اقتصادی >>  اقتصادی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۶۵
پیش‌بینی نهادهاي بين‌المللي:

درآمد نفتي ایران در سال ۲۰۱۶

با فرض اينكه تحريم‌هاي ايران در حوزه نفت و صادرات آن كاملا لغو شود و ايرن نيز بتواند روزانه ۵۰۰ هزار بشكه به ميزان صادرات فعلي اضافه كنند، در اين صورت ايران در سال ۲۰۱۶ ميلادي مي تواند توانايي صادرات ۱۶۲۱ هزار بشكه در روز را داشته باشد.

به گزارش پايگاه بصيرت به نقل از تراز: آمارهای ارایه شده از سوی وزارت نفت نشان می‌دهد ایران در ۴ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۴ به طور متوسط روزانه ۲۸۲۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. آمار یاد شده موید این است که در مدت یاد شده صادرات نفت ایران روزانه ۱۱۱۲ بشکه در روز بوده است که فقط یک درصد بیشتر از چهار ماه اول ۱۳۹۳ است.

با فرض اينكه تحريم‌هاي ايران در حوزه نفت و صادرات آن كاملا لغو شود و ايرن نيز بتواند همان طور كه مديران ارشد وزارت نفت مي‌گويند روزانه ۵۰۰ هزار بشكه به ميزان صادرات فعلي اضافه كنند، در اين صورت ايران در سال ۲۰۱۶ ميلادي (كه از زمستان ۱۳۹۴ ايران شروع مي‌شود) توانايي صادرات ۱۶۲۱ هزار بشكه در روز داشته باشد. اين عدد خوش‌بينانه براي صادرات چقدر براي ايران درآمد خواهد داشت؟ يك گزارش منتشر شده از سوي يك نهاد معتبر جهاني نشان مي‌دهد قيمت هر بشكه نفت در سال ۲۰۱۶ بين ۵۰.۴ دلار تا ۶۶.۶ دلار پيش‌بيني شده است كه در جدول حاضر مي‌بينيد.

پيش بيني قيمت نفت در سال 2016 و ميزان درآمد ايران

عنوان نهاد اقتصادي

قيمت دلار

درآمد ايران به ميليارد دلار

صندوق بين المللي پول

50/4

30

اداره اطلاعات انرژي آمريكا

56/07

33

بانك جهاني

61/2

36

واحد اطلاعات اكونوميست

66/6

39

 به اين ترتيب و در شرايطي كه رخدادهاي پيش‌بيني شده در بازار نفت را شاهد باشيم و ايران نيز بتواند روزانه ۵۰۰ هزار بشكه صادرات خود را افزايش داده و همه آن را نيز به راحتي بفروشد درآمد ايران در سال ۲۰۱۶ بين ۳۳ تا ۳۹ ميليارد دلار خواهد شد كه با درآمد ارزي حاصل از نفت در سال‌هاي دولت گذشته فاصله دارد. درآمد نفت ايران در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۴ ميليارد دلار پيش‌بيني شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات