به دست حوثی‌ها افتاده، تغییراتی داشته است؛ بعضی سران آن را بیرون کرده یا تغییر داده‌اند. در کنار آن، فعالیت فرهنگی و مذهبی در ارتش صورت گرفته، از جمله تزریق کتاب‌های سیدحسن حوثی بین ارتشی‌ها تا حس دینداری آنها را تقویت کند که خوشبختانه بسیار مؤثر بوده است.

* به نظر شما چرا القاعده نتوانست در یمن ظهور و بروز داشته باشد؟

** خیلی تلاش کردند تا از هر طریق ممکن یمن را در تصرف بگیرند، مانند راه‌اندازی جنگ‌های داخلی در عراق، ولی خدا نخواست و موفق نشدند، به‌گونه‌ای که امروز عربستان آخرین حربه خودش را که جنگ نظامی است، رو کرده است.

* رهبر جنبش حوثی را چگونه شخصیتی می‌دانید؟ آیا به نظر شما باوجود جوانی و کمی سنّ موفق خواهد شد انقلاب یمن را به ثمر برساند؟

** بله، او جوان است؛ اما بسیار دانا و سیاستمدار می‌باشد و به‌خوبی با فضای کار آشنایی و به آن تسلط دارد. بعد از حمله عربستان، سیدعبدالملک دستور داد به عدن حمله متقابل شود. عده‌ای مخالف بودند که این حرکت اشتباه است؛ ولی او مقتدرانه و محکم  ایستاد و گفت: اگر این کار را نکنیم در آینده خسارات بیشتری می‌بینیم. الآن زمان مناسبی است. سیاست‌های حکیمانه وی و برادر شهیدش برای ما نعمت است. آنها از سادات طباطبایی هستند، خانواده‌ای متدین و سرشناس در یمن که خیلی‌ها آنها را می‌شناسند و قبول دارند. در حقیقت، یکی از رموز موفقیت جنبش حوثی‌ هم وجود این شخصیت‌های متدین و سیاستمدار است.

* با توجه به اینکه جنبش حوثی در مقابل عربستانی قرار دارد که با آمریکا و کشورهای حامی وارد میدان شده است، به نظر شما این جنگ چقدر طول می‌کشد؟

** معلوم نیست. توکل به‌خدا داریم، اما حتی اگر جنگ ده سال هم به طول بینجامد، باز هم عربستان و کشورهای حامی او هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ زیرا امروز شرایط تغییر کرده است و انصارالله در تمام یمن بین بیشتر مردم نفوذ دارد. آنها ارتباط عمیقی با رهبرشان دارند و حدود دو سال است که جنبش حوثی نیروهای خوبی را پرورش داده است. این اولین جنگ یمن با عربستان نیست. صد جنگ فرعی و شش جنگ اصلی در گذشته هم داشته‌ایم. رزمندگان یمنی آنقدر در سنگرهای جنگی آب‌دیده و باتجربه شده‌اند و از نظر دینی و روحی قوی هستند که تا نابودی دشمن، دست از جنگ برنمی‌دارند. عبدالملک چند شب پیش با آرامش صحبت می‌کرد و می‌گفت: ما ان‌شاالله در گام بعدی عربستان را غافلگیر می‌کنیم و واقعاً هم همین‌طور است. حوثی‌ها از جنگ با عربستان واهمه‌ای ندارند؛ زیرا کسی که با پول و مزدوری می‌جنگد، نمی‌تواند در برابر انسان‌های مجاهد  که با نیروی امداد خدایی در جنگ هستند، موفق و پیروز باشد. سربازان عربستان بیشتر مزدوران پاکستانی و مصری هستند که دغدغه سربازان یمنی را در جنگ ندارند و خداوند با مجاهدان اسلام است.

* در تصاویری که از سربازان یمنی دیده می‌شود، خنجری زیر شال آنها وجود دارد، این خنجر نماد چیست؟

** این لباس سنتی و ملی ماست. خنجر هم تنها جنبه سمبلیک دارد و اصلاً سلاح جنگی نیست. قبل از این تمام عرب‌ها می‌پوشیدند؛ ولی از وقتی عربستان ممنوع کرد تنها یمنی‌ها می‌پوشند و خنجر نمادین را می‌زنند. این لباس به‌خصوص روزهای جمعه یا در نماز جمعه پوشیده می‌شود؛ والا هیچ قصد و نیت نظامی در لباس و خنجر نیست.

* شنیده شده است، یمن فقیرترین کشور منطقه است؛ چرا؟

** یمن کشوری فقیر است؛ اما فقیرترین مبالغه است و صحت ندارد. این اصطلاح را قبل از این دیکتاتور یمن، عبدالله صالح گفته بود تا بتواند از کشورهای دیگر کمک مالی بگیرد که ما فقیر و نیازمند هستیم. متأسفانه، این‌گونه تبلیغات منفی باعث شد تا کشور یمن فقیرترین  کشور معرفی شود که درست نیست.

* آینده اوضاع یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** جنبش حوثی امروز بحمدالله در یمن مقبول بیشتر مردم است و از عدن تا صنعا همه به دست حوثی‌هاست. شاید بتوان گفت: حمله عربستان به یمن باعث شد تا بین ارتش یمن و طرفداران سیدعبدالملک همبستگی ایجاد شود و آنها بتوانند با قوت و قدرت زیاد جلوی دشمن مهاجم بایستند و ان‌شاالله به خواست خدا دشمن را از پای درخواهند آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات