صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۱۶

یک لحظه از جهاد کوتاهی نکرد

پایگاه بصیرت / پای صحبت‌های همرزمان شهید همدانی

سردار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سال‌های گذشته که نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب(س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، در هنگام انجام مأموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریست‌های داعشی به شهادت رسید.

خبرنگار هفته‌نامه صبح صادق پای صحبت‌های جمعی از همرزمان این سردار شهید نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

* به اجر واقعی خود دست یافت

سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا هم درباره شهید همدانی گفت: شهید سرلشکر همدانی یک فرمانده مدیر، مدبر و توانا بود که از همه تجربه‌اش در توسعه جبهه مقاومت استفاده کرد.

وی اظهار داشت: سردار شهيد همدانی همواره در جهاد را براي خود باز نگه داشت و طبق گفته رهبر معظم انقلاب که فرمودند اجر جهاد شهادت است، به اجر واقعي خود دست يافت.

* یک لحظه از جهاد کوتاهی نکرد

سردار احمد وحیدی، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم اظهار داشت: سردار همدانی یک شخصیت چندبعدی، مقاوم و ارزشمند بود که تلاش‌های زیادی را برای توسعه محور مقاومت داشت.

وی افزود: به یاد نمی‌‌آورم که سردار همدانی یک لحظه از جهاد کوتاهی کرده باشد و از همان ابتدا که توفیق آشنایی با ایشان را داشتیم (در پیش و پس از انقلاب در دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس) و امروز در جبهه مقاومت حضور داشتند.

* پایه‌گذار بسیج مردمی در سوریه بود

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی درباره شهید همدانی گفت: باید به ایشان تبریک گفت؛ چراکه ایشان به دنبال شهادت می‌دوید، همواره یکی از حسرت‌های ایشان این بود که چرا دوستان و همرزمانش رفتند و او جامانده است. امروز ایشان به این آرزوی بزرگ‌شان رسیدند.

وی درباره نقش ایشان در محور مقاومت گفت: ایشان از همان موقع در جبهه مدیریت و فداکاری می‌کردند. در این زمان هم در کنار رزمندگان سوری مسیر مقاومت و فداکاری را ادامه دادند، ایشان در تشکیل دفاع مردمی سوریه عنصر اصلی بودند و بسیج سوری یا همان دفاع مردمی سوریه را پایه‌گذاری کردند.

* حاج‌حسین ما شهید می‌شود!

سردار محمدحسین سپهر، معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه درباره سردار همدانی اظهار داشت: سردار حاج‌حسین همدانی از فرماندهان بسیار شجاع دوران دفاع مقدس بودند که از ابتدای پیروزی انقلاب در حوادث کردستان شجاعانه با حضور در مناطق عملیاتی غرب کشور و برای سرکوب ضدانقلاب و دفاع از میهن اسلامی در آن منطقه حضور داشتند.

وی افزود: بعد از شروع جنگ هم در جبهه‌های جنوب و غرب یکی از فرماندهان فعال، معتقد به دفاع همه‌جانبه از نظام، مقلد امام، یار امام و علاقه‌مند به نظام اسلامی بودند.

معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به جایگاه سردار همدانی در میان رزمندگان گفت: در هدایت، فرماندهی و پشتیبانی رزمندگان مانند پدری دلسوز، خوش‌اخلاق، مهربان و شجاع در صحنه‌های دفاع از نظام حضور داشت، چندبار به درجه جانبازی نائل شد و بارها تا مرز شهادت پیش رفت، اما به خواست خداوند متعال ماند تا پاسداری از انقلاب را ادامه دهد.

وی گفت: بعد از دوران دفاع مقدس هم در مقام یکی از فرماندهان موفق سپاه در رده‌های مختلف در قرارگاه نجف، لشکر ۴ بعثت، سپاه حضرت رسول، قرارگاه ثارالله تهران در مقام جانشین فرمانده کل نقش بسیار مؤثری در سازماندهی و انسجام نیروهای بسیجی برای مقابله با فتنه 88 داشت.

وی با بیان خاطره‌ای از این شهید بزرگوار تصریح کرد: به خاطر دارم، در مجموعه فرماندهان کنار هم نشسته بودیم، من عکاس همایش را صدا کردم و به ایشان گفتم از ما چند نفر عکس بگیرید که حاج‌حسین ما شهید می‌شود. حاج‌حسین لبخند زد و احساس رضایتی در چهره‌اش نمایان شد. این آخرین خاطره‌ای است که من از ایشان دارم.

* اخلاص او مثال‌زدنی بود

سردار محمود تشکری، معاون هماهنگ‌کنننده ناجا درباره شهید همدانی اظهار داشت: سردار همدانی حضور بسیار فعالی داشتند و در عملیات‌هایی که پیش می‌آمد قرارگاهی نبود که من بروم و شهید همدانی را در آن قرارگاه نبینم.

وی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه هفته گذشته ایشان خدمت حضرت آقا مشرف شدند، حضرت آقا هم خیلی به سردار همدانی محبت داشتند و چه توفیق بزرگی نصیب ایشان شد که چند روز قبل از شهادت با مقام رفیعی مانند حضرت آقا دیدار داشتند. ان‌شاءالله با حضرت امام و شهدا محشور شوند.

* ابعاد خدمات شهید همدانی پس از شهادتش

سردار محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه نیز به بیان خاطره‌ای کوتاه از شهید همدانی پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس در عملیات الی‌بیت‌المقدس در لشکر 27 ایشان با ما حضور داشت. من آن موقع نیروی عادی لشکر بودم. زمانی که پشت جاده اهواز ـ خرمشهر پاتک‌های عراق شدید بود و بچه‌ها زمین‌گیر شده بودند و حتی سرشان را از خاکریز بالا نمی‌آوردند، ما می‌دیدیم که حاج‌حسین همدانی با موتور بدون ترس از تیر و ترکش دشمن می‌آمد و همانجا و رزمنده‌ها را هدایت و ترغیب می‌کرد، آنجا روحیه ایثار، شهادت‌طلبی، شجاعت و از خودگذشتگی او بچه‌ها را ترغیب می‌کرد تا کار را ادامه دهند و بخشی از این پیروزی‌ها مرهون شهامت‌های او بود.

* فرمانده‌ای که گمنام می‌زیست

سيدجلال رضوي‌مهر، عضو هيئت‌رئيسه مجمع نمايندگان حوزه علميه قم و از همرزمان شهید اظهار داشت: سردار سرتيپ حاج‌حسين همداني در دوران جواني پرورش‌يافته مكتب اخلاقي حضرت آيت‌الله شهيد مدني در همدان بود.

ايشان دائماً با وضو بود و نماز را اول وقت مي‌خواند. غذا كم تناول می‌كرد و از ورزش غافل نبود. بسيار بسيار آرام و با طمأنینه سخن مي‌گفت. تحكم در كلام او جاي نداشت. گمنام می‌زيست و اهل مطرح كردن خود نبود.

وی افزود: سردار حاج‌حسين همداني با تأسيس خيريه در همدان فقرا و نيازمندان جامعه را آبرومندانه تحت پوشش قرار داده بود و سيستمي را براي احياي اين امر فعال کرده بود. او گروهي را براي ساخت حسينيه همداني‌ها در كربلا و حسينيه‌اي ديگر در مشهد ترغيب و پشتيباني می‌کرد. حاج‌حسين همداني از مؤسسان هيئت رزمندگان و بنيانگذار پشتيباني مالي و معنوي از محور مقاومت است.

* روحیه ولایت‌پذیری‌اش زبانزد بود

محبوب زمینی، معاون آماد و پشتیبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در این باره اظهار داشت: بعد از شهادت سردار شوشتری ایشان به سردار شوشتری غبطه می‌خوردند، شاید ایشان جزء اولین نفراتی بودند که به فرمانده کل سپاه پیشنهاد دادند که ایشان را به جای سردار شوشتری معرفی کنند، اما به واسطه نیاز تهران و سایر مأموریت‌های حساسی که فرمانده محترم سپاه مدنظر داشتند با درخواست ایشان موافقت نکردند.

وی درباره خاطره خود از شهید گفت: دوشنبه هفته قبل به من زنگ زدند و تلفنی دستور فرمودند که من یک کاری را انجام دهم. آن روز نیز دستور فرمودند من کاری را برای ایشان انجام دهم، پرسیدم، سردار ان‌شاءالله چه زمانی تشریف می‌آورید؟ برخلاف دفعات گذشته که هر زمانی می‌خواستند بروند، می‌گفتند چقدر طول خواهد کشید، اما این‌بار گفتند معلوم نیست، دوباره پرسیدم یک‌هفته‌ای می‌روید یا ده روزه؟ گفتند معلوم نیست.

معاون آماد و پشتیبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه یادآور شد: من در این بار آخری که با ایشان خداحافظی کردم از لحن صحبت‌های‌شان احساس کردم که ایشان بوی شهادت می‌دهند، امروز یکی از دوستانم به من می‌گفت که وقتی شما تلفنی با آقای همدانی صحبت می‌کردید من هم پیش ایشان بودم شما که دعای شهادت برای ایشان کردید ما گفتیم ان‌شاءالله بعد از 120 سال دیگر شهید بشوند؛ چراکه این نظام به وجود افرادی مانند سردار همدانی نیازمند است و امروز جای ایشان بسیار خالی است.

* فرزندش را به حرمت شهدا در آغوش نمی‌گرفت

مهندس حسین یوسفی همرزم شهید نیز در این‌باره اظهار داشت: تا جایی که به خاطر دارم این جمله را می‌گفت؛ جایی که فرزندان و خانواده شهدا هستند این ظلم است که ما در کمال آرامش به خانواده بپردازیم و یادی از آنها نکنیم. من این جمله را مکرر از ایشان شنیده بودم.

* لحظه‌به‌لحظه در آرزوی شهادت بود

امین سلطانی، داماد شهید همدانی هم گفت: سردار همدانی مصداق بارز یک انسان کامل بودند.

وی افزود: ایشان یک انسان عملگرا، معتقد، پاک‌طینت، مدبر و فوق‌العاده مهربان بودند، انگار پاهای ایشان در زمین سنگینی می‌کرد. خدا را شاهد می‌گیرم در طول ۱۰، ۱۵ سالی که من در خدمت ایشان بودم ایشان لحظه‌به‌لحظه آرزوی شهادت می‌کردند.

سلطانی افزود: در نماز شب گریه کرده و ضجه می‌زدند و از خداوند طلب شهادت می‌کردند، نماز شب سردار قضا نمی‌شد. من حتی یک بار هم از ایشان ترشرویی ندیدم.

وی درباره آخرین دیدار خود با سردار شهید گفت: پنج روز قبل زمانی که به فرودگاه می‌رفتند، انگار همه می‌دانستند این رفتن برگشتی ندارد، روز رفتن ایشان اتاقش را عوض کرد، چند ساعت قبل از رفتن وسایل اتاقش را جمع کرد، اتاق را تخلیه کرد همیشه سجاده‌شان رو به قبله پهن بود سجاده را جمع کرد و روی کمد گذاشت که تا حالا سابقه نداشت این کار را بکنند طبقه پایین را تمیز و آماده کردند. ایشان هیچ‌وقت در قید پیامک زدن نبودند، اما این‌بار یک پیامک خداحافظ برای همه بچه‌ها فرستادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات