صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۷۹
وزیر خارجه سابق آمریکا:

برجام بسته‌ای 100 میلیارد دلاری برای بر هم زدن ثبات در خاورمیانه است

وزیر خارجه سابق آمریکا که با راه‌اندازی دیپلماسی موسوم به «تحول‌آفرین» طرح براندازی نرم در کشورمان را پیگیری کرد، در اظهاراتی به انتقاد از توافق هسته‌ای آمریکا با ایران پرداخت.
پایگاه بصیرت به نقل از مشرق:
«کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه دولت جورج دبلیو بوش که آغازگر جدی‌ترین تلاشهای دولت آمریکا برای براندازی در ایران بود روز پنجشنبه در نشستی در اندیشکده چتم‌هاوس به انتقاد از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران پرداخت. 
کاندولیزا رایس در این اظهارات که نخستین اظهارنظرش درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 محسوب می‌شود «برجام» را «بسته‌ای 100 میلیارد دلاری برای بر هم زدن ثبات در خاورمیانه» نامید. 
به گزارش «ایندیپندنت»، «رایس» در پاسخ به سئوالی درباره «برجام» گفت: «من در این باره اظهارنظر علنی مطرح نکرده‌ام چون می‌دانم که بودن در گود این مذاکرات، چقدر سخت‌تر از مخالفت از بیرون با آن است.»
وزیر خارجه اسبق آمریکا که از بانیان «دفتر امور ایرانیان»، با هدف حمایت از مخالفان داخلی ایران بود گفت: «من از بنیان‌گذاران 1+5، همراه با جک استراو بودم. در واقع، ما این کار را در نوامبر 2006 در منزل جک استراو انجام دادیم، بنابراین من یکی از حامیان بزرگ داشتن رویکرد دو وجهی (مذاکره - فشار) در قبال ایران هستم.»
ایران و گروه 1+5 در تیرماه امسال به توافقی موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» رسیدند که قرار است تمامی تحریم‌های وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای را رفع کند. 
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماهها قبل از عقد برجام اعتراف کرده بود که مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از شکست تلاشهای براندازانه دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا آغاز شده است- تلاشهایی که کاندولیزا رایس، با انتخاب به سمت وزیر خارجه آنها را شدت بخشیده بود. 
کاندولیزا رایس درباره برجام گفت: «این توافق خاص، به اعتقاد من برحی عناصر مثبت دارد، اما بهایی که برای آن پرداختیم، بسیار سنگین بود. کاملاً احتمال دارد که انها در وضعیت آستانه هسته‌ای قرار بگیرند و ما هرگز متوجه آن نشویم.»
کاندولیزا رایس، همچنین خاطرنشان کرد که «برجام» او را به یاد توافق دولت بوش با دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق می‌اندازد.
وی گفت: «ترس من این است که ما وارد کش و قوس‌ها و اختلافات فراوان درباره مواد تخلف ایرانی‌ها دچار شویم، چون مسائل همیشه سیاه و سفید نیستند. یکی از دلایلی که ما به مشکل عراق برخوردیم این بود که درباره اقداماتی که صدام انجام می‌‌داد، ابهام داشتیم. ما با روس‌ها و دیگران مجادلات زیادی در این باره داشتیم. می‌ترسم که باز هم به همان نقطه برگردیم.»
رایس، در فوریه سال 2006، در طرحی موسوم به «دیپلماسی تحول‌آفرین»، خواستار تمرکز دولت آمریکا بر برخی کشورها از جمله ایران و تشدید تلاشها برای حمایت از مخالفان داخلی آنها شده بود.
تشکیل دفتری موسوم به «دفتر امور ایرانیان» در دوبی، راه‌اندازی برنامه‌هایی نظیر «تبادل نفرات و گروه‌ها» (Exchange) و تشدید جنگ نرم علیه ایران با تقویت شبکه‌های فارسی زبان نظیر «صدای آمریکا» بخشی از اقدامات رایس در آن زمان بودند.    
کاندولیزا رایس در ادامه اظهاراتش در روز پنجشنبه، آزادسازی دارایی‌های ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای را زیر سوال برد و گفت: «مهم‌تر از آن، می‌خواهیم 100 میلیارد دلار (به آن‌ها بدهیم که)‌ ثبات خاورمیانه را بر هم بزنند؟»
وی همچنین با بیان این ادعا که توافق هسته‌ای با ایران به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه منجر می‌شود گفت که او پیشنهاد خروج واشنگتن از این توافق را مطرح نمی‌کند، اما امیدوار است که واشنگتن در صورت بروز رفتارهای غیرقابل قبول از سوی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات