صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۶۸

تجاوز ترکیه به عراق و چند نکته

در شرایطی که عملیات نیروهای عراقی در «الرمادی» روندی رو به جلو داشته و انتظار می‌رود که ارتش و حشد الشعبی با پاکسازی این منطقه و همچنین آزادسازی فلوجه، موصل را از چنگال تروریست‌ها [...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: در شرایطی که عملیات نیروهای عراقی در «الرمادی» روندی رو به جلو داشته و انتظار می‌رود که ارتش و حشد الشعبی با پاکسازی این منطقه و همچنین آزادسازی فلوجه، موصل را از چنگال تروریست‌ها آزاد کنند، ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه به شمال عراق، اوضاع این کشور را متشنج کرده است. مسئله‌ای که نقض تمامیت ارضی و هویت سرزمینی عراق بوده و از این رو، با مخالفت قاطع مراجع، مردم و دولتمردان عراق مواجه شده است. درباره دلایل و ملاحظات این اقدام ترکیه توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ تجاوز ترکیه به خاک عراق به منظور توقف پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردم عراق صورت گرفته است و از این جهت، ادعای ترک‌ها که می‌گویند به منظور مبارزه با داعش وارد خاک عراق شده‌اند، ادعایی کذب است. در واقع، این اقدام ترکیه بیشتر به وحدت و یکپارچگی عراق که خود عامل مهمی برای مبارزه با تروریسم است، ضربه می‌زند و کمک به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم محسوب نمی‌شود.
۲ـ با وقوف به دشمنی سعودی‌ها با دولت کنونی عراق، عطش استقلال‌طلبی دولت اقلیم کردستان عراق و همچنین طرح «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا برای تجزیه عراق، به نظر می‌رسد که تجاوز ترکیه به خاک عراق اقدامی است که در هماهنگی با محور سه‌جانبه کردی به رهبری بارزانی، سعودی و آمریکایی- صهیونیستی صورت گرفته است. در واقع، تجاوز ترکیه به خاک عراق می‌تواند زمینه تجزیه عراق و استقلال کردستان عراق باشد. سفر اخیر بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق (۸ آذر) به کشورهای عرب حاشیه منطقه، که اسامه نجیفی آن را با عملیات آزادسازی موصل مرتبط دانست و همان زمان مدعی شد که طی ۲۰ روز آینده رویدادهای جدیدی در راه است، در همین راستا ارزیابی می‌شود.
۳ـ با توجه به موفقیت نیروهای مردمی عراق در پاکسازی این کشور از وجود تروریست‌ها، ترکیه با این اقدام می‌خواهد در آینده تحولات عراق بی‌نصیب نباشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات