صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۱۹

عارف:بدنبال‌غلبه‌بررقیب‌به‌هرقیمت‌نیستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان گفت: جریان اصلاح طلبی با نظریه هدف وسیله را توجیه می کند مخالف است و بدنبال غلبه بر رقیب به هر قیمت نیست.
پایگاه بصیرت: محمدرضا عارف عصر دوشنبه در گردهمایی اصلاح طلبان استان قزوین افزود: این جریان بدنبال تعامل، گفت و گو و اقناع با حفظ اصل هویت خود است.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس ابتدا بحث ائتلاف از دو جریان را پیش کشیدند تا 30 نماینده مشترک به عنوان حلقه وصل بین دو جریان وجود داشته باشد، افزود: ما دست همکاری به سوی رقیب بلند کردیم اما جوابی نگرفتیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: با این وجود بازهم آمادگی گفت و گو و تعامل با رقیب را با حفظ اصل هویت خود داریم. 
وی از اصلاح طلبی به عنوان جریانی برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) یاد کرد و با بیان اینکه خود را به همه ارزش ها و آرمان ها پایبند می دانیم، گفت: خود را نه در کنار انقلاب بلکه بخشی از آن می دانیم و باید در همه صحنه ها حضور پیدا کنیم.
عارف، مشارکت و حضور در انتخابات را مورد تاکید جریان اصلاحات دانست و گفت: اگر در گذشته بخشی هایی از این جریان توصیه به مشارکت نکردن داشتند باید اذعان کرد که این رویکرد طرد شده و امروز هیچ فردی از این جریان به این موضوع معتقد نیست.
عارف، تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را از راهبردهای جریان اصلاح طلبی برشمرد و گفت: اگرچه موضوعات گروهی و جریانی مهم است اما مسائل ملی و کلان و خلق حماسه ای بزرگ و بهتر از سال 92 در اولویت و در دستور کار ما قرار دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: می توانیم با تلاش جوانان پرشور خود مشارکت مردم در انتخابات امسال را به 75 درصد که بیش از انتخابات سال 92 است، برسانیم.
عارف، قانون مداری را در دستور کار جریان اصلاحات دانست و گفت: در هیچ کجا نمی خواهیم فراتر از قانون عمل کنیم و توقع ما از جریان رقیب و دست اندرکاران انتخابات نیز پایبندی به قانون است.
وی با تاکید برپرهیز از حاشیه سازی و افراط و تفریط در عرصه تبلیغات انتخاباتی، اظهار کرد: شرایط منطقه و کشور به گونه ای است که باید در فضایی آرام اما پرشور و سالم به فعالیت و رقابت سیاسی بپردازیم.
عارف با بیان اینکه بر حرکت در چارچوب قانون و سازگار با منافع ملی تاکید داریم، افزود: اصلاحات نشان داده که به منافع ملی بیش از منافع گروهی خود اهمیت نشان داده و برخلاف جریان مقابل که در یک فضای توهمی ایجاد کرده برای خود حتی در مسلمانی و نماز خواندن ما نیز شک دارند، خود را هیچ گاه حق مطلق و رقیب را باطل مطلق ندیده است.
عارف گفت: برنامه ای تنظیم کرده و طی روزهای آینده در اختیار مردم قرار می دهیم که در آن آورده شده اگر اکثریت نامزدها را بدست بیاوریم، چه برنامه هایی برای مردم خواهیم داشت.
وی، رسیدگی به مسائیل معیشتی مردم، رفع رکود در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در کنار تلاش برای کاهش معضل های اجتماعی روزافزون مانند اعتیاد و طلاق را از جمله اهداف در نظر گرفته برای پیگیری در صورت کسب اکثریت مجلس از سوی جریان اصلاح طلب عنوان کرد و گفت: به مردم وعده می دهیم که مجلسی با برنامه باشیم.
وی با بیان اینکه کسب اکثریت مجلس یک شعار نیست و می توان به ان دست یافت، افزود: اگر انتخابات اسفند ماه امسال روند انتخابات سال 92 را داشته باشد و با راهبردهایی که مقام معظم رهبری آنها را بیان فرمودند پیش برود، می توان براحتی به این هدف دست یافت.
رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اظهار کرد: اصلاح طلبان برای دست یابی به موفقیت و نتیجه لازم باید اختلاف ها را کنار گذاشته و با پرهیز از تک روی و سهم خواهی برروی هم پوشانی و اجماع گام بردارند.
وی نقش تشکل های مردمی در انتخابات را پررنگ دانست و گفت: در انتخابات پیش رو تشکل های مردمی نقش کلیدی دارند و باید از ظرفیت آنها به شکل شایسته استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در گفتمان اصلاح طلبی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، افزود: ما خود را خدمتگزار مردم دانسته و برای ادای دین به آنها می کوشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از ویژگی های اصلی انقلاب اسلامی را در کنار ابعاد فرهنگی و معنوی آن، حضور مردم دانست و گفت: به فرموده امام راحل صاحبان اصلی انقلاب مردم هستند.
عارف با بیان اینکه مردم میهن ما از خرداد سال 1342 و آغاز نهضت تاکنون همواره نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هیچ گاه پشت رهبری معنوی انقلاب و نظام را خالی نگذاشته اند، افزود: هر جا که به حضور مردم نیاز بوده است، آنها سنگ تمام گذاشته اند.
عارف با اشاره به جایگاه مردم در قانون اساسی کشور، گفت: در جای جای این قانون نگاه به مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب مشاهده می شود و آنها مسئولان و کارگزاران خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حضور دو تفکر و جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در کشور، گفت: گفتمان اصلاحات به فکر حذف رقیب خود نیست بلکه بدنبال رقابت در یک فضای سالم است هرچند که رقبای ما این گونه فکر نمی کنند و حتی در صحبت های خود خبر از مرگ تفکر اصلاح طلبی می دادند که این جز ایجاد هزینه برای کشور و دلسرد کردن مردم و جوانان و ایجاد چالش و رویارویی بین جامعه و دست اندرکاران چیزی دربرنداشته است.
وی با بیان اینکه مردم در 24 خرداد سال 92 در عین ناباوری تحلیلگران غربی حماسه ای ماندگار از خود به جای گذاشته اند که این حماسه باید همچنان پایدار باقی بماند، افزود: پایداری این حماسه در گرو نقش آفرینی دوباره مردم در انتخابات اسفند ماه امسال است. 
وی اضافه کرد: مردم بویژه جوانان با حضور پرشور خود در انتخابات سال 92 و رای به دولت تدبیر و امید فاز نخست پروژه مورد نظر خود را به خوبی اجرا کردند اما اگر به امید بهره برداری از این فاز باقی مانده و به فکر ادای وظیفه و تکلیف در فاز دوم که انتخابات اسفند ماه امسال است نباشند و آنرا رها کنند با مشکل مواجه خواهیم شد.
عارف در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تشکیل شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان، گفت: بحث اجماع در مورد نامزدها با درنظرگیری شاخص ها و معیارهای مشخص شده و ارائه لیستی واحد با محوریت حوزه های انتخابیه و استان ها ضرورت ایجاد این شورا قطعی کرد.
رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اظهار کرد: این شورا در انتخاب نامزدها دخالتی ندارد ولی در تدوین سیاست ها و شاخص ها و در نهایت داوری برای حفظ انسجام و وحدت اصلاح طلبان به ایفای نقش می پردازد.
وی با بیان اینکه ادعا نداریم که شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان دارای جامعیت است،افزود: بدون شک اصلاحات دارای احزاب و شخصیت های برجسته ای است که عضو این شورا نیستند ولی در مجموع این شورا را می توان گام بلندی برای وحدت و انسجام بین اصلاح طلبان که دارای یک جامعیت نسبی است، دانست.
عارف، امکانات محدود و فرصت کم را مانعی برای تشکیل شورایی جامع از اصلاح طلبان دانست و افزود: با این وجود تلاش داریم تا همه شخصیت ها و احزاب اصلاح طلب را در تصمیم سازی های خود مشارکت دهیم.
وی در ادامه به راهبردهای این شورا اشاره کرد و گفت: پرهیز از خودخواهی، سهم خواهی و فردمحوری در بین اصلاح طلبان از راهبردهای مهم ما است.
عارف با بیان اینکه ویژگی هایی را برای مجلس آینده ترسیم کرده ایم که در راس امور بودن و در شان ملت بودن و حضور افراد متعهد و متخصص برجسته از جمله مشخصات آن است، افزود: یاور بودن مجلس با دولت و اینکه نمایندگان آن صدای مردم را شنیده و با شهامت آنرا بیان کنند از دیگر ویژگی های مورد نظر ما برای مجلس شورای اسلامی آینده است.
وی با اظهار اینکه باید بدنبال مجلسی که یاور دولت بوده و نه رقیب آن باشیم، افزود: با این وجود بر استفاده مجلس از حق نظارت خود نه پیگیری مسائل سلیقه ای و موردی اصرار داریم و تحقیق و تفحص و استیضاح را حق مجلس دانسته و انها را به شرط استفاده صحیح، ابزاری برای افزایش کارآمدی کشور و نظام می دانیم.
عارف از نقد به عنوان یک ضرورت برای جامعه با نشاط و پویا نام برد و گفت: مجلس باید نقد مشفقانه و خیرخواهانه عملکرد دستگاه ها به همراه ارائه راهکار برای حل مشکلات را در دستور کار خود قرار دهد اما در این میان انگیزه نقد مهم است و باید بدنبال پیشرفت و توسعه کشور باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم ترین دغدغه مجلس را پیگیری منافع ملی و مسائل راهبردی کشور عنوان کرد و افزود: در چند دوره گذشته چنین نبوده و مجلس در این مسیر قرار نگرفته است.
عارف با بیان اینکه نیاز به یک مجلس قوی با حضور جوانان و زنان داریم، افزود: این دو از قشرهای تاثیرگذار جامعه به شمار می روند و باید حضور پررنگ تری در مجلس داشته باشند.
رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان به اشغال ناچیز صندلی های مجلس از سوی زنان اشاره کرد و گفت: تعداد حضور بانوان در مجلس تاکنون عددی یک رقمی بوده است که این رقم باید به شکل منطقی و غیرتحمیلی رشد پیدا کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات