تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۶۷۲۱

کامنتری مگزین: اوباما به غیر از گفتگو به رویکرد دیگری در قبال ایران نمی اندیشد

کامنتری مگزین نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که طرح دومی برای برخورد با ایران ندارد.

کامنتری مگزین نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که طرح دومی برای برخورد با ایران ندارد.
به گزارش مونیتورینگ، مایکل کراولی در مقاله ای در مجله پلیتیکو به " طرح B " آمریکا برای پرداختن به برنامه هسته ای ایران اشاره کرد. البته طرح A تعامل دیپلماتیکی است که آمریکا را تا آستانه امضای یک توافق با ایران پیش برده است که گمان می رود تهدید هسته ای این کشور را دفع کند. این تلاش بخشی از تغییر راهبرد گسترده دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای خاورمیانه است که به نظر می رسد مبتنی بر ایجاد یک رابطه حسنه با این رژیم اسلامی است. اما همانطور که کراولی در مقاله اش آورده است اگر این گفتگوها شکست بخورد و آمریکا در مواجهه با ناسازگاری های ایران کنار بکشد، نیروی هوایی آمریکا پاسخی برای نگرانی های جهان در قبال توانمندی هسته ای ایران دارد: بمب موسوم به موپ (بمب سنگرشکن عظیم) که یک بمب پانزده تنی با شش هزار پوند مواد منفجره قوی است که می تواند تا عمق دویست فوتی زمین و شصت فوتی سطح سیمانی نفوذ کند و سپس هر آنچه را در این بخش از لایه های زمین قرار دارد، نابود کند. این امر بدین معنی است که تاسیسات مستحکم زیرزمینی فردو که در زیر کوه واقع است نفوذناپذیر نیست. این بمب ها گزینه نظامی قوی را در قبال ایران می دهد که حداقل در تئوری باید این رژیم اسلامی را به پذیرش درخواست های آمریکا برای یک توافق هسته ای سختگیرانه و قابل تایید متقاعد کند. اما مشکل مقاله جذاب کراولی این است که ما پیش از این مطلع شده ایم این دولت هیچ طرح B در قبال ایران ندارد. رئیس جمهور آمریکا پیشتر به صورت ضمنی گفته است که توسل به زوری در کار نخواهد بود و حتی از پای میز یک توافق بد هسته ای نیز کنار نمی رود.
احتمال توسل آمریکا به زور علیه ایران همواره اندک بوده است اما رئیس جمهور ماه گذشته پیامی بسیار روشن به تهران فرستاد که نیازی به نگرانی در این خصوص نیست. وی در گفتگو با کانال دو اسرائیل نه تنها وعده های قبلی خود درباره مطرح بودن همه گزینه ها را در قبال ایران تکرار نکرد بلکه به صورت ویژه توسل به زور را علیه ایران رد کرد.
اوباما در این گفتگو تاکید کرد:« یک راه حل نظامی این مسئله را حل و فصل نمی کند. حتی اگر آمریکا در این فرایند مشارکت کند، این اقدام تنها برنامه هسته ای ایران را کند می کند اما آن را از بین نمی برد.»
نکته مهم اظهارات اوباما این است که این اظهارات پیامی روشن به ایران است مبنی بر اینکه سناریوی کراولی درباره کناره گیری آمریکایی ها از گفتگوهای هسته ای و صدور فرمان تجهیز بمب افکن های بی دو به بمب های موپ و آماده باش آنها هرگز رخ نمی دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات