تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4189- شنبه 21 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اینکه در سال ۸۸ ما در مقابل اصرار کسانی برای باطل‌کردن انتخابات ایستادیم، برای این است که از حق‌الناس و رأی مردم دفاع کردیم. (18/6/94)

 

سرمقاله

خط قرمز برجام

مخالفت 42 سناتور حامی اوباما در سنا با رأی‌گیری درباره «برجام» مانع از برگزاری رأی‌گیری درباره رد یا تأیید توافق هسته‌ای شد و براین اساس مجلس سنا نتوانست درباره برجام نظر دهد و به این ترتیب و طبق قوانین آمریکا، دیگر نیازی به وتوی اوباما هم نیست؛ البته رهبر جمهوریخواهان گفته است، هفته آینده بار دیگر درباره برجام رأی‌گیری خواهد کرد. ازسوی دیگر، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با 269 رأی مخالف در برابر 162 رأی موافق و یک رأی ممتنع، با برجام مخالفت کرد. درهمین خصوص، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوریخواه به طرحی رأی داد که طبق آن، رفع تحریم‌های ایران تا ژانویه 2017 ممنوع می‌شود!

تأیید یا رد برجام ازسوی سنا یا مجلس نمایندگان آمریکا موضوع بحث این نوشتار نیست؛ زیرا همان‌گونه که پیشتر نیز در همین اخبار و تحلیل‌ها گفته بودیم، آمریکایی‌ها سرانجام برجام را تأیید خواهند کرد و دراین زمینه، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما آنچه مهم است، این است که اجرای برجام نباید خطوط قرمز نظام را تهدید کند. واقعیت این است که غربی‌ها، به‌ویژه آمریکایی‌ها حساب زیادی برای نفوذ در مراکز حساس و نظامی ایران، به بهانه اجرای برجام و بازرسی‌ها باز کرده‌اند. نکته مهمی که نباید به‌سادگی از آن گذشت. از سویی، همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کردند، اگر تحریم‌ها برداشته نشود، توافقی هم وجود نخواهد داشت، این نکته مهم دیگری است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید با جدیت آن را به طرف آمریکایی اعلام کند و به آنان بفهماند که دبه درآوردن‌ آمریکایی‌ها در توافق، سبب هواشدن آن خواهد شد و از نظر ایران، فرقی نمی‌کند که این دبه درآوردن کار دولت آمریکاست یا مجلس و سنای این کشور. به‌عبارتی، تأیید یا رد توافق هسته‌ای، برخلاف برخی ذوق‌زدگی‌های عده‌ای در داخل، اگر منافع ملی کشور را تأمین نکند، هیچ جاذبه‌ای ندارد. در هرصورت و درهرحال، رعایت خطوط قرمز نظام ضروری است و باید رعایت شود.


ترجمه

رأی منفی مجلس نمایندگان به توافق هسته‌ای

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 12 سپتامبر 2015 (۲۱ شهریور) در مقاله‌ای به رأی منفی مجلس نمایندگان به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: روز جمعه جمهوریخواهان کنگره نشان دادند، حاضر نیستند تلاش‌های خود برای فشار بر کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ایران را متوقف کنند؛ حتی پس از آنکه در سنا از قطعنامه جمهوریخواهان برای توقف توافق هسته‌ای ایران جلوگیری شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مجلس نمایندگان با اکثریت، توافق هسته‌ای ایران را رد کرد. برخی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان گفتند، به‌دنبال طرح دعوا در دادگاه علیه کاخ سفید هستند؛ زیرا کاخ سفید جزئیات کامل توافق هسته‌ای را افشا نکرده که این مسئله با قانون مصوب بهار سال جاری در تضاد است. قرار است سنا روز سه‌شنبه دوباره رأی‌گیری کند تا دموکرات‌هایی که همچنان موضع قاطعی ندارند، تغییر موضع دهند.

در ادامه مقاله آمده است: رهبران دموکرات سنا گفتند: مطمئن هستند تعداد آنها کاهش پیدا نخواهد کرد. آدم بی. شیف، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان گفت: «این موضوع یکی از مسائل بزرگ را که طی دو سال گذشته با آن دست‌وپنجه نرم کردیم، برجسته می‌کند... عادت کرده‌ایم که دعواهای سیاسی داشته باشیم و هنگامی که این دعواها به پایان رسید، باید خود را برای دعوای سیاسی بعدی آماده کنیم؛ اما متأسفانه در فضای کنونی هیچ چیز به پایان نمی‌رسد». سناتور جمهوریخواه جان ای. بوهنر این توافق را محکوم کرد و به تشریح این موضوع پرداخت: این توافق نمی‌تواند اهداف مورد تأکید باراک اوباما، از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را محقق کند. وی گفت: «این توافق به قدری بد است که حتی حکومت ایران می‌تواند بدون فریب‌کاری به‌سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند». در مجلس نمایندگان 244 جمهوریخواه و 25 دموکرات علیه توافق هسته‌ای ایران رأی دادند و تعداد آرای مثبت به این توافق 162 رأی دموکرات بود.

در پایان مقاله آمده است: درحالی‌که این رأی به‌طور قطع مخالفت جمهوریخواهان را اثبات کرد؛ اما در عین‌حال، موفقیت تلاش هماهنگ رهبران دموکرات برای کسب حمایت از توافق هسته‌ای ایران را نشان داد. تعداد دموکرات‌های موافق با 162 رأی، بالاتر از 146 رأی مورد نیاز برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور آمریکا بود. در سنا نیز دموکرات‌ها حاشیه امنی برای حفظ قدرت وتوی اوباما دارند. همچنین، جمهوریخواهان موضوعی را به تصویب رساندند که اوباما را از لغو تحریم‌های ضدایرانی منع می‌کند. لغو این تحریم‌ها بخش محوری توافق هسته‌ای است. مطابق توافق ایران و گروه 1+5، تحریم‌های ایران در ازای افزایش نظارت بین‌المللی و محدودیت‌های جدید برداشته خواهد شد. تمام 186 مخالف این قانون جمهوریخواهان دموکرات بودند. دستیاران و کارشناسان راهبردی جمهوریخواه گفتند، از نظر آنها مخالفت با توافق هسته‌ای ایران کاملاً شبیه مخالفت آنها با طرح سلامت آقای اوباماست. پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواه که از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران است، گفت: برداشته‌شدن تحریم‌های ایران به این کشور اجازه خواهد داد که حمایت مالی خود از تروریست‌ها را افزایش دهد. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مصرانه حمایت از توافق هسته‌ای را خواستار شد و گفت: «درصورتی‌که توافق ازسوی آمریکا رد شود، ایرانی‌ها طی یک سال به تسلیحات هسته‌ای دست خواهند یافت».

اخبار و تحلیل‌ها: چه دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان یا دولت و کنگره آمریکا درباره برجام جدی باشد یا بازی پشت پرده؛ اما آنچه مهم و حتمی است، این است که آمریکایی‌ها در آخر، برجام را تأیید خواهند کرد. تمام شواهد هم بر این ادعا صحه می‌گذارد. ما فقط باید کاری کنیم که درصورت اجرایی‌شدن برجام جلوی نفوذ آمریکا را بگیریم؛ موضوعی که اگرچه آمریکایی‌ها و غربی‌ها رسماً آن را بر زبان نمی‌آورند؛ اما روی آن بسیار حساب باز کرده‌اند.

  

اخبار

1- اجماع جمعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان!

 در سیاست‌گذاری‌های محفل درونی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند 94، آنها در سه سطح تصمیم‌گیری به اجماع جمعی رسیده‌اند.

1- محوریت تصمیم‌گیری چینش فهرست مورد حمایت برعهده مثلث «سیدحسن خمینی، حسن روحانی و هاشمی‌رفسنجانی» باشد؛ با این فرمول که سیدحسن خمینی با عنوان فردی جوان و نوگرا در حوزه علمیه شرایط را برای حضور نسل جدید حامیان این گروه در حوزه فراهم سازد؛ حسن روحانی شرایط را برای حضور روحانی‌های برجسته حامی گفتمان اعتدال در کشور فراهم کند و هاشمی‌رفسنجانی اصلاح‌طلبان تندرو را برای کاستن از اهداف خود در مجلس خبرگان متقاعد سازد و گروه میانه‌روی این جریان در حوزه‌های علمیه (مانند مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم) را برای حضور در عرصه ترغیب کند.

2- ازسوی دیگر، این جریان سیاسی در تلاش است که سه‌ضلعی با محوریت خود در رقابت سیاسی اسفندماه، در مقابل مسئولان ارشد جامعتین رأی بیشتری را کسب کنند تا در همین راستا، مقبولیت عمومی را بستری برای ریاست مجدد هاشمی‌رفسنجانی بر مجلس خبرگان قرار بدهند.

3- در کنار این اقدامات، اتاق مدیریت اصلاح‌طلبان در مجلس خبرگان در تلاش برای اتخاذ رویکرد سلبی در میان نامزدهای پیش ‌روی خود است؛ آنان خواهان شکست آیت‌الله جنتی و آیت‌الله یزدی از حوزه انتخابیه تهران، آیت‌الله علم‌الهدی از حوزه انتخابیه خراسان‌رضوی و آیت‌الله سیداحمد خاتمی از حوزه انتخابیه کرمان هستند.


2-مردم به قیافه رأی می‌دهند...؟!

 عصر چهارشنبه مراسم حزب اسلامی کار با حضور و سخنرانی حسین کمالی، دبیرکل این حزب و مشاور هاشمی‌رفسنجانی در محل سالن وحدت دانشگاه فرهنگ و هنر شهر کرمانشاه برگزار شد. کمالی با بیان اینکه در ایران هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود که کاندیداها دارای برنامه باشند، گفت: کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، نمی‌گوید که به برنامه‌های من رأی دهید، بلکه مردم به شکل و قیافه طرف رأی می‌دهند(!) وی در ادامه به فعالیت صداوسیما نیز انتقاد کرد و گفت: بدآموزترین قسمت کشور صداوسیماست و پولی که آنها خرج می‌کنند، حرام است! پول بیت‌المال را خرج می‌کنند و فیلم پلیسی می‌سازند که همه همدیگر را می‌کشند.

مشاور هاشمی‌رفسنجانی در ادامه گفت: ما مشکل عقلی داریم. وقتی ما سیاست‌ها و فکر غلطی را انتخاب می‌کنیم و آن را ادامه می‌دهیم، این نشان می‌دهد که ما مشکل عقلی داریم.

وی همچنین در سخنان خود به جمعیت معتاد کشور اشاره کرد و گفت: در کشور چند میلیون معتاد داریم، هرچند که آمار را دستکاری می‌کنند تا تعداد معتادان را کم اعلام کنند!

اما آنچه سبب شباهت این مراسم با برخی از مراسم‌های مشابه مربوط به احزاب چندنفره اصلاح‌طلب کرمانشاه شد، استقبال بسیار سرد از آن بود. به‌گونه‌ای‌که فقط 35 نفر در این مراسم اصلاح‌طلبان حضور داشتند!

 

خبار کوتاه

* حسن رحیم‌پورازغدی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مقامات غربی پس از توافق هسته‌ای گفت: عده‌ای می‌گویند، آنها الآن بیشتر به ما احترام می‌گذارند تا زمانی که مرگ بر آمریکا بیشتر می‌گفتیم و غربی‌ها اکنون به ملاقات با ما اشتیاق دارند درحالی‌که غربی‌ها به ملاقات با شاه خیلی بیشتر اشتیاق داشتند و رئیس‌جمهورهای آمریکا هر کدام رأی می‌آوردند، به ایران می‌آمدند و با شاه (نوکرشان) دیدار می‌کردند. این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: برخی به جای اینکه تقیه را مبارزه پیچیده و عقلانی با دشمن تعبیر کنند، به‌دنبال ترک مبارزه و سازش می‌روند و می‌گویند، تمام مشکلات ما به‌خاطر مرگ بر آمریکا گفتن است.

* جنتی به‌تازگی درباره فیلم «قصه‌ها» گفت: شما اطلاع دارید که من تا به حال دو تا کارت زرد گرفتم و سومین کارت زرد هم در راه است. اینها هم فقط به خاطر فیلم «قصه‌ها»ست. فیلم «قصه‌ها» را به علت اینکه خیلی روی آن جنجال شد، خودم شخصاً دیدم و متوجه شدم که هیچ مشکلی ندارد. وقتی هم مشکل ندارد اجازه اکران به آن داده شد و پای این تصمیم هم ایستاده‌ام؛ اما توجهی نمی‌کنیم که کسی انتقاد کند یا در مجلس باعث سؤال یا استیضاح می‌شود.

این در حالی است که فیلم «قصه‌ها» فیلمی سیاه‌نما از ایران و حامی فتنه 88 است که به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد از حامیان فتنه 88 ساخته شده است.

* نتایج نظرسنجی مشترک دو مؤسسه خارجی نشان می‌دهد، بیش از ۹۰ درصد ایرانی‌ها از توسعه صنعت هسته‌ای در ایران حمایت می‌کنند. براساس نظرسنجی مشترک «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی مریلند» و پایگاه خبری «ایران پل» (مستقر در کانادا)، که پس از دستیابی توافق هسته‌ای صورت گرفته، بیش از ۹۰ درصد ایرانی‌ها از توسعه برنامه هسته‌ای حمایت کرده‌اند؛ به این ترتیب که 6/84 درصد آنها این مسئله را «بسیار مهم» و 6/8 درصد نیز آن را «نسبتاً مهم» دانسته‌اند، از جمله دیگر سؤالات مطرح‌شده در این نظرسنجی، دیدگاه مردم درباره کشورهای عضو گروه ۱+۵ است. در این میان آمریکا و انگلیس منفورترین اعضا در بین این شش کشور بوده‌اند. بنا بر این نظرسنجی، 3/52 درصد پرسش‌شوندگان نگاهی «به شدت منفی» و 3/14 درصد آنها نگاهی «نسبتاً منفی» به آمریکا داشته‌اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات