تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۴۸
محمدرضا خاتمي در جمع اصلاح‌طلبان قم:

اصلاح‌طلبان با هم رقابت نمي‌كنند


سيدمحمدرضا خاتمي، ظهر ديروز در نشست ماهانه انجمن اسلامي جامعه پزشكان قم كه با حضور جمعي از اصلاح‌طلبان اين شهر برگزار شد، اظهار داشت: دهه آينده دوراني سرنوشت‌ساز در تاريخ انقلاب و جمهوري اسلامي است.

خاتمي با بيان اين كه يكي از پاشنه‌هاي آشيل مديريتي كشورمان، مسئله فساد است، گفت: عمق مسئله فساد كم و بيش مشخص است. اينطور نبوده كه مثلا فقط يك نفر فاسد باشد، بلكه روندي بوده كه اين مسائل را ايجاد كرده است. وقتي ديواري كج بالا رفت، دائما كج‌تر و كج‌تر خواهد شد لذا بايد به صورت صحيح با فساد مبارزه كرد و تنها با برخوردهاي قضائي فساد از بين نمي‌رود.

وي تصريح كرد: گاهي در يك شهر، نفوذ سياسي اجتماعي يك فرد خاص از ده حزب سياسي بيشتر است و اينها نكاتي است كه در انتخابات سال 92 به آن توجه كرديم.

خاتمي ابراز اميدواري كرد كه اصلاح‌طلبان بتوانند تغييري در مجلس شوراي اسلامي ايجاد كنند تا آن مجلس در راه مبارزه با فساد قدم بردارد، و افزود: چنين مجلسي افرادي مي‌خواهد كه خودشان سالم و در كارهاي كارشناسي نيز صاحب‌نظر باشند؛ در عين حال همراه دولت باشند و از كليت تفكر اصلاح‌طلبي دفاع كنند؛ چنين مجلسي كه ويژگي‌هاي آن را ذكر كرديم، شايد مورد انتقاد برخي از ما نيز باشد، اما قطعا چنين مجلسي نقطه عطفي در تاريخ كشور خواهد بود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه براي پيروزي در انتخابات مجلس بايد با تلاش مضاعفي حركت كنيم، گفت: البته نوع تاييد صلاحيت‌ها، بخش عمده‌اي از كانديداهاي اصلاح‌طلب را براي ورود به انتخابات دچار مشكل خواهد كرد. روشن است كه ما با برندهاي اصلي اصلاح‌طلبي نمي‌توانيم در انتخابات شركت كنيم اما بايد كاري كنيم كه همه آنها پشت كانديدهاي موردنظر جبهه اصلاحات قرار بگيرند.

نائب رئيس دوم مجلس ششم در ادامه با بيان اينكه جريان مقابل اصلاح‌طلبي را اصولگرا نمي‌دانم، بلكه همان تعبير محافظه‌كار يا جناح‌راست براي استفاده مي‌كنم، گفت: در حال حاضر وضعيت جناح راست به گونه‌اي است كه اختلاف شديدي با هم دارند و تندروترين آنها در هر لحظه مي‌تواند حزبي جديد و جدا از مجموعه جريان خود راه بياندازد؛ تلاش ما بايد اين باشد كه بخش عاقل جناح راست كه همان اصولگرايان معتدل هستند را در دورن خود قرار دهيم و اين خود يك پيروزي براي ما است چرا كه با اين كار راديكال‌ها شكست خواهند خورد. معني اين كارها ائتلاف با اصولگرا‌ها نيست، بلكه ما مي‌خواهيم با انجام اين اقدامات، جايي براي بازي راديكال‌‌ها وجود نداشته باشد.

وي اضافه كرد: امروز زمزمه خطرناكي از سوي برخي از اصولگراها مطرح مي‌شود كه ممكن است براي ما مشكل‌ساز شود، آنها مي‌گويند اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب بد داريم آنها مي‌خواهند با چنين ترفندهايي و عنوان مطالبي چون اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب بد چهره‌هاي اثرگذار جريان اصلاح‌طلبي را به دست خودمان حذف كنند؛ يا كساني مي‌خواهند كانديدا شوند و به اين موارد توجه كنند؛ اگر فردي براي كانديدا شدن اصول اوليه به جريان اصلاح‌طلبي را زير پا بگذارد طبيعي است كه بعد از قدرت رسيدن بدتر از آن عمل خواهد كرد.

وي تاكيد كرد خط‌كشي و مرزبندي درون جبهه اصلاحات و به وسيله خود اصلاح‌طلبان هدفي است كه رقابي ما دنبال مي‌كنند در حالي كه در انتخابات آينده جاي رقابت احزاب اصلاح‌طلب با هم نيست، بلكه براي پاسداري از منافع كشور و جلوگيري از تهديدهاي كه كشورمان را تهديد مي‌كند، اتحاد ما ضروري است. قعطا در چنين شرايطي با اتحاد اصلاح‌طلبان پيروزي در انتخابات مجلس حتمي است و علاوه بر آن تحولي عظيم در سازمان‌دهي جريان‌هاي اصلاح‌طلب اتفاق خواهد اتفاد.

وي در پاسخ به سوالي يكي از حضار مبني بر اينكه در خصوص نگراني‌هايي كه اصلاح‌طلبان استان‌هاي مختلف در خصوص هيات‌هاي اجرايي انتخابات مجلس دارند، چه نظري داريد؟ گفت: خود دولت به اين مساله توجه كرده، گرچه عملا كار كافي براي آن نشده است، اما با توجه به اظهارات مسئولان دولتي مي‌توان گفت كه حساسيت‌ها براي خود دولتي‌ها هم ايجاد شده است.

خاتمي در پاسخ به سوال يكي ديگر از حضار كه پرسيد آيا بزرگان اصلاحات در خصوص انتخابات مجلس گفت‌وگوهايي با اعضاي شوراي نگهبان خواهند داشت يا خير، گفت به نظر بنده افكار عمومي موثر‌تر از لابي‌ها است؛ اگر خودمان به نيروهاي داخلي خود متكي باشيم و اصلا فرض را بر اين بگيريم كه هيات‌هاي نظارت و هيات‌هاي اجرايي با ما همراه نيستند، اما اتحاد و انسجام داخلي خود را حفظ كنيم پيروز انتخابات خواهيم بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نقش احزاب در انتخابات آينده چيست، گفت: واقعيت جامعه سياسي ما تنها احزاب نيست، بلكه با انتخاباتي روبرو هستيم كه هزار ترفند در آن است قطعا اگر انتخابات رياست جمهوري سال 92 به عهده احزاب بود، پيروز انتخابات نبود؛ در حال حاضر حدود 20 حزب اصلاح‌طلب فعال داريم در حالي كه بايد پرسيد اين احزاب چند درصد جامعه ما را تحت پوشش قرار مي‌دهند؟ اصلا اين احزاب در فعاليت‌هاي سياسي – اجتماعي بسياري از شهرها غائب هستند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص فعاليت شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان و شوراي راهبردي جبهه اصلاحات گفت: در جبهه اصلاحات بازيگران متعددي داريم، وجود شورا و كميته براي اين است كه اصلاح‌طلبان به اتحاد برسند. براي مثال اگر اختلافي در دورن جبهه اصلاحات رخ داد، اگر شوراي هماهنگي كمك نياز داشته باشد و نتواند به تنهايي آن را برطرف كند، نقش شوراي مشورتي و شوراي راهبردي مشخص‌تر مي‌شود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظر شما راجع به شايعات مطرح شده مبني بر اينكه وزارت كشور، استان قم را به آقاي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي سپرده است، گفت بنده از اين موضوع خبر ندارم، اما شايعات مطرح است فكر نمي‌كنم چنين مسئله‌اي وجود داشته باشد؛ حمايت‌ آقاي لاريجاني از دولت به خاطر فشار طرف مقابل است؛ بنده فكر مي‌كنم بيشتر از آنكه دولت نيازي به همراهي آقاي لاريجاني داشته باشد، خود او به همراهي كردن با دولت نياز دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات